Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Heb nog geen enkel paard er goed op zien reageren. hestejente schreef:Als een paard dit de 1e keer al doet ga je er gelijk al mee aan de slag om het op te lossen. Terug naar basis om probleem aan te pakken. Vind dat deze quote duidelijk maakt dat het rijden met hulpteugels over het algemeen voortkomt uit ongeduld, kiezen voor de makkelijke weg en totaal niet getuigen van rijKUNST.dan een paard dat zich opkropt en achter het bit kruipt en je dat er later weer uit moet rijden,
chuzzle schreef:is logisch, want als je er niet mee om kan gaan moet je er al helemaal niet aan beginnen. Maar ja, waar ligt die grens van wel/niet mee om kunnen gaan en je hebt toch een keer de 1e keer. Uiteindelijk is het gebruik van een hulpteugel nog steeds iets waar mensen voor kiezen om iets snel op te lossen en het getuigt zeker NIET van rijtechnisch correct iets oplossen.vind dat een hulpteugel alleen gebruikt mag worden door iemand die er echt mee om kan gaan.
Daarna wordt ze puur gereden op zit en been en daarna beginnen we wel een keer met de nagevelijkheid (al denk ik dat ik haar niet zal hoeven uitleggen) gelukkig heb ik een instructeur die ook graag een los en ontspannen paard wil zien en geen toeters en bellen die haar in een positie dwingen!
eenitraM schreef:Ik ben er niet mee eens. Veiligheid gaat voor. Je hoeft de slof niet strak aan te trekken, maar als je op een jong paard rijd is een hulpmiddel over het algemeen (mits goed gebruik) veilig.
en wat een jong paard kan kan een ouder paard net zo goed..een paard dat ik rij is 7 jaar oud, gaat me nog regelmatig buiten recht omhoog..zolang ik haar er zonder hulpteugel van kan overtuigen dat dat niet nodig is snap ik niet waarom ik er dan een slofteugel aan zou hangen voor de 'veiligheid' Ik denk dat ik een stapje voor heb op de mensen die naar een hulpteugel grijpen..want wat als je de slof er straks afhaalt? Hoe veilig is het dan allemaal nog? Jeanine84 schreef:eenitraM schreef:Ik ben er niet mee eens. Veiligheid gaat voor. Je hoeft de slof niet strak aan te trekken, maar als je op een jong paard rijd is een hulpmiddel over het algemeen (mits goed gebruik) veilig.
En waarom is dat zonder hulpmiddel niet dan? Ik ben van mening dat als je het rustig opbouwt en het paard er klaar voor is je helemaal geen rare uitspattingen hoeft te verwachtenen wat een jong paard kan kan een ouder paard net zo goed..een paard dat ik rij is 7 jaar oud, gaat me nog regelmatig buiten recht omhoog..zolang ik haar er zonder hulpteugel van kan overtuigen dat dat niet nodig is snap ik niet waarom ik er dan een slofteugel aan zou hangen voor de 'veiligheid' Ik denk dat ik een stapje voor heb op de mensen die naar een hulpteugel grijpen..want wat als je de slof er straks afhaalt? Hoe veilig is het dan allemaal nog?
Citaat:Heb enkel wat tegen de elastiek, heeft geen enkele rijtechnische meerwaarde en ze gaan er nog eens heerlijk op hangen ook... Van mij mag die echt verbannen worden Heb nog geen enkel paard er goed op zien reageren.
! Slof hoeft niet verkeert te zijn bij
lesklantjes die met dat ding binnen kwamen, eerste wat ik zei was: "Wat is je doel met deze pony?"
En na twee weken zonder stiek te rijden blijkt dat paardenbeest al een pak minder stug in de mond is en minder "sterk" is....
En dan zeurt iedereen maar over die slof, terwijl ik vind dat die elastiek zelfs bij juist gebruikt meer naar de ...... helpt dan goed doet

pharagirlke schreef:Elastiek houd het bit stiller in de mond?
Meid, geef die kinderen een touwtje dat niet aan het bit zit als je dat wil want als er een ding is waar een elastiek niet voor zorgt, is het dat wel...
Gogue heb ik mee gereden omdat de eigenaar het wilde, heb na tien minuten de keuze gelaten: of de gogue er af, of ze knapte het zelf op.
randie: Tja er zijn zo van die mensen...
Dan loopt ie gewoon ja... In de krul, zonder enige vorm van correct acherhand of ruggebruik.