Ibis at dressuur, tips welkom!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Ibis at dressuur, tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:54

Toch maar het aangedurft een topic te maken.
Hoofdrolspeler; Ibis, 14jarige ruin, 1.65 ongeveer
Ik heb hem nu al een jaar, waarvan ik meestal niet kon rijden ivm zijn karakter.
Maargoed, nu gaat het terug goed. Voor hij bij mij kwam werd hij met een te korte martingaal gereden, waardoor hij een verschrikkelijke onderhals had. Hij kent geen nageeflijkheid en heeft het nog nooit gedaan. Maar dat vind ik nu niet het belangrijkste. Ik ben nu aan het werken aan de achterhand en het loslaten van het bit.
Hij loopt liefst met zijn hoofd in de lucht, waarbij de rug compleet weggedrukt wordt. Heb ik nog een foto van vroeger van, als jullie m willen zien zeg het dan maar.
Een wedstrijdpaard gaat hij nooit worden, al goed dat daar mijn ambities niet liggen. Maar toch wil ik dat hij goed loopt :D we proberen en doen ons best.
niveau: geen flauw idee

mijn aandachtspunten:
-meer naar achter zitten
-meer met zitbeenknobbels werken

warmstappen
1Afbeelding

2Afbeelding
hier negeerde hij mijn binnenbeen, vandaar de opgetrokken hiel

3Afbeelding
even kijken of hij volgt

4Afbeelding

5Afbeelding
hoofdhouding ben ik heel blij mee, achterhand niet

6Afbeelding
me uit het zadel gezet en warmdraven en warmgalopperen (onder)
hier mag ik wat meer door de hiel zakken en schouders achteruit
7Afbeelding
8Afbeelding

9Afbeelding
lichtrijden

10Afbeelding
ik denk dat dit stap-galop overgang was, vindt ie nog moeilijk

tips, kritiek, alles is welkom, maar hou het vriendelijk :o

Romyhcs

Re: Ibis at dressuur, tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:59

tips: neem zitlessen ;) als jij er klaar voor bent rijd je paard dan iets meer van achter naar voren en dan van voren rond.;)
groetjes

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:53

Ja mijn houding is erg. Ik ga gewoon bijna automatisch in een soort van verlichte zit bij het galopperen. Ik zit ook wel hoor, als hij wat meer opgewarmd is, maar daar zijn dan geen foto's meer van.

nog ??

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:13

Je paard loopt gewoon compleet met zijn hoofd in de lucht in de galop.
Ook jou houding is niet super, je zit echt te ver naar voren.
Neem gewoon lekker lessen dan komt alles wel goed. :)
Wel een leuk paardje, jullie zijn een leuke combinatie. :D

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:45

Michh schreef:
Je paard loopt gewoon compleet met zijn hoofd in de lucht in de galop.
Ook jou houding is niet super, je zit echt te ver naar voren.
Neem gewoon lekker lessen dan komt alles wel goed. :)
Wel een leuk paardje, jullie zijn een leuke combinatie. :D

Tuurlijk, hij heeft 10 jaar niets anders gedaan :) Maar dat komt later nog wel, ik wil nu dat zijn achterhand er onder komt en we zoeken ontspanning. Hij is een behoorlijke stresskip.
Als ik hem nu naar beneden wil rijden, moet ik hem echt dwingen dmv ruk en plukwerk en daar ben ik compleet tegen.

Een oefening waar we nu druk mee bezig zijn is een zogenaamd treintje. Op een volte om de 8 passen van tempo veranderen. Traag draven, snel, galop, ... Zulke dingen.

Ik weet dat ik te ver naar voren zit, maar foto 7 8 en 10 zit ik in de verlichte zit om hem te helpen

lessen heb ik al :)

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:17

probeer je paard helemaal naar de ontspanning toe te rijden. Dan zal hij vanzelf gaan zakken, voorwaarts-neerwaarts.. geef ldruk op je teugel met been erbij en zodra je voelt dat hij zakt je handen ontspannen als beloning.. het zal misschien even duren voor hij het doorheeft maar daarna is het een geweldig middel om los te werken en naar de nageeflijkheid toe te werken.. maak schijnovergangen, doe alsof je van draf naar stap gaat en draaf dan weer weg.. dit si goed om hem lekker actief te krijgen van achter! probeer te denken aan je zit, netjes recht op.. en gooi je teugels niet te veel los.. hou altijd wat contact met zijn mond..

les nemen is zeker geen slecht idee! echt achter aan gaan! succes!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:23

Even een vraag: Waarom oefen je de stap-galop oefening als je daar werkelijk niks aan hebt als je paard er niet ontspannen en netjes doorheen is?

Ik zou er nog lang niet aan beginnen als ik jou was.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 21:54

@ soeraya: dat is nu net het probleem ;) zodra hij wat druk voelt in de mond gaat hij soms hangen maar meestal met de neus in de lucht lopen. Of ik moest écht hard gaan trekken, maar dan ga ik er niet meer normaal mee kunnen rijden want dan schiet ie constant weg. En nogmaals, daar ben ik compleet tegen. Schijnovergangen zijn we mee bezig, maar kan ik idd wat meer gaan doen.
Hij zakt ook niet echt als hij ontspannen is. Hij is gewoon zo kapotgereden.. Als hij ontspannen is, gaat dat wel wat hoofd naar beneden, maar wordt hij loom. En meestal begint hij ook wat te hangen op het bit. Het is zoeken naar een mengeling van ontspanning maar toch activatie op het been.

@ stravero
Hij was voor zijn doen echt wel ontspannen hoor :) Kijk, als hij nerveus, gestresseerd of angstig is, dan had je die draffoto niet gezien, dan was het continu onbeheersbare galop :+ Maar je hebt gelijk, hij mag nog wat meer ontspannen zijn. In stap lukt dat vrij aardig, maar zodra je gaat draven is die ontspannenheid weg. We zijn nu trouwens bezig (naast schijnovergangen) een paar pasjes draf en weer stap, tot hij weer wat zakt, en dan weer wat drafpasjes. Kijken of dat goed lukt.
En van de stap-galop, die moest ik nu eenmaal al wat oefenen van mijn lesgever :) ieder zijn methodes.

NdewildeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:00

het klinkt een beetje in je reacties dat je er heel veel van af weet terwijl je de hele tijd met lange teugels rijd en de pony een stok in zijn *piep* heeft

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 22:11

Ndewilde schreef:
het klinkt een beetje in je reacties dat je er heel veel van af weet terwijl je de hele tijd met lange teugels rijd en de pony een stok in zijn *piep* heeft

In welke reactie vindt je dat dan terug? Ik beschrijf toch gewoon wat mijn paard gaat doen in bepaalde situaties :) kan iedereen toch van zijn paard zeggen.
En neen, ik weet er niet heel veel van af :) We doen ons best en vermaken ons. En ja, mijn paard loopt niet mooi, negeert af en toe mijn binnenbeen, hoofd is niet netjes, niet over de rug...., maar als ik kijk naar vroegere foto's vind ik toch wel dat we vooruit zijn gegaan qua achterhandgebruik :) Van hieruit kan het alleen maar beter toch :D en we hebben de tijd, ik wil niets forceren bij hem.
Waar zie jij lange teugels? Ik alleen bij foto 2 en 3, bij warmstappen. Dan moet ik daar ook nog op letten :)

NdewildeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:15

maar hoezo ga je hem niet forceren? het is niet een paard van suiker ik bedoel als je verder wilt komen dan mag je best meer van het paard vragen! en ik zie op iedere foto lange teugels! als je wat korter pakt en je handen wat hoger houd en drijft met je benen dan weet ik zeker dat het een stuk sneller zal gaan! maar ieder zijn eigen manier;)

*edit*

ik zie een leuk paard voor me dus er valt echt nog wel wat van te maken!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:34

Allereerst, leuk stel en het klinkt alsof hij het hier stukken beter heeft als daarvoor met een te korte martingaal ed.
Betref mijn tips voor het rijden:
Ik ben het eens met soeraya: voorwaarts neerwaarts. En ja, hij zal terugtrekken, en hard ook. Geen wonder met zijn verleden. Maar toevallig heb ik eergisteren een paard in handen gehad dat ook keihard terugtrok als je aan de teugels zat. Toch had ik in tien minuten het voor elkaar gekregen om hem al ietsje losser te krijgen in zijn mond en had hij door dat hard trekken geen zin had, en het bit loslaten resulteerde in mijn ontspannen hand.
Als je consequent hem vraagt na te geven en meteen je hand ontspant als hij dat ook doet, zal hij vanzelf beetje bij beetje nagevelijker worden. En DAN pas kun je fatsoenlijk gaan werken aan achterhand er goed bij, nette overgangen van achteren naar voren, moeilijkere overgangen. Hij hoeft echt niet in de krul, begrijp me niet verkeerd, maar nu loopt hij naar de wolken te kijken, en als hij dat doet terwijl hij jouw gewicht op zijn rug draagt, dat is niet goed voor zijn rug :)

Als ik jou was zou ik als belangrijkste doel juist nagevelijkheid hebben. Als hij nagevelijk is kun je ook makkelijker omgaan met frisheid en komen de andere facetten van correct rijden vanzelf aan bod. Ook als je geen wedstrijden wilt rijden, vind ik persoonlijk nageven een must :)

Oke, dit klonk als een lange preek, eigenlijk probeerde ik je vooral aan te moedigen, ik vind dat je een fijne instelling hebt en niets wilt forceren. En dat je dit dier een eerlijke kans geeft en rekening met wat er hiervoor mee is gebeurd.

Succes!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:42

Ik vind het er niet eens heel slecht uitzien. Tenminste, had erger verwacht na het lezen van je stukje!
Je bent goed bezig door hem de tijd te geven. Probeer lekker actief te rijden en een licht contact te houden met de mond!
De overgang stap-galop maakt ze wel aan je been!