borsttuig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ann..(//)

borsttuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 12:27

hee bokkers!
ik had een vraagje: ik rij recreatief met mijn verzorgpony, maar ik zou graag een borsttuig voor haar willen, maar ik weet niet wat de gevolgen daarvan kunnen zijn?
als het niet goed voor de pony zou zijn om wat voor reden dan ook, zou ik hem ook absoluut niet kopen!
maar als het geen kwaad kan wel :D

groetjes anouk!

p.s.: ik spring vaak met haar: mijn record is tussen 90 cm en 1 m. met een pony van 1.37.
misschien zorgt dit voor aanleiding? :o

kazary

Re: borsttuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:29

Een borsttuig is bedoeld bij paarden waar een passend zadel toch nog naar achteren schuift. Ligt je zadel gewoon goed heb je het niet nodig.
Wil je het dan toch graag aan hangen en je stelt het ruim genoeg in kan het opzich geen kwaad, maar nut heeft het ook niet. :)

Ann..(//)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 12:40

okee, bedankt voor de reactie! :O
maar ik had nog een vraagje: waar dient een martingaal dan voor?

groetjess !

Ann..(//)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 12:40

ho. dat poppetje bedoelde ik niet :S

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:42

Die dient er voor als een paard zijn hoofd heel erg hoog gooit, hem daarin te hinderen. Loopt je paard gewoon met zijn hoofd omhoog, mag de martingaal nog niet inwerken. Hij is niet bedoeld om een paard aan de teugel te krijgen. Het is echt voor het extreme hoge.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:24

Een martingaal is bedoeld om je paard stuurbaar te houden als hij zijn hoofd heel hoog houdt.

Met springen worden vaak borsttuigen gebruikt omdat een paard boven de sprong zijn rug helemaal strekt en dan wil een goedpassend zadel nog wel eens schuiven.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:57

Borsstuig wordt idd gebruikt voor het schuiven van het zadel naar achter en hier kan ook tevens een martingaal aanbevestigd worden(niet allemaal). Maar waarom wil je een borsttuig voor haar kopen? Als je zadel goed ligt ist beetje zonde van je geld ze kosten al gauw 50 euro, of zie ik dat verkeerd

Ann..(//)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 14:34

nou, ik weet niet of het daarvoor gebrukt kan worden, maar het zadel schuift idd een beetje, alleen dan niet naar achteren, maar opzij...
groetjess

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:42

Een borsttuig kan verschillende doeleinden hebben, zoals al gezegd om te voorkomen dat het zadel naar achteren schuift. Dit kan nog wel eens gebeuren bij een paard dat erg hoog springt (bv niet als je maar een metertje springt ofzo) en dan hoort het eigelijk nog niet te gebeuren. Als je zadel naar de zijkant schuift past het niet. Een borsttuig kun je er ook gewoon om hebben voor de sier, ik heb een zeer donkerbruin westernborsttuig waar ik soms mee rijd, gewoon omdat ik het mooi vind staan. Nu heb ik deze wel heel ruim zodat hij de schoudervrijheid niet stoort. Zo ziet het uit: http://i122.photobucket.com/albums/o260 ... Afb010.jpg
Dus het ligt eraan waar je het voor wil gebruiken, als je het gewoon wil omdat je het mooi vind doe het dan niet te strak. En als het noodzakelijk is vanwege het zadel, laat het zadel dan nakijken. Veel succes nog!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:43

Daar helpt het helaas niet voor. Is je zadel wel breed genoeg?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:15

Als je zadel opzij schuift ligt het niet goed, of is je paard scheef of wordt het zadel scheef belast door de ruiter. Maar daar kan een borstuig niet tegen helpen.