Elfjuhh schreef:Ik rijd soms ook een paard dat lastig is op de volte.
Hij moet echt nageeflijk zjin voordat het lukt een volte te rijden.
Dus dat is de eerste stap. Zodra hij nageeflijk is de volte proberen.
Buitenkant moet echt goed begrenst zijn (bij dit paard)
En ik probeer vaak door te draaien tot hij soepel gebogen is op de volte.
En dan belonen door rechtuit te gaan.
Aan het begin was het heel lastig, maar na een poosje kreeg ik er steeds meer gevoel bij
En natuurlijk het paard ook, en het gaat op het moment erg goed en ontspannen!
(maar natuurlijk wel eerst kijken of je hem hindert;))
En wat heb je nodig om je paard nagevelijk te rijden.... Juist, stelling en buiging, dus dat gaat niet op.
Hoe lang doet je paard dit nu al?
Ik heb namelijk zelf gemerkt dat mijn vzpaard sinds de afgelopen vorstperiode wat stijver is, en meer tijd nodig heeft om losgewerkt te worden. Nu is het bij hem meer de achterhand, maar mischien is bij jou pony dat buigen haar zwakke punt? Ik bedenk maar wat hoor, de enige die je echt kan helpen is je instructeur. 
Maar mischien moet je dus gewoon langer en beter losrijden. Dus eerst in stap voltes en slangenvoltes, aan een halflang teugeltje lekker stelling en buiging vragen. Zo krom als een banaan rond je been.
Of voor het opstappen even haar hoofd naar allebei de kanten van haar buik draaien, zodat ze haar buik aanraakt? Als een soort gymnastiekoefening. En in draf rijd ik altijd eerst een paar rondjes aan een helemaal lange teugel, net zolang totdat hij met en neusje over de grond loopt.
Kan zijn dat ik er voledig naast zit, maar het kan in elk geval geen kwaad om het te proberen.