Ik zit met een lastig probleem waar ik jullie tips en adviezen goed voor kan gebruiken.
Sinds vorig jaar augustus ben ik bijrijdster van een ontzettend leuke 8-jarige d-pony genaamd Indy. Het is echt een schatje, maar ook ontzettend eigenwijs en lomp (af en toe is het net een bulldozer
). Het klikt goed tussen haar en mij, ook met rijden. We hebben één keer in de week les op de manege en daarnaast rijdt ik een aantal keer in de week thuis in de bak. So far so good toch?!
Alleen nu het probleem...madame Indy is absoluut niet, maar dan ook gewoon helemaal niet in haar eentje van het erf af te krijgen. In het begin dacht ik dat de verhalen daarover wel mee zouden vallen (blijkbaar heeft ze dit altijd al gedaan), maar in de praktijk valt het vies tegen. Waar het op neer komt is dat ze gewoon compleet in de staak gaat als je een poging doet om alleen van het erf te rijden (en ook als ze in een groep voorop moet lopen). Ze gaat stilstaan, steigeren, met 4 benen de lucht in, omdraaien, noem het maar op, de hele trukendoos gaat in ieder geval open. De enige keren dat het gelukt is om haar alleen van het erf af te krijgen is toen iemand ernaast liep en haar vast had aan een touw. Ondertussen moest ik wel iedere pas aandrijven en bij tikken om haar voorwaarts te houden. Niet alleen gaat het tempo namelijk naar 0,0, maar het is ook om te voorkomen dat ze omhoog komt. Het gekke is dat ze wel gewoon verkeersmak is en als ik met andere paarden mee rij kijkt ze nergens van op.
Ik heb het trouwens ook al een paar keer aan de hand geprobeerd en dan krijg ik haar wel van de oprijlaan af. Maar na 2 meter denkt ze opeens 'ohoh, ik ben helemaal alleen' en dan begint het geklier weer. Nadeel is ook dat je meteen op een drukke weg uitkomt als je het erf verlaat, dus het is niet alleen irritant maar ook gevaarlijk. Het is zeker niet de eerste keer dat ik half op de weg stond met een debiele pony terwijl de auto's met 60/70 km/u op me af kwamen razen.
Zelf denk ik dat ze in dit geval gewoon ontzettend slim is en me gewoon uitdaagt. Ze is op zulke momenten ook totaal niet van mij onder de indruk als ik boos word (heb het geprobeerd). Geduldig zijn en 'lief' vragen heeft tot nu toe ook nog niks opgeleverd. Het lijkt me gewoon heerlijk om ook 'ns in m'n eentje erop uit te kunnen en niet zo afhankelijk te zijn van anderen.
Het is een beetje een lang verhaal geworden..sorry daarvoor. Nogmaals, ik ben helemaal gek van die pony en in de omgang is het een superschatje. Het is voor mij, mijn stalgenootjes en haar eigenaresse een raadsel waarom ze niet alleen weg wil of voorop in een groep wil lopen en ik hoop hier een goede oplossing voor te vinden.
Ik kan zeker alle tips gebruiken en ben benieuwd wat jullie hierover denken. Alvast bedankt in ieder geval!
)