Opbollend 'spiertje' achter de kaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GummyBear

Opbollend 'spiertje' achter de kaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 11:00

Hee Bokkers!

Ik heb een vraagje. Mijn pony heeft met rijden een dik spiertje achter haar kaak, zowel links als rechts. Aan de rechterkant is het volgens mij nog iets dikker. Het zit zeg maar in de overgang van het hoofd naar de hals. Weten jullie misschien wat dit is en waarom dit er zit? Ik zie op stal wel meer paarden die het hebben. Tara heeft met rijden voor de rest nergens last van, ik merk niks aan haar. Ze is lekker soepel en los in haar lijf, ze loopt de laatste tijd heerlijk. Maar die spiertjes (of wat het ook mag zijn) blijven er zitten en ik heb ooit ergens opgevangen dat het slecht is als een paard dat heeft. Is dit echt zo?

Groetjes Michelle

Snoevie

Re: Opbollend 'spiertje' achter de kaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:01

is dat niet gewoon een klier?
mijn pony heeft dat ook,na het rijden lijkt het wel altijd wat minder

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:02

dat is de speekselklier.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:08

Heeft de mijne ook zo af en toe, ik vermoed dat dit is van het korte gras eten op de wei.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:26

Nee hoor...heeft niets met gras te maken... Lielle heeft het juiste antwoord. Dat is de speekselklier.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 08:28

Ja dat klopt dat het de speekselklier is, die zwelt op van veel kort gras eten of van veel zand binnen krijgen.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 08:31

Speekselklier inderdaad. Naast oorzaken als kort gras ed hebben paarden die veel achter de loodlijn worden getraind vaak ook een dikke speekselklier.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 10:03

Rukaro schreef:
Speekselklier inderdaad. Naast oorzaken als kort gras ed hebben paarden die veel achter de loodlijn worden getraind vaak ook een dikke speekselklier.

Ik train mijn pony niet zozeer achter de loodlijn, maar ze gaat er vaak wel zelf achter lopen. Vooral als ze niet voorwaarts genoeg is en op de voorhand gaat lopen. Maar dat probeer ik zodra ik het merk altijd op te lossen. Wat je zegt kan dus wel kloppen, maar ik doe het iig niet zelf. ;)