Is een lage neusriem een optie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

Is een lage neusriem een optie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:06

Mijn 5-jarige haflingermerrie is erg voorwaarts. Het is een pittige merrie die erg graag voor je wil werken en waar op zich ook absoluut geen kwaad in zit. Echter.........vanmiddag waren we met haar aan het buitenrijden toen ze er op een gegeven moment echt even een klein stukje vandoor ging. Gelukkig bleef ik verder zelf vrij rustig, ik ben ook niet bang of zo maar toch.............ze kwam ook vrij snel terug, gelukkig.
Zou een lage neusriem een idee kunnen zijn om haar ietsje beter in toom te kunnen houden? Wie heeft hier ervaring mee?

summerke

Re: Is een lage neusriem een optie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:08

Ik heb een draver en die wil ook wel eens gaan, maar met een lage neusriem heb je juist een beetje beter grip op het bit moet je echt doen hoor.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 08:51

Je kan je paard beter in toom houden als je hem onder controle hebt, 5 jaar is erg jong en misschien moet je de buiten ritjes alleen in stap doen of desnoods lekker naar buiten aan de hand,
zorg dat alle basis dingen in de bak goed zijn en daar is bij een 5 jarige nog echt wel veel aan te doen.
Lage neusriem, scherper bit bereik je niets mee.
Ga lekker grond werk doen en leer je paard jou te vertrouwen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:52

Misschien beetje vreemd hoor. Maar als jij instructrice bent heb je de werking hiervan geleerd en hoor je dat zelf ook te weten. Of heb je geen diploma?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:01

Een lage neusriem is hier inderdaad geen optie voor. Zoiezo moet je je paard terug kunnen krijgen op je zit, ik zou hier dus meer op gaan oefenen. In de bak en daarna gewoon met kleine stukjes buiten terug naar stap vanuit draf etc. Als hij dan een keertje de teugel voelt als ie echt niet meer luistert heeft dit ook veel meer impact.

Ikzelf sluit zoveel mogelijk hulpmiddelen uit, omdat het eerder symptoombestrijding is dan echt goed met je paard omgaan.

Succes ermee!

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:08

hoezo een 5 jarige jong om naar buiten te gaan ik heb dat al vanaf 4 jarige leeftijd gedaan wandelen ohz en voor de kar hij is nu 13 en schaap mak alles gewent kan alleen over straat het bos in duinen of wat dan ook

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:10

nou ik heb voor mij pony ook een lage neus riem zij was ook altijd heel druk nu iets minder. want ik had de tandarts laten komen en die zij dat ze een lage neusriem nodig had omdat ze een overbeet heeft aan de zijkant van haar kiezen dus dan beet ze steeds haar vel aan de binnen kant van haar mond. dus misschien moet je ander de tandart even laten kijken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:14

Een lage neusriem werkt in op het moment dat het paard de mond opendoet, omdat deze heel laag zit heeft paard het meeste kracht nodig om kaken te openen. Je meot het beetje zien als een alligator de kracht zit bij aligator in het dichtslaan van de bek en niet in het opengaan. Maar als een paard een bit vastpakt kan die dit nog steeds doen. Een lage neusriem is zoiezo verstandig voor elk jong paard.

@ midgie: Met een 5-jarige niet naar buiten gaan? wat is dat voor onzin. Het bos en strand zijn goed voor elk jong paard omdat ze rechtuit lopen, je zou juist moeten verbieden dat 3 en 4 jarige in een 20x40 bak lopen.

@Sonjador: Een tandarts die jou verteld dat je pony door een lage neusriem stopt met vel aan de binnenkant van mond kapot te bijten? Sorry maar ik vindt t beetje raar verhaal(lees ik heb het nog nooit gehoord).