Geen goed gevoel met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty2001

Geen goed gevoel met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 20:59

springen vind ik best wel super,
zo af en toe oefen ik ook thuis, met de les doen we het altijd,
maar als ik thuis bezig ben gaan de eerst 50 cm springen super kan ik goed meezitten alles gaat dan super, maar als ik dan bij 70cm heb ik al het gevoel dat MIJN zit niet goed is,
ik denk goed na als ik wil springen en met alles wat ik niet goed doe denk ik na. best stom misschien moet ik dat niet doen,
maar ik heb mijn beugels dan wel 2 a 3 gaatjes korter met springen, ga wel met de beweging mee, maar heb het gevoel dat ik als nog te veel van het zadel af kom, ik ga wel diep, en mee naar voren maar denk dat ik te ver naar voren ga en dus na de sprong gevoel heb dat ik voorover getrokken word, en als ik hoger zou gaan er daadwerkelijk afgetrokken word,
ik ga wel met mijn handen naar voren,
kan zijn dat ik de vroeg ga zitten dat hij daarom naar voren trekt ik heb geen idee,
maar het stoort mij met springen wel. ik ga er te veel over denken wat ik kan doen,
jammer genoeg heb ik geen filmpje of foto's over hoe ik nu rijd. wel over paar jaar terug maar daar heb je niks aan, ben te veel veranderd met rijden.

alvast bedankt.

aerdenhout1

Re: Geen goed gevoel met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:01

Tja er zit maar een ding op ben ik bang en dat is les nemen!!!
Vanaf hier zal niemand je verder kunnen helpen, want niemand ziet je springen. ( alhoewel er vast weer div. "goede" adviesen gaan komen)

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 21:07

bedankt. ik heb idd wel les met het paardje, en kan zaterdag nog wel eens duidelijk proberen uit te leggen en vragen wat ik kan doen, maar tot nu toe zegt mijn instructrice dat ik het goed doe.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:44

Misschien kun je het springen voorlopig alleen in de les doen? Voor je het weet heb je jezelf een slechte gewoonte aangeleerd. (en zie er dan maar weer eens vanaf te komen!!)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:07

aerdenhout1 schreef:
Tja er zit maar een ding op ben ik bang en dat is les nemen!!!
Vanaf hier zal niemand je verder kunnen helpen, want niemand ziet je springen. ( alhoewel er vast weer div. "goede" adviesen gaan komen)

ik kan wel een paar basistips geven. Zachte handen houden op de sprong, alsof je teugels elastiekjes zijn, en zorgen dat je terug blijft in je schouders en je gewicht in je beugels houdt.

compound

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:43

En vooral je zelf ontspannen, zing een liedje, stop met te denken dat het nu hoger staat, of dat je anders zit, het belangrijkste is dat jouw paard je er overheen helpt. Door dit vaak te doen ga je een beter gevoel krijgen en je zo later zelf kunnen verbeteren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:44

Wat misschien ook een leuke tip is: ga maar eens (op tv of in het echt) naar springwedstrijden kijken, daar kun je namelijk goed zien wanneer het paard z'n nek strekt (en dus teugel nodig heeft) en wanneer je je teugels weer een beetje in kunt nemen. En uiteraard de houding van al die goeie Z-ruiters bekijken:)

Voor de rest: lessen, lessen, lessen!