Ik en mijn paardje Cwint

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merry98

Ik en mijn paardje Cwint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 19:52

Laatst had ik een topic in rijden in the picture..
Maar heb nog een aantal fotos van afgelopen zondag.
Wilde hierover graag rijtechnisch commentaar.

Ben nog steeds bezig met me houding..
Die is echt verslechterd vind ik zelf.
-handen
-benen/tenen
-zit naar voren (op deze fotos al wat minder)

Cwint zelf:
- sloompie is nu wat actiever aan het worden!
- het naar beneden rijden gaat de ene dag wel en de andere dag dan lukt t niet. (ligt ook aan het weer..veel wind dan is hij druk!!)
- Hij kan heerlijk duiken doet dit al veel minder sinds hij goed naar voren word gereden door mij.
- De galop zijn we erg mee bezig omdat cwint erg op de voorhand kan vallen.

* Veel overgangen, Zit ieder rij uurtje erbij!

Over cwint :
Cwint is 11 jaar. 157 hoog.
Kent de basis en wijken. galopwissel ook (is ooit uitgeprobeerd)
En hij kan denk nog veel meer.Alleen ikzelf niet dus gebeurt verder ook niet.
We rijden nog geen wedstrijden,WEL van plan dit te gaan doen.
In december 1 onderling wedstrijdje gereden werden toen 1e met 222 punten was een f4 proefje.

*Cap is eigen verantwoording;)
Hier de fotos:
Afbeelding
halt houden

Afbeelding
Drafje

Afbeelding

Afbeelding
trotse foto alleen me tenen..
Afbeelding
moest even snel bochtje in schakelen kwam anders in botsing met de rest (reden met sn 5e in de bak normaal met 2 of 3)

Afbeelding
cwint moest even goed naar voren..
Alleen ik was bezig met op welk been ik moest gaan staan volgens mij..

Afbeelding
Als je haar maar goed zit..
tja mijn zit.. :(
Afbeelding
En dan hier weer wat relaxter...
Afbeelding
Vrolijkheid is altijd aan het eind!! even lekker uitdraven en lekker gek doen!

http://94.100.114.35/508600001-508650000/508611201-508611300/508611222_5_OJGK.jpegkunstje

**Vinden jullie hem dun of dik of normaal??**
Hij staat op bijvoeding (bietenpulp of slobber en krijgt 2 kilo brok per dag+kuil)

ps. wij doen ook mee aan Hollandsnexttophorse

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:56

Leuk beestje commentaar geef je zelf al. ik vind hem opzich normaal alleen nekje zou wat dikker mogen maar dat is mijn mening :Y)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 19:57

chelletju schreef:
Leuk beestje commentaar geef je zelf al. ik vind hem opzich normaal alleen nekje zou wat dikker mogen maar dat is mijn mening :Y)

ja dat klopt nekje mag idd dikker ;)
maar heb het een en ander aan het vertrouwen van mijn paard moeten werken..Dus nog niet veel mee bezig geweest maar zit er nu wel aan te komen steeds meer oefeningen ;)

Mars

Re: Ik en mijn paardje Cwint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:07

Het is een mooi dier wat je onder je kont hebt, heel aansprekend :j Qua houding valt er nog wel eea te verbeteren, met name in de galop goed in je zadel blijven zitten, handen en benen noem je zelf ook al.
Let er in de andere gangen op dat je geen kromme rug maakt, schouders naar achteren. Verder zijn jullie een mooie combi, zeker als je houding verbeterd moet dat een heel mooi plaatje opleveren :)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 20:13

Mas schreef:
Het is een mooi dier wat je onder je kont hebt, heel aansprekend :j Qua houding valt er nog wel eea te verbeteren, met name in de galop goed in je zadel blijven zitten, handen en benen noem je zelf ook al.
Let er in de andere gangen op dat je geen kromme rug maakt, schouders naar achteren. Verder zijn jullie een mooie combi, zeker als je houding verbeterd moet dat een heel mooi plaatje opleveren :)

dank je wel :)
ga er zeker op letten..
Want Het staat idd veel beter als ik ook aan me houding denk!
bedankt ;)

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:15

heey daan,
het ziet er echt al netjes uit :j
idd je eigen puntjes, maar cwint loopt netjes zo :))
mooi met zijn neusje op de loodlijn, nu je handen nog dragen (ellebogen in 'knik' zeg maar) en starten maar ;)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 20:22

CindyUniek schreef:
heey daan,
het ziet er echt al netjes uit :j
idd je eigen puntjes, maar cwint loopt netjes zo :))
mooi met zijn neusje op de loodlijn, nu je handen nog dragen (ellebogen in 'knik' zeg maar) en starten maar ;)

Jep jep :D
Starten komt wel :P
haha..

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:24

Ik heb het idee dat je paard steun zoekt op jouw handen en moet meer op z'n eigen benen lopen.
Dus dan moet je je handen niet zo vast zetten bij het zadel maar meer wat hoger houden,
Laat je paard zelf nagevelijk worden door veel te schakelen(3 a 4 pasjes vooruit en weer terug)i.p.v hem naar beneden te "trekken".
Succes.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:34

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n lekker beeld geven dat jou hakken+spoortjes terug te vinden zijn in de buik van je paard :o
Verder ziet het er een stuk netter uit als je rechter op gaat zitten :)

Leuk paardje!!

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 20:36

ESSIE70 schreef:
Ik heb het idee dat je paard steun zoekt op jouw handen en moet meer op z'n eigen benen lopen.
Dus dan moet je je handen niet zo vast zetten bij het zadel maar meer wat hoger houden,
Laat je paard zelf nagevelijk worden door veel te schakelen(3 a 4 pasjes vooruit en weer terug)i.p.v hem naar beneden te "trekken".
Succes.

Ehm ik trek hem helemaal niet naar beneden???
Hij loopt zelf ontspannen naar beneden..
Als ik hem trek loopt hij met zijn kin op zijn borst..
En dat is heel duidelijk te zien dan.
Mijn handen zet ik niet vast.Heb ze alleen te laag.
Maar misschien lijkt het zo ;)
En overgangen rijden we heel veel ;)
bedankt voor je reactie

Romyhcs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:42

ik vind het er heel netjes uitzien alleen wat je ook zelf zegt je houding idd verder vind ik dat je heel netjes op je paard zit!;)

chanineX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:02

Mooi paardje hoor ;)
kijk ok ff naar mijn ponytjee :$
Joyce X

X

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:43

Didoo schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n lekker beeld geven dat jou hakken+spoortjes terug te vinden zijn in de buik van je paard :o
Verder ziet het er een stuk netter uit als je rechter op gaat zitten :)

Leuk paardje!!

Hier sluit ik mij bij aan. Eerst werken aan je (been) houding en dan pas de sporen weer ombinden.

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:29

het ziet er niet echt lekker uit hoe je met die sporen in zn buik prikt :( als je met sporen rijdt moet je er wel goed mee om gaan!
ik vind dat hij er nog wel een paar kilo's bij mag, maar niet tè veel! ;)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:59

Het is niet alleen de beenhouding als ik de foto's zo zie, maar de hele zit. Gooit je paard hoog op :) ? Ben je op de foto's aan het doorzitten of aan het lichtrijden, of afwisselend allebei?

Op de eerste (stand)foto zit je netjes met je billen in het midden van het zadel, op je zitbeenknobbeltjes, en je benen netjes afhangend langs het zadel. Zodra je gaat draven duw je jezelf uit balans achterin het zadel op de lepel, je maakt een bolle rug en je klemt jezelf vast je onderbenen en je hakken, waardoor het lijkt of je hem puur op je spoor drijft.

Heb je de mogelijkheid om zitlessen te volgen? Ik denk dat je paard wat makkelijk nageeflijk gaat lopen als je zelf wat meer in het midden van het zadel gaat zitten, je je bekken iets meer naar voren kantelt (wat rechter) en je je buikspieren wat verstevigt, je je benen lang en ontspannen probeert te houden. Ik kreeg daar ooit de tip voor om mijn tenen omhoog te steken in plaats van mijn hakken uit te drukken, op de één of andere manier levert dat minder spanning in je benen op, waardoor je beter op je zitbeenknobbeltjes gaat zitten. Met je huidige houding werk je je paard een beetje tegen waardoor hij zijn rug niet goed kan gebruiken, niet lekker na kan geven.

Ik denk dat je dat het makkelijkste eerst veel kunt oefenen bij het lichtrijden. Als je merkt dat je houding ontspannener wordt je je zitknobbels beter voelt bij het lichtrijden kun je voorzichtig stukjes gaan doorzitten in een niet al te hoog tempo. Zodra je merkt dat je verkrampt ga je weer even terug naar het lichtrijden, je stelt je paard opnieuw in en je oefent weer verder.

Het nageeflijk rijden gaat makkelijk als je een wending maakt en hem naar binnen gesteld laat lopen. Daarvoor is je houding heel belangrijk, want hij heeft buiging in zijn hele lichaam nodig. Je buigt hem als het ware om je binnenbeen, en je begrenst hem met de buitenteugel en je buitenbeen.

Dat zijn dingen die ik zelf heel moeilijk vind om goed te doen zonder les, zonder iemand die me corrigeert en me wijst op verkramping, rondslingerende ledematen of handen die iets anders doen dan ik denk dat ze doen. Heb jij les of de mogelijkheid om les te gaan nemen?

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 11:49

Gwen schreef:
Het is niet alleen de beenhouding als ik de foto's zo zie, maar de hele zit. Gooit je paard hoog op :) ? Ben je op de foto's aan het doorzitten of aan het lichtrijden, of afwisselend allebei?

Op de eerste (stand)foto zit je netjes met je billen in het midden van het zadel, op je zitbeenknobbeltjes, en je benen netjes afhangend langs het zadel. Zodra je gaat draven duw je jezelf uit balans achterin het zadel op de lepel, je maakt een bolle rug en je klemt jezelf vast je onderbenen en je hakken, waardoor het lijkt of je hem puur op je spoor drijft.

Heb je de mogelijkheid om zitlessen te volgen? Ik denk dat je paard wat makkelijk nageeflijk gaat lopen als je zelf wat meer in het midden van het zadel gaat zitten, je je bekken iets meer naar voren kantelt (wat rechter) en je je buikspieren wat verstevigt, je je benen lang en ontspannen probeert te houden. Ik kreeg daar ooit de tip voor om mijn tenen omhoog te steken in plaats van mijn hakken uit te drukken, op de één of andere manier levert dat minder spanning in je benen op, waardoor je beter op je zitbeenknobbeltjes gaat zitten. Met je huidige houding werk je je paard een beetje tegen waardoor hij zijn rug niet goed kan gebruiken, niet lekker na kan geven.

Ik denk dat je dat het makkelijkste eerst veel kunt oefenen bij het lichtrijden. Als je merkt dat je houding ontspannener wordt je je zitknobbels beter voelt bij het lichtrijden kun je voorzichtig stukjes gaan doorzitten in een niet al te hoog tempo. Zodra je merkt dat je verkrampt ga je weer even terug naar het lichtrijden, je stelt je paard opnieuw in en je oefent weer verder.

Het nageeflijk rijden gaat makkelijk als je een wending maakt en hem naar binnen gesteld laat lopen. Daarvoor is je houding heel belangrijk, want hij heeft buiging in zijn hele lichaam nodig. Je buigt hem als het ware om je binnenbeen, en je begrenst hem met de buitenteugel en je buitenbeen.

Dat zijn dingen die ik zelf heel moeilijk vind om goed te doen zonder les, zonder iemand die me corrigeert en me wijst op verkramping, rondslingerende ledematen of handen die iets anders doen dan ik denk dat ze doen. Heb jij les of de mogelijkheid om les te gaan nemen?

Nee me paard gooit helemaal niet op. Alleen in galop kan hij bagger zitten.
vooral linksom (is zn slechte kant) Deze moet met veel oefeningen beter onder de knie zien te krijgen.

Ja ik heb afwisselend met doorzitten en licht rijden de fotos genomen.
Ik ben erg veel bezig met me houding.
Ik kan bijna niet doorzitten.Ben daar gewoon geen kei in.
Ik rijd niet altyd met sporen moet ik zeggen.
Ligt eraan of ik meer ga doen of dat ik alleen even voor de lol rijd.
Ik wil wel gaan proberen om helemaal zonder sporen te rijden.Dat is denk ik wel beter ;)
Het enige nadeel is dan dat ik m wat harder vooruit moet drijven en met sporen om helemaal niet..
Verder heb ik nu nog even geen les.
Dit komt omdat me verzorgster gestopt is en ik even in de knoop zat met school en tijd om in te plannen.Heb het erg druk op school.

Heb wel mensen op stal die me helpen.Die geven ook aan of ik achterover moet zitten.En al die dingen.
Ik doe me beugels ook de laatste tijd uit want dan kan ik beter leren zitten.

Dus ben met vanalles bezig.

Ben wel zeker van plan om weer te gaan lessen!

Bedankt voor je verhaal.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:20

Je bent iig lekker bezig om je houding zoveel mogelijk te verbeteren +:)+ . Het is niet zozeer dat je meer achterover moet zitten, maar het gaat meer om het middelpunt/dieptepunt van je zadel opzoeken en je bekken wat kantelen, zonder dat je meteen heel je rug verplaatst. Ben ik nog te snappen :+ ?

Ik heb zelf ook vreselijk veel moeite om goed door te zitten, en dan gooit mijn bijrijdpaard ook nog eens heel hoog op. Ik heb dan echt iemand nodig die me goede aanwijzingen geeft en ik besef op zo'n moment eens te meer dat paardrijden echt een vak is :)) .

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:36

Hey, je zegt het zelf al...maar zoals Gwen ook al zegt, probeer wat meer te gaan zitten op je kont en je bekken te kantelen en je niet op te sluiten tussen je kuiten...want die span je heel erg aan waardoor je niet lekker ontspannen kan zitten...
een keer alleen 'zitten' in plaats van rijden is ook goed...niet letten of je paard wel goed loopt, maar alleen op je eigen houding letten...een keertje je paard gewoon 'niks' laten doen is kan prima...

veel succes verder!

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 17:47

Gwen schreef:
Je bent iig lekker bezig om je houding zoveel mogelijk te verbeteren +:)+ . Het is niet zozeer dat je meer achterover moet zitten, maar het gaat meer om het middelpunt/dieptepunt van je zadel opzoeken en je bekken wat kantelen, zonder dat je meteen heel je rug verplaatst. Ben ik nog te snappen :+ ?

Ik heb zelf ook vreselijk veel moeite om goed door te zitten, en dan gooit mijn bijrijdpaard ook nog eens heel hoog op. Ik heb dan echt iemand nodig die me goede aanwijzingen geeft en ik besef op zo'n moment eens te meer dat paardrijden echt een vak is :)) .

Ja ;)maar het moet ook echt veranderen mijn houding.
Ben echt slechter geworden daarmee.
Maar ik begrijp je wel ;)
Tis alleen lastig uit te voeren omdat ik dus nu overal op let hoe ik zit en alles..
maja komt wel goed ;)
Vandaag ook weer gereden.En hij was goed op tempo.
Heb het doorzitten geoefent.En gaat al wel iets beter.heb ik het idee.
Maar we gaan gewoon door met oefenen :P

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 17:48

Rena100 schreef:
Hey, je zegt het zelf al...maar zoals Gwen ook al zegt, probeer wat meer te gaan zitten op je kont en je bekken te kantelen en je niet op te sluiten tussen je kuiten...want die span je heel erg aan waardoor je niet lekker ontspannen kan zitten...
een keer alleen 'zitten' in plaats van rijden is ook goed...niet letten of je paard wel goed loopt, maar alleen op je eigen houding letten...een keertje je paard gewoon 'niks' laten doen is kan prima...

veel succes verder!

Ja die dag had ik gistere ;)
Gewoon me paardje lekker laten lopen en de rest letten op mezelf ;)
Bedankt voor je reactie

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:08

He weer foto's van Cwint, leuk!
Je houding is al genoemd, een goed punt om op te letten. Verder.. keep up the good work! Je weet waar je aan werken moet, dan kom je er wel!

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 16:11

Marchador schreef:
He weer foto's van Cwint, leuk!
Je houding is al genoemd, een goed punt om op te letten. Verder.. keep up the good work! Je weet waar je aan werken moet, dan kom je er wel!

Ja idd !
Ben veel met verbeteren van alles bezig :)
Heb vandaag eens weer lekker met losse teugels gereden en ging weer perfect!
Hij zakte zelf naar beneden en liep daardoor goed met sn rug !

bedankt voor je reactie ;)