scheef zitten op de linkerhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

clim_bling

scheef zitten op de linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 17:37

hallo bokkers,
op onze manege hebben ze twee bakken; een kleine en een langere.
als ik in die langere bak rijd op de linkerhand schuif ik steeds ietsje naar binnen ,als onze instructrice er iets van zegt let ik er weer even op en terwijl ik er op let gaat het weer fout... :(:) het is niet zo dat ik er helemaal naast hang maar ik zelf merk er bijna niets van ,als ik dan goed zit lijkt het voor mij net alsof ik helemaal naar de andere kant hang... :n
Heeft iemand tips hoe ik dit kan verhelpen?? ;) Ik heb zelf geen paard en kan dus niet gewoon even wat vaker gaan oefenen in die bak.

Groetjes

Natasja2_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:50

Het zal voor jou inderdaad raar lijken als je juist wel recht zit. Waarschijnlijk omdat je het anders bent gewent. Ik weet niet of het erg is, maar je kunt jezelf misschien beter aanleren recht te gaan zitten, dat is ook meteen beter voor de rug van het paard (als het erg is).

Alicia2u

Re: scheef zitten op de linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:26

Heb j het op één paard, of op alle paarden?

Als je scheef zit op maar één paard, kan het te maken hebben met de scheefheid van dat paard. Net als mensen zijn paarden links of rechtshandig, dat heeft een effect op hoe zij hun lijf gebruiken. Veel paarden buigen in hun lijf óf naar links, óf naar rechts, dit heeft effect op jou zit.

Als je echter op alle paarden scheef zit (dezelfde kant op), dan kun je het probleem beter zoeken in je eigen houding. Ga thuis voor een grote spiegel staan (het beste in je ondergoed) en kijk naar hoe je staat: Is je gewicht gelijk verdeeld, staan je knieën niet op slot en draaien ze recht naar voren. Staan je voeten recht onder je heup, is de lucht tussen je armen en je romp aan beide kanten hetzelfde? Als je verschillen ziet tussen links en rechts, kun je die proberen te corrigeren voor de spiegel. Je zult dan merken dat, als je recht gaat staan, dat dat scheef voelt. Wissel tussen je oude 'scheve' houding en je nieuwe 'rechte' houding totdat de nieuwe houding vertrouwd voelt.

Als je meer wilt weten over houding en zit en je leuke oefeningetjes zonder paard wilt leren, dan raad ik je het boek van Anne Muller aan: Basis rijkunst.