Achterhand uitzwaaien - hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Achterhand uitzwaaien - hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:18

Als eerste: ik heb nog geen les. Hier ben ik wel mee bezig, maar tips zijn bijzonder welkom ter overbrugging.
Ik heb een probleem met een paard wat ik sinds anderhalve maand rijd. Ik moet hier wel bij zeggen dat het paard in kwestie waarschijnlijk nauwelijks bakwerk heeft gedaan (ze is nu 7), er is voornamelijk buiten mee gereden. En in het begin was het minder, maar het lijkt nu steeds erger te worden: ze gaat haar achterhand uitzwaaien op de hoefslag.

Als ik m'n binnenbeen eraan leg, wordt het erger, tot ze letterlijk diagonaal loopt. En in de bochten probeert ze helemaal weg te lopen. Als ik met de teugels ga begrenzen, gaat het hoofd onmiddelijk ver achter de loodlijn, en valt alle tempo weg. In stap gaat dit nog redelijk, en kan ik haar wel korte stukjes recht laten lopen. In draf is het een aanzienlijk groter probleem. Op de volte zetten om los te werken lukt ook niet. In stap gaat dit prima. In draf: als ik buiging vraag, hoofd achter de loodlijn zo ver als mogelijk. Alle tempo valt wel, tot ze terugvalt in stap. Been geven reageert ze op zo'n moment niet op. Het kost ook veel moeite om daarna weer aan te draven, ze reageert gewoon niet. Als ik dan nadat ze draaft weer terugneem en opnieuw aandraaf, reageert ze wel weer perfect. Langere teugel, loopt ze gewoon recht door, zonder buiging. Kortere teugel, valt ze alleen maar eerder terug. En op de hoefslag ook. Ik heb lange teugels geprobeerd, korte teugels, lange buitenteugel zodat ik haar niet onbewust omtrek - niks werkt.
Ik dacht eerst dat ik misschien scheef zat, dus ben gevoelsmatig zowel extra naar links als naar rechts gaan zitten - dit maakte geen verschil. Zonder beugels zit ik precies hetzelfde, en ik voel allebei m'n zitbeenknobbels ook gelijk.

Het zijn dus eigenlijk een paar problemen:

Zodra ik iets meer vraag met de teugels, gaat het hoofd achter de loodlijn. Dit is dus zonder dat ik haar doelgericht naar beneden vraag.
Als ik dit opwerk (lukt wel op de hoefslag, sowieso al niet bij figuren) valt ze enorm terug in tempo.
Het niet meer goed op mijn been reageren hierna.
Die uitzwaaiende achterhand die ik er niet goed onder krijg.

Tja..
Nogmaals, een instructeur/instructrice waar ik me goed bij voel wordt naar gezocht, maar ik zou het erg op prijs stellen als iemand tips kon geven.

tylando

Re: Achterhand uitzwaaien - hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:26

ben je ook bezig meet voorwaarts/neerwaarts te rijden? gewoon eerst lekker zo los rijden en dan rustig opbouwen met iets kortere teugel?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:43

Ja..al wordt ook dat steeds lastiger. Ze begint nu meteen al met uitzwaaien en bochten afsnijden, en dan moet ik de teugels al korter nemen om haar fatsoenlijk op de hoefslag te houden. Op de binnenhoefslag gaat dit wel beter, maar dat kan niet altijd (vanwege drukte).
En als ik met langere teugel figuren wil rijden om haar rustig los te werken, loopt ze of onder me vandaan, of gaat dat hoofd weer te diep.

Heb ook geprobeerd om snel aan te draven (eerste energie kwijt) en juist heel lang in te stappen (goed loswerken), maar dat lijkt ook niet echt verschil te maken.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:53

mss kan je beginnenmet centered riding..dit doe ik nu ook en mijn pony loopt steeds beter...mijn pony liep onder me vandaan en liep totaal niet recht...nu gaat het echt steeds beter...hij heeft nu aanleuning ...ook met langere teugel

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:59

Kan misschien zijn dat ie vastzit in zen rug/nek, anders goed begrenzen met buitenbeen... & met binnenbeen in je hoek duwen.
Buitenteugel openen en binnen licht openen voor stelling ;)
Veel succes!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:09

Als ik het zo hoor heb je geen of niet voldoende aanleuning. Dat is het probleem.
Want als jij geen aanleuning hebt, betekend dat dus dat jouw paard je hand niet accepteerd. Waardoor hij dus achter het bit kruipt zodra je gaat inwerken met je hand. Logisch gevolg als je paard niet zo goed weet wat hij met die druk in zijn mond aanvoelt.
Een gevolg hiervan is dus dat je met je buitenteugel zijn buitenschouder niet voldoende kan begrenzen, waardoor hij over de buitenschouder naar buiten waait.

Dus werk aan je aanleuning, als die goed is, zul je merken dat je ook een beter stuur hebt. Drijf je paard met je been in je hand, laat hem (heel licht) in je hand duwen en daarmee je hand volgen. Blijf voorkomen dat hij achter het bit kruipt, want dan ben je te laat. Drijf hem eerder weer op. Gaat hij rennen. Neem hem rustig terug en richt je weer op de aanleuning. Hij moet ook leren dat hij niet mag rennen zodra jij je hand opent.
Aanleuning is een heel moeilijk onderwerp om via het internet uit te leggen. Hier zal echt je instructeur mee moeten helpen, want het is wel een van de grootste basisblokken in de opleiding van een paard. Zonder aanleuning, kan je namelijk niets anders oefenen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 22:41

Het lastige is dat zodra zij met haar hoofd gaat zakken, ze niet meer reageert op mijn been. En ja, als ik echt een schop geef krijg ik wel reactie, maar daar voel me me zelf ook niet fijn bij. Zodra het hoofd omhoog gaat reageert ze wel weer prima.
Overigens reageert ze verder wel goed op de teugel hoor, op hele lichte druk al.

Als iemand trouwens nog een goede instructeur omgeving West-Friesland weet, ik hoor het graag.

Zijn er misschien oefeningen die ik zou kunnen doen om in ieder geval IETS te kunnen doen, of om te voorkomen dat het erger wordt?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:51

Reactie op je been is dus je probleem. (Vervelend he dat 1 dingetje meteen de rest van het paardrijden kan verprutsen; geen aanleuning, uitzwaaien in de bochten)

Werk daar dus aan!! Been is naar voren, in álle gevallen. Vandaag, morgen, in de bak, buiten, met haar hoofd in de wolken, met haar hoofd tussen de knieën.
Progressief werken, lichte kuitdruk, geen reactie, fellere kuitdruk, geen reactie, nog een keer kuitdruk én een tikje met de zweep.
Veel overgangen om dit dus te oefenen. Probeer constant een ligt contact te houden met haar mond. Probeer haar recht te maken, een scheef paard kan ook niet ontspannen. Dus rijd weinig tot geen stelling. Laat haar regelmatig een stapje naar binnen of buiten zetten in een wending, daarvoor moet ze haar rug weer loslaten.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:27

als ze niet reageert op je benen dan kan je haar even achter met de zweep aanraken/bijtikken?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:28

of op de plek van het been...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 18:16

Ga morgen inderdaad met zweepje proberen. Ben ik absoluut geen fan van, maar misschien dat ik dan de reactie wat meer af kan dwingen, want het voelt of ze er nu gewoon een spelletje van maakt.

Sjonniej, dat heb ik al geprobeerd. Het vervelende is - de eerste overgang is lastig, dan reageert ze heel laat. Zodra ze dan eindelijk aandraaft, doe ik even belonen (met stem) dan terug naar stap en opnieuw. En dan reageert ze perfect. Alle keren daarna ook. Totdat ik weer wat langer heb gestapt, en met name als ik een figuur heb gereden. Dan is haar hoofd weer helemaal omlaag gegaan, en is het net of ze helemaal opnieuw op gang moet komen. Maar zodra dat is gebeurd, reageert ze weer perfect.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:37

Heb het paard in kwestie natuurlijk niet onder het zadel gezien, maar krijg wel het idee dat het soweizo vooral door stijfheid komt, recht toe rechtaan in het bos lopen vereist niet veel qua buiging in de rugspieren. Door onder je vandaan te lopen en achter de loodlijn te gaan lopen is (in mijn ogen) dan alleen maar een 'smoesje' om het gebruiken van de rugspieren te ontlopen. In dat geval zou je kunnen proberen je buitenhandeen klein stukje verder omhoog te plaatsen wanneer t uitzwaaien begint, evt. zweep in de buitenhand. Mocht het paard ondertussen soepel zijn, je binnenhand erbij pakken en naar binnen plaatsen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:55

Dan zul je met de stukjes stap eerst klein/kort moeten beginnen en dat uitbouwen. Dus eerst 5 passen stap en weer naar draf. En bouw dat steeds een klein beetje uit. Waak ervoor dat ze niet naar beneden duikt en dus van je been af is. Zodra je ook maar voor 1% voelt dat ze wil duiken en van je been af gaat, meteen been geven voor een overgang naar draf.
Als hij zo van voren door naar beneden zakt, valt hij eigenlijk van je been af. Dat kun je voorkomen door hem actief te houden, dus ook in stap actief laten stappen. Je kunt bijv. ook wat verkorten in stap en weer verruimen. Overgangen maken naar halt en weer stap.
Door nu een periode veel overgangen te maken en de reactie op je been te trainen, zal ze leren dat ze alert moet blijven op jouw (been)hulpen. Nu kun je haar daarbij 'helpen' door veel overgangen te maken en daardoor haar aandacht op jou gericht te houden. Later kun je dan (zoals ik al zei bij het stappen), de periodes tussen de oefeningen langer maken.
Je kunt ook je overgang aangeven alvorens je de beenhulp geeft. Dus bijv. door een halve ophouding op de buitenteugel (wat veel mensen doen) of met je stem. Ik men veel, daarbij moet ik dus mijn stem gebruiken voor overgangen. Maar voordat ik een commando geef, zeg ik van tevoren altijd 'Let op', dan is je paard weer alert en dan kun je daarna de hulp geven voor de overgang.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 18:42

Vandaag zweep erbij gehouden - werkte erg goed. Tempo was een stuk beter (zonder de zweep hiervoor te gebruiken, overigens), en af en toe even tegen de binnenschouder aanleggen was al genoeg om ervoor te zorgen dat ze niet zo scheef ging lopen. Uiteindelijk bleef ze zelfs in de galop keurig recht :)

Overgangen en tempowisselingen was ik ook mee bezig gegaan. Ook kleine stukjes stelling vragen (5 passen ofzo), en dan weer aandraven. Ging ook steeds beter. Dus nu uitbouwen naar volledige figuren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:07

Wat fijn dat het zo goed gaat! Ga zo door zou ik zeggen.
Heb je al een goede instructeur gevonden?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 08:02

Nog niet, heb wel contact met een paar maar nog geen afspraak gemaakt.

Maar het gaat wel nog steeds beter :)