Paard bokt met aanspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saffie1

Paard bokt met aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 09:35

Altijd als ik ga longeren en laat haar aanspringen in galop dan gaat ze bokken. 2x en dan gewoon galopperen. maar nu doet ze dat ook onder zadel.

wat kan ik hieraan doen of weten jullie een oorzaak?

Judje

Re: Paard bokt met aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:59

Verplaatst: OPG --> RT-P

Agnieszka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:50

Hoi Hoi

Ik ben natuurlijk geen dierenarts maar vermoed dat jouw paard een fysiek probleem heeft waardoor ze bokt bij het aanspringen .
Vooral omdat ze dat aan de longe doet dan kan het niet aan de ruiter liggen want die zit er niet op en het wordt waarschijnlijk steedt heel klein beeltje ergen waardoor ze het nu ook onder het zadel doet heb je haar wel eens laten onderzoeken door masseur of holistische paarden arts???
Want het is mogelijk dat het een pijn reactie is een paard bokt niet voor de lol als die gelongeerd wordt !
vandeaar mijn gedachte dat het een fysieke rede heeft

Groetjes Agnieszka

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:52

Nou, het kan ook heel goed zijn dat je paard gewoon vrolijk is maar constant bokken is niet goed, daarom moet je echt de rug controleren of hij geen pijn heeft en hoeven/benen wellicht ook.

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 16:01

ze is ook vrij druk aan de longe. het is alleen met aanspringen in galop. 1 keertje en dan gaat het goed.
verder galoppeert ze ook uit zichzelf en ook met vrij springen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:11

je kan inderdaad een enthousiast paardje hebben dat graag en veel bokt/springt. Ik heb er zoeentje. Galop aan de longe is nog stress, maar onder het zadel bokt ze er ook vrolijk op los van zodra het tempo iets te traag ligt. Dus aanspringen en niet direct vooruit zetten vraagt om enkele kleine bokkesprongetjes. Onmiddelijk vooruit rijden of een iets kleiner volte (15m) inzetten helpt om haar bij de les te houden. Als ze "harder" moet werken heeft ze geen tijd om aan bokken te denken. Mijn paard heeft het altijd gehad. Hoe vaker ik haar rijd, hoe minder ze gaat bokken. Als ze een dag op stal gestaan heeft vertrekt ze op de wei ook al bokkend, met de gekste sprongen die je je kan inbeelden. Ik laat wel jaarlijks een osteopaat komen om alles "los" te maken.
Dus als het bokken er langzaam is ingekomen, zou ik toch eens nagaan of je zadel goed past en/of er niks "geblokkerd" zit.

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 16:24

ik rijd haar inderdaad niet zo vaak.
het is ook een gigantische uitprobeerster

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:25

telkens een tik bij een bok. mijn pony had toen na een lange rodeo-wedstrijd de moed opgegeven, en heeft het niet meer gedaan.

zorg in iedergeval dat je pony/paard nooit zijn zin krijgt!

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 16:27

hoe kan ik dat aan de longe doen dan?

zoals gister onder het zadel: ze gaf een bok (een beste) hing ik om haar nek dus kan je normaal gesproken terug in het zadel komen maar toen gaf ze nog een bok, ja toen lag ik er naast. en blijft de doodleuk stil naast me staan

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:28

nou, je moet proberen te blijven zitten, anders een halstertouw om de nek heen doen.

bij het longeren gewoon een longeerzweep erbij pakken.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:31

ik heb zo'n shetje thuis lopen.. die doet nooit wat ik wil, als ik wil dat ze draaft, dan stapt ze, als ik wil dat ze stapt dan galoppeert ze etc. en bokt aan een stuk door, bij mij deed ze het bij het rijden ook, maar bij mij kwam het doordat ik te groot was.. het kan ook zijn dat je paard geen respect voor je heeft, probeer eens veel grondwerk te gaan doen en daarmee haar/zijn respect te winnen. Ik heb wel een site maar die moet ik even opzoeken, ik zal het je zometeen even geven.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:35

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:37

@ xxmyrtheexx:

ik weet niet of je paardrijden nou zo makkelijk van internet af leert hoor. je moet het gewoon aanvoelen.

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 16:40

op zich doe ik veel grondwerk en dat gaat heel goed. ze heeft al meer vertrouwen in me als in het begin.
ze volgt me en gaat aan de kant voor me als ik dat wil. en blijft staan als ik haar de wei in doe, dan wacht ze tot ze los is.

als ik de longeerzweep erbij pak word ze alleen maar drukker.
hoe moet ik haar leren aanspringen zonder te bokken?

ik zal de site eens bekijken

Blover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:56

Ik zou toch ook even een arts raadplegen of een fysio langs laten komen om even na te laten kijken of alles wel netjes op zn plek zit. Er zijn ook paarden die bokken,omdat hun wervels niet netjes op hun plek zitten o.i.d.

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 17:01

maar uit zichzelf galoppeert ze ook. ze springt en doet en vrij springen uit zichezelf enzo, dan zou je zeggen dat er niks is toch?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:17

Savannahb schreef:
op zich doe ik veel grondwerk en dat gaat heel goed. ze heeft al meer vertrouwen in me als in het begin.
ze volgt me en gaat aan de kant voor me als ik dat wil. en blijft staan als ik haar de wei in doe, dan wacht ze tot ze los is.

als ik de longeerzweep erbij pak word ze alleen maar drukker.
hoe moet ik haar leren aanspringen zonder te bokken?

ik zal de site eens bekijken

hmm als ze dat gewoon doet, lijkt het me dat ze genoeg respect voor je heeft..
misschien dat ze door de pijn er juist vandoor gaat, ik weet het ook niet precies

@HerAndHorse: ik weet ook heus wel dat je daar niet alles van leert, in de praktijk leer je het pas goed, maar je kan het als een tip of advies vragen. Maar als je het niet van een boek of site kunt leren, zou bokt.nl er ook niet hoeven zijn of zie ik dat nou verkeerd.
Mij heeft het in elk geval wel geholpen.
Je moet gewoon bekijken welke methode bij je paard past. Niet elke methode past bij elk paard dus.

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:47

Geef je wel een duidelijk hulp?
Het kan zijn dat ze het doet omdat ze gewoon druk is, maar misschien ook uit onbegrip.
Zit jij zelf bijv in belans?
Al heb je daar bij longeren geen last van.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:32

Mijn paard doet dit zo af en toe ook , vooral als ze erg vrolijk is. Vanmorgen heb ik gelongeerd, zodra ik haar bijzet is het klaar, maar als ik haar nog lekker lang laat galopperen is het altijd even een gekke bokkesprong en allerlei vage changementen. Met rijden doet ze het ook. Dit ligt soms aan jezelf, zoals bij mij het geval is. Doordat ze door training steeds scherper worden (tenminste, ik train altijd heel gericht, dus scherp aan 't been en makkelijk in de hand) merk ik dat ze aan een steeds kleinere hulp genoeg heeft. Wanneer ik dus mijn buitenbeen iets te ver naar achter leg krijg ik een gigantische bokkesprong omdat de hulp gewoon niet meer 'past' bij wat ik wil. Nu kan ik een hele subtiele hulp geven en keurig aangalopperen. Maar daarbij is het wel weer zo, als ze té vrolijk is dan wordt dat ook niets hoor.. Ook een bokkesprong en de prachtigste wissels..

Agnieszka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:13

HerAndHorse schreef:
telkens een tik bij een bok. mijn pony had toen na een lange rodeo-wedstrijd de moed opgegeven, en heeft het niet meer gedaan.

zorg in iedergeval dat je pony/paard nooit zijn zin krijgt!

Jha met anre woorden je paard breken????? als het paard dus uit pijn bokt wat in deze situatie nog niet uitgesoten is.
Zet jij hem voor een keuze of aanspringen met pijn en op zijn kiezen bijten of pijn bij bok en daarna nog meer pijn van de tik is logisch dat dat hij minder pijn kiest wat zou jij doen als je paard was in deze situatie???? Als je dit bij een volbloet doet gaat hij door het lint !!!!!!!!!! Dus niet ieder paard
kiest voor de mindere pijn somige tonen caracter en slaan door waardoor ze daarna stempel gevaarlijk krijgen is dit eerrlijk ????
Om dat iemand het paard niet begreep????? krijgdt ie na het laten zien dat ie pijn heeft (de bok) een tik? als jij laat zien dat je hoofdpijn habt en iemand wordt boos op je ondat je opmoetschieten niet moet zeuren met nog een schop onder je kont .... wat is jouw reactie???? vergelijk die met de reactie van dit paard waar een fyzieke rede nog niet bij is uitgeloten

Groetjes Agnieszka

p0ny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:31

Ik heb niet zoveel verstand van dit soort dingen maar ik ben het wel eens met Agnieszka! +:)+

Pure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:34

ooit reed ik op een manege op een pony, die dat ook deed. gewoon een bokje, of een trap tegen het schot voor hij aansprong in galop, en dan deed hij het ook niet meer. heb er eigenlijk nooit over nagedacht toen dat hij misschien wel pijn had ofzo .. succes ermee, :)

Amber_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:07

Mijn paard heeft het ook wel gedaan toen ik haar nog net had.
Elke keer als ik wou galoperen bokte ze 2× en als ze een volte moest draaien deed ze dit dus ook.
Ook was ze niet (goed) aan het been.
Mijn paard is er immidels mee opgehouden en is nu erg voorwaarts wel eens waar met sporen maarja,
Ook heb ik het wel eens gehad met een hengst.

Probeer je paard lekker voorwaarts te houden.
Wil ze dan nog niet in galop probeer dan eerder te reagerden dan zij. Als jij galoperen wil geef je haar in de hoek gelijk al een tik meestal moet ze dan wel weg vliegen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:29

Probeer anders als je er op zit haar eens in galop te laten vallen door steeds iets harder te gaan draven op een volte, maar hou dan wel stelling naar binnen en nageefelijk houden. Zodra ze te diep komt ga je weer iets langzamer. En geef haar op d'r kop, zoals je zelf al zegt is het een deugniet die je graag uitprobeert. Doe voor de zekerheid een bokriempje aan je zadel. Mijn paard had dit ook en als ik m dan een tik gaf ging die met 4 benen de lucht, sloeg zn achterbenen naar achter en bij landing ging hij 180 graden om. Hij doet het nu niet meer.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:29

en hoe oud is je paard?