te diep rijden goedzoo!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

te diep rijden goedzoo!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 11:51

Ik zie vaak mensen met het losrijden hun paard echt verschrikkelijk in de krul rijden
of gewoon zo es halverwege tijdens het rijden.

ineens moet ie bijna met zn kin op zn borst, en de ruiter kijkt er dan tevreden bij, en paard krijgt een belonend "braaf, gooedzoo".

Is dit dan goed? Want ze lopen echt enorm 'achter de loodlijn', en dat is toch weer niet goed?

Wietsje92

Re: te diep rijden goedzoo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:52

ja dat hoort bij het losrijden zeggen ze!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:53

zoek eens op rollkur zijn al 1001 discussie´s over geweest namelijk!

temt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:53

Volgens mij is losrijden gewoon lekker ontspannen rijden?
Ik zie het ook heel veel mensen doen als ''losrijden'' ja.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:54

Klopt,
je roert heir een discussie mee op........

losrijden doen de meesten laag en rond!
Laatst bijgewerkt door Thomas op 01-03-09 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Overdrijven kan ook, want echt met de kin op de borst doen er niet veel....... Wat ronder rijden vind ik helemaal niet erg. Hiermee werk je de rug én de hals los, en dat is toch echt nodig mits je je paard goed los wil rijden.

Koekje_

Hier zijn echt al heel erg veel topics over. Gebruik anders eerst eens de zoekfunctie.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:56

FahyaFemke schreef:
Ik zie vaak mensen met het losrijden hun paard echt verschrikkelijk in de krul rijden

ineens moet ie bijna met zn kin op zn borst, en de ruiter kijkt er dan tevreden bij, en paard krijgt een belonend "braaf, gooedzoo".

Is dit dan goed? Want ze lopen echt enorm 'achter de loodlijn', en dat is toch weer niet goed?

Vraag de eerst beste eens uitleg over verzameling, meestal doen mensen dit uit pure ontwetenheid. Mensen denken dat als ze hun paard in de krul hebben ze goed kunnen rijden. Daarbij kan iedere boerenl*l een paard in de krul zagen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 11:57

roep er een discussie mee op... mag dat niet?

bizzybijtje, overdrijven ook, denk ik dus bij die mensen. Ik zet hier toch alleen neer wat ik gezien heb :)

ok zal es zoeken dan.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:58

temt ook, vele topics hierover,

je hebt in de krul rijden, en mooi laag en diep, zodat hij lekker los is
Kan een wereld van verschil in zitten

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:58

Ja daar heb je gelijk in. Maar paarden worden ook wel eens te diep gereden, omdat de ruiter dit gewoon meepakt bij het los rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:59

FahyaFemke schreef:

bizzybijtje, overdrijven ook, denk ik dus bij die mensen. Ik zet hier toch alleen neer wat ik gezien heb :)

ok zal es zoeken dan.

Hoe wil jij fatsoenlijk dressuur rijden zonder een paard dat goed losgereden is?? :? Kijk, je hebt rollkür en je hebt ontspannen diep en rond rijden...... Als je nou iets tegen rollkür hebt, mij best, kan ik best begrijpen, maar ontspannen diep en rond rijden is i.m.o. helemaal niets mis mee.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:01

bb we hebben het hier toch niet over mij?
ik vroeg me gewoon af,waarom andere hun paard zo verschrikkelijk diep in de krul trekken en dan blij zijn. Losrijden is iets anders dan wat ik gezien heb.
ontspannen en wat dieper rijden lijkt mij ook niet erg, maar daar open ik dit topic niet mee. Ik vraag me af waarom ze de paarden kin op borst laten rijden. Wist niet eens dat rollkur bestond.
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 01-03-09 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:01

Ik rij mijn paard ook standaard wat dieper los, zodat ik hem optimaal kan loswerken.

maar dan ook al snel weer op lengte en het neusje eruit, en vanuit daar weer wat hoger instellen :)

eigenlijk pak ik dus verschillende houdingen mee, om te controleren of hij optimaal los laat en blijft :)

ik heb er geen problemen mee als het paard wat achter de LL blijft(d'r is natuurlijk een grens, kin op de borst daar kan ik ook slecht tegen), maar zie dat liever dan dat ie met alle geweld continu bovenin moet lopen, met een weggedrukte rug en de achterhand er ver achteraan te bungelen :)

maar idd er zijn vast al enorm veel topic's over dit onderwerp :)
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 01-03-09 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:02

Maar weet je wat het is, als jij je paard te diep rijdt dan kan het paard zijn voorbenen helemaal niet goed naar voren plaatsen (simpelweg omdat zijn hals/hoofd in deweg zit) met als gevolg dat hij niet van achter kan vertrekken waardoor het paard dus helemaal niet goed gaat lopen. En dat lijkt mij niet de bedoeling, ook niet met losrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:05

Ramooontje schreef:
Maar weet je wat het is, als jij je paard te diep rijdt dan kan het paard zijn voorbenen helemaal niet goed naar voren plaatsen (simpelweg omdat zijn hals/hoofd in deweg zit) met als gevolg dat hij niet van achter kan vertrekken waardoor het paard dus helemaal niet goed gaat lopen. En dat lijkt mij niet de bedoeling, ook niet met losrijden.

Zijn hals/hoofd zit dan echt niet in de weg.
Je hebt inderaad ook het 'in de krul trekken', maar het is gewoon helemaal niet duidelijk waar de TS het nou over heeft. Rollkür of ontspannen wat dieper rijden?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:06

magiclover, waarom kun je je paard dan beter loswerken? Dat is eigenlijk het antwoord wat ik zoek.
Ik zal verder op bokt zoeken zie indd veel topics :j

ik heb het niet over wat dieper rijden, dat is nu toch wel duidelijk? Ik weet wel wat rond en laag rijden is, maar ik schreef duidelijk: met de kin op de borst.

MaaikeMo

Re: te diep rijden goedzoo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:10

Daar heb ik ook mijn vraagtekens bij.. Ik zie het ook ruiters doen.. Vaak wat onkundigere ruiters...
Kin op de borst.. en dan idd een braaaaaff.. maar het paard kan nauwelijks meer lopen..(achterhand komt na, kort in de beweging) Ik zou ook wel van de mensen willen weten, die met kin op de borst rijden, wat hun er als voordeel uithalen :)

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:13

Bizzybijtje schreef:
FahyaFemke schreef:

ok zal es zoeken dan.

Hoe wil jij fatsoenlijk dressuur rijden zonder een paard dat goed losgereden is?? :? Kijk, je hebt rollkür en je hebt ontspannen diep en rond rijden...... Als je nou iets tegen rollkür hebt, mij best, kan ik best begrijpen, maar ontspannen diep en rond rijden is i.m.o. helemaal niets mis mee.

Je kan je paard ook losrijden zonder LDR.
En dan kan je ook gewoon goed dressuren :Z

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:13

ik rij niet me de kin op de borst dus daar kan ik je helaas geen antwoord op geven, daar krijg ik zelf al een naar gevoel van als ik dat zie dus dat doe ik dan ook niet.

mijn doel is om het paard van achter naar voren nagevelijk te rijden, lekker over de rug, licht in de hand(maar dan wel met behoud van aanleuning) en wat lager/ronder ingsteld.

in combinatie met links en rechts wat buigen en loswerken is dat de manier om mijn paard fijn los te krijgen en aan te krijgen elkaar.
zo dat ik dat ook kan behouden als ik hem iets hoger instel.
doordat ie dan wat lager/ronder komt kun je voorzichtig de spieren wat rekken en loskrijgen.
In mijn ervaring krijg je dan een paard wat zo los word als een stukje elastiek, en dat rijd echt vele malen prettiger, voor zowel paard als ruiter.
Mijn inziens krijg je dat gewoon niet als je hem alleen maar hoger insteld hebt lopen.
Ik zie juist paarden verbeteren kwa beweging door wat lager/ronder over de rug te rijden, ze daarin los te werken en daarna wat bovenin te stellen.
ze bewegen veel meer door het lichaam.

als ik dan sommige zie die het paard alleen maar bovenin rijden, dier loopt met een weggedrukte rug en de achterhand verre van actief eronder, dan lijkt mij dat ook niet erg fijn voor een paard :)

maargoed dat is mijn mening erover :D

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:17

Ik denk dat dat de keus is van de ruiter zelf, ik denk dat niemand op dezelfde manier losrijd of wel dan? Maar er is inderdaad wel verschil tussen in de krul trekken en ontspannen diep en rond rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:27

P_A_R_Love schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ja.... :Z Maar met LDR zijn ze wat losser in de rug en gaat het nog beter ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:24

P_A_R_Love schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ja.... :Z Maar met LDR zijn ze wat losser in de rug en gaat het nog beter ;)

puh of niet :n
Je overstrekt de rug dan. Daardoor kan de achterhand er niet meer onder komen. Je kan ook voorwaarts neerwaarts rijden om de rug bol te laten worden, en voor de schwüng en om los te maken. Dan overstrekt hij niet.
En wat dacht je van stelling, buigen, wijken etc? wordt je paard daar niet los van? Nee want die heb ja al vast gereden, sorry was ik even vergeten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:02

hns schreef:
FahyaFemke schreef:

Vraag de eerst beste eens uitleg over verzameling, meestal doen mensen dit uit pure ontwetenheid. Mensen denken dat als ze hun paard in de krul hebben ze goed kunnen rijden. Daarbij kan iedere boerenl*l een paard in de krul zagen.

precies ;)

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:06

ik ben dan heel tegenstrijdig, 8-) , ik stap bijna alleen maar met losrijden aan een lang teugeltje..
maar dan krijg je ook hele rare blikken van: 'okee, dat is raar' ..

er zijn mensen die het paard in de krultrekken, maar maak je niet druk, die komen zichzelf in de proef tegen :7