steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

honeypopz

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 21:57

hoi, een vriendin van me heeft een paard dat eerst met zijn hoofd op en neer gaat en daarna overgaat tot steigeren.
heeft hier iemand ervaring mee? en hoe leer je het hem het beste af?
groetjes en bedankt

Ayasha
Blogger

Re: steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:23

Eerst uitsluiten of er fysiek niets aan de hand is, een paard kan om veel verschillende redenen steigeren, er kan iets niet goed zitten aan het bit of het zadel bv... Dan kan het zijn dat het paard steigert omdat het pijn heeft. Dat moet je eerst uit sluiten.

Als blijkt dat die nergens pijn heeft (en wees niet bang om een second opinion te vragen, dierenartsen zijn ook maar mensen en die kunnen dingen missen) een goed gemikte knal tussen de oren op het moment dat die omhoog is ;) En hard genoeg, dat je het maar een keer hoeft te doen.

Maar zorg eerst dat die echt volledig nagekeken is, ook de tandjes! want die worden vaak vergeten... Kijk al het materiaal dat op het paard gebruikt word na, past het, knelt het nergens? geen scherpe randjes aan het bit en noem maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:27

Wanneer doet hij het? Onder het zadel of aan de hand? Hoe oud is het paard/pony? Is het niet iets lichamelijks? Er zijn zoveel mogelijkheden?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:32

volgens mij zijn er hier al eindeloos veel topics en evenveel discussies over..waar ik me niet mee ga bemoeien.
er zijn heel veel dingen voorbij gekomen in die topics.
als je even zoekt kan je zelf de methode kiezen die je het beste lijkt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:36

Ja er zijn idd heel veel topics over, maar bedenk wel dat het altijd de fout van de ruiter is, het paard volgt zijn natuurlijke instinct, je kan en mag hem daar niet voor straffen, maar zoek naar de fout die bij jezelf ligt, als je die hebt gevonden zal het paard niet meer de lucht in gaan, wees eerlijk en los het op een eerlijke manier op,

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:39

midgie schreef:
Ja er zijn idd heel veel topics over, maar bedenk wel dat het altijd de fout van de ruiter is, het paard volgt zijn natuurlijke instinct, je kan en mag hem daar niet voor straffen, maar zoek naar de fout die bij jezelf ligt, als je die hebt gevonden zal het paard niet meer de lucht in gaan, wees eerlijk en los het op een eerlijke manier op,

Juistem, tot die 500 kg een keer boven op je ligt, benieuwd of je dan nog zo praat :+ Een paard mag onder geen enkele voorwaarde steigeren.

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 22:51

hoi het paard is 5 jaar maar is heel weinig gereden geweest. alles gaat goed tot dat ik een hoofdstel aan doe. vanaf dan slaat hij volledig om. ook met longeren gaat hij omhoog dus dat heeft niets met de ruiter zelf te maken in dit verhaal :)
ik kan mss wel eens naar de tandarts bellen om te kijken of er niets is. dat is een heel goed tip! dank je wel.

@ midgie: ja het kan mss wel zijn dat het 'vaak' aan de ruiter ligt maar in dit geval gebeurt het vanaf dat hij een hoofdstel aanheeft. Maar dat geeft een paard niet de reden om zich volledig achter over te gooien want hij valt elke keer hij steigerd omdat hij te ver achteruit gaat.

kwa verleden weet ik alleen dat dit paard 1x in de maand een dagje naar de bos ging om te wandelen en dit vertoond wanneer hij alleen in de piste is om te rijden.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:03

zoals je het nu omschrijft lijkt het dat hij last heeft van het hoofdstel/bit.
mischien toch even de tandarts laten komen en/of een keertje bitloos proberen ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:08

gewoon de tandarts laten komen, met bitloos verberg je het probleem alleen maar. Als dan over twee jaar blijkt dat ie toch last heeft van zijn tanden heeft dat ding twee jaar langer moeten lijden.

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 23:14

jullie kunnen echt zeker gelijk hebben hoor, over de tandarts. nu ik er over denk is dat het meest logische maar ik dacht altijd als er iets mis was met de tanden dan zouden ze rennen en onhandelbaar zijn maar wist niet dat steigeren ook een gevolg kon zijn. misschien een domme vraag maar wat kost een tandarts gemiddeld?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 08:52

pharagirlke schreef:
midgie schreef:

Juistem, tot die 500 kg een keer boven op je ligt, benieuwd of je dan nog zo praat :+ Een paard mag onder geen enkele voorwaarde steigeren.

Idd een paard mag niet steigeren, maar dan is dat de taak aan de ruiter dat niet op te zoeken toch?
Ik ben bekent met steigeren , idd ook achterover klappen ook, maar is altijd een menselijke fout geweest.

Dus mijn oplossing is altijd kijken wat ik zelf fout doet en nooit de grens overgaan bij een paard waarvan je weet dat die makkelijk wil vluchten of heel erg gevoelig is, een verleden heeft een jong paard wat niet snapt wat hij moet doen enz enz
Een paard zal zich echt niet zomaar achterover laten vallen , dan moet het echt heel erg zijn wat hem op dat moment zo van slag maakt,
Ze doen het echt niet om de ruiter te pesten of onder het werk uit komen, zo steekt een paard echt niet in mekaar ;)
Als het alleen in de piste gebeurd , zul je daar ook de oplossing kunnen vinden, ga er los en grondwerk doen, zorg dat het paard jou vertrouwt ook in de piste,

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:04

Jij hebt dan geloof ik nog niet zo veel paarden gezien, want ik heb er wel al gezien die heel snel hadden uitgedokterd dat dat een perfecte manier was!

Nooit over de grens gaan bij een paard? Alles wat we hen leren is over hun grens gaan. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet zo van "ze krijgen eten dus ze moeten luisteren" zeker niet. Maar een paard dat steigert, om welke reden dan ook, doet dat maar 1 keer bij mij := Alstie dat heeft afgeleerd kunnen we verder praten. Die merrie van mij liet zich ook gewoon achterover vallen en dat was pure dominantie, dus reken maar dat die flink op haar plek gezet is toen.

Lis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:28

lissisanne schreef:
zoals je het nu omschrijft lijkt het dat hij last heeft van het hoofdstel/bit.
mischien toch even de tandarts laten komen en/of een keertje bitloos proberen ?

Daar dacht ik ook aan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:04

pharagirlke schreef:
Jij hebt dan geloof ik nog niet zo veel paarden gezien, want ik heb er wel al gezien die heel snel hadden uitgedokterd dat dat een perfecte manier was!

Nooit over de grens gaan bij een paard? Alles wat we hen leren is over hun grens gaan. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet zo van "ze krijgen eten dus ze moeten luisteren" zeker niet. Maar een paard dat steigert, om welke reden dan ook, doet dat maar 1 keer bij mij := Alstie dat heeft afgeleerd kunnen we verder praten. Die merrie van mij liet zich ook gewoon achterover vallen en dat was pure dominantie, dus reken maar dat die flink op haar plek gezet is toen.

Nee klopt ik zie nooit paarden :o
Een paard doktert niet uit wat perfect is.
Wat ik met grens bedoel is ga niet door met iets waar je weet dat het paard er voor gaat steigeren, zoek een andere manier/weg/training.
Anders blijf je op hetzelfde probleem hangen en word het alleen maar erger,(arm paard)zoek hulp van iemand die je kan helpen om het probleem te vinden en waarom je paard omhoog gaat.

Een dominate merrie zal zich nooit laten vallen, vraag me af of jij wel weet wat een paard nu werkelijk is en hoe hij in sommige situaties kan reageren en dat je dat als ruiter vooral niet moet op zoeken als je weet dat je paard zo gevoelig is.
Ooit wel eens gehoord dat een paard ook van angst omhoog kan gaan, of dat hij op deze manier aangeeft dat hij echt niet snapt wat je wil?
Je hebt steigeren en steigeren, maar denk in mensen handen dat het paard steigert uit angst of onwetendheid van de ruiter die er maar druk op blijft zetten, waardoor het paard geen keus heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:18

Lieve schat die madame van mij was heel veel maar niet bang! := Die steigerde zodanig hoog dat ze achterover klapte. Had de domme muts zelf ook wel kunnen bedenken. Ze weten goed genoeg hoe hun evenwicht is (onbewust). Dus ja, dan krijgt die een knal van me dat ze niet meer weet waar ze staat. En weet je wat? Ze heeft het nooit meer gedaan en we zijn dikke vriendjes nu. Dus kennelijk zijn we allebei heel duidelijk naar elkaar geweest :j

Pret kan prima dingen duidelijk maken aan me, ik ben de eerste die zal luisteren, maar steigeren word niet getollereerd!

Overigens wist ik dat ze volledig in orde was. DA had haar nagekeken omdat ze nog ander gedrag vertoonde, inmiddels is al lang en breed duidelijk vanwaar het gedrag kwam. ;)

Druk blijven zetten heeft geen enkele zin. Dat hoor je te weten als ruiter. En dat was ook helemaal niet het geval en dat lees ik hier ook helemaal niet terug.

Een gevoelig paard heeft niet enkel een zachte hand nodig maar ook een duidelijke hand (bij wijze van spreke) het moet weten wat mag en wat niet, waar de grenzen van de ruiter liggen! Op die manier haal je een hoop druk weg omdat het dier weet waar het aan toe is.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:48

Ik zou eerst heel snel uit laten zoeken of er fysiek iets mis is.

Zo niet? Een fles water met een kleine scheur erin vasthouden en op het moment dat het paard omhoog gaat sla je het kapot op het hoofd. Het paard denkt nu dat het bloed en zal het niet snel weer doen. Natuurlijk hoef je niet hard te slaan voor de fles kapot gaat, want bij lichte druk scheurt de fles al.
We hebben het op onszelf uitgeprobeerd (stelletje gekken) en het deed amper pijn.

Wel moet je natuurlijk zeker weten, dat er fysiek niets met het paard aan de hand is en er niets mis is met je zadel of bit

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:49

Je zult misschien denken...... Wat gemeen!!!!
Maar als je binnenkort zelf in het ziekenhuis ligt omdat je paard zo nodig vervelend moest doen, dan vind ik dat veel zieliger.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:06

fles water werkt niet ;) Dat is al een tijdje achterhaald. Gewoon een goedgemikte stomp.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:34

@ pharahirlke: Ik denk niet dat het wijs is om iedereen zomaar aan te raden een klap te verkopen tussen de oren, want je kan ook verkeerd slaan. Maar het werkt wel.

@Midgie: Jahoor het is weer zover, als een paard steigert in de wei ligt dit toch ook niet aan de ruiter, of bij de smid, of een paard dat niet wil werken en iedere keer net doet alsof ze zich laat vallen. Ik dnek dat jullie met je NH en al die manieren een beetje de weg zijn kwijtgeraakt en een paard als een mens zien(of jezelf als een paard, hoe je het bekijken wilt). Plus wij gaan uber houdt al over de grens door er op te gaan zitten en zoals jou er een stang in te hangen. Stop eens in elk topic waar je schrijft jou zin proberen door te drammen terwijl je die zelf ook niet eens goed uitvoert want een bit is ook over de grens, en ze horen in de natuur te lopen. Nou daar gaan ze doodt hoor tegenwoordig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:36

daffe: je kan ook fout vallen, dan ben je samen met het paard dood, is ook leuk voor de ouders :j Om een paard dood te slaan moet je al heuuul hard slaan. Zelfs om een mens met 1 enkele klap dood te slaan moet je al verrekte hard slaan. Als je zo denkt moet je zeker niet met flessen water beginnen. Ik krijg nl veel liever een vuist volle kracht op mijn hoofd dan een fles water ;) Daar heb je veeeeel meer kracht mee dan puur met je hand. (heb je een beetje het baseball-bat effect mee gezien er ook nog water en dus gewicht in zit)

Heb er al meer door een slag van een baseball bat weten doodvallen dan van een (of zelfs meerdere) vuistslagen. En die worden hier echt niet uitgedeeld door kleine ventjes maar door flink brede afgetrainde kickboksers. Maar jouw feeste, als je liever een knal met iets alle stok verkoopt omdat dat veiliger lijkt... :') Bedenk je wel dat je hard moet slaan om een plastic fles stuk te slaan... En als je hem niet wil stuk slaan moet je mij maar eens uitleggen hoe je het praktisch oplost om tijdens het steigeren water over dat ding zijn hoofd te krijgen :+

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:40

nee, maar goed je snapt wat ik bedoel. Ik geef ook voorkeur naar mep tussen de oren, maar heb ook goede resultaten met eiren gezien duurde wel iets langer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:45

Dus je stelt zowel je paard als jezelf langer in gevaar enkel omdat het leuker klinkt? :=
Terwijl je met ei gewoon dat zacht tikken met zweep effect hebt: na 100 keer reageert ie.

Terwijl je met een goede tik het zelfde effect kunt bereiken als met 100 zachte :+ Alleen die een goede is sneller en duidelijker en zal op lange termijn veel meer nut hebben.

Dan is het ook gewoon na een keer klaar. Zijn jullie daarna weer even goede vriendjes. Terwijl je anders drie vier maanden of zelfs langer aan het vechten bent. Dat is een stuk moeilijker te herstellen dan effe heel goed doorkomen. Te veel mensen zien paarden als huisdieren, terwijl het gewoon wilde dieren van 500kg zit. Zou je een Antilope of een giraf ook lief aanpakken of zou je die gewoon een knal geven als die je leven bedreigt?

Een paard is net hetzelfde, het is niet omdat het meer geaccepteerd is om een paard in je weide te hebben dan om een antilope in je weide te hebben. Dat het hen daarom minder "wild" maakt. Ze zijn evenzeer wilde dieren die gevaarlijk zijn als ze geen grenzen krijgen. Ze wegen 500kg en geen 4. Dus daar moeten ze ook naar aangepakt worden. Een paard heeft niets aan aaitjes, dat lief zijn is allemaal goed en wel maar daar maak je ze enkel onzeker en verward mee want uiteindelijk weten ze niet meer wat wel en wat niet mag.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-03-09 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:47

Wat zeg ik nou?!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:49

Slim paard waar dit topic over gaat, die heeft allang door dat ie met zijn acties feilloos wegkomt en niet aan het werk hoeft. Alleen een goedgetimede mep kan soelaas bieden in dit geval. Liefst zo doeltreffend dat het beestje nog even met de oogjes gaat knipperen ook.