Tisby@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tisby

Tisby@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 17:14

Vorig jaar is mijn paard Tisby in de sloot gevallen en bijna verdronken.
In een eerder topic kan je daar meer over lezen.
Voordat hij in de sloot viel waren we lekker bezig met dresuurmatig rijden en hadden we ook les.
Na een lang herstel ben ik hem nu weer aan het oppakken en zodoende hadden wij afgelopen zondag weer eens les.
Ik rij hem met een hack omdat hij daar veel beter naar luistert dan naar een bit.
We rijden nu al iets van een jaar of twee bitloos en het bevalt prima.
Eerst heeft zijn bijrijdster en verzorgster Nikki hem even losgereden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen ging ik erop
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Drafje
Afbeelding
Afbeelding

knappe kop
Afbeelding
Afbeelding

en toen uitstappen, van de galop hebben we geen foto's omdat het toen harder begon te regenen en ik geen waterdichte camera heb :+
Afbeelding
Afbeelding

Dat was het, over twee weken weer een les!
Op flauw commentaar zit ik niet te wachten, goed bedoeld advies is welkom.
:evaw:

Olikea

Re: Tisby@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:17

Ik vind dat je een heel leuk paardje hebt.. maar ik vind ook dat beide ruiters weinig rekening houden met de scherpe inwerking van de hack.. vooral de 2e ruiter vind ik te hard in de hand voor deze optoming..
Misschien kan je instructrice je hier mee helpen.
succes ermee verder.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:18

Ziet er hardstikke leuk uit :)
Ik heb niet zoveel verstand van bitloos, Dus ga ik geen commentara geven op die hackamore (zoiets is het toch? :+)
Je bent wel een beetje te klein voor het zadel naar mijn idee..
En ik ben verliefd op je dekje. :)

Jullie mogen allebij wel je handen rechterop houden, en denk aan je voetjes.. :)

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:19

Hee, daar hebben we Tisby!
Nouja, mijn eigen houding is een ramp, maar als ik m'n laarzen aan heb scheelt dat een stuk, hoewel ik daar niet minder van naar voren val :+ Het valt me op foto's altijd op dat ik eigenlijk net te lang ben, haha. Op foto drie was ik net aan het belonen, m'n handhouding is, hoewel slecht, gelukkig nog niet zoooo slecht :P

Jij moet je tenen naar binnen doen en je handen iets rechterop, verder liep 'ie errug lekker zondag!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:21

Dat ziet er fijn en ontspannen uit! Je mag best wat ophoudingen gaan maken en het paard uitnodigen wat ronder te worden in de hals, er zit namelijk een flinke onderhals op doordat jullie bezigwaren met herstellen. Lekker veel schakelen in de gangen zodat de achterhand er mooi onder komt. Let erop dat je de reactie krijgt op je beenhulp die je wilt, dus actief en snel. Dan zal het paard je hand gaan opzoeken en als jij dan je handen soepel en hoger draagt zal hij mooi nageeflijk worden. Dan stel jij met je binnenteugel in hoe kort je hem wilt hebben in de hals.Als hij vastpakt of niet helemaal door wil komen, geef je een ophouding en geef je gelijk je hand weer mee en houd je je hand weer soepel op de goede plaats. Als het tempo goed is en jouw handen soepel zijn, zonder spanning, zal hij lekker over de rug gaan lopen. Dus niet je hand vastzetten, je bent veel duidelijker als je een keer doorhaalt en weer toegeeft. Niet doorhalen over je bovenbeen maar richting je neus zo ben je efficienter. Maar dit komt allemaal goed, lekker rijden samen! Jullie zijn een mooi team

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:24

Ik zie een paard in drie stukken. Een op zich mooi ontwikkelde voorkant, matig middenstuk en slappe achterhand. Ik weet niet hoe lang je weer aan het rijden bent, maar dat verdient dus wel aandacht tijdens het rijden, vooral omdat de achterhand er op de foto's in ieder geval niet ondergereden wordt.

De rug wordt duidelijk weggedrukt en dat kan voor problemen zorgen, zeker omdat de tweede amazone geen vedergewicht is. Duidelijk schakelen in tempo en overgangen rijden kan helpen de rug te versterken en de achterhand onder te brengen.

Verder vind ik dat de de hack toch wat streng gebruikt wordt en ben ik er geen voorstander van. Liever dus een bit. Tenzij er een medische reden is om zonder bit te reden zou ik gewoon niet doen. of overstappen op een ander vorm van bitloos rijden.

Tenslott is het zadel voor de tweede amazone echt aan de kleine kant en drukt het hierdoor op de lendewervels. Een groter zadel zal de houding van de amazone alleen maar ten goede komen.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 17:25

FitzChivalry schreef:
Ik vind dat je een heel leuk paardje hebt.. maar ik vind ook dat beide ruiters weinig rekening houden met de scherpe inwerking van de hack.. vooral de 2e ruiter vind ik te hard in de hand voor deze optoming..
Misschien kan je instructrice je hier mee helpen.
succes ermee verder.

wat vreemd dat jij van deze foto's ziet dat ik een harde hand heb, dit is nl totaal niet zo, ik heb heel weinig druk op de teugels!

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 17:30

minjon schreef:
Ziet er hardstikke leuk uit :)
Ik heb niet zoveel verstand van bitloos, Dus ga ik geen commentara geven op die hackamore (zoiets is het toch? :+)
Je bent wel een beetje te klein voor het zadel naar mijn idee..
En ik ben verliefd op je dekje. :)

Jullie mogen allebij wel je handen rechterop houden, en denk aan je voetjes.. :)

Dankjewel!!!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:32

dat kan misschien vertekenen door de foto's maar ik vind de scharen op een aantal foto's zo ver gekanteld..
Mij is altijd geleerd dat dat enkel "kan" als noodrem bij deze optoming..

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 17:33

@ kikka: je hebt gelijk!! maar verder liep ie idd lekker, helemaal vergeleken met wat het is geweest! We komen er wel!

@joceline: Bedankt, leuk dat er ook opbouwend en positief commentaar gegeven wordt hier!

@FitzChivalry: ik heb echt lichte druk erop, dan zal het wel vertekend zijn. Als er helemaal geen lichte druk is kan hij mijn hand ook niet opzoeken.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 17:39

Chiva schreef:
Ik zie een paard in drie stukken. Een op zich mooi ontwikkelde voorkant, matig middenstuk en slappe achterhand. Ik weet niet hoe lang je weer aan het rijden bent, maar dat verdient dus wel aandacht tijdens het rijden, vooral omdat de achterhand er op de foto's in ieder geval niet ondergereden wordt.

De rug wordt duidelijk weggedrukt en dat kan voor problemen zorgen, zeker omdat de tweede amazone geen vedergewicht is. Duidelijk schakelen in tempo en overgangen rijden kan helpen de rug te versterken en de achterhand onder te brengen.

Verder vind ik dat de de hack toch wat streng gebruikt wordt en ben ik er geen voorstander van. Liever dus een bit. Tenzij er een medische reden is om zonder bit te reden zou ik gewoon niet doen. of overstappen op een ander vorm van bitloos rijden.

Tenslott is het zadel voor de tweede amazone echt aan de kleine kant en drukt het hierdoor op de lendewervels. Een groter zadel zal de houding van de amazone alleen maar ten goede komen.

Je eerste commentaar kan ik me nog wel in vinden, schakelen en overgangen zijn we heel veel aan het rijden.
Er is een (medische) reden waarom we met hack rijden (gebit).
Het zadel is een 18" zadel en een grotere gaat te ver achter op zijn rug drukken.

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:04

tisby schreef:
Chiva schreef:

Je eerste commentaar kan ik me nog wel in vinden, schakelen en overgangen zijn we heel veel aan het rijden.
Er is een (medische) reden waarom we met hack rijden (gebit).
Het zadel is een 18" zadel en een grotere gaat te ver achter op zijn rug drukken.

Ik vind het er netjes en ontspannen uitzien, en die slappe achterhand, die komt wel. Want je kan pas vanuit de ontspanning naar de aanspanning gaan rijden.
verder ben ik het wel eens met Chiva,
het zadel voor de 2e ruiter is duidelijk te klein. of het te ver op zijn rug gaat zitten vraag ik me af, maar in een te klein zadel kan je nooit balans vinden en je paard dan ook niet en nu druk je veels te veel op zijn rug. Veel succes!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:33

Ik zou toch liever overstappen op een andere vorm van bitloos. Ik krijg ook het idee dat bit te scherp inwerkt bij de tweede ruiter.

Paard drukt duidelijk zijn rug weg, vooral bij tweede ruiter.
Veel longeren kan ook helpen de rug te versterken. Dit is zeker geen overbodige luxe gezien paard een redelijke holle rug heeft.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:52

wat een leuk diiiiiiiiiiiiiing!
vind het er opzich kwa houding goed uit zien.
& ik ben verliefd op je dekje :=

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:36

Moderatoropmerking:
De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Het is op HAW niet toegestaan rijfoto's van een ander te plaatsen.