Wie?
Acasia
1.71m
8 jaar
Bayard d'elle x goldschlaeger z x let's go XX
Heel lief in omgang (!), ontzettend eerlijk en werkwillig paardje (1 uit de duizend)
wedstrijdervaring: Springen Z dressuur L
Verleden:
Acasia was vroeger een heel zenuwachtig paard en het leek ook alsof ze zich niet goed in haar vel voelde. Ongeacht onze moeite kwam hier over 2 jaar tijd weinig verandering in. Ze liep steeds met veel spanning in haar lijf en we deden eigenlijk niets anders dan aan de ontspanning en soepelheid werken.
Het keerpunt

Vorig jaar kreeg Acasia haar eerste veulen. Vanaf ze drachtig was, was het eigenlijk totaal een ander paard (rustig, ontspannen, soepel), maar ik dacht dat dit door de dracht kwam. Maar nadien bleef ze zo rustig. We hebben een tijdje geleden een terugval gehad, door mijn stomme examens waardoor ik haar 2 weken enkel had kunnen longeren, wandelen, beetje dressuur (maar te weinig aandacht eigenlijk). Gelukkig is ze dat ondertussen weer helemaal vergeten

werkpunten:
Tijdens de training, let ik wat te weinig op mijn zit, met acasia, omdat ik vooral met haar bezig ben (ik hou wel rekening met ontspanning en een zachte hand en met mijn onderbeen (!) Die gaat immers vaak te ver naar voor, is al beter, maar moet nog beter) Op wedstrijd gaan mijn schouders 10cm achteruit en mijn neus 5cm in de lucht en we kunnen de ring in

- Ze kropt zich nog al snel op dus ik wil graag haar neusje er wat uit
- Ik wil haar vooral vlot en over de rug krijgen in 1 aanleuning en 1 constant tempo.
- En nu de ontspanning steeds beter en beter is, wordt SB, wijken, en travers bevestigd.
- Ze gebruikt haar achterbenen goed, maar zou stilaan wat meer op de achterhand mogen gezet worden, momenteel hebben we enkel gereden voor het 'horizontale evenwicht' en stilaan wil ik die achterhand er wat meer onder.
Tips zijn zeker welkom!
aan het inspannen

Stand:

loswerken in draf

neusje eruit en achterhand activeren
nog iets te veel op de voorhand, maar we waren nog aan het losrijden
(ook mijn houding trekt hier op niets!)
Hier wil ze zich weer te veel gaan oprichten, dit probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

drafjes
In de aanleuning zoals op deze 3 foto's wil ik ze momenteel graag hebben.

ontspannen galopje en door de rug (moet op mijn onderbeen letten!)

galopje andere kant

en haar lieve hoofdje voor af te sluiten
Normaal heb ik altijd een springzadeltje en mijn beugels 15cm korter