Umbria 4 jaar onder het zadel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blackflag

Umbria 4 jaar onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 09:39

Hallo bokkers! :wave:

Ik heb een paar weken geleden een paard toegewezen gekregen om in te rijden, ze heet Umbria en ze is 4 jaar. Heel lief paard alleen nog wat schuw en schrikachtig. Mijn lesgeefster heeft er paar keer op gereden en daarna heeft ze 5 maanden stil gestaan dus ik ben er langzaam aan mee begonnen. Omdat ik zelf ook niet zo'n held ben om er meteen op te klimmen ben ik eerst begonnen met poetsen, longeren enz. Maar Vrijdag had ik er voor het eerst opgezeten, ik voelde me zo trots! Zondag helemaal alleen erop en ook stukjes gedraaft. Gister kwam mijn vriendje ook mee kijken en hij wilde graag foto's maken, dus vandaar dat ik ze op bokt zet! Ik zou het leuk vinden als jullie commentaar geven, wel opbouwend natuurlijk! :)

1: Longeren.

Afbeelding

2: Nog steeds longeren.

Afbeelding

3: Stappen.

Afbeelding

4: Stukje draven.

Afbeelding

5: Dit vind ik er wel goed uitzien voor de 3e keer! :D

Afbeelding

6: Braaaaf! :)

Afbeelding

7: Uitstappen.

Afbeelding

8: Kusje voor Umbria!

Afbeelding

9: Het vriendje/fotograaf en Umbria :+:

Afbeelding

10: Doeiii! :wave:

Afbeelding

Mijn houding is niet perfect dat weet ik, moet mijn handen wat meer dragen en tenen naar binnen draaien. Ook kantel ik mijn schouder naar voren maar ik ben er al hard aan het werk!

Groetjes Iris en Umbria! :D

Caesar

Re: Umbria 4 jaar onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:43

Meid, dat je kan rijden met die haarbos zo los!

Op een of andere manier lijkt je zo in het zadel te zitten dat je voorover kiepert. Je zit meer op je kont ipv je bekken. Probeer die te kantelen, dan komt je rug al rechter en kun je dus ook makkelijker je schouders naar achteren draaien.

Veel succes!

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 09:45

Mja daar heb je idd gelijk in. Ik denk dat we er nog wel een ander zadel opleggen, maar omdat als ik eraf val ofzo en Umbria flipt hem ofzo dan willen we er niet een te duur zadel opleggen. :P

Haha, ja mijn haar is beetje lang ja. O:)

Dankje!

jenn90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:44

Ziet er leuk uit ;)
Alleen je speelt een beetje piano met je handen dus je duimen moeten bovenop. Als je snapt wat ik bedoel

CharlieTP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:48

Wat leuk dat het zo goed gaat! :)
Het beeld zou nog mooier zijn als je het paardje nog iets losser laat van voor. Foto's zijn natuurlijk momentopname's, maar je hebt op de 1e 3 rijfoto's al een behoorlijke druk op je teugels.
Dus mijn tip voor jou is: leer het paardje eerst goed op je been en zit reageren en zijn eigen balans vinden. Wanneer jullie dat kunnen komt het aan de teugel lopen vanzelf wel ;)

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:04

Wat een iel ding, ik vind het er eigenlijk niet zo fijn uit zien. Je hebt behoorlijk wat druk op je teugels staan waardoor ze haar hoofd alleen maar hoger gaat dragen.. Laat haar eerst eens wat losser en op eigen benen lopen dan komt ze vanzelf wel naar beneden. Succes ermee.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:07

Marlou89 schreef:
Wat een iel ding, ik vind het er eigenlijk niet zo fijn uit zien. Je hebt behoorlijk wat druk op je teugels staan waardoor ze haar hoofd alleen maar hoger gaat dragen.. Laat haar eerst eens wat losser en op eigen benen lopen dan komt ze vanzelf wel naar beneden. Succes ermee.

Hier ben ik het mee eens, handen los, op eigen benen laten lopen! Dan komt het helemaal goed :)

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:21

Ik vind ook dat je van voren veel te veel bezig bent, laat haar lekker op 4 eigen benen lopen en probeer naar ontspanning toe te rijden dan zal zij vanzelf je hand gaan opzoeken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:26

Ik zou heel gauw eens naar je zadel laten kijken.. ik gok dat de boom te breed is..
komt van achter omhoog. wat dus betekend dat hij van voor OP de schoft zal drukken... op de foto's dat je er niet opzit, lijkt ie al vrij krap te zitten..

verder vind ik eht een leuk diertje..
alleen niet heel erg ontspannen, werk daaraan :)

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:29

tip 1: Doe je beugels wat langer. Op sommige foto's steken je knieen voor het zadel uit.

tip 2. Ga meer rechtop zitten, handen mooi recht houden en dragen.

tip 3. Je lange bos met haren vast dragen in een staart of vlecht. (is misschien prettiger voor jezelf ;) )
En aangezien het een jong paardje is wat niet is doorgereden zou ik adviseren om schoenen met een hakje te dragen ipv gympje. Dit voor je eigen veiligheid.

tip 4: Geef je paard van voren de ruimte om te zakken. Je paard rijd je van achter naar voren. Dus eerst lekker voorwaarts laten lopen en dan zoekt je paard zelf je hand op. Dit betekend niet je teugels los gooien maar ik zou ze zelf iets langer doen.

Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt ;)

Ga vooral lekker door met trainen en heb ook vooral plezier met je jonge beestje ;)

Tot de volgende topic :P

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:33

Voor mijn gevoel is het zadel nogal klein voor jou. Je ziet helemaal achter in het zadel en je knieën komen ook bijna voor het zadel uit. Zet ook niet te veel druk op je teugels en laat haar eerst verder op haar eigen benen lopen. Gewoon met een lekker los teugeltje. Succes nog verder!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:35

handen recht en boven de schoft. je wil haar naar beneden dwingen en dat begrijpt zo'n jong/ niet ingereden paard niet. Laat ze zelf maar jou hand en het bit zoeken, goed voorwaarts houden, dan lopen ze vroeg of laat toch "tegen je hand".

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:41

probeer anders als je last heb van die manen de 1e paar plukken bij je handen in t vlechten voor het rijden.
Scheelt al wat ;)
En verder.
Je handen wat meer dragen.
je paardje loopt met zn hoofd lijkt wel soort van omhoog te trekken.
Je duwt m (probeer je) naar beneden.(foto 4 &5 )
lekker wat meer los laten van voren.Wel met contact houden.
succes verder ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:44

Over het zadel is al het nodige gezegd...
Verder geef ik het advies haar eerst aan de longe goed door te trainen en dan bij voorkeur goed bijgezet om er meer spieren op te krijgen, ik vind het paard erg arm in d'r spieren zitten.

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:22

Ik vind het paardje wel heel mager... Ik zou nog even van je teugels af blijven want daar staat al best wat druk op en dat ik nog niet nodig (niet goed) voor zo'n jonkie... Goed in je zadel blijven zitten en even lekker lang-laag houden... succes

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 20:56

Ik heb echt bijna geen druk op mijn teugels, want als ik teveel druk heb dan gaat ze omhoog, ik denk dat dit momentopnames zijn. En ik ben totaal niet bezig om haar naar beneden te rijden, want ik heb zelf een hekel eraan als mensen hun paard meteen naar beneden rijden. Maar toch bedankt voor de tips, maar ik ben echt bezig om haar eerst voorwaarts te rijden want ze heeft nogal snel de neiging om op de rem te gaan wanneer zei dat wil.

Toch bedankt allemaal! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:59

Maar Iris, vind je zelf niet dat het misschien verstandiger is om eerst wat meer spieren en massa erbij te trainen aan dit paard? Eerlijk gezegd vind ik haar kwa bouw nog veel te iel om er op te rijden, ik heb driejarigen ingereden die meer body hadden....

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:18

suleilitha schreef:
Maar Iris, vind je zelf niet dat het misschien verstandiger is om eerst wat meer spieren en massa erbij te trainen aan dit paard? Eerlijk gezegd vind ik haar kwa bouw nog veel te iel om er op te rijden, ik heb driejarigen ingereden die meer body hadden....

Ja ik ben het hiermee eens, ze heeft nog wel heel weinig spieren en heel weinig vetjes... Misschien eerst werken met dubbelle langen lijnen of longeren en langzaam een beetje bijzetten, maar voor rijden vind ik haar nog wel erg maatje XS...

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 21:14

Niet elk paard heeft zoveel body of spieren. Ik longeer haar ook met pessoateugel, balkjes draven met longeren etc. En het is echt niet zo dat ik haar elke dag rijdt. 2x per week hooguit ongeveer 15 minuten. Ze wordt al bijgevoerd het is alleen niet zo'n goede eter en nogal een stresskip..

Maar nog bedankt voor de tips, ;)

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:29

ons umbria´ke :)
wat is het toch een leuk ding, ze mag inderdaad wat aankomen :) je bent erg rustig in de omgang, en dat heeft ze nodig :)

let op je handen, die mogen wat minder :) !

jullie zijn een leuk stel :)