"Een paard dat goed gereden is, kan iedereen mee weg rijden"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

"Een paard dat goed gereden is, kan iedereen mee weg rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 14:30

"Een paard is pas goed gereden, als iedereen er mee weg kan rijden."

Dit hoor ik best vaak en nu mijn vraag: Ben je het hier mee eens? Zo ja, waarom wel en zo nee, waarom niet?

We hebben het hier dan wel over de 'standaard' paarden (als ik het even zo mag noemen), dus niet die enorm eenkennig zijn of in het verleden iets mee gemaakt hebben.

Eline_Fergie

Re: "Een paard dat goed gereden is, kan iedereen mee weg rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:36

Ik ben het er niet mee eens dat een paard pas goed gereden is, als iedereen ermee weg kan rijden. Iedere ruiter heeft zijn of haar eigen rijstijl. En paarden reageren op iedere ruiter nu eenmaal anders. Als ruiter zijnde vind ik het nodig een ´klik´ met een paard te hebben. Echter ik denk ook dat een paard op zijn beurt een ´klik´ moet hebben met zijn ruiter, anders word het niks. Ik merk dit bijvoorbeeld heel duidelijk bij mijn merrie. Zij is makkelijk te rijden, maar weet precies wat ze bij welke ruiter wel en niet hoeft te doen.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:41

Ben k het niet helemaal mee eens, wel met 'op een goed gereden paard kan bijna iedereen wegrijden'. Maar om even een voorbeeld te noemen, mijn instructrice heeft een hele hoop paarden staan, en waar ik op de ene zo wegrijd zit ik op de ander een half uur te prutsen. Zegt dus meer over mij dan over haar, zij rijd al haar paarden op dezelfde (goede of slechte) manier en als ik dan niet op allemaal even goed kan wegrijden kan zij daar niets aan doen :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:42

Ik denk eerder dat het andersom is: een goede ruiter, kan op ieder paard weg rijden.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:43

Less schreef:
Ik denk eerder dat het andersom is: een goede ruiter, kan op ieder paard weg rijden.

Dat denk ik ook

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:51

ik denk als een ruiter die een beetje gevorderd is. maar verder niet echte wedstrijdervaring heeft,
op een paard die bijv. Z2 heeft gereden wel ver kan komen, omdat het paard al heel veel kent.
het zijn alleen de commondo's die je dan even door moet krijgen, dat vergt natuurlijk wel wat tijd,
maar volgens mij veel minder dan als een toprijdster een beginnend wedstrijd paard gaat trainen.

of zit ik nou fout :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:54

Een ruiter moet zich aan kunnen passen aan het paard onder zijn gat, als de ruiter dat kan zal deze op veel paarden weg kunnen rijden!

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:56

Ik kan beter met de jonkies overweg (lees opstappen en wegrijden) dan met paarden waar alle knoppen opzitten. Veel te ingewikkeld.. Groene paarden zijn veel makkelijker, je hebt gas, rem en een stuur, that's all!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:59

Volstrekte onzin. Een paard hoeft niet te accepteren dat er van alles op zijn/haar rug kruipt en eisen stelt.
Wel is het zo dat een goede ruiter met heel veel paarden vrij gemakkelijk kan werken, dat kenmerkt wel de goede ruiter. Een goede ruiter past zich aan het paard aan. Als je geluk hebt past het paard zich in enige mate aan de ruiter aan, maar ik zie dat niet als kenmerk van "goed gereden zijn", maar een kenmerk van een vriendelijk en gewillig karakter.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:01

Oneens, ook minder eenkenninge paarden hebben een karakter, en accepteren niet iedereen ;)
Het zal makkelijker gaan, maar niet makkelijk :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:03

Ik denk dat je een paard goed rijdt, als iemand anders met een redelijk nivo van rijden het paard redelijk makkelijk na kan rijden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:03

Nee, een paard dat erg fijn aan de hulpen is hoef je geen manegeruiter op te zetten (nu zal ik wel ruzie krijgen). Deze groep is gewend de hulpen te groot te geven waarop een fijn gereden paard zeker allemaal dingen gaat doen die niet gewenst zijn.
Een ruiter die verder is en al meer paarden heeft gereden buiten een manege om zal wel een stuk gemakkelijker weg rijden met een paard dat fijn gereden is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:04

Bij een goed gereden paard zal het wat makkelijker zijn, maar het is niet dat iedereen er mee weg kan rijden.

Ik heb een aantal makkelijke pony's, daar kan wel eigenlijk iedereen mee rijden, ook met m'n dominante tuttebel, zowel voor de wagen als onder het zadel.
Het meisje wat mijn pony's verzorgd en helemaal geen klik met Roos heeft kan haar wel echt trainen en fijn rijden (en ik denk ook zo een M proef door zou kunnen sturen).

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:50

Ben ik niet mee eens, iedereen rijd anders. En wat is een goed gereden paard? Ik vind mijn paard goed gereden want hij kan alles en kan van hem leren.

Ooit zat er een Z ruiter op en die kreeg hem niet eens in de galop en zet je er een meisje op wat net kan galoperen die galopeerd zo met hem weg?!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:00

Niet mee eens. Iedere ruiter heeft zeker weten een eigen rijstijl. Meer sensibele ruiters kunnen zich misschien wel snel aan een paard aanpassen. Paard dat ik verzorg, is met heel weinig hulpen te rijden door de eigenaresse. En zij kan van alles met hem tot aan appuyementen, travers e.d. Toen ik er voor het eerst op ging zitten, kreeg ik hem bijna niet eens in galop (moet ook wel zeggen dat ik niet een superruiter ben hoor ;)). En had ik hem in galop, draaide hij alleen maar pirouettes. Uiteindelijk heb ik wel geleerd hem te rijden. Met hem en de ruiter moet het wel klikken, anders vertikt hij het om voor je te lopen. Zijn eigenaresse daarentegen kan je op ieder paard zetten en dan krijgt ze eruit wat erin zit.

Ook zijn er goede ruiters op hun eigen paard, maar die kunnen met andere paarden ook weer weinig. Ik denk dus echt dat het met de 'gevoeligheid' van de ruiter te maken heeft.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:47

Iedereen die rijden kan, kan een goed gereden paard rijden.
maar het probleem is zie er van beide maar eens een te vinden
de meeste denken dat ze kunnen rijden maar hobbelen alleen maar .
En de vele denken dat ze een goed gereden paard hebben maar eigenlijk is die al hopeloos verknalt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:39

ik vind het niet helemaal waar,niet iedere goede ruiter rijdt zomaar met een paard weg en niet ieder goed gereden paard zal zich makkelijk laten wegrijden ed.

een stukje karakter komt er ook bij kijken,van paard en ruiter.
als het niet klikt kunnen ze beiden nog zo goed zijn,maar het rijden zal dan niet goed gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:56

Wel eens, ik denk dat een correct gereden paard wat niet gehinderd wordt door eenkennigheid of een teveel aan temperament/sensibiliteit door elke ruiter die redelijk kan rijden wel enigszins te rijden is. Je kan natuurlijk wat problemen hebben omdat de eigenlijke ruiter wat langere benen heeft, de benen net iets meer achter heeft liggen of wat dan ook, maar als de ruiter iets of wat kan rijden zal die zijn hulpen daar wel wat op aan kunnen passen. Dat je niet gelijk samen een Z-proef instuurt is een tweede, gewoon wat basiswerk moet doenbaar zijn.
Ik denk dat de problemen overigens sneller komen bij ver opgeleide paarden waar de knopjes dichter bij elkaar liggen (inderdaad in galop zitten ipv de travers in, omdat de eigenlijke ruiter de beenligging en het gewicht net iets anders heeft).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:15

Niet mee eens, omdat de stelling geen eisen stelt aan de ruiter die op het paard gaat zitten.

Mijn oude merrie staat super aan de hulpen en doet precies wat je haar vraagt. De meeste ruiters bedoelen echter een deel van de tijd helemaal niet wat ze vragen...

marlouzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:56

Ik ben het er wel mee eens. Als het goed is zijn de hulpen die een paard krijgt voor iedereen hetzelfde....althans als mensen zich houden aan de hulpen die volgens het boekje gegeven zijn. Als een paard erg fijn op deze hulpen reageert, dan zou een ieder die op datzelfde paard zou stappen en dezelfde hulpen zou geven er zo mee weg moeten kunnen rijden.....komt wel bij dat het ene paard een wat feller karakter heeft dan het andere, maar dat is een andere zaak vind ik persoonlijk.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:00

Daar ben ik het niet mee eens. Zet maar eens een leek op een of ander GP paard met een beetje karakter. Dat gaat never nooit goed en je kan mij niet zeggen dat die paarden niet goed gereden zijn.

Ik zeg eerder een goede ruiter kan met ieder paard weg rijden. En met een goede ruiter bedoel ik geen GP ruiters maar mensen die met gevoel rijden, vaak zijn dat eerder de mensen die het jonge spul opleiding dan de mensen die het oudere spul trucjes laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:04

Ook niet eens. Als iemand niet doet bij het beessie wat hem geleerd is kan niet van hem verwacht worden dat 'ie wat doet. En iedereen heeft nou eenmaal zijn eigen rijstijl.

Wat word hier trouwens bedoelt met 'mee weg kunnen rijden'? Dat iemand er meteen van alles mee kan? Of dat het beestje uberhaupt een stap verzet? :D

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:19

Onzin. Ieder paard heeft een ander karakter. Rustig, nerveus, noem het maar op. En je kan geen nerveuze ruiter op een nerveus paard zetten enz.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:21

Ik heb een keer mogen lessen op het paard van mn instr. Voormalig ZZ-Licht... Nou, ik had het echt niet makkelijk hoor ;)

En... zet me op salinero en ik rij nog geen deuk in een pakje boter, dus nee, niet met de stelling eens.
heb ook weleens moeite met mensen die andere veroordelen omdat ze wedstrijdpony kopen die eerder al Z heeft gelopen waar vervolgens dochterlief mee in de B start...
Tja, pony kan wel Z gelopen hebben, maar dochter moet het er nog wel uit zien te rijden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:23

Als een paard de standaard hulpen heeft aangeleerd (dus niet heeft geleerd om te gaan galopperen als je aan zijn rechteroor trekt) kom je een heel eind. Of het uiteindelijk een mooi plaatje is, is een tweede. Maar ook bij de wat verder doorgereden paarden zit er een rem, een gaspedaal en een stuur op, dat verandert niet.
En dat een paard een meewerkend character moet hebben is in eerste bericht in dit topic al aangegeven.

Dus ja, ik ben het met de stelling eens.