Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
en ik zeg niks negatiefs ove rmanege ruiters (a) 
suus_ schreef:Van een eigen paard leer je imo inderdaad meer. Je heb elke dag jezelfde paard waar je verder mee opbouwd, en soms tegen de vaagste dingen loopt.
Toevallig was ik laatst samen met een vriendin van mij naar een (sinds paar dagen) ex manege paardje, welke van twee meiden was van minstens 4 jaren ouder. Duidelijk dat ze alleen manege ervaring hadden.
Komt echt wel goed, maar ik heb nu duidelijk verschil gezien.
En over het rijden ken ik ook slechte en goede manegeruiters, maar kan ook rijtechnich slechte paardeneigenaren opnoemen

WhiteWolf schreef:Ik denk dat de kwaliteit van de manegeruiter afhangt van de kwaliteit van de instructeur daar, net als bij eigen paarden zit er ontzettend veel verschil in instructeurs. Je hebt goed en slechte, zeker bij eigen paarden heb ik mensen gezien die ik er het liefst van af wil trappen en waar het paard met een manegeruiter veel beter af is.
Who cares of je bij de top van NL hoort of het alleen leuk vind om door de bossen te rijden. Vjestagirl schreef:Ik denk dat manege ruiters over het algemeen minder goede ruiters zijn dan ruiters met een privé/verzorgd paard, en wel om de volgende redenen:
1) Als ruiter bouw je een band op met het paard waar je op rijd. Je leert karakter kennen, bewegingen enz. Als manege ruiter rij je op verschillende paarden, en zal je daardoor minder leren voelen.
2) Als eigenaar van een privé paard kies en zelf een paard. Hieraan ligt vaak een lang selectie proces ten grondslag. Doel, leeftijd, geslacht, ouders, gezondheid, gangen, ras etc worden meegenomen in de overweging een dier wel of niet aan te schaffen. Het gevolg is dat een groot deel van de privé ruiters een paard heeft wat echt bij hen past. Een manege ruiter heeft deze keuze niet.
3) Als privé ruiter kies je een instructeur of instructrice uit op kwalificaties, op hoe goed iemand past bij jouw doelen. Op een manege heb je deze keuze niet, je krijgt les van degene die er is aangewezen voor jouw les.
4) Het grootste gedeelte van de manege ruiters zal 1 maal, maximaal 2 maal per week rijden. Dit gebeurd in (naar schatting) 80% van de gevallen in een groepsles, waarin er niet zelfstandig gereden wordt. Een privé ruiter rijdt over het algemeen 4 tot 6 maal per week, wat dus een stuk vaker is dan een manege ruiter.
5) Doordat de manegeruiterst weinig (zelfstandig) rijden gebeurd het niet veel dat de ruiters zelf inzicht ontwikkelen in de training van een paard, wat een paard nodig heeft enz. Dit is ook een belangrijk onderdeel van het zijn van een ruiter, inzicht in wat het dier nodig heeft. Als privé ruiter ben je daar over het algemeen veel meer mee bezig. Doordat privé ruiters ook zelfstandig rijden, ontwikkelen ze meer inzicht in opbouw enz.
Dit alles in achtnemend, denk ik dat privé ruiters betere ruiters zijn.
Disclaimer: natuurlijk zijn er geweldige manege ruiters die 6maal per week rijden, complete trainings- en voerschema's uit hun mouw schudden, die wel hun eigen instructeur uitzoeken enz. Natuurlijk zijn er ook privé ruiters van wie hun paard totaal niet bij hen past, die totaal geen inzicht hebben in wat een paard nodig heeft enz. Ik denk dat ik de middenmoot omschreven heb. Ik weet dat de manege ruiters het hier totaal niet mee eens gaan zijn, dat zou ik ook niet zijn geweest toen ik nog op een manege reed. Nu ik een eigen paard heb wel, daar leer je zoveel meer van.
, was handig geweest.)
Bovendien vaker is niet per defenitie beter. Ken ruiters zat die 6x per week op hun paard "hangen" maar het nooit! gaan leren