Veyanetta Roses(M2), zonder beugels.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irisssssje

Veyanetta Roses(M2), zonder beugels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 23:32

Hallo,

Vorige week had ik een topic geopend,
[RT-HAW] Veyanetta Roses M2 dressuur training.
waar ik aardig wat bruikbaar commentaar en handige tips kreeg.

Ik kreeg daar bijvoorbeeld de tip om een keer zonder beugels te rijden, en dat heb ik dus vandaag gedaan!

Toevallig was er een meisje van stal foto's aan het maken en vroeg ik of ze mij ook even op de foto wou zetten.
Er zijn een paar leuke fotootjes uitgekomen en ik hoop dat ik weer zoveel handige tips en commentaar krijg!

Vaya is een 6-jarige pony van 153 (Karandasj X Amulet), waarmee ik nu M2+5 rijd.
We zijn hard aan het trainen om half maart na een paar maanden weer te starten.
We hebben alle tijd dus doen rustig aan! :)

Commentaar laat ik weer helemaal aan jullie over!

1. pasje wijken
Afbeelding

2. appuyeren
Afbeelding

3. schoudervoor/ rechterstelling
Afbeelding

4. galop, mag iets ronder.
Afbeelding

5. drafje
Afbeelding

6. drafje, net van de volte af.
Afbeelding

7. :+:
Afbeelding

Liefs Iris.

meeikk

Re: Veyanetta Roses(M2), zonder beugels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:40

vindt het er netjes uitzien misschien tenen iets meer naarbinnen en hakken goed blijven uitdrukken, rest vindt ik er goed uitzien

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:46

wat een leuk stel zijn jullie!
vind het er netjes uitzien.
ik zou je handen wat meer proberen te dragen en je duim als hoogste punt houden. (ik denk er zelf ook niet zovaak aan)
succes met je wedstrijden, maar dat komt vast wel goed!

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 00:23

Paardje_13 schreef:
vindt het er netjes uitzien misschien tenen iets meer naarbinnen en hakken goed blijven uitdrukken, rest vindt ik er goed uitzien

Je hebt gelijk, mijn hakken en tenen! Maar dat is héél lastig zonder beugels! Haha. Verder bedankt! :)

Bastin schreef:
wat een leuk stel zijn jullie!
vind het er netjes uitzien.
ik zou je handen wat meer proberen te dragen en je duim als hoogste punt houden. (ik denk er zelf ook niet zovaak aan)
succes met je wedstrijden, maar dat komt vast wel goed!

Hartstikke bedankt! Mijn handen zijn inderdaad een ramp. Ze staan elke keer weer anders maar nooit rechtop! :+ ik heb ook altijd een heel raar knikje in mijn linkerpols.. Ik werk hier aan! :)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 07:10

Ziet er goed uit, ik geef alleen even houding-commentaar, ik ben rijtechnisch zelf nog niet zo ver.
Je zit is een stuk beter, alleen je tenen wijzen nu naar buiten, probeer hier ook tijdens het rijden zonder beugels op te letten, ik weet het, erg lastig!
Verder mag je tijdens de galop nog meer op je 'achterste' gaan zitten, je kiept hier nog naar voren, dit komt waarschijnlijk omdat je daar je benen optrekt.
Wat bij mij dan helpt is om vooral te denken 'benen lang!' en rechtop zitten, dan kiep je al minder naar voren.
Succes verder!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:39

Vind het leuk om te zien dat je echt wat met het commentaar doet :)
Ik vind je beenhouding hier ook mooier, je trekt je been al wat minder op, het moet nog beter, maar dat kan natuurlijk niet in zo'n korte tijd ;)
Ik heb ook het idee dat je hier wat vriendelijker bent met je handen, pas wel op je je niet aan je handen gaat vasthouden, dan kan je er beter een bokriempje bijpakken ;)

En je benen stilhouden is idd lastig zonder beugels :P Maar als het straks zonder beugels beter gaat, verdien je dat dubbel terug met beugels :)

Heb je trouwens al spierpijn?? :P

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 13:41

corinne1981 schreef:
Ziet er goed uit, ik geef alleen even houding-commentaar, ik ben rijtechnisch zelf nog niet zo ver.
Je zit is een stuk beter, alleen je tenen wijzen nu naar buiten, probeer hier ook tijdens het rijden zonder beugels op te letten, ik weet het, erg lastig!
Verder mag je tijdens de galop nog meer op je 'achterste' gaan zitten, je kiept hier nog naar voren, dit komt waarschijnlijk omdat je daar je benen optrekt.
Wat bij mij dan helpt is om vooral te denken 'benen lang!' en rechtop zitten, dan kiep je al minder naar voren.
Succes verder!

Ja, inderdaad. Je ziet in de galop dat ik mijn benen op trek en dus een beetje 'moeilijk' ga zitten. Maar als ik echt mijn benen lang maak heb ik het idee dat ik er zo af glijd. :P Gelukkig zit ze wel heel erg lekker in de galop, dus moet het eigenlijk wel kunnen!
Ik vond wel dat ik in de stap en draf mijn benen veel langer maak dan zonder beugels, dus het gaat al vooruit! :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:43

Ziet er hartstikke goed uit iris!! En je punten liegen er niet om, dus ga zo door :D

Oh ja en aangezien het HAW betreft zal ik nog een aandachtspuntje neerzetten; galop mag inderdaad iets ronder. :+

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 13:43

sharonalover schreef:
Ik vind je beenhouding hier ook mooier, je trekt je been al wat minder op, het moet nog beter, maar dat kan natuurlijk niet in zo'n korte tijd ;)
Ik heb ook het idee dat je hier wat vriendelijker bent met je handen, pas wel op je je niet aan je handen gaat vasthouden, dan kan je er beter een bokriempje bijpakken ;)

En je benen stilhouden is idd lastig zonder beugels :P Maar als het straks zonder beugels beter gaat, verdien je dat dubbel terug met beugels :)

Ja klopt, een aantal keer in de galop had ik echt zoiets van 'oeps, nu houd ik wel heel erg steun aan de teugels'. Knap van je dat je dat terug ziet op de foto's. Ze liep nu ook wel een stuk lekkerder in de aanleuning, omdat ik maandag les gehad had en daardoor kon ik gewoon mijn handen stil houden en me concentreren op mijn eigen houding :)

En ik heb echt héél erg spierpijn! :P De binnenkant van me boven benen.... echt niet fijn! :D

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 13:46

Tulandro schreef:
Ziet er hartstikke goed uit iris!! En je punten liegen er niet om, dus ga zo door :D

Oh ja en aangezien het HAW betreft zal ik nog een aandachtspuntje neerzetten; galop mag inderdaad iets ronder. :+

Heeeey! :D Hartstikke bedankt! :D
en inderdaad die galop, haha! :P

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:56

irisssssje schreef:
sharonalover schreef:

Ja klopt, een aantal keer in de galop had ik echt zoiets van 'oeps, nu houd ik wel heel erg steun aan de teugels'. Knap van je dat je dat terug ziet op de foto's. Ze liep nu ook wel een stuk lekkerder in de aanleuning, omdat ik maandag les gehad had en daardoor kon ik gewoon mijn handen stil houden en me concentreren op mijn eigen houding :)

En ik heb echt héél erg spierpijn! :P De binnenkant van me boven benen.... echt niet fijn! :D

Zo zijn ze idd ook het fijnste, als je hand gewoon lekker stil op de plek kan blijven, zo hoort het ook, maar verdorie, wat is dat lastig :Y)

Je krijgt er idd ongelóvelijke spierpijn van :P maar dat moet je er dan maar eventjes voor over hebben haha :P

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:27

Ik vind het erg goed uitzien! Alleen inderdaad je hakken naar beneden, maar een paar keer zonder beugels rijden en dan wordt dat ook steeds beter. Je paardje loopt er mooi bij. En ik ga verder met het commentaar van de rest mee.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:59

Ik ze dat je sporen om hebt, niets mis mee maar kijk uit dat je hem niet constant aantikt ;)
omdat je geen steun hebt gaan je benen soms heen en weer en raak je hem iedere keen aan :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:02

Let op je tenen! ;) Probeer je knieen goed aan te sluiten aan het zadel, dan draai je automatisch je teen meer naar binnen!
Jammer dat je in de galop een soort in elkaar duikt. Ik weet niet of het een momentopname van de foto is, of dat je het altijd doet, maar verder ziet het er netjes uit.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 15:39

__Elizabeth schreef:
Ik ze dat je sporen om hebt, niets mis mee maar kijk uit dat je hem niet constant aantikt ;)
omdat je geen steun hebt gaan je benen soms heen en weer en raak je hem iedere keen aan :)

Ja, daar heb je gelijk in! 't zijn wel hele kleine spoortjes met een bolletje, omdat het in de M natuurlijk verplicht is. :+ maar ik zou ze er de volgende keer even afhalen, kleine moeite :)

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 15:40

Jibbel schreef:
Let op je tenen! ;) Probeer je knieen goed aan te sluiten aan het zadel, dan draai je automatisch je teen meer naar binnen!
Jammer dat je in de galop een soort in elkaar duikt. Ik weet niet of het een momentopname van de foto is, of dat je het altijd doet, maar verder ziet het er netjes uit.

Ik zie het ook op deze galop foto. Als ik er op gewezen wordt dat houd ik mijn rug wel recht, maar nu reed ik alleen en dan ben ik zo erg bezig met andere dingen dat ik dat even vergeet. Ik trek ook mijn benen op in de galop, ik zat ook heel gespannen, gewoon zodat ik er op bleef zitten! :+

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 15:42

Rena100 schreef:
Ik vind het erg goed uitzien! Alleen inderdaad je hakken naar beneden, maar een paar keer zonder beugels rijden en dan wordt dat ook steeds beter. Je paardje loopt er mooi bij. En ik ga verder met het commentaar van de rest mee.

Dankjewel! Mijn tenen moet ik inderdaad gewoon naar zijn neus richten :) ik vond het wel lekker gaan, en zo leer ik heel erg mijn benen lang te maken dus is het voor herhaling vatbaar & ga ik dit zeker vaker doen! :D

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:29

mag indd vaak wat ronder,verder ziet het er netjes uit! leuke combinatie

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:36

vilouma schreef:
mag indd vaak wat ronder,verder ziet het er netjes uit! leuke combinatie

Dankjewel! :D

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:15

Leuke combinatie.
Kijk uit dat je niet naar achter gaat hangen in de draf en je benen naar voren steekt zoals op foto 5. Op foto drie zit je netjes.
foto 2 ziet er meer uit als een vervolg op het wijken.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 21:31

Ik hang op foto 5 inderdaad een beetje naar achteren! maar 't is heul lastig zonder beugels hoor! :P haha.
verder dankjewel! :)

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:48

IRIS!!!! Blijf voor altijd zónder beugels rijden!! :+ Wat een verschil in je houding zeg :j Idd het naar achterhangen op foto 5, maar goed, daar kijk ik wel doorheen. Hier en daar opletten dat je niet té 'relaxed', gaat zitten, waardoor het soms lijkt of je onderbenen iets naar voren gaan en je bovenlichaam naar achteren.
Foto 1 en 3 vind ik een héél fijn beeld geven :j Over het appuyeren. Ik weet niet hoe jij erin rijdt zeg maar, maar probeer eerst bijv. op de AC-lijn schouderbinnenwaarts te rijden en dan langzaam met de hulpen komen voor het appuyement. Dan is de buiging denk ik ok wat mooier. Ze heeft op zich wel genoeg buiging (vind ik) maar ze mag meer scharen.

Ik vind deze foto's er fijner uitzien dan die van je vorige topic :j Ik zou eventjes lekker zo rijden, goed denken wat je doet, hoe Vaya daarop reageert en proberen die dingen toe te passen als je mét zadel rijdt.

Top meid dat je alle opbouwende kritiek zo goed hebt opgevangen :j :* Succes ermee!!

Leonie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:56

Ziet er goed uit Iris!
Je zit veel beter als in het vorige topic!

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 11:23

Ashley__ schreef:
IRIS!!!! Blijf voor altijd zónder beugels rijden!! :+ Wat een verschil in je houding zeg :j Idd het naar achterhangen op foto 5, maar goed, daar kijk ik wel doorheen. Hier en daar opletten dat je niet té 'relaxed', gaat zitten, waardoor het soms lijkt of je onderbenen iets naar voren gaan en je bovenlichaam naar achteren.
Foto 1 en 3 vind ik een héél fijn beeld geven :j Over het appuyeren. Ik weet niet hoe jij erin rijdt zeg maar, maar probeer eerst bijv. op de AC-lijn schouderbinnenwaarts te rijden en dan langzaam met de hulpen komen voor het appuyement. Dan is de buiging denk ik ok wat mooier. Ze heeft op zich wel genoeg buiging (vind ik) maar ze mag meer scharen.

Ik vind deze foto's er fijner uitzien dan die van je vorige topic :j Ik zou eventjes lekker zo rijden, goed denken wat je doet, hoe Vaya daarop reageert en proberen die dingen toe te passen als je mét zadel rijdt.

Top meid dat je alle opbouwende kritiek zo goed hebt opgevangen :j :* Succes ermee!!

Hahahaha! :+ ja, mijn rug is echt vervelend, ook mijn houding zonder paard is gewoon slecht. Ben daar ook voor naar de dokter gegaan en ik moet mijn houding echt gaan veranderen. Is terug te zien op het paard dus!
Over het appuyeren, ik rijd hem gewoon op een binnenlijn, zet de voorhand voor en geef de hulpen voor het appuyement :) maar dit doet ze heel goed.
Ik vind ze er inderdaad ook fijner uitzien! :)

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 11:23

Leonie94 schreef:
Ziet er goed uit Iris!
Je zit veel beter als in het vorige topic!

Dankjewel Leonie! :D