Paard wil de hoek niet door.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L0esje

Paard wil de hoek niet door.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 20:21

hallo,

Als ik aan het rijden ben dan wil mijn paard de hoeken neit door. ik doe er alles aan ik leg mijn been aan ik stuur met mijn teugels en geef af en toe een kneep in mijn buitenteugel maar ze wil de hoeken niet door ik rijd neit veel voltes met haar maar meestal gaat ze bij de voltes wel gewoon de hoeken door. Ik weet niet waarom want er zijn geen enge dingen in de hoeken en voor de rest luistert ze gewoon goed. Kan het zijn dat ze me gewoon uittest? Ook elke keer als ik halthoud probeert ze te draaien. Volgens mijn zus was ze in het begin ook irritant tegen haar. ik weet niet wat het is. ik heb ook elke dinsdag gewoon les en dan doet ze het ook. Mijn istructrise vind dit op zich niet heel erg omdat we nu meer bezig zijn met mijn tempocontrole.

Hopelijk hebben jullie tips?

Alicia2u

Re: Paard wil de hoek niet door.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:54

Rij de hoeken door alsof het halve grote voltes zijn. Je kunt ze in de volte wel goed rijden, dus waarschijnlijk is het je eigen houding. Hoeken zijn niets meer dan kleine kwart-voltes. Begin dus makkelijk met een halve volte van 20 meter in de hoek en dan twee kwartvoltes van 10. Als het niet goed ging, maar je er een hele volte van en dan kun je het gelijk opnieuw proberen.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:36

voltes rijden in die hoek. net zolang totdat jullie er allebei gek van worden ;)

en als dat echt niet lukt..even stil zetten in de hoek,dat ie even kan kijken dat er niks aan is,zon hoek :)

succes!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:04

Je kunt haar ook eens rechtuit proberen te rijden, dus aan het eind van de rechte zijde de hoek ín. Daar houd je dan even halt en vervolgens stap je weg, de korte zijde op. Als je dat een paar keer doet, leer je je paard te wachten op jou. Ze zal dan denken, moet ik nu de bocht dóór of moet ik rechtuit? Daarmee vergroot je de controle en kun je met normale hulpen de bocht door.

L0esje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:39

oke dank jullie wel allemaal!

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:48

Ik zou als ik jouw was het probleem niet in een hoek schuiven (ha, leuk woordgrapje) maar er écht mee aan de gang gaan. Anders gaat het van kwaad tot erger.

Ga er niet téveel op in, zorg dat je je concentratie bij je werk houdt en niet op die hoek. Ga jij je aanspannen voor je die hoek in rijdt voelt/merkt je paard dat direct. Ontspan dus en doe alsof er niets aan de hand is. Ga er niet alleen langs rijden, maar ook opaf (door bijvoorbeeld af te wenden bij de letter die er tegen over zit en erop af rijden) en halverwege afwenden. Zo stapsgewijs er weer langs rijden.

Ga ook eens gewoon lopend er langs met je paard en even laten kijken ofzo. HEt kan ook zijn dat het gewoon angst en onwetendheid is van het paard. Lekker grondwerk doen, zorg dat jij binnenloopt. (moet de rangorde wel in orde zijn, zodat hij/zij niet door je heen loopt.)

Succes!

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:03

Misschien is het handig je instructrice een keer te vragen. Mijn instructrice heeft me een keer verteld hoe ik het moest doen. Alleen ben ik het alweer een beetje vergeten.. Volgensmij moest ik wat langzamer gaan en echt proberen rechtdoor te rijden (net doen dat er geen muur is) en dan zo laat mogelijk een bocht maken. Verder de binnenteugel heel erg tegen de hals leggen. Dat heeft bij mijn paard heel erg geholpen. Nu gaat hij uit zichzelf soms zels helemaal door de hoeken.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:19

eerst op de volte en daarna kan je die volte steeds groter maken , dus je komt steeds dichter bij de hoek....

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:50

de hoeken niet door, dat ken ik. Dit word een lang verhaal
dus het is maar net of je het wel of niet wil lezen.

bij de hoeken doorrijden is het zo dat het paard de achterhand iets
meer onder de massa moet zetten om het er mooi voor elkaar te laten zien.
Omdat de meeste paarden dat pijnlijk/moeilijk vinden gaan ze protesteren.
Afbeelding
als ze gaan dan protesteren is het zo dat ze snel over het schouder lopen.
zie afbeelding 1. een niet over het schouder gebogen paard loopt ong. helemaal
recht, het hoofd iets in de goede stelling.
Afbeelding
als je kijkt naar afbeelding 2 is het precies hetzelfde maar dan het tegenover gestelde,
hij kijkt niet extreem naar binnen maar naar buiten.
Om het te verhelpen dat hij over het schouder loopt moet je hem leren rechtstellen,
en hem om laten buigen wanneer je dat wilt, ga regelmatig van hand veranderen en
het paard zal rechter in de rug worden en i.p.v in de hoeken over het schouder vallen
mooi soepel de hoek doorrijden.
kijk voor meer info en (betere) op deze site:
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=116
veel succes en hoop dat je hier wat aan hebt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:17

N_fotografie schreef:
Ik zou als ik jouw was het probleem niet in een hoek schuiven (ha, leuk woordgrapje) maar er écht mee aan de gang gaan.

Hoezo er echt mee aan de gang gaan :+ ? In de hoek schuiven heeft nl. wel een functie. Volgens mij is het paard van TS niet bang, maar 'scheurt' (is wat anders dan schuiven :D) haar paard de bocht door. Waarschijnlijk om te ontkomen aan de buiging, zoals Lotteke aangeeft - maar misschien is het gedeeltelijk ook gewoonte. Ze kennen de weg, zogezegd - en lopen door je hulp heen, want jij wou immers nog helemaal niet die bocht door?? Als je rechtuit rijdt en je paard stilzet in de hoek, leer je je paard wachten. Na drie keer zal je paard meer gaan nadenken: wat gaat er gebeuren, wat moet ik doen? Halt houden, of de bocht door?
Als ze eenmaal hebben geleerd te wachten, en je hulpen komen beter door, is het ook gemakkelijker om te werken aan de correcte stelling en buiging.

Hydrocare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:52

Dat probleem herken ik.. Hij deed de hoeken ook niet.
Ik heb voltes gereden tot ik sterren zag, hij doet het nu wel goed ;)
Laatst bijgewerkt door Scum op 15-03-09 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodig gebruik italic verwijderd

xxxlianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:32

Kendra schreef:
N_fotografie schreef:
Ik zou als ik jouw was het probleem niet in een hoek schuiven (ha, leuk woordgrapje) maar er écht mee aan de gang gaan.

Hoezo er echt mee aan de gang gaan :+ ? In de hoek schuiven heeft nl. wel een functie. Volgens mij is het paard van TS niet bang, maar 'scheurt' (is wat anders dan schuiven :D) haar paard de bocht door. Waarschijnlijk om te ontkomen aan de buiging, zoals Lotteke aangeeft - maar misschien is het gedeeltelijk ook gewoonte. Ze kennen de weg, zogezegd - en lopen door je hulp heen, want jij wou immers nog helemaal niet die bocht door?? Als je rechtuit rijdt en je paard stilzet in de hoek, leer je je paard wachten. Na drie keer zal je paard meer gaan nadenken: wat gaat er gebeuren, wat moet ik doen? Halt houden, of de bocht door?
Als ze eenmaal hebben geleerd te wachten, en je hulpen komen beter door, is het ook gemakkelijker om te werken aan de correcte stelling en buiging.

maar als je hem stil zet in de hoek, doe je dit dan echt tegen het schot aan of een paar meter voor de hoek bv bij de "k"??

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:37

Stil zetten kan wel, maar het lijkt me niet echt helpen.. Behalve dat ie wat meer op je let.
Ik zou gewoon de buitenteugel goed strak houden, binnenbeen geven en met de binnenteugel goed stelling vragen. Eigenlijk hetzelfde als op dat plaatje. Dan lukt het vast wel lijkt mij. Denk er om dat je de buitenteugel goed strak hebt.. En misschien je binnenteugel tegen de hals aan drukken zodat je hem nog meer de hoek door drukt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:45

xxxlianne schreef:
maar als je hem stil zet in de hoek, doe je dit dan echt tegen het schot aan of een paar meter voor de hoek bv bij de "k"??

Bijna tegen het schot. Een metertje ervoor, zodat ik vervolgens de hoek door kan stappen. Afwenden bij K kan trouwens ook, niet iedere keer hetzelfde, je wilt dat je paard reageert op jouw hulp - en dan kun je de ene keer doorrijden tot in de hoek, de volgende keer bij K afwenden, dan een keer 'gewoon' door de hoek - het gaat om de verrassing ;) .