Heb geen idee meer!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjar

Heb geen idee meer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 10:36

Hoi,
Mijn haflinger van 5 jaar is nooit echt ingereden daar zijn wij sinds kort dus mee begonnen. Alleen we zitten met een paar probleempjes.. Zodra ik het zadel erop leg is het al gelazer, ze kijkt me aan alsof ze vuur ziet branden en als ik de singel wil pakken dan reageert ze heel fel en schopt ze met der achterbenen naar voren waarschijnlijk zadel of singeldwang maar zodra ik haar heb aangesingeld is er niets meer aan de hand, heeft iemand tips hoe ik de zadel of singeldwang kan oplossen? Ik doe het nu allemaal heel rustig aan en beloon haar goed als ze het goed doet.

Mijn 2e probleem is tijdens het rijden. Ik kan mijn benen niet gebruiken tijdens het rijden als ik bijvoorbeeld in draf wil want dan trapt ze met haar achterbenen naar voren (richting mij), het is niet gemeen bedoelt dat zeggen meerdere mensen maar ze wil dan gewoon niet. Als ik nu in draf wil moet ik het met mijn stem doen en daar reageert ze de laatste tijd heel goed op omdat we veel overgangen rijden maar.. als ik dan een tijdje in draf zit begint ze zomaar opeens uit het niets te bokken en omdat ik haar niet met mijn benen vooruit kan rijden (ze begint dan nog hoger te bokken) moet ik het met mijn stem doen dus dat gebeurt dan ook niet altijd even snel maar waarom ze begint te bokken niemand heeft een idee.
Het enigste wat mij opvalt is dat ze het tijdens het buiten rijden allemaal niet doet het schoppen naar voor, bokken en ik kan daar zelfs gewoon aansporen met mijn benen maar zodra ik de binnen bak in stap is het gedonder, ik heb overlegd met mijn instructrice en we gaan voorlopig in de longeerbak (buiten) rijden. Ik zit zelf te twijfelen om haar te laten onderzoeken door een dierenarts of een fysiotherapeut maar ik weet niet of dat wat oplost omdat het volgens mij gewoon een beetje klieren is!?

Mijn vraag is heeft iemand tips of hetzelfde meegemaakt?

Anoniem

Re: Heb geen idee meer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:37

Weet je wel zeker dat het zadel past gezien haar reacties erop ?

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 10:43

ja heb het door een aantal mensen laten nakijken en het zadel past gewoon dus dat is het probleem niet.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:44

Dat is ook het eerste waar ik aan denk. Klinkt allemaal als uiting van pijn op het zadel.En wie zijn die aantal mensen? Zadelmakers? Of mensen die zo wel roepen ik heb er verstand van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:46

Kwestie van desensibel maken dmv aanrakingsoefeningen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:46

Idd wat Kazary zegt,
klinkt als een slecht passend zadel.

Wat betrefd de rijproblemen zou ik hem eens door laten rijden door een goede ruiter, en daarna onder begeleiding zelf het rijden weer oppikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:48

Hoeft overigens niet DIT zadel te zijn he, als dit zadel idd door een deskundige beoordeeld en goedbevonden is.
Misschien is het z'n eerste zadelervaring wel geweest die pijnlijk was.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:50

Slecht passend zadel of misschien heeft je paardje wel last van de rug.
Dan kan het nooit lekker zijn als er een zadel op komt te liggen.
Ook kan het paard buiten lekker vooruit lopen zonder stelling en buiging en in de bak word dit wel gevraagd, misschien dat ze het daarom buiten niet doet?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:56

Sonja schreef:
Kwestie van desensibel maken dmv aanrakingsoefeningen.

Bedenk je dat een paard ook naar een vlieg trapt of zwaait, dus dat trappen naar een been is een normale reactie voor je paard.

Dit zou iemand die een paard wil beleren zeker moeten weten!! En daarmee zijn we bij het punt..... waarom wil jij dit paard zelf inrijden?

Bespaar jezelf een hoop ellende en zet hem bij een ruiter neer die gewend is om jonge paarden rijklaar te maken.

Kost een paar centen nu, maar je zal het 10 voudige erop terug verdienen als je een fijn en lekker voorwaarts paardje terug krijgt!

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 12:11

De mensen die er naar hebben gekeken hebben er verstand van oa de vrouw waarvan ik het zadel heb gekocht, mijn instructrice (die overigens paarden africht en traint) en familie leden die zelf ook in de paardensport zitten.

Ze is voor een deel ingereden maar nooit goed doorgereden dat wist ik overigens niet toen ik haar kocht omdat ik haar van een handelaar heb overgenomen die zei dat ze alles perfect kon wat achteraf blijkbaar niet zo is. Dus hoe ze vroeger met haar zijn omgegaan en zadelmak maken weet ik overigens niet.
Ik wil der zelf doorrijden met behulp van mijn instructrice waarvan ik 3 keer in de week goed les krijg omdat ik al vaker heb geholpen met paarden in en doorrijden.
De beginselen en de overgangen kent ze al, het enigste punt blijft dat bokken in de binnenbak.

@ amondi: wij hadden er ook al aangedacht dat het een normale reactie kon zijn het trappen naar mijn been maar ze doet het alleen als ik haar aanspoor met mijn benen dus dat vinden we vreemd alles wat ik met mijn benen doe daar reageert ze heftig op.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:19

Dan zou ik toch eens een zadelmaker laten komen. De rest kan er vast wel iets van zien, maar echt goed werk is toch door een vakman.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 12:22

Dan laat ik er van de week een zadelmaker naar kijken. En posten wat hij ervan heeft gezegd.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:23

Ik ben benieuwd. Dan heb je dat stukje tenminste met zekerheid uit kunnen sluiten.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:25

Ook lijkt een fysio me wel een goed idee. Je geeft zelf aan dat je denkt dat het alleen maar klieren is, maar dat weet je dus niet zeker. Ik zou dus even echt uit laten sluiten dat ze ergens last van heeft. Is voor jezelf ook prettiger.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 12:26

Ik laat er gewoon van de week eerst een zadelmaker naar kijken en als die zegt dat het zadel past en ze toch doorgaat ga ik denk ik inderdaad maar even een fysio en/of da bijhalen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:31

Goed van je! Super!

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 12:45

Bedankt, zal zo snel mogelijk erop zetten hoe het allemaal verder is gelopen en of het opgelost is!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:57

Kom op nou! zadel fysio..... waarom allemaal ??? Volgens mij weet dit beestje gewoon nog niet dat been, voorruit! betekent!

Als je instructrice je wel verteld dat hij niks kwaad in de zin heeft, snap ik echt niet waarom ze je dan gewoon geen tips geeft hoe je het kan oplossen.....

Voorwaarts! 1 keer been, geen reactie of schop naar je been?
Direct echt been geven en desnoods stemhulp!

En ik begin te twijfelen of je haar al stemhulp aan de longe hebt geleerd..... voorwaarts..... braaf..... hoooooo, rustig maar.... voorwaarts.... gewoon, echt de allereerste basis!

Want als ze de stemhulp"voorwaarts"kent, moet dat ook lukken als je erop zit.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:58

Om eerst wat uit te sluiten. Als je dan zeker weet dat er niets is kunje hem nog stevig aanpakken.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 13:08

@ amondi: mijn instructrice geeft me wel tips en die helpen ook want we zijn een heel stuk vooruit gegaan. Mijn stemhulp heb ik haar aan de longe geleerd maar als ze er geen zin in heeft kan ik roepen wat ik wil maar ze vertikt het dan gewoon een zweepje heeft geen zin want dan vliegt ze heel de bak door, sporen heeft helemaal geen zin want dan zit ik onderhand tegen het dak aan, beenhulpen gaan ..nu nog niet. We kijken gewoon even aan hoe het gaan met mijn stem en tot zover gaat dat aardig goed.

Ik laat van de week een zadelmaker komen en dan kijk ik dat even aan als dat in orde is en ze het blijft doen laat ik een fysio of da komen. Stel dat ze wat onder de leden heeft kan ik een grote mond opzetten en haar hard aanpakken maar dan heb je ook weer kans dat ze bang word of dat het alleen nog maar slechter gaat.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:17

Zweep reageert ze, zo te horen, uitstekend op.....
als je dat nou eens gebruikt om je stemhulp kracht bij te zetten.....

niet reageren op stem... hopsa, even het zweepje erbij! en vooruit.... vooruit is alles! En als ze dan in een mooie afgezette bak is, kan ze niet weg....

Echt, het is gewoon een basis probleem waarbij jij veel te veel toegeeft!
Laat haar desnoods los in de bak en laat haar maar eens wegrennen! en als ze wil stoppen? Jammer dan, jij zorgt ervoor dat ze blijft gaan totdat JIJ!! het genoeg vindt....join up heet dat geloof ik.

Het liefst zou ik zien dat je je paardje helemaal opnieuw zou laten beleren... of zelf doen, maar dan niet half! Altijd zorgen dat ze onvoorwaardelijk gehoorzaam is!

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 13:27

Daarom rijden we nu buiten in de longeerbak zodat ze geen kant op kan en zo hard als ze kan moet lopen zodat ze niets kan doen niet bokken enz. daar zijn we al een tijdje mee bezig dus dat voorwaarts lopen lukt al en als ze niet luistert pakt mijn instructrice de longeerzweep erbij en dan gaat ze zeker wel weer vooruit.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 13:29

Als ik er niet opzit is er ook niets aan de hand. Als ik der aan de longe doe komt er geen bokje uit hoe ik haar laat schrikken, de zweep erbij pak helemaal niets. Maar zodra ik erop ga zitten en ze iets langzamer loopt begint het, in het begin deed ze het ook met opstijgen maar dat hebben we der af geleerd. Kijk het gaat beetje bij beetje beter maar ik vind het zo vreemd want het is eigenlijk uit het niets.

Aileen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:41

klinkt als een echt eigenwijze pony!! ik denk dat je toch gewoon even moet doorzetten, en waarschijnlijk ook een beetje eigen angst voor het rennen en gek doen moet overwinnen. Deze pony heeft volgens mij heel goed door wie er de "macht" heeft, wat erop duidt dat ze waarschijnlijk wel al eerder bereden is, en wss op een verkeerde manier beleerd is.

Wat ik me ook afvraag is hoe lang je haar heb? Niemand kan wonderen verrichten op een slecht opgevoede pony in een paar weken sommige dingen hebben gewoon tijd nodig.

Geef haar ook gewoon de tijd, en laat je vooral niet beet nemen.

Probeer desnoods grondoefeningen om de balans duidelijk te stellen wie baas is en wie moet luisteren.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 17:17

Ik heb haar sinds november dus net 4 maandjes en ik vind dat we al een stuk vooruit zijn gegaan ik weet dat ik geen wonderen moet verwachten en dat het tijd nodig heeft.
Ze is hiervoor ook gebruikt als fokmerrie maar was daar om één of andere reden niet goed genoeg voor.
We doen gewoon alles op ons gemakje en ik probeer zo vaak mogelijk iets met der te doen al is het alleen maar poetsen, zodat we toch een goede en hechte band met elkaar krijgen en zolang ik er niet opzit in de bak is alles in orde.