Zit met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ryanne_

Zit met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 20:23

Hallo,
het is niet echt een probleem. maar ik wil jullie mening weten..

Ik heb laatst les gehad van bonscoach Wim Bonhof bij de KNHS.
Hij zei tegen mij dat ik uit me zadel moest blijven met me kont.
Terwijl mijn eigen instructeur zegt dat ik juist in me zadel moet gaan zitten.
Nu weet ik niet wat nou het beste is. Ik ben nu bijna M springen.
Dus wat doen jullie:

- In je beugels blijven staan in een verlichtezit met je kont uit het zadel
of
- Diep gaan zitten in je zadel.

GroetjesRyannne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:28

Heb je het over in het pacour?
Ik denk dat je dit beter bij discussies kan zetten...

Ryanne_

Re: Zit met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 20:29

Gewoon over het hele springen ook met trainen ;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:58

RT P -> RT D

Misschien kun je iets duidelijker aangegeven wanneer je precies diep moet gaan zitten en wanneer je verlicht moet blijven? Nu is het niet duidelijk of je dat het hele parcours moet doen.

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 21:03

Ja het gaat gewoon over het hele parcour zowel naar de sprong toe uit je zadel en na de sprong met je kont uit het zadel blijven met het landen.

of

voor de sprong in het zadel en na de sprong in het zadel gaan zitten in de landing..

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:14

mijn mening is als je in verlichte zit het hele parcours rondgaat dan is het moeilijker om je paard/pony goed te plaatsen voor de hindernis. Tenminste dat is mijn ervaring. Natuurlijk moet je boven de sprong niet in je zadel blijven, maar dat lijkt me logisch ;) Na de sprong zo snel mogelijk weer in zadel zitten (bij landing) voor voldoende controle naar de volgende hindernis.

Eerder moest ik van mijn vorige instructeur in de verlichte zit blijven hele parcour, maar sinds in bij mijn huidige instructeur ben heb ik echt techniek geleert en dat is met mn kont in het zadel :) Dan leer je makkelijker en beter afstanden te plaatsen en je paard te begeleiden. Natuurlijk is het bij een jong of onervaren paard anders...

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 08:01

Jaa afstand bepalen vond ik ook makkelijker met me kont in het zadel. en ik wil het nu zeker weten want dat moet wel in het M ;) maar goed. ik ga mooi nog ff proberen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:38

je kunt wel zitten in je zadel maar dan wel redelijk licht en geen stuwende diepe zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:59

Er zit nog heel veel tussen verlichte zit en 'diep in je zadel'. Ik leer m'n leerlingen om wel te zitten in het zadel tijdens een parcours, maar niet in dressuurhouding zeg maar.

In de tijd dat ik zelf springlessen en parcoursen reed was het overigens gewoonte om het hele parcours in verlichte zit te rijden, zo hebben de meesten van mijn leeftijd het denk ik wel geleerd.
Maar inzichten veranderen ;)

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:27

Wij moeten behoorlijk diep gaan zitten tussen de hindernissen en pas tijdens de sprong mee naar voren.

En dan gaat het met name om de scheurmonsters en paarden die door het binnenbeen vallen. Ik hoor het hem nooit zeggen tegen de paarden die niet koud of warm worden van het springen ;)

(heb springles van dezelfde instructeur als TS)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:30

juist door diep te gaan zitten duw je een heet paard extra onder je uit. Licht zitten, gewicht in je beugels en ze worden meteen rustiger.

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 22:39

Tayga: daar heb je idd gelijk in. Dan is dat ook met name in de les dat sommige paarden erg druk worden.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:50

Dat is zeker het proberen waard Lielle!

Klopt Ryanne, en die van jou kan natuurlijk flink doordenderen als ze er zin in heeft. (die van mij trouwens ook :o )

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 07:48

Hahah jaa. Maar toen met het oefenspringen was ze erg rustig en gewoon goed te rijden dus waarschijnlijk ligt het gewoon daar aan ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:13

ik heb altijd geleerd dat je tussen de sprongen in het zadel zit en voor de afzet uit je zdel komt. Maar als kijkt naar ruiters op nationaal niveau verschilt dit ook per ruiter. Dus ik denk dat het een kwestie is van wat je zelf het fijnst vindt.

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:44

Het ligt er natuurlijk aan hoe hoog de hindernis is. Als de hindernis heel laag is zou ik niet met mijn kont uit het zadel gaan, dan komt er teveel gewicht op de voorhand. Maar als je paard nou heel hoog springt zou ik wel met mijn kont uit het zadel gaan

Deboooraaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:10

als je springt verlichte zit (met springt bedoel ik ook echt over de hindernis gaan) en anders in je zadel zitten