Onrustige benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neej

Onrustige benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 20:28

Ik heb ontzettende onrustige benen in de draf. Krijg het niet voor elkaar om mijn benen écht stil te houden, ze wiebelen maar wat heen en weer, vooral bij het lichtrijden. Nu heb ik de laatste twee jaar een paard bijgereden wat niet écht voorwaarts was, en op hem heb ik mijn 'wiebelbenen' eigenlijk nooit opgemerkt..
Maar vanaf deze week heb ik een nieuwe bijrijdpaardje, die gewoon heel lekker reageert op het been. Ik heb hem nu 2 keer gereden, en ik zit om de haverklap in de galop terwijl ik wil draven, vanwege het feit dat ik continue veel te veel been geef in de draf :')

Wie heeft dé gouden tip om van mijn wiebelbenen af te komen?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:19

Ik ken het ook, vreselijk vervelend. Vooral als je dan even met je armen bezig bent, dan gaan mijn benen echt alle kanten op behalve de goede. :')

Wat bij mij goed helpt is om met langere beugels te rijden, ik moet mijn benen dan wel strekken om de beugels niet te verliezen en als ik mijn benen strek zijn ze wat stiller. Ik hoor ook regelmatig verhalen van mensen die juist met kortere beugels gaan rijden omdat ze zo meer steun hebben. Kwestie van uitproberen denk ik. :)

troi

Re: Onrustige benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:31

Vooral veel dit paard blijven rijden! Klinkt als een perfecte leermeester voor jou, je wordt acuut bewust gemaakt van het moment dat jij de fout ingaat en acuut beloont als je het even goed doet..

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 21:44

Nou Troi, dát was ik in ieder geval van plan :D Het klikt en het is echt een ontzettend fijn paardje om te rijden, heel fijn aan de hulpen en heel anders dan alle paarden die ik tot nu toe heb gereden, maar wel heel erg leuk :)

Shattered, ik ga zeker even experimenteren met m'n beugellengte, zien wat er van komt :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:46

leren ontspannen :j Waarschijnlijk ben je te gespannen in je benen waardoor ze gaan wiebelen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:50

Als je te veel knijpt gaan je benen ook wiebelen, vooral in de draf. Ik heb laatst een zitles gehad en was er vooral van overtuigd dat ik niet kneep, maar dat was dus wel zo. Het moet echt voelen alsof je je benen afsteekt en dat ze maar af en toe tegen de flank van je paard aan komen. Draai je tenen goed naar binnen, je hak goed naar beneden. En 1000 keer oefenen in stap. Dan gaat het in de draf vanzelf ook beter.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:19

Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar er zijn van die 'riempjes' te koop (bij de paardendrogist?) die je van je beugel naar je singel moet vastmaken. Hierdoor kun je je beugel niet meer ver van het paard afhalen of ver naar voren/achteren verschuiven. Ik geloof dat ze deze in Duitsland al wat langer gebruiken om een stillere beenligging te krijgen maar nogmaals, ik heb er zelf geen ervaring mee dus of ze echt werken...??

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:59

Ik had er voorheen ook altijd last van. Tot ik op een punt leren laarzen kreeg, en sindsdien ik er geen last meer van.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:15

Het lijkt me dat je met zo'n riem nog niet "zelf" leert je benen stil te houden...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:23

Ik las hier een opmerking verleng je beugels, ik wou eigenlijk net andersom zeggen verkort je beugels, en blijf met je benen van je paard vandaan.
Ik heb net zelf van mijn instructeur deze opmerking gekregen, en hij had wat mij betreft zeker groot gelijk.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:25

mrie schreef:
Het lijkt me dat je met zo'n riem nog niet "zelf" leert je benen stil te houden...

Misschien als je lang genoeg rijd met de riempjes dat het dan een gewoonte wordt en dat je dan je benen ook goed stil houd zonder de riempjes?
Ik weet niet of dat werkt heb zelf nog nooit met die riempjes gereden. :+

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:16

Maar zo'n riem is wel een goed hulpmiddel! Ik ben em zelf nooit nodig geweest omdat het paardje erg gevoelig is qua beengeven, dus heb het zelf snel afgeleerd. Misschien is het een optie om eens zonder beugels te gaan rijden???

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 23:27

Sence schreef:
Ik had er voorheen ook altijd last van. Tot ik op een punt leren laarzen kreeg, en sindsdien ik er geen last meer van.

Mmm.. Nu je dat zegt... Heb tot nu toe alleen maar met m'n thermo's gereden omdat m'n leren laarzen naar de schoenmaker moeten.. Ik weet wel dat m'n beenhouding er inderdaad niet op vooruit gaat met m'n thermo's :P

En zonder beugels is ook wel een leuke tip.. Is sowieso natuurlijk wel eens goed, voor m'n zit :P

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:40

In een ander topic gaf iemand (BlackDevils) een link van een filmpje, deze dus: http://www.youtube.com/v/8Sl6SeJEzOo. Misschien heb je hier iets aan, ik vond het erg informatief. Succes!

admiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:38

riempje is inderdaad wel handig hulpmiddel om het gedrag af te leren.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:56

Ik moest zonder beugels gaan rijden..
Misschien helpt dat?