Tips voor meer tempo-controle

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Tips voor meer tempo-controle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 10:59

Al jaar en dag is de tempo-controle bij mijn merrie een probleem. Het gaat om een merrie van bijna 13 jaar, hoog in het bloed, zo'n 5,5 jaar in mijn bezit en gaat sinds kort mee op wedstrijd. (L1)

Toen ik haar net had was het een regelrecht drama, meer als heel hard rennen (vluchten) deed ze niet. Inmiddels gaat het eigenlijk hartstikke goed en is ze flink rustiger geworden. Toch blijft de tempo-controle een issue. Vooral wanneer je haar aan het werk zet loopt ze graag onder je uit. Voor toeschouwers niet goed zichtbaar maar voor de ruiter duidelijk voelbaar. Ze is enorm werkwillig en ik heb het idee dat het meer over-enthousiasme is als kwade wil.

Toch is het een vervelend probleem. Wanneer wij iets nieuws willen gaan oefenen of iets willen bevestigen wordt zij gemakkelijk heet en moet ik direct weer terug naar de basis, vwnw rijden. Hierdoor is het lastig om aan iets nieuws te werken. Daarnaast is het een merrie die met een hele zachte hand behandeld dient te worden, ben je te hardhandig dan raakt ze in de stress en kun je er net zo goed mee stoppen.

Tijdens mijn lessen oefenen we vooral op de ontspanning. Dit gaat prima maar zodra we iets meer gaan vragen komt opnieuw haar over enthousiasme om de hoek kijken :+ Mijn instructeur heeft haar laatst gereden en opzich ging dit wel aardig. Mijn instructeur is een stuk groter en zwaarder en is wat consequenter dan ikzelf. Ze bleef opzich goed onder hem maar toch vond ik het duidelijk zichtbaar dat ze ''afgeremd'' werd. Haar achterbeen kwam minder onder en ze pompte zichzelf wat op. Hij liet haar tegen zijn hand aanlopen en gaf niet mee wanneer zij duwerig werd. Toch voelt dit voor mij niet fijn en heb ik het gevoel dat zij nog duweriger wordt.

Wellicht heeft iemand goede tips of ervaring met een soortgelijk ''probleem''?

CharlieTP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:06

Zo zijn er heel veel paardjes. heet kopjes met een uiterst zachte mond.
Dus je hand tegenzetten zorgt voor overdreven achter de teugel en het tempo blijft nog hoog :P
Wat bij mij altijd goed werkte bij zo'n paarden is iets nieuws vragen en terwijl overgangen vragen.
Bv. Wijken (en tijdens het wijken 2x naar stap en terug naar draf)

Als het paard zich nerveus begint te voelen, moet je af en toe ook eens een keer kalm doorrijden en niet telkens terug naar vwrts nrwrts. Het kan zijn dat je paard je niet goed begrijpt en hierdoor vluchtig wordt. Het is dan aan jou om even verder te doen en ze het te leren begrijpen. Desnoods eerst uren in stap.

Maar omdat er zo veel verschillen zitten in dit soort probleem, kan je best je instructeur even vertrouwen. Als hij een goede instructeur is, weet hij wat gedaan. En anders kan je hem altijd nog even uitleggen welke nadelen jij ondervindt van zijn manier van rijden.

Trismo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:43

Ik heb met mijn kwpn het zelfde probleem.
Haantje de voorste, heel werklustig.

Maar heel , heel gevoelig in de mond en gevoelig voor het been.

Wat ik meestal doe is heel rustig op een kinderlijke manier met haar praten .
Gewoon dom wat tegen haar banketstaaf.

Ik had een Friese merrie die echt vluchte en die nicks anders meer kon.
Maar die had een ^betonnen bek^ , dus was zo hard in de mond dat je kon trekken tot dat je een ons weegt.
Met de friese merrie is het nooit goed gekommen en is verkocht omdat het tegevaarlijk was op haar te rijden.
Die is gewoon helemaal verkeerd beleerd.

Mijn kwpn merrie heeft een hoog tempo omdat er heel veel energie in zit en ze heel werklustig is.
Ik ga meestal heel langzaam lichtrijden, dat is best wel moeilijk en zwaar.
Maar ze gaat dan wel langzaam.
Rij veel voltes
Praat veel met haar.
Praat gewoon met haar zodat haar verstand bij mij is en niet bij haantje de voorste wezen.

En vooral niet terug gaan trekken ,
Alhoewel dat soms heel verleidelijk is.

Veel succes met je paardtje

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:45

"Ze bleef opzich goed onder hem maar toch vond ik het duidelijk zichtbaar dat ze ''afgeremd'' werd. Haar achterbeen kwam minder onder en ze pompte zichzelf wat op. Hij liet haar tegen zijn hand aanlopen en gaf niet mee wanneer zij duwerig werd. Toch voelt dit voor mij niet fijn en heb ik het gevoel dat zij nog duweriger wordt."
Misschien moet af en toe toch de rem er op, het paard moet toch leren dat het zich aan jouw tempo moet aanpassen, maar probeer terug te rijden op je zit en niet op de teugels.
Ik heb nog een aantal vragen;
- wat krijgt het paard te eten
- staat het paard dagelijks buiten en zo ja hoelang
- longeer je het paard wel eens voor je gaat rijden ?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 16:54

Bedankt voor de reacties!

Citaat:
Wat bij mij altijd goed werkte bij zo'n paarden is iets nieuws vragen en terwijl overgangen vragen.

Hmm, ik zal dit eens gaan proberen, wellicht helpt het. Ik heb overigens absoluut vertrouwen in mijn instructeur, het is een zeer ervaren paardenman.

Citaat:
Misschien moet af en toe toch de rem er op, het paard moet toch leren dat het zich aan jouw tempo moet aanpassen, maar probeer terug te rijden op je zit en niet op de teugels.

Dit zegt mijn instructeur dus ook. Opzich komt mijn paard prima terug op zithulp, als het echter allemaal wordt moeilijk voor haar wordt wil ze zich graag lang maken en wat rennerig worden. Ze kan ook soms heel heftig worden, naar mijn idee puur uit over enthousiasme. Ze reageerd wel op je zit maar wordt dan net wat duwerig in de hand. Vandaar dat ik in mijn beginpost al zei dat het versnellen niet goed zichtbaar is maar wel voelbaar. Het is een soort energie die ik erg lastig om te zetten vind naar iets bruikbaars...

Om even te antwoorden op je vragen:

- wat krijgt het paard te eten : Mijn paard krijgt dagelijks 2 kg sportbrok en 3x per dag een flinke berg hooi of kuil.
- staat het paard dagelijks buiten en zo ja hoelang: Ze gaat dagelijks naar buiten, nu in het winterseizoen staat ze maar enkele uurtjes buiten. (op de wei samen met een vriendinnetje)
- longeer je het paard wel eens voor je gaat rijden ? Nee, eigenlijk nooit.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:37

zodra ze hard wil gaan gelijk weer terug naar stap,herstelen en weer overnieuw.
laat haar wacht oefeningen doen .
miss helpt het ;)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:59

MarchaL schreef:
Toen ik haar net had was het een regelrecht drama, meer als heel hard rennen (vluchten) deed ze niet. Inmiddels gaat het eigenlijk hartstikke goed en is ze flink rustiger geworden. Toch blijft de tempo-controle een issue. Vooral wanneer je haar aan het werk zet loopt ze graag onder je uit. Voor toeschouwers niet goed zichtbaar maar voor de ruiter duidelijk voelbaar. Ze is enorm werkwillig en ik heb het idee dat het meer over-enthousiasme is als kwade wil.

Leuk he, die werkwilligheid :D
Ik ken het, waar ik mee bezig ben, is dier laten wachten.. ga is op een rustig tempo draven, en laat hem daar, tot ze los laat en ontspant, en dan zal ze daar ook blijven.. probleem is, dan laat jij ook los, en dan is het: vrouwtje! ik ga alvast..
Neem weer terug op dat tempo, tot ze daar wil weer ontspannen.. als je consequent blijft, zal het moment van wachten steeds langer duren..
En dan kan je er ook tegenaan gaan rijden, een paard wat als zo graag hard wil gaan, en daar tegenaan rijden, worden de gangen er toch niet mooier op.. eerst op ruimte en rust..