Toen ik haar net had was het een regelrecht drama, meer als heel hard rennen (vluchten) deed ze niet. Inmiddels gaat het eigenlijk hartstikke goed en is ze flink rustiger geworden. Toch blijft de tempo-controle een issue. Vooral wanneer je haar aan het werk zet loopt ze graag onder je uit. Voor toeschouwers niet goed zichtbaar maar voor de ruiter duidelijk voelbaar. Ze is enorm werkwillig en ik heb het idee dat het meer over-enthousiasme is als kwade wil.
Toch is het een vervelend probleem. Wanneer wij iets nieuws willen gaan oefenen of iets willen bevestigen wordt zij gemakkelijk heet en moet ik direct weer terug naar de basis, vwnw rijden. Hierdoor is het lastig om aan iets nieuws te werken. Daarnaast is het een merrie die met een hele zachte hand behandeld dient te worden, ben je te hardhandig dan raakt ze in de stress en kun je er net zo goed mee stoppen.
Tijdens mijn lessen oefenen we vooral op de ontspanning. Dit gaat prima maar zodra we iets meer gaan vragen komt opnieuw haar over enthousiasme om de hoek kijken
Mijn instructeur heeft haar laatst gereden en opzich ging dit wel aardig. Mijn instructeur is een stuk groter en zwaarder en is wat consequenter dan ikzelf. Ze bleef opzich goed onder hem maar toch vond ik het duidelijk zichtbaar dat ze ''afgeremd'' werd. Haar achterbeen kwam minder onder en ze pompte zichzelf wat op. Hij liet haar tegen zijn hand aanlopen en gaf niet mee wanneer zij duwerig werd. Toch voelt dit voor mij niet fijn en heb ik het gevoel dat zij nog duweriger wordt. Wellicht heeft iemand goede tips of ervaring met een soortgelijk ''probleem''?