Pretty @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyy

Pretty @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 21:20

Pretty lady is een BWP springpaard v. irischtaxi :D Ze is nu 16 jaar oud, wat je haar niet echt geeft.
Ik rij haar nu een klein jaartje met grote tussenpauzes. In mei word ze van mei als eindexamen cadeautje en dan begin ik haar echt intensief te trainen! :+
Pretty haar niveau is Z springen + grote prijs in Belgie (1.30) (met huidige eigenares)
Ik heb met haar al n paar parcourtjes gesprongen van 90cm, en in training 1.10m. Ons niveau is dus B ofzo, ze is in ieder geval een fijn makkelijk leerpaard voor mij, die alles kent en doet :+
We zijn vooral bezig met de ontspanning, voorwaarts-neerwaarts, en goed over de rug te laten lopen. Pretty is nogal een hete merrie dus de ontspanning is ons voornaamste doel. :D

Mijn houding is heel slecht :o Ik heb n halfjaartje uit t rijden gezeten, en heb Pretty van deze week weer opgepakt, pf ik heb echt geeeeeeen gevoel meer! Alles voelt heel raar, dus laat de tips maar komen! maar blijf wel n beetje vriendelijk oke? :P
En daarbij stond Pretty voor deze week ook al n maandje stil, omdat binnekort het zomerseizoen er weer aan komt. ;) Echt lekker los was ze nog niet.

Advies is natuurlijk altijd welkom. De punten die mijzelf erg opvielen:
- Mijn handen (vooral binnenhand pf verschrikkelijk)
- Sommige foto's zit ik wat voorover.
- Beugels 4 gaten langer (springruiter he) }>

Nou hier dus de fotos, en graag commentaar en tips!

Meet Pretty Lady :P
1. Afbeelding
2. Afbeelding
3. Afbeelding

Eerste drafje, nog niet helemaal lekker :+ oeioei
4. Afbeelding
5. Afbeelding

Na een tijdje loopt ze al iets lekkerder;
6. Afbeelding
7. Afbeelding
8. Afbeelding
9. Afbeelding
10. Afbeelding

Dit was Pretty toen ik haar deze zomer reed *D Daarna ben ik gestopt met rijden tot nu ..
http://pic50.picturetrail.com/VOL450/31 ... 135792.jpg

Het rijden;
http://pic50.picturetrail.com/VOL450/31 ... 135810.jpg
http://pic50.picturetrail.com/VOL450/31 ... 135805.jpg

Pretty in actie;
http://pic50.picturetrail.com/VOL450/31 ... 138051.jpg

Kijken is reageren, THNQ :Y)
Laatst bijgewerkt door joyy op 25-02-09 21:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Armani88

Re: Pretty @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:22

ziet er goed uit, alleen moet je je handen meer dragen.

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 21:24

Armani88 schreef:

Mijn handen zijn idd een heel groot probleem. Mn teugels worden snel heel lang en ipv van ze dan korter te nemen ga ik mn handen laag doen en na me toe trekken.. slecht slecht! Ik weet het wel, maar om dat te veranderen is best moeilijk. Bedankt voor de snelle reactie! :D

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:39

wow, wat heb jij een sterke hand!
dat is heel jammer van het beeld, je hebt een leuk paard en de rest van je houding is op zich ook best netjes. let op dat je niet naar voren duikelt. dan valt je paard ook snel op de voorhand.

handen netjes naar voren dragen, succes! :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:03

Probeer echt een knik in je ellebogen te houden.
Ik heb ook het idee dat je dat hele paardenhoofd nu draagt? Of is dat niet zo? Zorg dat je licht in je hand blijft, dan heeft ze niks om op te hangen.

Doe desnoods een rood lintje ofzo aan je teugel, dan blijf je er iedere keer dat je daarnaar kijkt aan denken.

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 22:06

Miss_Malfoy schreef:
Probeer echt een knik in je ellebogen te houden.
Ik heb ook het idee dat je dat hele paardenhoofd nu draagt? Of is dat niet zo? Zorg dat je licht in je hand blijft, dan heeft ze niks om op te hangen.

Doe desnoods een rood lintje ofzo aan je teugel, dan blijf je er iedere keer dat je daarnaar kijkt aan denken.

Nee dat is niet zo, het ziet op de fotos ook anders uit dan dat het is. Pretty is heel erg licht in haar mond en hangt totaal niet. Het is gewoon dat mn teugels onbewust steeds langer en langer worden totdat mn handen helemaal bij mn benen zitten. Dan neem ik ze korter, en 1min later is t weer tzelfde.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:10

Leuk paard! :)
Heel veel succes drmee!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:10

Aaah, op die manier, dus ze schuift gewoon braaf uit.
Tja, 10 000 keer jezelf erop betrappen, net zo lang totdat het overgaat.

Of een instructeur nemen die je van je paard afsleurt, en je drie rondjes om de bak laat rennen. Het dreigement alleen al was voldoende om mij op het juiste been te leren lichtrijden. :+

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 22:13

Miss_Malfoy schreef:

Of een instructeur nemen die je van je paard afsleurt, en je drie rondjes om de bak laat rennen. Het dreigement alleen al was voldoende om mij op het juiste been te leren lichtrijden. :+

Haha, ja ze schuift gewoon uit totdat ze met haar neus over de grond loopt. Het probleem is dat ik het wéét, en mn instructrice het ook 10000 keer zegt. Maar in de les gaat het ook beter, maar zodra ik alleen rij gebeurd het onbewust wel! Ookal probeer ik er op te letten :z haha.

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:25

Wat heeft jouw paardje een goed bijpassende naam ! *D
Nog even over je handen, of nog beter gezegd, je polsen:
let erop dat je ze niet kantelt (zie met name foto's 5,6).
Hier wordt de verbinding met de mond van je paard niet beter van.
Elleboog-bit hoort rechte lijn te zijn ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:30

joyy schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Haha, ja ze schuift gewoon uit totdat ze met haar neus over de grond loopt. Het probleem is dat ik het wéét, en mn instructrice het ook 10000 keer zegt. Maar in de les gaat het ook beter, maar zodra ik alleen rij gebeurd het onbewust wel! Ookal probeer ik er op te letten :z haha.

Nou dat zit dan in elk geval goed, toch?
Sucses ermee, nooit opgeven!
(Alleen niet in de zin van die persoon die altijd naar geld zocht. Die heeft het namelijk op den duur nog gevonden ook, en da's niet de bedoeling!)

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:27

joyy schreef:
Armani88 schreef:

Mijn handen zijn idd een heel groot probleem. Mn teugels worden snel heel lang en ipv van ze dan korter te nemen ga ik mn handen laag doen en na me toe trekken.. slecht slecht! Ik weet het wel, maar om dat te veranderen is best moeilijk. Bedankt voor de snelle reactie! :D

ze worden gauw te lang. wat voor teugels heb je ?
Ik heb van die antislip springteugels daar heb je stoppers aan zitten kun je ze ook nooit te lang krijgen
let erop dat je beide teugels even lang of kort hebt.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:20

mag iets losser met de hand,maar echt een heel fijn plaatje verder!
ontspanning is er zeker wel !
ga zo door met m :)

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 09:25

[/quote]
Mijn handen zijn idd een heel groot probleem. Mn teugels worden snel heel lang en ipv van ze dan korter te nemen ga ik mn handen laag doen en na me toe trekken.. slecht slecht! Ik weet het wel, maar om dat te veranderen is best moeilijk. Bedankt voor de snelle reactie! :D[/quote]

ze worden gauw te lang. wat voor teugels heb je ?
Ik heb van die antislip springteugels daar heb je stoppers aan zitten kun je ze ook nooit te lang krijgen
let erop dat je beide teugels even lang of kort hebt.[/quote]

haha, ik heb die springteugels met antislip stopjes, maar t glijd er gewoon overheen. Ik moet mn handen meer tot vuisten houden, en die blijven sluiten! Dan gaat het even beter .. ;) Alleen lukt dat nog niet zoals je kunt zien haha!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:34

Ik vindt de houding die je aanneem niet helemaal goed. Probeer goed techtop te blijven zitten. Je beugels mogen naar mijn mening best een gaatje langer (als het er geen twee zijn). Je valt ook regelmatig naar voren, blijf rechtop zitten.

De handen is echt een probleem. Op foto 5 (7+9) is duidelijk te zien dat je erg veel kracht zet met je handen, dit moet je niet doen! Ontspan en laten ontspannen.

Je paard loopt ontzettend op de voorhand, ik raad je aan om eerst lang en laag te gaan rijden en voorwaarts neerwaarts, voordat dit meteen een dressuurpaard moet wezen... Daar zijn jullie beide niet klaar voor...

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 09:37

Binckydenice schreef:
Ik vindt de houding die je aanneem niet helemaal goed. Probeer goed techtop te blijven zitten. Je beugels mogen naar mijn mening best een gaatje langer (als het er geen twee zijn). Je valt ook regelmatig naar voren, blijf rechtop zitten.

De handen is echt een probleem. Op foto 5 (7+9) is duidelijk te zien dat je erg veel kracht zet met je handen, dit moet je niet doen! Ontspan en laten ontspannen.

Je paard loopt ontzettend op de voorhand, ik raad je aan om eerst lang en laag te gaan rijden en voorwaarts neerwaarts, voordat dit meteen een dressuurpaard moet wezen... Daar zijn jullie beide niet klaar voor...

Dat van op de voorhand ben ik het niet zo mee eens, dat lijkt miss zo, maar de fotos zijn ook niet allemaal even recht getrokken (weet niet hoe ik t moet zeggen, maar de horizon is niet recht) De rest klopt wat je zegt. En het moet ook niet meteen n dressuurpaard wezen ;) T is en blijft een springpaard, zij kan alles, alleen ik moet nog veeeel leren. Daarom dat ik dit topic ook plaatste :D Mijn handen daar heb je idd gelijk over.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:11

Het gaat er niet om dat de foto's niet rechtgetrokken zijn, maar het gaat er om dat de achterhand er te weinig onder gezet wordt. Bij foto's 7,8,9 en 10 is dit heel goed te zien.

Probeer tijdens het rijden constant in gedachte te houden dat je mee moet werken met je paard. Als jij niet mee bent in je lichaamshouding en/of je armen en/of handen, ook al heb je de teugels los hangen, voelt je paard dat je niet meewerkt (en dat werkt natuurlijk een tegenwerkend paard in de hand). Als je dit meer in je achterhoofd houdt, kan je misschien naar een vriendelijkere hand (en betere lichaamshouding) toe werken.

Enne, je hebt het voordeel dat ze door haar carrièrre al erg sterk is in bespiering, nu is het aan jou om de spieren op de goede manier aan het werk te zetten! Verder heb je een mooi paardje :)

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:19

Wat een mooi paard *D
Ik vind alleen (wat de meeste al zeggen) dat het er uit ziet alsof je hem heel erg in de mond zit.
Probeer je handen meer te dragen en probeer anders eens andere teugels (als je het idee hebt dat ze snel uit je handen glippen)
Nee echt ontspannen vind ik het er niet uit zien.
Ook vind ik dat je beugels wel een gaatje langer mogen.

Veder ziet het erg goed uit!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:34

handen iets hoger, en rechtop. Goed rechtop en in je zadel blijven zitten (desnoods beugels idd iets langer maken) en voldoende voorwaarts houden zodat de achterhand goed onder komt.
Voor het slippen van de teugels, je hebt ook rubberspringteugels met kleurindicaties of je moet er met dwarse "litsjes" kopen zoals de eenvoudige katoenen, die verdikkingen laat je niet zo snel tussen je vingers glippen. Misschien zijn je teugels te smal, ik laat ook mijn teugels door m'n vingers glijden zonder dat ik het besef en dat is doordat mij springteugels te smal zijn (3nopjes ipv 4, maar je hebt er ook van 5 nopjes breed) met bredere heb ik minder last. EN hand rechtophouden en duim goed op de teugels houden.
Veel oefenen en je komt er wel. Succes!

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:35

ik heb geen zin om dingen te zeggen die de rest alheeft gezegd,
maar ik had een vraagje, ik weet dat het een springpaard is, maar waarom rijdt je dresuur met een mexicaanse neusriem, ik denk dat je paardje nog lekkerder zou gaan lopen op een dubbele of een lage neusriem.

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:31

paardjeslove schreef:
ik heb geen zin om dingen te zeggen die de rest alheeft gezegd,
maar ik had een vraagje, ik weet dat het een springpaard is, maar waarom rijdt je dresuur met een mexicaanse neusriem, ik denk dat je paardje nog lekkerder zou gaan lopen op een dubbele of een lage neusriem.

dat doe ik ook wel vaker, maar die dag had ik dr hele springset aan, zadel is ook spring. het dressuurhoofdstel lag die dag in de olie, omdat die erg stug is en daardoor niet zo fijn ook niet voor pretty.

dankje voor de tips iedereen.

melissa_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:41

ziet er verder goed uit en met de handen is al gezegt maar waarom geen cap is toch wel veilig je weet maar nooit wat
er gebeurd

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:42

melissa_20 schreef:
ziet er verder goed uit en met de handen is al gezegt maar waarom geen cap is toch wel veilig je weet maar nooit wat
er gebeurd

ja je hebt gelijk echt fout. alleen op wedstrijd en in het bos doe ik een cap op, verder niet omdat ze nooit iets doet. maarja you never know ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:43

Leg anders eens een knoop in je teugels en pak ze dan vast tussen de knoop en het bit. Dan kun je ze gewoon niet langer laten glijden dan tot de knoop. Zo word je er elke keer bewust van dat je teugels weer uit je handen glijden en kun je ze weer goed oppakken. Misschien dat als je er steeds bewust van bent, je jezelf makkelijker gaat corrigeren?

Romyhcs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:17

zit iets te ver naar voren