Mijn popjes jitske en berber aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Mijn popjes jitske en berber aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 17:36

Ik heb vandaag weer kunnen rijden in de bak, de bak is van de buurman en we mogen er alleen is als hij droog is. Maar het kon dus vandaag. Ik heb eerst me grote liefde gedaan, jitske ut e leane. Een 14-jarige sierk merrie. Ze is op leeftijd maar gedraagd zich nog als een jong paard. Heel sterk en altijd maar hard willen, soms beetje drammerig. Maar goed wordt ook voor het tuigen gebruikt. Ik heb verder nog geen niveau met haar, wel ga ik volgende week een onderlinge wedstrijd proberen op bb-niveau. En ow ja, ze staat vaak met haar mond open op de foto, dit komt omdat ze met haar lip klappert zegmaar, heeft ze altijd al gedaan zodra er een bit in komt. Hier zijn wat foto's

Afbeelding
eerst ff aan de longe, haar energie kwijt. :D

Afbeelding

Afbeelding
Beetje te diep, maar wel iets beter over de rug. heeft ze nogal wat moeite mee.

Afbeelding
beetje tegen de hand, geeft niet komt wel goed

Afbeelding
deze vind ik persoonlijk dus wel goed, hier loopt ze wel lekker. teminste vind ik :o

Afbeelding
dit is nog maar de tweede keer galop voor haar, dus moeilijk voor ons beide. Ik om te zitten, zij om uit te zoeken waar die benen nou heen moeten en welk tempo we moeten hebben.

Afbeelding
allemaal schuim op der borst.

Afbeelding

En toen heb ik berber nog even gereden. Berber is een echte tegenpool van jitske. Beetje lui en vind het allemaal wel best. Berber is een 15-jarige merrie van doeke. Met berber heb ik ook niet echt een niveau. Berber heeft nogal moeite met nageven, ik denk omdat ze zo kort lichaam heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou ja brand maar los,
heb in ieder geval wel braaf me cap opgedaan :Y) :D :+

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:40

leuk paardje :D
iets trotser gaan zitten meer achter op je kont
handen hoger ( dragen )

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:43

Ik vind het er heel goed uitzien, ik zou alleen met beide paarden voor het inrijden lekker lang-laag beginnen, dan komen ze toch vaak beter over de rug en voor Friezen vind ik het wel een fijn gezicht als ze goed over de rug lopen, en echt dragen. Ik vind je houding erg netjes, let op je handen, hou die netjes rechtop en naast elkaar. Ik vind alleen de galop er nog niet heel fijn uitzien maar dat gaf je zelf ook al aan.

Gewoon lekker blijven oefenen en genieten!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 17:53

floorDaan schreef:
Ik vind het er heel goed uitzien, ik zou alleen met beide paarden voor het inrijden lekker lang-laag beginnen, dan komen ze toch vaak beter over de rug en voor Friezen vind ik het wel een fijn gezicht als ze goed over de rug lopen, en echt dragen. Ik vind je houding erg netjes, let op je handen, hou die netjes rechtop en naast elkaar. Ik vind alleen de galop er nog niet heel fijn uitzien maar dat gaf je zelf ook al aan.

Gewoon lekker blijven oefenen en genieten!

ja ik zou ze ook graag over de rug willen, maar het eerste paard stond al een week ofzo stil en is gewoon heel moeilijk en eigenlijk het ander ook. Denk door het (verkeerd ?) mennen dat ze niet zo graag naar benenden komen. Maar het gaat steeds beter moet ik zeggen. In begin wat het een ramp.

Ik vond mijn houding haha bager hihi, zal dus meevallen.
Vind het heel moeilijk uitzitten op de eerste omdat hij zo hard en drammerig is.

claudiamp; daarom ga ik dus uit het zadel komen en dat moet niet. Ik zal proberen :o

floorDaan

Re: Mijn popjes jitske en berber aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:16

Ja het is ook heel lastig maar je bent al een goed eind op weg, paarden die voor de kar staan zijn MEESTAL lastig van achteren te rijden, daarmee zeg ik niet dat het niet kan maar het is lastiger. Ze zijn namelijk gewend om echt te sjouwen met hun voorlijf. Op het borstuig staat de meeste druk en de spieren in hun voorbenen, schouders moeten erg goed ontwikkeld zijn. Wij hebben ook zo'n paardje op stal, lastig over de rug te rijden maar als het eenmaal lukt heb je er een prachtpaard aan! Succes.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:42

indd het kan ook wel, veel oefenen hihi. Maar doet de eerste dan te weinig van achteren? Hij is toch altijd wel heel actief te actief soms.
van die andere weet ik het wel, die doet liever niks. Die is lekker lui hihi.
Bij het eerste paard, jitske, die eigenaar die houd haar ook van voren tijdens het mennen altijd heel strak zodat ze van achtere er onderschuiven. Maar volgens mij is dat neit de manier. En daardoor is ze heel hard geworden in de mond en daarbij die hals van haar is heel sterk. Als ze die er op zet, geen houden meer aan voor mij. Ben ook niet zo groot en breed. Ze kan het in ieder geval wel, van het zomer ging het heel goed. Alleen nu staat ze vaak weer stil door die bak. De weg uit kan ik niet met haar omdat ze dan beetje gevaarlijk wordt voor mij.

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:50

wemkelover schreef:
indd het kan ook wel, veel oefenen hihi. Maar doet de eerste dan te weinig van achteren? Hij is toch altijd wel heel actief te actief soms.
van die andere weet ik het wel, die doet liever niks. Die is lekker lui hihi.
Bij het eerste paard, jitske, die eigenaar die houd haar ook van voren tijdens het mennen altijd heel strak zodat ze van achtere er onderschuiven. Maar volgens mij is dat neit de manier. En daardoor is ze heel hard geworden in de mond en daarbij die hals van haar is heel sterk. Als ze die er op zet, geen houden meer aan voor mij. Ben ook niet zo groot en breed. Ze kan het in ieder geval wel, van het zomer ging het heel goed. Alleen nu staat ze vaak weer stil door die bak. De weg uit kan ik niet met haar omdat ze dan beetje gevaarlijk wordt voor mij.

Nee, ik vind niet dat het eerste paardje té weinig doet met achter maar ik vind wel dat voor een Fries het matig is. Op foto 3,5 en 6, zie je als je haar iets doorvraagt ze met achter gaat ''krabbellen''. Maar ik vind dat ze het voor een Fries die ook voor de kar staat heel goed doet. Zoals je ziet tijdens de eerste (longe) foto, zie je als je niet inwerkt met je teugels ze heel ruim van achteren loopt. Maar als je erop zit dan móet je af en toe wel wat doen met je handen. Dus dat is lastig maar ik vind het er al erg goed uitzien. Gewoon opletten dat je genoeg van achteren blijft rijden en wat te hard gaat van voren opvangt. Over het 2e paardje, je zegt zelf al dat ie liever lui dan moe is en (NIET banketstaaf BEDOELD) maar op sommige foto's is dat gewoon zichtbaar. Maar je bent in ieder geval met de goede dingen aan het oefenen. Veel succes en het gaat je lukken!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 08:46

ok thanks. Hier heb ik wel wat aan.