Zijn bonte paarden werkelijkwaar perfect voor dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yanique

Zijn bonte paarden werkelijkwaar perfect voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 19:24

Een aantal mensen heb ik wel `s horen zegen dat bonte paarden perfect zijn voor dressuur.
Wat is jullie mening hierover.
( als je zelf een bont paard heb: leuk om te vertellen hoe jou paard is in dressuur!)

CM_

Re: Zijn bonte paarden werkelijkwaar perfect voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:26

De meeste juist niet zo. Omdat veel bonte paarden wat zwaarder gebouwt zijn en niet op beweging gefokt zijn.

Gelukkig zie je steeds meer goed bewegende sjieke bonte paarden.
Maar groot deel loopt een aardig proefje, maar mist souplesse en afdruk.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:30

Goh, ik meende toch echt dat Samber Grand Prix dressuur heeft gelopen en die is alles behalve zwaar en lomp. Zijn meer bonten als alleen de tinker ;)
Heb zelf eentje van Mecenas en die heeft juist wel dat extra voor dressuur en is niet zwaar. Wel vol door trainen, maar geen zwaar type. Zie genoeg mooie bonten die zeer geschikt zin voor de dressuur... Maar of de kleur bepalend is? Denk het niet...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:31

Tjaa kleur is natuurlijk alles bepalend voor de prestaties van je paard :?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:32

Qimm schreef:
Tjaa kleur is natuurlijk alles bepalend voor de prestaties van je paard :?

Uiterlijk speelt wel een rol. Vooral voor de jury. Geloof mij, die kijken er echt wel naar.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:32

De kleur heeft hier helemaal niets mee te maken, wel het ras, type, uitstraling, temprament, werkwillighied, talent ect...

yanique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 19:37

dankjullie voor reacties!

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:54

Kleur is een smaak, maar niet bepalend voor de talenten van een paard. Als de bonte heel erg grillig getekend is, kan het zelfs soms lijken (door de tekening) dat het paard niet regelmatig loopt. Of als de tekening achter de oren verder terug lijkt, kan het lijken dat het paard te diep loopt. Dus het hoeft helemaal niet voordelig te zijn voor de dressuur.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:59

Zo hoor je het ook van een schimmeltje: het zou niet "presenteren" omdat ze vaak vuil lijken door het witte dekje.
Bont kan best, als ze maar een beetje voordelig getekend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:26

De gustibus et coloribus non disputandum est...

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:27

Er zijn ook bonte KWPN'ers.. Ik vind het juist wel mooi, zo'n bonte in de ring. :)

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:27

Zammie schreef:
Goh, ik meende toch echt dat Samber Grand Prix dressuur heeft gelopen en die is alles behalve zwaar en lomp. Zijn meer bonten als alleen de tinker ;)
Heb zelf eentje van Mecenas en die heeft juist wel dat extra voor dressuur en is niet zwaar. Wel vol door trainen, maar geen zwaar type. Zie genoeg mooie bonten die zeer geschikt zin voor de dressuur... Maar of de kleur bepalend is? Denk het niet...

Tja Samber heeft ook niet dé geweldige afdruk.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:29

ik heb ook een bontje... die ik nu aan het doorrijden ben...
zal echt niet aan het kleurtje liggen denk ik?
waarom zal hij het minder doen als een bruin of zwart paard???

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:32

heb ook een bonte en ik moet zeggen dat je er op lagere nivo's zeker geen voordeel aan hebt, naarmate je richting M gaat word dat minder en word er gekeken naar hoe het paard zijn proef loopt en word er minder gekeken naar of ze wel of niet van bont houden..
Dan heb ik natuurlijk ook wel een heul mooie bonte _O- :+

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:53

Ik heb ook een bonte. Hij niet niet echt heel zwaar gebouwd.
Maar hij kan echt super mooi lopen..

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:09

cheyentic schreef:
heb ook een bonte en ik moet zeggen dat je er op lagere nivo's zeker geen voordeel aan hebt, naarmate je richting M gaat word dat minder en word er gekeken naar hoe het paard zijn proef loopt en word er minder gekeken naar of ze wel of niet van bont houden..

Jij hebt inderdaad een héél mooie bonte zeg! :~ maar die valt idd onder de kleur bont, maar op wedstrijd zou ik me er absoluut neit aan storen, maar een beetje meer platenbont vind ik niet zo geschikt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:25

AlicavR schreef:
Zammie schreef:

Tja Samber heeft ook niet dé geweldige afdruk.

Nee joh, Grand prix worden ze zomaar. Hoeven ze echt geen goede afdruk voor te hebben :+ Heb je hem ooit irl zien lopen toen hij op dat niveau liep? En waarom zijn er dan zoveel goede gebruikspaarden van deze hengst? Samber was trouwens een hengst die en goed in de dressuur was en met springen. In die tijd (en nu nog veel meer, maar nu is het allemaal extreem aan het doordraaien bij het KWPN) heeft de eigenaar een keuze moeten maken, welke kant ze met Samber opwilden. Hij was Z dressuur en Z springen. Dan heb je het in mijn ogen pas over goed fokmateriaal.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:26

Oakland1990 schreef:
cheyentic schreef:

Jij hebt inderdaad een héél mooie bonte zeg! :~ maar die valt idd onder de kleur bont, maar op wedstrijd zou ik me er absoluut neit aan storen, maar een beetje meer platenbont vind ik niet zo geschikt.

Tjonge, om een kleur niet geschikt? Het wordt hier steeds gekker.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:15

Ik vind een westernpaard, veel meer tot zijn recht komen als het bont is dan een dressuurpaard, wat niet wil zeggen dat ze daarom "lelijk" zijn omdat ze bont zijn. De bonte van Cheyentic vind ik wél héél erg mooi.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:17

Sonja schreef:
De gustibus et coloribus non disputandum est...

:D

Verder dacht ik hetzelfde als Qimm: de kleur van een paard lijkt me niet bepalend voor zijn talent.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:18

Kleur heeft idd niks met prestaties te maken, maar feit is wel dat er weinig bonte paarden dressuurgericht gefokt worden, omdat er gewoon weinig tot geen vraag naar is. Dus dan heb je automatisch minder goed bonte dressuurpaarden wat je ook zou kunnen interpreteren als dat bonte paarden niet goed in dressuur zijn ;)

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:19

crossmonster schreef:
De meeste juist niet zo. Omdat veel bonte paarden wat zwaarder gebouwt zijn en niet op beweging gefokt zijn.

Gelukkig zie je steeds meer goed bewegende sjieke bonte paarden.
Maar groot deel loopt een aardig proefje, maar mist souplesse en afdruk.

Sluit me hier helemaal bij aan.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:02

verootjoo schreef:
Kleur heeft idd niks met prestaties te maken, maar feit is wel dat er weinig bonte paarden dressuurgericht gefokt worden, omdat er gewoon weinig tot geen vraag naar is. Dus dan heb je automatisch minder goed bonte dressuurpaarden wat je ook zou kunnen interpreteren als dat bonte paarden niet goed in dressuur zijn ;)

ben druk opzoek naar een mooie met goed bewegingen maar is idd erg moeilijk te vinden :j en mooi getekende al helemaal :=

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:13

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:19

Ik heb heb bonte merrie die momenteel L2 loopt, niet spectaculair maar wel een redelijk luxe ding voor een KWPN-er. Naar mijn idee maakt haar kleur niets uit voor haar prestaties of de beoordeling van de jury daarvoor.