''De manegeruiter''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

''De manegeruiter''

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:38

Deze term kom ik de laatste tijd zo vaak tegen op Bokt. En meestal met een negatieve ondertoon. Enkele dingen die ik regelmatig tegen kom:

''Manegeruiters komen niet verder dan de basis''
''Manegeruiters kunnen niet meteen een eigen paard houden''
''Manegeruiters rijden op afgestompte ''manegepaarden'' (weer zo'n leuke term)
''Manegeruiters kunnen niet rijden op een eigen paard''
''Je bent nog maar een manegeruiter, je weet er niks van''

etc. etc.

Ik wordt daar eerlijk gezegd best wel moe van. Er zit zo'n groot verschil tussen de verschillende ''manegeruiters''. En trouwens ook tussen de verschillende ''manegepaarden''. Maar dit hoef je als manegeruiter niet te zeggen tegen bepaalde mensen die 1 of meerdere eigen paarden bezitten, want zo ver ben je nog niet. Want een manegepaard is nooit beter dan een eigen paard, en daar kan iedereen mee rijden. En een manegeruiter op een eigen paard? Nee hou maar op dan verpest je hem of er gebeuren ongelukken. Als je een eigen paard hebt zie je het allemaal wel in, dán mag je pas écht meepraten en wordt je serieus genomen in het paardenwereldje. Wat is dat nou eigenlijk voor onzin? Ik ken verschillende manegeruiters die duidelijk verder zijn dan menig mens met een eigen paard, en ik ken verschillende manegepaarden waar mensen met een eigen paard niet zo graag opstappen omdat 'ie wel eens lastig kan zijn. En dan zit er ook nog eens een groot verschil tussen verschillende maneges. Een manege wordt door mensen met een eigen paard vaak gezien als: Achter elkaar aanrijden, trekken aan de teugels om halt te houden, slome paarden en pony's die alles wel doen etc. En als je dan als manegeruiter aankomt met: Niet alle maneges zijn zo, op veel maneges heb je de mogelijkheid om veel meer te leren, op goed opgeleide paarden. Dan wordt je keihard uitgelachen.

En hoe zit het dan bijvoorbeeld met de manegeruiters die naast hun manegelesje 1 keer in de week een eigen paard bijrijden of leasen? Op die vraag wordt vaak geantwoord met: 'Ja, maar dat paard heeft een eigenaar die wel een oogje in het zeil houd.' En wat dan als dat paard dat niet heeft en je hem zonder begeleiding als enige rijd (met les)? En hoe zit het met mensen met een eigen paard die aan alle kanten begeleiding krijgen, is dat dan niet hetzelfde verhaal?

Dit zal wel weer een heftige discussie worden, maar houd het netjes graag. Ik wil gewoon wel eens meningen van anderen horen hierover. En idd, ik type dit als manegeruiter zijnde. En dit is niet bedoelt om alle mensen met een eigen paard over 1 kam te scheren, maar het gaat om de mensen die zich in de bovenstaande uitspraken kunnen herkennen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:48

Ja en ik ben het zat dat manegeruiters daar elke keer zo moeilijk over doen. Het is gewoon zo, klaar.
Je zal best als manegeruiter een L of voor mijn part een M proefje kunnen doorsturen, maar als je dat al rijden noemt?

Ik weet heus wel dat je leert wijken en schouderbinnenwaarts en hulde voor de manegeruiters die een wissel leren en al. En ja tuuuuuurlijk zal je je paard ook nageeflijk kunnen rijden. :j

Maar echt jongens.. hou toch op. Het is gewoon een feit dat je op een manege niet echt, echt goed leert paardrijden.
Ook niet met pensionpaard trouwens.. vind daar niet veel verschil inzitten.

Ik heb ook 12 jaar op een manege gereden, handelspaarden gereden en wedstrijden gereden. En toen ging ik werken op een dressuurstal met instructie tot grand prix niveau. Dan kom je er ineens achter dat je helemaal niet kunt rijden. Dus ik weet heel goed waar ik het over heb.

CaileyS

Re: ''De manegeruiter''

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:51

Ik ben het helemaal met Juul eens!! (ben zelf ook een manege ruiter)

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:53

Juul schreef:
Deze term kom ik de laatste tijd zo vaak tegen op Bokt. En meestal met een negatieve ondertoon. Enkele dingen die ik regelmatig tegen kom:

''Manegeruiters komen niet verder dan de basis'' Dat is gel*l, bij de manege leer je juist heel veel :j
''Manegeruiters kunnen niet meteen een eigen paard houden'' Ik ben toch ook net overgestapt, je moet toch ergens beginnen ?
Het lijkt me sterk dat zomaar een pony krijgt zonder er verstand van te hebben

''Manegeruiters rijden op afgestompte ''manegepaarden'' Soms zie die 'afgestompte manegepaarden' mooier
rijden dan van die luxe paardjes ;)

''Manegeruiters kunnen niet rijden op een eigen paard'' Het bevalt me prima op Mitch :j
''Je bent nog maar een manegeruiter, je weet er niks van'' Als je zulke termen gebruikt ben ik er zeker van dat
het net omgedraaid is :)

zo denk ik er nou over !

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:54

Ik zie het al, ik ben in de minderheid.
Whatever.

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:55

Jongens, we hebben het over appels en peren!

Ik denk niet dat het reëel is te verwachten dat je op een manege een grand-prix niveau kunt bereiken (zeg ik als manegeruiter en bijrijder van een pensionpaard op een privéstal).

Dat wil toch niet zeggen dat je dús niet kunt rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:55

Ik word een beetje flauw van manegeruiters die zichzelf maar in een hoekje blijven trappen en continue zaniken dat eigenaren maar op ze neerkijken en zich meer voelen etc etc.
Ik voel me als eigenaar vaker in de zeik genomen door manegeruiters dan andersom denk ik...

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:56

Het is maar wat je definitie van kunnen rijden is inderdaad.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:57

Ik ben zelf ook eigenaar van mijn pony/paard en rij nog steeds op de manege :j
Ik kan zulke opmerkingen dus ook niet uitstaan :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:58

Tussen goed kunnen rijden en goed kunnen rijden zit natuurlijk ook wel een verschil. Ik heb zelf van mijn 10e tot m'n 18e een eigen pony/paard gehad. Toen een paar jaar niks en nu rijd ik sinds kort weer op een manege. Ik rij bij een studentenpaardrijvereniging maar we lessen gewoon op een manege. Bij mij in het uur zitten veel mensen die vroeger ook een eigen pony/paard hebben gehad maar voor wie het niet meer haalbaar is (ivm studie oid)
Ik denk dat je op een eigen paard uiteindelijk wel verder komt, omdat je daar een band mee kunt opbouwen, maar dit zegt niks over de kwaliteit van sommige 'manegeruiters'!
En ik heb geen ambitie om op grand prix niveau te rijden, dus dat scheelt al weer. ;)

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:59

Er zijn inderdaad manege's waar je niet goed leert rijden, maar ik vind dat er ook manege's zijn waar dat wél kan. En als je een eigen paard hebt, kun je elke dag rijden en dan zul je wel meer leren ja. Maar je kúnt als manegeruiter ook veel leren alleen doe je daar dan (waarschijnlijk) langer over, omdat je (meestal) maar 1 á 2 keer per week rijd. Als je écht wílt dan kom je er uiteindelijk toch wel, of je nou rijd bij een manege ofniet.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:02

hmm.. Ik vind wel dat je op de manege niet super goed leert rijden.. Maar als ik sommige topics zie, vind ik wel dat het niveau een stuk hoger lag dan op mijn oude manege.. Ik kon na 6 jaar rijden niet eens wijken..
Ik heb heel erg veel geleerd nadat ik een eigen paard heb gekregen, daar int egen heb ik ook superrrr veel fouten gemaakt..
Of die niet hadden gebeurd als ik langer op de manege was geweest, ik denk het niet..
Maar ik rijd al 6 jaar niet meer op de manege, en de laatste 6 jaar eigen paarden gehad, of de volledige verzorging over ze, en ik moet zeggen, ik rijd nog steeds geen wedstrijden, kan nog steeds geen Z proef rijden en ben ook echt geen wereldruiter..
Ik denk dat mensen op de manege best een eind kunnen komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:04

er zijn toch ook zat mensen met eigen paarden die lekker recreatief rondhobbelen....
lekker bosritjes maken met lange teugel en bijna nooit iets dressuurmatigs vragen.
jaren lang geen les hebben gehad en lekker zelf prutsen.....

als die mensen vergelijkt met manege ruiters rijd menig manege ruiter heel wat netter dressuur.

en zo zijn er nog genoeg voorbeelden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:09

Juul schreef:
''Manegeruiters komen niet verder dan de basis'' - is afhankelijk van het talent van de ruiter
''Manegeruiters kunnen niet meteen een eigen paard houden'' - enigszins mee eens. Het houden van een eigen paard is iets heel anders dan 1x per week een manegeles. Vaak zien manageruiters niet in wat er allemaal bij komt kijken omdat je dat niet meekrijgt op een manege. Als je echt een paard wilt houden moet jij je daarin meer gaan verdiepen en eens gaan praten met paardeneigenaren etc.
''Manegeruiters rijden op afgestompte ''manegepaarden'' (weer zo'n leuke term) - ik ken ook heel wat afgestompte eigen paarden..
''Manegeruiters kunnen niet rijden op een eigen paard'' - onzin, afhankelijk van het talent van de ruiter
''Je bent nog maar een manegeruiter, je weet er niks van'' - ligt aan je eigen interesse en ontwikkeling. Niemand is alwetend.

En dat zijn mijn meningen :D Maar waarom zo hameren op het verschil tussen manegeruiter en paardeneigenaar? We gaan toch ook niet proberen om westernruiters hetzelfde te laten denken als dressuurruiters over hoe een proef te rijden? Laat iedereen gewoon genieten van zijn/haar hobby :)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:09

of je nu op een manege rijd,of een verzorg paard of eigen paard hebt,je leert pas rijden als je goede instructie krijgt,en zeker een keer of 4 in de week rijd,sommige leren nooit rijden,ligt echter niet aan het paard maar aan de ruiter,sommige missen het gevoel,en zullen nooit verder komen dan een simpele stap draf en galop.en zelfs daar is niks mis mee,als je er maar plezier in hebt........toch???

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:11

Ik heb zelf 2 eigen paarden en les nog steeds 1x per week op een manege.
De ene keer rijd ik op mijn eigen paard, de andere keer rijd ik zelfs op een manegepaard om weer eens een ander gevoel te hebben.
Ik zit normaal in een les met allemaal privepaarden, maar regelmatig les ik ook tussen de manegeruiters. En daar zitten er echt wel tussen die soms beter rijden dan menig met een privepaard.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:13

Ik ben een manegeruiter en je zult mij niet horen beweren dat ik goed kan rijden. Ik weet ook heel goed dat ik er niet zoveel verstand van heb, maar ik ben bereid om te leren van anderen. Op grand prix niveau hoef ik trouwens ook echt niet te komen.

Er zijn inderdaad mensen met een eigen paard die zichzelf en hun paard heel wat vinden, maar er zijn ook mensen die gewoon vriendelijk zijn en je willen helpen. Ik heb dus echt niets tegen mensen met eigen paarden of tegen manegeruiters, iedereen doet toch op zijn eigen manier zijn best.

Ik kan alleen niet goed tegen het afkraken van manegepaarden, dat hebben ze niet verdiend.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:17

Ik ben het aan de ene kant wel mee eens dat je op een manegepaard waar 50 verschillende mensen op rijden nooit zo ver kan komen als dat je een eigen paard tot beschikking hebt.

Zelf ben ik ook begonnen als "manegeruiter" maar je moet toch ergens mee beginnen???
Daarna kwamen de verozrgpaarden, waar je al veel meer leert dan alleen rijden. Dan in de stap naar een eigen paard, voor mij dan, snel gemaakt.

Doordat ik nu mijn eigen paard heb, waar ik 7 dagen in de week druk mee ben leer je idd. veel meer dan een manegeruiter. Niet dat zij er niets van kunnen, maar je mist in mijn ogen de ervaring.

Impilixus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:18

dit slaat dus echt he-le-maal bergens op weten jullie dat.

er wird inderdaad voor oordelen getrokken over manege ruiters. daarin tegen word er ook vaak gezecht, eigenaars voelen zich beter. ja van die verwende poedersuiker trutjes met die grandprix paarden waar alles op zitten ja, die voelen zich inderdaad beter. tja laat ze meestal zijn zij niet degene die nou zo goed zijn voor hun paard, en een manege ruiter zal veel meer respect hebben voor zoon dier, want die is blij als zoon paard aan de teugel loopt, en die verwende trutjes zeggen als het paard perfect heeft gewijkt mooie wisseles gesprongen heeft, maar net niet die midden draf had die hij normaal wel heeft.. '' het ging zo super slecht hij wilde voor geen meter luisteren'' alsjeblieft zeg pfff.

ik ben nu bijna 8 jaar in het bezit van een 16 jarige zuidhorn x pion, die voorheen 1.40 internationaal sprong.. en ZZ dresuur gelopen heeft. en nu? ik heb hem acht jaar en ik spring dezelfde hoogte thuis en dresuur is ons vak niet, dus dat blijft steken op de L. maar dit betekend niet dat hij dit niet kan! zo zijn vele manege paarden vroeger in de top geweest en worden ze er nu op af gekeken dat ze sloom zijn!.

en wat betreft de recreatie ruiters die hebben ook een '' eigenpaard'' en kunnen soms nog voor geen meter rijden.

leuk verhaaltje, ik heb 2 jaar op een manege gereden en 2 jaar lang was daar zoon truttie met haar M1 dresuur pony die dacht dat ze beter was. toen ik mijn eigen paard kreeg toen 8 jaar oud kreeg ik ook een pony die toen 11 was. ben ik begonen in de B met de pony en nam les. in die 3 jaar dat ik deze pony naar de Z1 gereden heb, is zij blijfen steken in M1 maar wel elke week les van iemand die zogenaamd zo goed reed. ah deh, en dan denken ze maar dat ze goed zijn. als manege ruiter kom je er ook, soms nog sneller ook!!..

hier word wel overdreven van somige eigenaaren zijn heel aardig en nemen een manegeruiter aan als verzorger.

tja wat vind ik van dit allemaal, heb al een lang genoeg verhaal dus .. ik stop maar. ik ben het eens met bijde kanten ;)

Impilixus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:19

poeder suiker moet k.u.t zijn :O mag blijkbaar niet hier op bokt SORRY.

xx

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:19

Ik denk dat het meer aan de manegeruiters ligt, dat zij zichzelf in een hoekje stoppen.

Ik ben van mening dat een manegeruiter veel minder ervaring heeft dan een mens met een eigen paard. Waarom? Omdat je als manegeklant op lespaarden wordt gezet die het allemaal al kunnen. Een manegepaard doorrijden is vaak iets heel anders dn een eigen paard doorrijden. Ook mist de gemiddelde manegeklant gewoon ervaring, dit komt omdat de meeste doorsnee lespaarden van gemiddelde leeftijd zijn. Een lesklantje zet je veelal niet op een groen paard. Logisch, maar aan de andere kant ook zeer jammer voor de manegeklant, want die mist daardoor een stukje in ervaring.

Het is imo ook zo dat het vaak niet aan de manegeruiters ligt, maar aan de maneges. Deze proppen de lessen vaak té vol, waardoor de lesklanten té weinig lestijd krijgen. Ja, ik spreek nu uit ervaring, ik ben ook gewoon een lesklantje geweest. Heb ik daar veel van geleerd? Nee, dit is pas gekomen toen ik privéles op een eigen paardje (van iemand anders) kreeg. Sindsdien ging ik vooruit met rijden en kreeg in de manegelessen ook de kans om ervaring op te doen en uiteindelijk was ik een beetje degene die de jonge(re) paardjes de eerste keer in de les mee liet lopen.
Dit is dus ook fout van de manege, maar ergens snap ik het ook wel.

Conclusie: Je leert wel rijden op een manege, maar tot een bepaald niveau en helaas leer je niks in je ervaring(en).

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:24

MonaLieske schreef:
Ik ben een manegeruiter en je zult mij niet horen beweren dat ik goed kan rijden. Ik weet ook heel goed dat ik er niet zoveel verstand van heb, maar ik ben bereid om te leren van anderen. Op grand prix niveau hoef ik trouwens ook echt niet te komen.

Er zijn inderdaad mensen met een eigen paard die zichzelf en hun paard heel wat vinden, maar er zijn ook mensen die gewoon vriendelijk zijn en je willen helpen. Ik heb dus echt niets tegen mensen met eigen paarden of tegen manegeruiters, iedereen doet toch op zijn eigen manier zijn best.

Ik kan alleen niet goed tegen het afkraken van manegepaarden, dat hebben ze niet verdiend.

hier ben ik het eigenlijk wel mee eens :)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:29

tsja, wat zullen we hierop zeggen,
kijk, ik zal nooit zeggen jij bent slecht, want jij hebt geen eigen paard! echt niet, ik denk wel dat de gemiddelde instructie lager ligt in een manegeles dan dat je een priveles neemt.

en om eerlijk te zijn, mijn staleigenaresse geeft ook iedere dag een ponyles, en ik rij daar af en toe in mee, omdat t of buiten slecht weer is, of t fijn vind om van mn stalbazin die tegelijkertijd ook mijn instructrise is een helpend woordje te krijgen.. maar uh wat ik wilde zeggen, dat t heeeeerlijk is om zo af en toe bij die kleine kinders mee te rijden, heerlijk hoe hard ze hun best doen, en soms zie ik iets wat ze net kunnen verbeteren en fluister ik ze iets toe...

maar uhm, niet iedere manege is slecht, en ik denk als jij de wilskracht hebt om meer te leren, kan dat...
en idd wat ik hierboven ergens zie, je moet t ook wel hebben of niet, en dat geld voor iedereen, ongeacht met of zonder paard

edit: en ik wil er nog aan bijvogen dat ik t oneens ben met de vergelijking van granprix stalling enzo... ik denk dat de meerderheid van de mensen met eigen paarden dit niet eens haalt, en dat je dit dus absoluut niet zo kunt bekijken
Laatst bijgewerkt door First_Unique op 05-03-09 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:30

yvvv schreef:
Conclusie: Je leert wel rijden op een manege, maar tot een bepaald niveau en helaas leer je niks in je ervaring(en).

Hier ben ik het wel mee eens. Ik ken beide kanten (goede manege en eigen paard), en ik heb op die manege absoluut superveel geleerd. Ik kan nog steeds geen enkele hogere dressuuroefening, maar heb wel geleerd een paard aan te voelen, hoe belangrijk je eigen zit is, hoe correct te straffen en belonen. En dat vind ik belangrijker dan dat ik M-oefeningen kan laten zien. Daarentegen krijg je op een manege nooit te maken met het trainen, en dat is wel een verschil. En als een manegepaard een probleem heeft, is het niet aan jou om dat op te lossen (want óf het kan niet omdat er te veel anderen op rijden, óf de tijd ontbreekt ervoor) en met een eigen paard moet je het wel zelf oplossen, want niemand anders doet het voor je.

Op een goede manege leer je zeker weten rijden. En ik vind dat je dan ook alle recht hebt om mee te praten over rijtechnische dingetjes. Maar wat betreft trainen etc., denk ik dat je als manegeruiter daar niet genoeg mee te maken krijgt.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:32

Bla, ik wordt altijd een beetje verdrietig als ik zulke berichten lees over manage ruiters. Iedere week doe ik keihard mijn best, en dan lees ik zulke comments, en dan wordt ik nog in mijn face uitgelachen. Ook al rij ik nog niet zo lang, mijn pony zal er komen.