voorzichtig weer bezig met Silke

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quissie

voorzichtig weer bezig met Silke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 17:59

Vandaag weer even aan het rijden geweest en Desiree heeft even wat foto's van ons gemaakt.

We zijn op het moment weer aan het opkrabbelen, Silke heeft erg veel last gehad van haar rug vorig jaar. We waren op concour in Oktober 2008 en ze beet me ineens toe ik het zadel eraf haalde. Ik ben vervolegens gestopt met rijden en ben met Silke naar de fysio gegaan. Vervolgens mochten we vijf weken lang alleen maar longeerwerk doen. Hier is ze veel fijner van geworden en nu kan ze ook galloperen aan de longeerlijn, hetgeen altijd een probleem voor haar was. Na vijf weken longeertraining mocht ik er in november weer op (1 keer in de week 10 min en de rest blijven longeren). Inmiddels hebben we dit iets uitgebouwd en rijden we "gewoon". Wel blijft longeren een belangrijk onderdeel van onze training. We hopen van het zomer (juli) weer op concour te kunnen (M2 Dressuur), maar we moeten nog heel veel leren (rijden nu denk ik op L1 niveau)!

Ik heb, omdat Silke last had van haar rug, een nieuw zadel aan laten meten op haar rug. Het zadel is alleen extreem anders qua zit dan ik hiervoor had (had een Kieffer Lusitano met veel wrong en diepe zit, dit is ineens veranderd) Mijn beenhoudig is dan ook verschrikkelijk! Ik ga hier nog aan werken, maar omdat ik, als ik hierop oefen, mijn spieren te hard span, raakt Silke dan ook redelijk gespannen. We zijn nu vooral bezig met ontspanning. Vandaar dat dit een vervolgsaandachtspunt voor ons wordt.

Genoeg gepraat, hier de foto's!

Even loswerken:
Afbeelding

iets meer doorvragen in stap:

Afbeelding

Wat verderop tijdens het rijden:

stap:
Afbeelding

Draf:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galop:
Afbeelding

hier wordt ze wat sterk
Afbeelding

PreciousViva

Re: voorzichtig weer bezig met Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:04

Mooi paard :)
Kheb alleen het idee dat ze wat te diep loopt.
Misschien lang en laag beginnen en zo wat verder oprichten :)?
Je beugels mogen ook wel een gaatje langer.
Leuk setje, past goed op je paard!

juutjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:38

Goed dat je eerst werkt aan de ontspanning en je eigen houding enzo! Probeer er alleen op te letten dat je lichaam niet naar voren kiept. Maar ik geloof best dat dat moeilijk is als je net een ander zadel hebt! suc6 nog verder ;)

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 18:45

Ja dat van m'n beugels viel mij ook op! morge eens proberen met een gaatje langer te rijden. :o

Eigenlijk is het mijn bedoeling ook om nog wat lager en langer te rijden, maar dit lukt op het moment nog niet zo als ik het wil. (ik heb haar net vijf jaar lang met een strakke bovenlijn hoog bovenin gereden, ik wist niet beter en een fries wil graag strak bovenin lopen. Nu proberen we rustig aan te verlengen). Hoop dat ik over een tijdje, als we allebei het wat beter begrijpen, wat langer en lager kunnen rijden.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:26

Jammer dat je met sporen rijdt als je zelf al aangeeft dat je houding op het moment niet zo goed is. Zie dit op de foto's duidelijk terug. Persoonlijk zou ik ze afdoen totdat je houding weer beter is. Dit zadel is veel vrijer voor jouw lichaam dan de Kieffer Lusitano, minder gedwongen dus en het is dus logisch dat je weer opnieuw een goede balans en houding moet vinden hierin. Je balanspunt ligt nu te ver naar voren, je bovenlijf gaat naar voren en je benen naar achteren, hakken trek je op. Probeer eens twee keer te blijven staan in je beugels als je van been verwisseld ipv doorzitten, zo krijg je zelf goed in de gaten of je goed in balans zit en desnoods kun je het corrigeren. Wel belangrijk, niet steunen op je teugels.
Daarnaast loopt, zoals al was aangegeven voor mij, je paard op veel foto's te diep.
Quissie schreef:
Eigenlijk is het mijn bedoeling ook om nog wat lager en langer te rijden, maar dit lukt op het moment nog niet zo als ik het wil.
Dit is heel makkelijk, gewoon met je buitenteugel contact houden en teugels geleidelijk wat langer laten worden terwijl je wel de voorwaartse drang blijft houden en activeert. Als je paard echt nageeflijk is, dan gaat het automatisch. Daarnaast, alles moet je oefenen dus dat zou ik dan ook zeker gaan doen ook al gaat het nog niet precies zoals je zou willen. Het is sowieso beter voor je paard z'n spieren om af en toe te wisselen in houding en zo controleer je jezelf ook nog eens.
Je handen mag je wat meer gaan dragen en op sommige foto's is je rechterhand hoger dan de linker.

Succes met het rijden.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:31

Ben het eens met de bovenstaande post van SorayaDL.
Toen ik de titel las verwachte ik geen sporen en een martingaal?
Vind dat ze ook erg diep loopt. En vind zeker de 2e foto geen ontspannen beeld geven!

Succes verder :)

Amber_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:00

In zo ver ik kan zien loopt hij er iets te diep door.
Probeer je handen eens wat meer omhoog te houden zodat ze iets ronder en hoger gaat lopen.
En probeer je tenen iets naar binnen te draaien.
Je hebt trouwens een leuk setje!

Succes

NanceMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:13

Probeer echt op je eigen houding te letten, zeker gezien de rugproblemen van je paard. Rechtop zitten, gewicht verdelen, tenen naar binnen en kijk vooruit!

Veel succes

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:30

leuk paardje, leuke combi!

verder vind ik het geheel niet echt fijn om te zien. Je houding is opzich nog niet echt het grootste probleem, maar ik vind het jammer dat je je paard zo achter de loodlijn rijdt in stap. Hierdoor zet die misschien wel leuk de voorbeentje weg, maar de achterhand wordt dan totaal niet gebruikt. Probeer dus echt de neus eruit te rijden en dan wordt het plaatje ook heel anders. Draf foto's zijn redelijk netjes, probeer het paard meer over de rug te laten lopen en dan zal die nog mooier gaan lopen ;)

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 14:29

De martingaal staat absoluut niet strak. Ik vind mijn martingaal geen probleem, aangezien ik haar er niet op vast rijd (zelfs op de laatste foto waar ze haar hoofd hoger brengt, hangt de martingaal nog slok).

Dat 1 keer extra blijven staan ga ik eens proberen. Maar ik ben het er niet mee eens dat je lang en laag rijden zomaar kan doen. Vooral niet bij een paard dat vijf jaar lang "strak" heeft gelopen en zich dan dus volledig op de voorhand "gooit". Tuurlijk probeer ik het wel stukjes, maar het is op dit moment niet mogelijk om haar zomaar lang te laten lopen. Ze loopt gewoon nog onvoldoende over de rug, maar daar werken we wel aan op het moment.

Op de 2e foto vraag ik haar wat door (staat er ook boven) daarom ontstaat er dan ook wat meer spanning.

Overigens heb ik vandaag de zadelmaker nog bij m'n paard gehad om te kijken of de drukpunt verdeling e.d. nog goed was.

Daarnaast is hoger en ronder op het moment geen doel van mij, lijkt me niet goed om hier nu weer mee te gaan beginnen ;)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:17

mag ik vragen waarom je zou willen doorvragen in bv de stap? al je een paard met een slechte rug hebt, is dit juist erg slecht. daarnaast is laag en lang goed voor het rug van een paard en maakt dan ook niet uit of je dit gelijk lang doet of juist niet.. Doe juist datgene wat goed voor je paard is ;)

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 18:54

Omdat ze op dat moment even het bit vastpakte, omdat ze iets zag dus zich onder mij wegdrukte, dus drukte ik haar met mijn binnenbeen wat meer naar buiten (zijwaardse hulp) en vroeg ik met mijn binnenhand wat meer. Dit is dus een momentopname en doe ik dus niet de heletijd in stap (dat is 1 seconde en dan weer los).

laag heb ik, volgens mij, niets aan als ze over de kop zich op de voorhand gooit :o Ze mag van mij wel langer pakken en zakken, maar niet trekken (dus zoals op de 1e foto mag van mij wel). Ze moet eerst de rug meer loslaten voordat ze kan zakken en haar hals weg laat vallen en toch actief van achter blijft, zonder dat ik haar van het achterbeen af jaag (dus beter en makkelijker onder mij blijft). Dat doet ze op het moment gewoon nog niet (en dat kan ik ook nog niet van haar verwachten want dat heeft ze tot een maand terug nooit gehoeven). Vandaar dat ik haar nog niet zo laat zakken de hele tijd. Momenten dat ze het vraagt, en ze "fijn" blijft, gaat ze wel naar beneden.

Overigens, haar rug is nu (gelukkig) niet heel slecht meer, door de spiertraining is het ontzettend verbeterd en ze heeft ook geen "pijnpunten" meer zoals eerder. Haar spieromvang is extreem toegenomen (zowel de mond van de fysio als zadelmaker viel open) en ze is al veel sterker dan ze ooit is geweest.. *D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:34

Ik vind het er zelf zelfs onvriendelijk uit zien!
Als ik naar foto 2 kijk denk ik niet dat het hoort, ook niet in een moment opname hoor je hem zo aan de teugel te trekken.
Dit kan heel vervelend zijn voor je paard! Hij heeft zijn neus bijna op zijn knieën.
Waarom rijd je met martengaal?
Ik zou je sporen af doen, en hem echt eens even lekker los laten. wat dacht je van dat iemand je aan de longeerlijn hield en je eens even je benen los gooide( beugels over het zadel voor overlast ) En je je handen los liet en de teugels een stuk minderstrak hield ? ;) Dit helpt goed voor Ontspanning!
En ik weet zeker dat jullie dat alle 2 heel goed kunnen gebruiken.
Als zij wat sterk word, zoals je aangaf, dan moet jij niet terug trekken.
Een paard van weetikveelhoeveelhonderden kilo's is echt wel sterker dan jou hoor, Als jij een "trekwedstrijdje" houd, wees niet bang, ze wint dan echt wel van jou. NIET terug trekken dus, als zij trekt.
Wanneer zij het bit vast pakt, laat jij los en pak je het weer rustig op, ik zeg niet dat je metteen die teugels van je af moet slingeren en er niet meer aankomen, maar dan laat je gewoon los, Contact alleen heet zoiets.
Voor mij part zit jij veel te veel met je teugels te trekken en klooien Je hoeft hier eigenlijk niet eens aan te komen, het is alleen maar een hulpje voor contact met je paard. en kun je beter werken met je benen en met je zit, Je paard gaat hierdoor ook heel fijntjes lopen, en elk paard kun je met Fluwelen handschoentjes rijden. Een paard is niet sterk uitzich zelf, de persoon die er op zit maakt het paard zo.
Inderdaad wel vervelend dat je beenligging nog niet helemaal soepeltjes verloopt met je nieuwe zadel, Probeer hier aan te werken!

Succes!

Ik wil hierbij wel even zeggen dat ik ook niet alles perfect doe hoor.

Edit: Even wat verbeterd.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:15

Quissie schreef:
Maar ik ben het er niet mee eens dat je lang en laag rijden zomaar kan doen
Quissie schreef:
Momenten dat ze het vraagt, en ze "fijn" blijft, gaat ze wel naar beneden.

Wat een onzin dat je niet gelijk kan gaan beginnen met je paard wat meer ruimte geven en meer ontspanning in het rijden brengen. Want dit is eigenlijk waar het op neer komt. Je kunt het JUIST ook doen als ze wat minder fijn aanvoelt voor jou. Dat zijn juist de momenten dat jullie beiden weer even die ontspanning kunnen opzoeken en VOELEN waar je mee bezig bent. En sorry, maar van af en toe een lang en laag moment pakken in een rijsessie gaat je paard niet als ze al goed vanachter actief is, opeens helemaal op de voorhand lopen. En al zou dat wel het geval zijn, magische woord is en blijft OEFENEN. Daarnaast zou ik als ik jou was weer wat meer met de basis bezig zijn, gewoon voor jezelf. Deze foto's zijn echt niet bepaald vriendelijk en als je geen goede houding hebt kun je zeker weten niet je paard goed aanvoelen/goed communiceren.
Niet teveel willen ineens en blijven VOELEN waar jij en je paard mee bezig zijn tijdens het rijden.

Nogmaals succes

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:54

Ik vind het er niet fijn uitzien, je beenhouding is erg slecht, ik snap niet dat je dan sporen omdoet, ze prikken je paard bijna op elke foto. Doorvragen in de stap snap ik na je uitleg nog steeds niet, je kan ook andere oefeningen doen om de aandacht van het paard weer naar jou te krijgen. Ik zou ook wat lager en ronder gaan rijden, daarbij goed voorwaarts rijden om te zorgen dat ze langzaamaan het gewicht naar de achterhand verplaatst. Dit is ook erg goed voor de rug en zorgt voor ontspanning.

Houd je nu eerst wat meer bezig met je eigen houding ipv de houding van het paard.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:52

ja, ik vind het er ook niet fijn uitzien.
mijn eerste reactie was eerlijk gezegd: geen wonder dat er rugproblemen waren!

het is geen mooi geheel, geen eenheid, niet een harmonieus ontwikkeld paard.
als je denkt aan een doorgaande lijn vanuit het achterbeen naar voren zie ik een paard dat aan de voorkant veel te kort wordt ingesteld, en in de krul wordt getrokken.
het paard aan de voorkant is het paard aan de achterkant niet. aan de voorkant wordt veel meer gevraagd dan op L niveau wordt verwacht, je ziet het ook aan de strakke halsspieren.
harmonieus aan elkaar rijden met lengte in de hals, en de neus toch echt altijd als voorste punt zou mijn ideaalplaatje meer benaderen dan dit.

de titel van het topic is 'voorzichtig weer bezig met Silke' .. ben je wel echt voorzichtig, of overvraag je een paard hier dat kwa bespiering nog niet toe is aan dit soort werk wat je doet?

een tip die veel mensen wel eens vergeten: kijk eens naar je eigen paard van een afstand. ziet het paard er voor en achter gelijk ontwikkeld uit? heeft de spierontwikkeling zich op de juiste plek plaatsgevonden? zijn er scherpe aftekeningen in de spierontwikkeling of verlopen alle lijnen soepel en met mooie natuurlijke rondingen? heeft de hals zich mooi rond ontwikkeld, of is het eigenlijk nog steeds een stokje? zijn de spieren hard, of mooi zacht? zijn de spieren aan de onderkant van de hals dikker dan aan de bovenkant van de hals? hoe zien de broekspieren eruit? enz enz ..
en andersom .. als je (niet speciaal jij, maar iedereen) het ongemakkelijke idee hebt dat er 'iets' niet klopt maar je weet niet precies wat, ga er dan maar rustig van uit dat het met je gevoel wel goed zit! probeer er achter te komen wat er aan jouw (algemeen bedoeld) paard anders is dan bij een paard wat je bijvoorbeeld super aanspreekt.
allemaal vragen die iedereen zichzelf kan stellen - het vertelt iets over hoe een paard gereden wordt! :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:01

Fijn dat je weer kan beginnen met rijden na enige tijd rust
Wel mis ik de ontspanning en vind ik dat je het paard te veel "in elkaar trekt"
Beter is het paard (voorlopig) laag over de rug te rijden voorwaarts neerwaarts met het neusje eruit
kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl daar staan tips en filmpjes op over rechtrichten
Ook vind ik de hals er qua bespiering dramatisch uitzien
Laat dit paard eens nakijken op spierproblemen door iemand van http://www.happy-athlete.nl
ik weet zeker dat ze nog veel (spier) problemen zullen vinden die doorgaans simpelweg verholpen kunnen worden
wat het rijden voor zowel jou als je paard een stuk eenvoudiger en plezieriger maakt
succes

nononsense

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:10

Iets meer doorvragen ????????? Are you fiets kidding me ? Dit heeft niets maar dan ook helemaal niets meer met ontspanning te maken !

nononsense

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:11

fiets = fiets

nononsense

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:12

fiets = fiets

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:20

Ik zie wel een fijne bovenhalsspier maar deze wordt niet beloond met een soepele nageeflijke hand. Er is weinig ontspanning en de veel te strakke binnenhand maakt het onmogelijk nog ronder te lopen op zichzelf. Een keer doorhalen is prima maar vergeet niet weer toe te geven met je hand en niet vast te zetten. Handen minder breed en niet op het bovenbeen zetten daarbij zie ik steeds dat er aangespoort wordt, geef liever afentoe een flinke por en houd verder je benen stil zodat je benen ook niet onrustig wiebelen en waardoor je zit verbeterd. Als je constant moet aansporen is je paardje niet actief genoeg want er is geen reactie op het aansporen waardoor je dus steeds weer moet aansporen. Veel schakelen en overgangen, een flinke por (bij geen reactie) en weer benen rustig. Dan krijg je ook geen rennerig effect, opvangen met een ontspannen hand die kan toegeven en ontspannen.