Fries laat rechts helemaal 'los'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A_manda

Fries laat rechts helemaal 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 14:06

Hoi,

ik rij sinds een tijdje op een 5-jarige Fries en het gaat echt wel goed. Alleen rechts heeft ze erg moeite met stelling en buiging. Ik heb ook nooit contact met mijn rechterhand, deze teugel hangt altijd in een boogje terwijl met links ik wel contact heb. Hoe kort ik de teugel ook pak het lukt me niet.

Ik ben zelf wel sterker met links dan met rechts, maar daar werk ik op dit moment ook aan door links ook los te laten.

hoe kan ik er voorzorgen dat ik rechts weer contact heb en dus stelling en buiging kan vragen.

Alicia2u

Re: Fries laat rechts helemaal 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:54

De linkerteugel helemaal laten hangen en een tijdje op één teugel rijden (de rechter). succes verzekerd ;)

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:09

zoals hier boven, rijd vooral op die kant waar ze moeite met inbuigen heeft en maak vooral veel buigingen, op een gegeven
moment word ze vanzelf losser

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 16:50

Dus als ik links zoveel mogelijk los laat, gaat zij rechts pakken en dan kan ik aan stelling en buiging werken?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:55

Je moet zeker aan de rechtgerichtheid van het paard werken, dus gelijke druk op beide teugels. Echter, die gelijke druk kan ook beperkt worden aan van jou kant, vandaar het rijden met één teugel, zodat je zelf aan het gevoel kunt wennen.

Wil je je paard rechtrichten, dan zul je een instructeur moeten zoeken die je daarbij kan helpen.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:30

Dit probleem heb ik ook (maar in mindere mate)

De oplossing is: Rechtrichten want jou (en mijn :+ ) paard is scheef!

De oplossing ligt in het meer rechtmaken van het paard. Probeer evenveel druk op beide teugels te nemen oftewel neem de slappe kant iets meer aan en probeer de sterke kant iets losser te laten. Dat het paard daardoor met zijn hoofd en hals scheefloopt is niet erg, dat komt later aan de beurt.
Ga het paard vanuit de achterhand rechtrichten door hem voorwaarts te rijden (niet weghollen, of drammerig of loperig!!) Waarbij je de voorhand VOOR de achterhand plaatst door je beiden handen iets op zij te doen. Het gaat om het activeren van de achterbenen. Een scheefgaand paard heeft de neiging om te blokkeren en terughoudend te zijn. In balans voorwaarts gaan lost meestal al een groot deel van het probleem op. Neem daarbij de zachte kant meer aan, terwijl je de hardere kant steeds probeert te ontspannen.

Jou paard is sterk op links en plaatst dus zijn achterhand naar rechts= rijd voorwaarts en breng met twee teugels de schouders naar rechts. Het gaat hier om de schouders , niet om zijn hoofd! De hals van een paard is reuze flexibel en kan alle kanten op buigen, zonder dat het invloed heeft op de houding van zijn lichaam. Voor het rechtrichten heeft het dus geen nut om zijn schouders in een bepaalde richting te trekken, het gaat om de schouders, die moet je VOOR de achterhand zetten. Door het paard op die manier recht te maken wordt de aanleuning aan de voorkant vanzelf meer gelijk en de hals rechtgereden.

(bron: Paardrijden met gevoel deel I)

Agnieszka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:21

Woest schreef:
Dit probleem heb ik ook (maar in mindere mate)

De oplossing is: Rechtrichten want jou (en mijn :+ ) paard is scheef!

De oplossing ligt in het meer rechtmaken van het paard. Probeer evenveel druk op beide teugels te nemen oftewel neem de slappe kant iets meer aan en probeer de sterke kant iets losser te laten. Dat het paard daardoor met zijn hoofd en hals scheefloopt is niet erg, dat komt later aan de beurt.
Ga het paard vanuit de achterhand rechtrichten door hem voorwaarts te rijden (niet weghollen, of drammerig of loperig!!) Waarbij je de voorhand VOOR de achterhand plaatst door je beiden handen iets op zij te doen. Het gaat om het activeren van de achterbenen. Een scheefgaand paard heeft de neiging om te blokkeren en terughoudend te zijn. In balans voorwaarts gaan lost meestal al een groot deel van het probleem op. Neem daarbij de zachte kant meer aan, terwijl je de hardere kant steeds probeert te ontspannen.

Jou paard is sterk op links en plaatst dus zijn achterhand naar rechts= rijd voorwaarts en breng met twee teugels de schouders naar rechts. Het gaat hier om de schouders , niet om zijn hoofd! De hals van een paard is reuze flexibel en kan alle kanten op buigen, zonder dat het invloed heeft op de houding van zijn lichaam. Voor het rechtrichten heeft het dus geen nut om zijn schouders in een bepaalde richting te trekken, het gaat om de schouders, die moet je VOOR de achterhand zetten. Door het paard op die manier recht te maken wordt de aanleuning aan de voorkant vanzelf meer gelijk en de hals rechtgereden.

(bron: Paardrijden met gevoel deel I)

Ik wou even kwijt dat dit zeer vakkundig advies is en je het idd op deze manier het beste kan proberen !!!!! ;)
Groetjes Agnieszka

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 22:25

Dank je wel :) ik ga er mee aan de slag!