pony herinrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

pony herinrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 17:03

Ik heb een haflingermerrie van 8 jaar oud. Ik heb haar inmiddels 5 jaar en ze was een klein beetje ingereden toen ik haar kreeg.
Ik heb haar niet goed doorgereden, zeker niet op dressuurgebied. Ze is een ontzettende drammer en wil het allerliefste ontzettend hard. Ik rij voornamelijk buiten met haar omdat ik echt rijmogelijkheden aan huis heb.
Ze is absoluut niet gemeen, en in omgang ontzettend braaf. Zodra ik mijn hand op haar bost leg zet ze een stapje terug etc.
Maar het rijden is dus het probleem. Ik rij buiten haar met pelham met twee teugels, ik hou haar meestal lang aan de bovenste teugel en de onderste ligt dan helemaal los. maar ik gebruik die teugel vaak als rem. De rede waarom ik een pelham heb, is omdat het gewoon te gevaarlijk werd.
Het maakt niet uit of ik haar iedere dag rij, of maar 1 keer per week, ze gedraagd zich dus op deze manier buiten.
Ik ben echter totaal niet bang voor haar, gek genoeg heb ik me nooit op een ander paard veiliger gevoeld.

Ik rijd haar de laatste tijd niet erg vaak en als ik haar wel rijd, rij ik in het bos.
maar ze niet moe te krijgen, je kunt haar een maand stil laten staan en een rit van 5 uur maken maar een sprintje op het eind wil ze dan alsnog dolgraag.
Volgend jaar ga ik naar Groningen verhuizen en mijn pony gaat mee. Ik heb daar een stuk mee rijmogelijkheiden omdat ze op een manege komt te staan. En daarom wil ik haar gaan leren normaal te rijden. Maar ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen en wat ik moet doen. Natuurlijk moet ik lessen gaan nemen maar ik denk dat het beginnetje de kleine dingen zijn die ik haar moet leren vanaf het moment dat ik opstijg. Daarom vraag ik raad aan bokt :)

daffie1986

Re: pony herinrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:38

leer je paard eens gewoon rustig lopen op deze manier gaat het zoiezo fout. Je paard is zover dat zei het tempo bepaalt en jij hebt dit altijd toegestaan. Stop met de sprintjes voorloppig en laat haar veel stappen en rustig draven, dit kan je ook gewoon buitendoen. Wees wel heel consequent elke x als ze 1 pas harder zet ga je een gang terug. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:45

Neem vooral les en rij overgangen, en gooi dat bit aan de kant.
Verder is het een grote misvatting dat je een paard opnieuw kunt inrijden, er zit namelijk geen Control Alt Delete functie op.
Ga op je zit rijden, dus zwaarder zitten en iets meer naar achteren als je langzamer wilt.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 10:36

@Daffie; dank je wel. In princiepe draaf ik, en stap ik nog maar enkel met haar hoor. Maar soms zet ze het hem opeens op een lopen.
@Suleilitha; ook jij bedankt :) ik rij in de bak sowieso niet met het bit, maar met een dubbel- of enkelgebroken trens. Ik snap dat je een paard niet opnieuw kunt inrijden, maar wel weer bij de basis kunt beginnen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:11

Ga ook gewoon buiten eens een beetje dressuren, mocht je eens een veldje tegenkomen, doe dan alsof het een bak is etc.
Dus eigenlijk gewoon de dingen buiten oefenen die je ook in de bak wilt gaan doen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:12

ja maar dat gaat dus niet echt, omdat ze hem dan gewoon smeert, waardoor ik haar steeds moet tegenhouden en waardoor ik eigenlijk met niets anders bezig kan zijn.
Ik heb vrijdag een les gepland en moet eerlijk zeggen dat dat echt de eerste in tijden is!

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:15

Ha ali, zo eentje hebben we ook op stal. Echt lastig hoor.. Er gaat gewoon heeeel veel geduld in zitten en veeeeeel belonen! Ik heb d'r een paar keer buiten mee genomen en 1000x stil gezet (vanuit stap, draf, galop) en wanneer ze stil stond uitgebreid belonen (evt met snoepje!). Ze heeft nog wel d'r momenten maar over 't algemeen kan ik dr nu met een los teugeltje terug nemen/stil zetten. En natuurlijk met opstijgen moet ze stilstaan en pas aanstappen wanneer jij dit aangeeft, maar das logisch natuurlijk! Lukt het niet gewoon opnieuw proberen, en lukt het wel.. weeeer belonen. Ze zal gauw door hebben dat 't stil staan ook leuk kan zijn (door die aandacht van de beloning) en zal ze het eerder doen. En lessen is in ieder geval een goede start :).
Succes in ieder geval!!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:25

beginnen bij de basis. netje aan het been, 1 constant en rustig tempo. geen sprintjes meer. ook buiten netjes in jou tempo lopen en lessen nemen

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:54

ik ben t eens met daffie :D

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:51

Ik zou weer van vooraf aan beginnen en eerst met de basis in de bak beginnen, als dat allemaal (erg) goed gaat dán pas het bos in gaan. Je hebt er in het bos dan ook zoveel gemak van.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 11:37

Nou meiden, er is nog hoop. Ik heb gisteren les gehad, en ik heb, moet ik eerlijk zeggen nogal spierpijn := maar ik heb ook gewoon ontspannen met haar gelopen. Ik moet gewoon consequent blijven inderdaad. En het ging echt heel goed. Woensdag weer :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:17

zie je wel dat t kan. Consequent zijn is de basis voor elk paard. Ben jij niet consequent begrijpt je paardje je ook niet en wordt het een draakje. Het is heel lastig omdat je er altijd je genoegen mee hebt genomen, ik kan het weten. Veel succes verder met je luisterende paard, haha.