Hoe verschil aanbrengen aandrijven voor snellere stap/ draf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saltpepper

Hoe verschil aanbrengen aandrijven voor snellere stap/ draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 17:04

Ik ben mijn verzorgpaard een het herscholen (mijzelf ook, ik heb elke week priveles ;) ). Vandaag weer priveles gehad, mijn paard afgezadeld en in gedachten mijn les de revu laten passeren. Vandaag met de les geconcentreerd op " beter aan het been komen". En er schiet mij een vraag te binnen (die ik anders natuurlijk aan mijn instructeur zou stellen, maar die zie ik pas volgende week weer):

Hoe kan je verschil aanbrengen in aandrijven om een paard vlotter te laten stappen en hem in draf te laten gaan? Leg je je been iets naar achter/ voren, korte/ langere aandrijving etc etc etc. Het gebeurde vandaag namelijk wel een paar keer dat hij in draf ging (terwijl vlotter stappen de bedoeling was).

(Stom he, dat je soms zulke voor de hand liggende dingen gewoon niet weet.... als je er over na gaat denken...)

Thanx!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:15

Ik zat hier van de week ook aan te denken. Ocho gaat geheel automatisch in draf als ik dat wil, maar wat doe ik dan dat hij dat snapt?
Om het tempo te verhogen geef ik een keer heel kort been met mijn kuit. Reageert hij dan niet krijgt hij harder een keer been en bij de derde poging een klein tikje.
Om aan te draven houd geef ik ook been maar houd iets langer vast, dus mijn benen tegen zijn flanken. Daar reageert hij blijkbaar op....

edit taalfoutjes

Lielle

Re: Hoe verschil aanbrengen aandrijven voor snellere stap/ draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:41

dat verschil zit hem vooral in je zit en het moment van ontspannen in je hand, maar is wel heel erg lastig uit te leggen.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:04

Jeetje, dit is idd lastig als je erover nadenkt...

Voor mij heeft het met mijn zit te maken, als ik aandrijf voor een vlottere stap beweeg ik mijn zit alvast in een vlottere stap tempo. Wil ik naar draf drijf ik en beweeg ik mijn zit in een draf...

Denk ik, maar ik weet nog niet precies omdat het meer een gevoelsmatig iets is dan zo uit te leggen voor mij. Sorry dat ik niet kan helpen :S

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:18

Tja dat is een goeie vraag. Vaak laat ik mijn paard iets langer in de aanleuning als ik alleen maar harder ruimer wil stappen en pak ik hem wat meer bij elkaar op het moment dat ik wil gaan aandraven. Met mijn been doe ik niet veel anders. Ik zal er eens opletten de volgende keer als ik rij. Dat is het vervelende. Ik doe dat zo automatisch dat ik er niet meer bij na denk. :o

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:41

Lielle schreef:
dat verschil zit hem vooral in je zit en het moment van ontspannen in je hand, maar is wel heel erg lastig uit te leggen.

Idd. Voor de draf leg ik m,n been iets aan. Voor een iets snellere stap of draf rijd ik eigenlijk niet op been maar op zit en hand. :)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:41

In het FNRS boek staat daarover dat je in de tact van stap moet drijven dus rustig en regelmatig en niet hulpen voor draf en die zijn heel anders ;)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:47

moeilijk uit te leggen vind ik,het is een gevoel.......die van mij si super aan het been,ik hoef bij wijze van spreken maar te denken en ze doet het,als je midden stap wil van uit een arbeids stap,dan drijf of druk ik net wat meer met mijn kuit,mocht ze niet reageren dan krijgt ze een klein tikje van mijn spoor,een aan raking is bij die van mij al voldoende om haar bij de les te houden,als je aan wil draven doe ik eigenlijk het zelfde,met de teugels sta je een beetje toe,meer doe ik niet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:24

Het is idd niet echt makkelijk dit uit te leggen , en jaaaaa het heeft ook heel veel met gevoel te maken, en het inspelen op hoe je paard net op dat moment op jouw hulpen reageert.
Maar er is echt idd wel een verschil tussen de stap en de draf.
In de stap schommel je een beetje mee in een beweging die een beetje van links naar rechts over en weer wiebelt, wel hier moet je dus op geoefend zijn dat je die beweging kan ontleden.
Als je achterwerk dus naar links wegzakt, op dat moment beweegt het linkerachterbeen net voorwaarts, en dit is dus het meest geschikte moment om met je linkerbeen dus iets aan te drijven, want dan plaatst jouw paard dit been dus net ietsje verder.
Dus de kant die wegzakt, die moet je aandrijven, dus niet met beide benen samen.

De draf is daarentegen wel met beide benen samen

Bij het aandrijven er wel op letten dat je daarbij enkel je onderbeen gebruikt, want als je je knieen en bovenbeen ook mee zou aandrukken is dit eigenlijk een soort begrenzend effect ( een rem dus )

Maar zoals er al meerderen hebben gezegt, aandrijven is niet enkel been geven, je zit dus iets meer voorwaarts zetten ( bekken iets meer naar voor kantelen ) denk aan een soort touwtje dat bovenaan je hoofd zou staan en ze trekken je een beetje naar boven, dan groei je een beetje waarbij je bekken als vanzelf die kanteling naar voren maakt.

Dan heb je nog een drijvende zit, das het iets aktiever zelf meebewegen, eigenlijk net ietsje voor de beweging van het paard

uiteraard ook met je handen ietsje toegeven (openen)

Zelf ook je inleven in die gang die je wil, als je vraagt aan je paard sneller te gaan en je geeft daarbij been , en je paard versneld iets meer dan je eigenlijk wou ( vb je vroeg draf en hij gaat in gallop ) dan moet je zelf ook zo rustig blijven en hem niet dadelijk afstraffen en zeker niet dadelijk aan die teugels gaan snokken, je vroeg een versnelling en je paard deed wat je vroeg alleen was het ietsje meer dan gewenst, maar dan moet jij als ruiter een volgende keer iets minder been geven , of net iets minder je hand openen of .... maar de fout zit hem dan niet bij het paard maar bij de ruiter.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:35

Ik heb het mijn mijn paarden zo aangeleerd: voorwaarts te gaan op kuitdruk, de versnelling blijft hij zelf opvoeren zolang mijn kuitdruk aanhoudt en mijn hand het toestaat. Zodra de kuitdruk versoepeld blijft het paard in dát tempo voortgaan zonder dat ik steeds een drijvende hulp moet blijven geven om hem op dat tempo te houden. Dit is in de basisafrichting. Dus nog zonder speciale oefeningen.
Ook het aanspringen in de galop vind zo plaats maar dat met een been een fractie naar achteren.

De rest is het fine-tunen. Het samenspel tussen been, zit en hand. Dan kun je oneindig veel variaties aanbrengen in de commando's zonder dat je steeds gehinderd wordt door een paard wat stil valt zodra de kuitdruk even verlegd wordt of ontspant. Je hoeft niet krampachtig te blijven persen om het dier vooruit te krijgen of zoals ik nog vaak zie maar blijven aandrijven in tact. Been, prik! Been, prik etc...... :o Zo lelijk om te zien en afstompend voor je paard.

Eerst leren voorwaarts te zijn, onder alle omstandigheden, Dan leren schakelen en sturen en dan pas échte oefeningen gaan leren.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:07

jij weet het pressies te omschrijven pessade. +:)+

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:10

mrie schreef:
Ik zat hier van de week ook aan te denken. Ocho gaat geheel automatisch in draf als ik dat wil, maar wat doe ik dan dat hij dat snapt?
Om het tempo te verhogen geef ik een keer heel kort been met mijn kuit. Reageert hij dan niet krijgt hij harder een keer been en bij de derde poging een klein tikje.
Om aan te draven houd geef ik ook been maar houd iets langer vast, dus mijn benen tegen zijn flanken. Daar reageert hij blijkbaar op....

edit taalfoutjes

Ik doe hetzelfde. Als ik wil draven hou ik mijn been net zo lang tegen zijn buik tot hij aandraaft. En als hij iets sneller door moet lopen, is het alleen been aanleggen en los. :)

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:38

Goede topic, alleen wat ik dan niet begrijp is.
Zoals pessade omschrijft is heel duidelijk. Alleen hoe krijg je het voor elkaar dat wanneer je een jong paard inrijd en je moet je kuitdruk gaan versoepelen, dan zakt tempo natuurlijk meteen, maar wanneer je dan natuurlijk meteen weer been geeft, dan is het toch normaal dat je op een gegeven moment toch elke keer aan het drijven bent. Hoe ga je dat tegen. Hoe leer je het paard in hetzelfde tempo te blijven lopen zonder elke pas te moeten drijven?
Snap je mijn vraag?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:23

Bij sneller stappen geef ik gewoon been in het ritme van de stap: dus links en rechts even aanduwen wanneer het achterbeen omhoog komt. Bij aandraven geef ik een ophouding en twee benen tegelijk. Vind ik het duidelijkst :j

Leren hetzelfde tempo aanhouden terwijl je niks vraagt is en kwestie van trainen. Telkens ze nog maar denken aan verslappen geef je opnieuw voldoende hulp, daarna been eraf. Ik ben niet zo voor de onderhoudende hulp met de benen, dan zie je vaak dat paarden ook gelijk inzakken als je zelf niks meer doet, en dat maakt het moeilijk als je op hoger niveau wilt gaan trainen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:31

daphnejumper schreef:
Goede topic, alleen wat ik dan niet begrijp is.
Zoals pessade omschrijft is heel duidelijk. Alleen hoe krijg je het voor elkaar dat wanneer je een jong paard inrijd en je moet je kuitdruk gaan versoepelen, dan zakt tempo natuurlijk meteen, maar wanneer je dan natuurlijk meteen weer been geeft, dan is het toch normaal dat je op een gegeven moment toch elke keer aan het drijven bent. Hoe ga je dat tegen. Hoe leer je het paard in hetzelfde tempo te blijven lopen zonder elke pas te moeten drijven?
Snap je mijn vraag?

Waarom zou het paard terugvallen in tempo? Been betekent hup lopen, en als hij eenmaal loopt geef je pas weer been als het achterbeen inkakt of als je een andere gang wil (en dan bedoel ik drijvend been, de begrenzing laat ik even buiten beschouwing omdat daar je vraag niet over gaat) Als je paard eenmaal doorheeft dat jij hem zo lang hij loopt niet lastigvalt met je drijvende benen zal hij ook door blijven lopen, dat is het principe van druk uitoefenen en die weghalen op het moment dat het paard op de hulp reageert.

En om op de vraag in de OP te reageren: in de bak/op de baan vraag ik draf vanuit stap met twee benen, gewicht uit het zadel, handen wat naar voren en als het nodig is een stemhulp, naast denken aan draf. Dus een combinatie van hulpen. Als ik binnen een gang meer impuls wil (dus actievere stap/draf/tölt) doe ik dat met mijn binnenbeen, of liever nog met het zweepje achter mijn been. Dat doe ik namelijk ook als ik niet in de bak/op de baan rijd. Maar het is zelden nodig :D

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 20:44

Citaat:
Het is idd niet echt makkelijk dit uit te leggen , en jaaaaa het heeft ook heel veel met gevoel te maken, en het inspelen op hoe je paard net op dat moment op jouw hulpen reageert.
Maar er is echt idd wel een verschil tussen de stap en de draf.
In de stap schommel je een beetje mee in een beweging die een beetje van links naar rechts over en weer wiebelt, wel hier moet je dus op geoefend zijn dat je die beweging kan ontleden.
Als je achterwerk dus naar links wegzakt, op dat moment beweegt het linkerachterbeen net voorwaarts, en dit is dus het meest geschikte moment om met je linkerbeen dus iets aan te drijven, want dan plaatst jouw paard dit been dus net ietsje verder.
Dus de kant die wegzakt, die moet je aandrijven, dus niet met beide benen samen
.

Dit wil ik wel gaan uitproberen, maar is er nog een makkelijk ezelsbruggetje om te onthouden op welk moment je moet drijven?

Ben een beetje talentloos, ezelsbruggetjes werken dan wel zo makkelijk

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:55

"Saltpepper" nee dat moet je gewoon proberen te voelen, als je paard heel rustig stapt, en je vertrouwd het helemaal, sluit dan je ogen even, dan voel je die beweging nog net iets intenser.
Hetgeen je voelt met je zit is steeds de achterbenen van je paard, de kant die zakt is dan van de grond naar voren aan't bewegen, zeg dat dan ook tegen iemand die er naast loopt ter controle, en na een beetje oefenen zal je dit vlug ook probleemloos kunnen voelen.