Berkje (Fries) voor het eerst op Bokt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou91

Berkje (Fries) voor het eerst op Bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 19:21

Na lang twijfelen heb ik toch maar besloten om een Haw-topic te maken over mijn verzorgfries Berkje.
Deze winter heb ik nauwelijks gereden, omdat de wei erg nat (en dus glad) of bevroren was, en ik helaas geen bak tot mijn beschikking heb. Nou het weer wat beter weer begint te worden, wil ik het rijden weer op gaan pakken naar 1 à 2 keer per week.

Berkje moet vooral meer over haar rug gaan lopen, en een actievere achterhand krijgen die ze mooi onder haar lichaam zet. Hier ben ik dus hard mee aan het werk. Ik rijd vooral veel overgangen en schijnovergangen. Als iemand nog meer tips hiervoor heeft, dan hoor ik die graag.
Daarnaast mag Berkje vooral niet te diep lopen (zoals je bij veel friezen ziet). Ik probeer haar lekker met haar neusje 'eruit' te laten lopen.

Ik rijd met een thiedemanteugel puur voor mijn eigen gevoel. Een erg slechte reden dat weet ik :o. Een tijdje geleden kon Berkje ineens haar hoofd de lucht in gooien, haar rug wegdrukken en heel hard wegrennen. Nu doet ze dit eigenlijk nooit meer, dus die thiedeman zit er alleen maar aan voor mijn eigen vertrouwen. Ik wil ook egt weer zonder gaan rijden, want hij heeft eigenlijk toch geen functie meer en ik weet dat dit geen oplossing is!

Nou weer genoeg gepraat hier zijn de foto's dan:

We beginnen meteen met de slechtste. Hier loopt Berkje ontzettend op de voorhand. Verder moet ik mijn teugels korter pakken en mijn handen meer naar voren houden.

Afbeelding

zelfde commentaar als hierboven.

Afbeelding

Hier loopt ze helaas iets te diep.

Afbeelding

Met deze foto ben ik eigenlijk wel blij. Hier loopt ze mooi met haar neusje eruit en haar achterhand is al iets beter
Afbeelding

Even belonen omdat ze zo braaf stil ging staan.
Afbeelding

En als laatste nog een foto van haar hoofdje.

Afbeelding

Helaas zijn de foto's op het einde genomen, Berkje was dus al best wel moe en viel weer erg op de voorhand.

Eigen commentaar:
* Teugels korter, hand meer naar voren.
* Hakken uitdrukken, tenen naar binnen.
* Naar voren kijken, geen geld zoeken.

Ik weet dat ons rijden bij lange na niet perfect is. Daarom zou ik graag commentaar hebben. Ik zou het wel fijn vinden als je je commentaar goed onderbouwd, het liefst met tips erbij hoe ik het kan verbeteren.

yanique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:46

Hele mooie Fries~~
verder heb je het commentaar zelf al gegeven..
ik vind het er wel netjes uit zien.
maar blijf wel letten op je houding!

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:52

Wat een leuk friesje,
Maar echt meteen die tiedeman er weer af halen, want je hebt blijkbaar helemaal geen goeie reden om er mee te rijden. Met een martigaal kan je ook dat probleem van hoofd omhoog oplossen!
verder vind ik het juist wel goed dat je zoveel teugel geeft, dat is beter dan ze heel kort pakken en haar bijna geen ruimte geven!
Nog veel succes met je verzorg paard :D

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:03

Ten eerst wil ik zeggen:
Mooie fries zeg!!!
Idd het commentaar heb je zelf al gegeven...
Blijf idd goed op je houding letten... En de teugels idd wat korter pakken, maar zorg ook dat ze niet te kort worden!!!

TheJokerr

Re: Berkje (Fries) voor het eerst op Bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:13

Superlieve Friess :))
maar die tiedeman kan er wel af hoor ze loopt kei braaf dus waarom niet ?!

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 21:35

Bedankt voor de reacties :)
Ik heb idd altijd de neiging om de teugels wat langer te laten en dan mijn hand hele erg naar me toe te halen. Eigenlijk zou ik dus gewoon de teugels wat korter moeten pakken en mijn hand naar voren moeten doen (tsja zo typen is makkelijk, het doen is een ander verhaal:P) Ze hoeft van mij ook zeker niet korter te worden in haar hals. Zie jammer genoeg nog vaak genoeg friezen met de kin op de borst lopen.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:43

die Martingaal kan toch wel weg ze loopt superbraaf :)

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 22:49

De volgende keer ga ik gewoon mijn angst overwinnen en haal ik hem eraf. Hij hangt wel de hele tijd gewoon los, dus ze heeft er ook geen last van denk ik. Maar het staat natuurlijk veel mooier zonder.

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:09

ik zou ook idd de tiedeman er af halen doe er dan een martigaal om is ook vriendelijker vind ik en neem aan dat je het zelfde gevoel hebt als dat je een tiedeman er om hebt en de tiedeman moet ook een gaatje zoiezo korter aan de onderkant want hij hang heel erg los.
verder idd handen als kaarsjes omhoog xd en teugels korter zoals je al zei.
veel succes met elkaar^^

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:52

Leuke fries heb je onder je kont hoor! Commentaar over de thiedeman is genoeg gegeven dus daar blifj ik liever van af.

Ik vind je paard op de foto's nogal ingehouden tonen in het lopen en een beetje hangerig in de hals. Heb je wel eens geprobeert om eens een rondje goed vlot te laten draven en haar dan terug te laten komen. Hierdoor worden ze vaak een stukje attender in het lopen en dat zou ik toch liever zien. Zoals je zelf al noemt zijn (schijn)overgangen al heel goed, maar ook heel consequent zijn in de reactie op jouw been.