Justus @work voor het eerst op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_kell

Justus @work voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 09:38

Hoi!

Dit is dan de eerste keer dat ik justus op het forum zet. Ik zal wat over hem vertellen. Ik rij hem 1 keer per week en het is dan ook niet mijn paard. Het is het paard van de dochter van de eigenaresse van stal. Ik ben echt onwijs blij om hem te rijden, hij is echt super leuk om te rijden. Ik rij hem sinds september vorig jaar. Ik rij niet op een niveau en ben nog veel aan het leren!

Het is al een wat ouder paard van 18, die vroeger in de sport tot het Z heeft gelopen. (weet niet het precieze ervan maar alle knopjes kent hij!) Ook is hij vaak mee naar deurne geweest, het is echt een allround paard. Zelf rij ik er alleen dressuur mee maar hij kan ook onwijs goed springen! Dit doen we liever niet met hem omdat we bang voor zijn benen zijn, hij word iets te enthousiast. Sommige foto's zijn wat wazig, maar toch wel goed te bekijken vind ik! heb geen foto's van de galop, die waren te wazig!

mijn eigen commentaar is:
binnenhand is soms te streng, hier werk ik al aan
Handen rechtop, werk ik ook aan
over het paard heen kijken, er zal toch maar een keer geld liggen op de grond haha!

Ik ben benieuwd naar jullie tips en advies!

Allereerst een foto van 1 van de eerste keren dat ik hem reed:
Afbeelding

De volgende foto's zijn van een paar weken geleden.

Dit vind Justus onwijs moeilijk, hij is niet zo los in zijn lichaam. Het zal er dan zeker niet goed uit zien en hoe het hoort maar hij word hier wel losser van; en ik ben zelf ook nog aan het leren haha!
Afbeelding

Draf
Afbeelding

nog een keer
Afbeelding

Halthouden
Afbeelding
draf
Afbeelding

achterwaarts
Afbeelding

Wijken
Afbeelding

Stap
Afbeelding

een foto waar ik zelf heel trots op ben :o
Afbeelding

Lekker uitstappen
Afbeelding

Ben benieuwd naar jullie commentaar, maar hou het wel vriendelijk ajb ben ook nog aan het leren!

Miesjex

Re: Justus @work voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:43

Wat een super leuk paard zeg!

misschien een tip om je hakken iets meer uit te drukken en tenen naar binnen.
Op sommige foto's zijn ze een beetje opgetrokken.
Succes verder met rijden ziet er super uit!

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 09:44

Dankjewel :D

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:45

ziet er wel netjes uit hoor let wel op bij foto 2 dacht ik zet je je ene hand een beetje vast tegen je heup(buik) aan

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 09:49

Ja klopt, meer mijn binnenhand ontspannen ben ik mee bezig. als ik het dan ontspan merk ik dat het veel beter gaat maar toch hou ik hem erna dan weer vast. kwestie van afleren:P

bedankt!!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:49

Leuk dier hoor!

Tips:
1) Liever niet je hakken uitdrukken maar je benen langer laten in ontspanning. Dan komt ook als je je enkel en je knie loslaat je hak lager dan de bol van de voet.
2) Ik zou zelf de beugelriemen wat langer willen, omdat je dan je been ook minder optrekt en langer kan laten afhangen langs je paard. Ze zit nu behoorlijk in stoelzit en dat is dus uit balans. Je kunt jezelf veel lichter maken door te letten op de lijn hoofd, schouder, heup, hiel.
3) Zorg bij zijgangen en wendingen dat je zelf niet inknikt aan je rechterzijde, stretch die spieren van jouw bovenlichaam wat op zonder te spannen. Dan blijf je recht boven je paard.
4) Bij het halthouden breng je je bovenlichaam te veel achter Justus. Halthouden met een rechte in balans zijnde ruiter is voor Justus vele malen makkelijker.
5) Je handen zoals je zegt 'meer zelf' dragen.
6) In de draf op je bovenlichaam blijven letten = opgericht rijden. Buikspieren gebruiken, en borstbeen meer openen (ofwel mondje getuit en tieten vooruit :D )!

Met wat oefeningen en verbeterpuntjes zul je merken dat er een sleutel naar ontspannen voor Justus bestaat. Die ontspanning begint 9 van de 10 keer bij een paard, als de ruiter dat zelf ook heeft en benutten kan. Je kunt veel winst behalen met ademhaling en rijden vanuit balans...

Succes met Justus!

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 16:13

Bedankt!!!!:D

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:01

Er zijn al wat verbeterpuntjes genoemd en daar ben ik het mee eens ;)
Verder vind ik dat je je paard erg netjes hebt opgesteld bij het halthouden. Justus staat mooi gesloten en goed z'n achterhand onder de massa :D

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 18:33

whoeii dankjewell! :D wat een leuk commentaar van iedereen! hier kan ik wat mee!

Romyhcs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:11

Wat een super leuk paard zeg!

misschien een tip om je hakken iets meer uit te drukken en tenen naar binnen.

Succes verder met rijden ziet er super uit!
groetjes

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:01

Het belangrijkste: let op je houding en je gewichtsverdeling, je zit soms wat scheef.
Ik vind de foto waar jij heel trots op bent niet de mooiste, je hangt daar een beetje, het paard is niet rechtgesteld en je tenen steken uit. Er straalt wel power uit, dat zeker. Dan vind ik foto 6 fijner, hoewel hij daar misschien iets teveel op de voorkant loopt is er wel mooie ontspanning.
Het is een mooi paard en ik wens je veel rij en leer plezier toe!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:03

Leuk paard! Probeer alleen meer met je benen te rijden, op foto 2 neem ik aan dat je bezig bent hem in travers te laten gaan? Hij moet echt buigen om jouw binnenbeen, nu komt het bit er een stukkie uit en gaat het paard niet in buiging, maar recht in het lichaam opzij. probeer veel aan lengtebuiging te werken, veel voltes rijden en openen en sluiten. Succes!

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:05

Allereerst; leuk paard en leuk dat je op hem mag rijden, van zo'n paard kun je altijd leren:)

Op de eerste foto's lijk je een best wel strenge hand te hebben. probeer daar echt aan te werken, het lastige van foto's is ook dat het altijd momentopnames zijn.

heel veel succes en plezier ermee!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:58

Hey kel!
Daar zijn jullie dan :D
Vond het rijden er echt super uitzien (Y)
Beetje jammer dat je zo'n slechte fotograaf had :') hihi

NJa omdat dit haw is moet ik toch wat tips/ commentaar geven :P

Dus hier komen ze (6)

1. Gebruik je billen waar ze voor zijn (op zitten dus ) :=
2. Schouders naar achter
3. Niet te streng worden met je binnenhand
4. Niet naar beneden kijken (ookal is dat erg moeilijk met zo'n knap paard :P )
5. Wat vrolijker kijken (A) hihi

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 13:18

@ klomp: Ja klopt ik probeer hem in travers te laten gaan, ik weet dat hij het niet goed doen hij heeft veel moeite met lengtebuiging, hij is wat stijf in zijn lichaam. (nou ben ik ook nog aan het leren en de knopjes aan het zoeken, denk een combinatie van) we zijn heel erg bezig om hem losser te krijgen..maarja wat verwacht je van zo'n opa haha! voltes openen en sluiten zijn we inderdaad veel mee bezig.
@j_c_n: Ja klopt ik werk altijd graag terug met mijn binnenhand terwijl als ik ontspan het veel beter gaat..heel vreemd..ben er wel mee bezig! inderdaad vervelend met fotos dat het opname momenten zijn, 1 stap verder kan ht er al veel beter uitzien!
@ Luckysil: Ik denk dat het ook aan de fotograaf lag hoor..hahah nee geintjee :P ben t er wel mee een wat je zegt:P haha alleen tsjaa het is zo moeilijk om niet naar dat knappe paard te kijke zeg! en tsja dat is me concentratie gezicht..kan er niets aan doen dat die er niet uit ziet whahaha! was gezellig!!

Bedankt allemaal!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:38

Leuk paard! Er is inmiddels al genoeg commentaar geleverd, waar je iets mee kan. Super dat je op zo'n mooi leerpaard mag rijden.

Weet je ook toevallig wat Justus voor vader heeft? Of zou je het anders de eigenaresse het eens willen vragen. Een volle broer van mijn paard heet ook Justus en was ook bruin en is volgens mij ergens in die omgeving uiteindelijk beland. Ik vraag me dan ook af of het niet de door mijn vader gefokte Justus betreft. Dat was ook een goeie allrounder, kon ook heel goed springen.

Zou leuk zijn als je het weet of na wilt vragen.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:54

mooi paard onder je kont!
Verder kan ik niet veel commentaar geven
de foto's zijn wat wazig!

annelieke7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:11

leuk paard blijf zo doorgaan

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:04

Dankjewell:D

lovepieff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:44

erg mooi, =D
jammer alleen van de kwaliteit:(

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 10:44

Ja dat vonden me vriendin en ik ook, waarschijnlijk de camera niet goed ingesteld ofzo (was zo'n grote haha!). Binnenkort komt ze weer een keer foto's maken! :D