Sprong leren inschatten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_VE

Sprong leren inschatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 14:35

Zondag ga ik mijn ruiterbewijzen halen zodat ik eindelijk provenciaal kan starten.
(Ik wist maandag pas dat we mee konden doen)
Buiten een dressuurproef, moeten we ook een springproef doen.
Voor een C-pony is dat een parcourtje van 4 hindernissen. Minimale hoogte 60 cm en maximale hoogte 70
Waarvan 1 steilsprong en minstens 1 breedte-hoogtesprong. maximale breedte is 90 cm.
Nu ben ik niet zo'n held in springen, maar Mistral wel.
Gisteren hebben we geoefend ( na een zeer lange tijd niet gesprongen te hebben)
We zijn begonnen met euhm een parcourtje van zeer kleine hindernissen (30-40 cm) en zijn langzaam tot een parcourtje gekomen waarbij er twee hindernissen 60 cm waren en 1 breedte-hoogtesprong met de achterse balk 70 cm en de voorste 60.
Ik was best trots. Alleen ik heb een probleem. Ik kan niet goed inschatten wanneer ik moet afzetten zeg maar.
Meestal spring ik te vroeg. Ze komt nog ruim over de sprong terecht, maar toch. Wanneer ik beengeef en ik springzit ga zitten op dat moment ze ze zichzelf af. Als ik dat te vroeg doe, dan springt ze ook te vroeg. De eerste sprong is meestal geen probleem. Dan kan ik me blijkbaar erg goed concentreren op de hindernis. Maar vanaf de tweede/derde hindernis laat ik haar (bijna) altijd te vroeg springen.
Les heb ik niet in springen omdat ik op dit moment daar niet in verder wil. (Stel dat we een goed springteam worden dan misschien wel).

Enkele tips?

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 16:37

Niemand tips of oefeningen?
Ik zat te denken dat het misschien ook aan de hindernissen kan liggen?
Denk aan de palen die niet even hoog zijn, niet geschilderde balken met enkele kapjes in de balken.
De grondbalk kan bijvoorbeeld niet op de grond liggen ( omwille van de palen) en ligt daarom op 5 cm.

Pytje

Re: Sprong leren inschatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:17

probeer om een fijn galopritme te krijgen. Maak je niet al te druk over de afstanden. Gewoon rustig stil blijven zitten, beetje met je been naar je hand toe rijden. Probeer thuis eens een hindernis te springen en dan ga je de ene keer in een wat langzamere galop aanrijden en een keer in een galop met meer ritme. Zo kun je een beetje voor jezelf kijken wat je een fijn ritme vindt. Niet overhaasten, rustig blijven en net doen alsof de hindernis die komt de eerste is. Dus niet terug denken aan wat er bij de vorige hindernis goed/fout ging. Iedere hindernis is een nieuwe.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:05

[PP] > [RT-P]

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:28

Mijn dochter heeft in november haar ruiterbewijs gedaan (gehaald) en die sprongetjes stellen echt niets voor. Zij moesten een aantal keren 1 sprong nemen. Waar het om gaat is dat je je paard/pony onder controle hebt, dus dat deze niet als een idioot op het sprongetje afrent (er vandoor gaat) en dat je 'm na de sprong weer redelijk vlot onder controle hebt en dus niet aan de kletter gaat.

Puk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:31

Ik ben het helemaal met pytje eens. Probeer zo lang mogelijk te blijven wachten en te blijven zitten in het zadel. Maar blijf voldoende alert. Om je gevoel voor ritme te ontwikkelen kun je in jezelf meetellen voor de sprong.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:26

Veel kilometers maken en misschien toch overwegen instructrie te nemen.

diablolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:45

probeer gewoon af te wachten tot je echt vlak voor de sprong bent. Zeg ook tegen jezelf wachten wachten ja nu.
Door meer te springen zal je automatisch ook beter zelf gaan aanvoelen wanneer je uit je zadel moet en probeer ook verder dan de sprong te kijken. Succes ;)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:28

Bedankt voor de tips allemaal!
Het inschattten ging bij de tweede keer oefenen al een beetje beter.
Bij mijn ruiterbewijzen kon ik een parcourtje van 80 springen bij het inrijden.
Bij de praktijk zelf weigerde ze twee keer bij een hindernis, hoewel de hindernissen ervoor erg goed gingen.
Mag wel dressuur officieel starten, voor springen moet ik een herexamen doen.
Ben het nu nog niet van plan, maar als ik er klaar voor ben zal dat vooraf gaan met een paar springlesjes.