oefeningen losrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

oefeningen losrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 12:43

Hoi,

Ik weet hoe ik me paard kan losrijden maar afwisseling kan geen kwaad.
Weten jullie nog meer oefeningen/figuren dan de standaard?

Dankje!

Romyv

Re: oefeningen losrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:10

Ik rij mijn merrie altijd los door verschillende stellingen aan te nemen, veel figuren te rijden (bv een slangevolte in contrastelling) en overgangen te rijden.. Het verschilt per keer wat ik doe, het is maar net hoe ze aanvoelt op dat moment!

Zarahk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:51

Precies, of ik leg balkjes neer of zet iets geks in de bak, dan doe je je gewone oefeningen, maar dan met iets extra's, wordt het minder saai van en lekker relaxed! Bij mij werkt het in ieder geval!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:52

Wat doe je standaard? Dat maakt het wat gemakkelijker iets te verzinnen wat je niet doet...

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:35

Eerst even wat warmstappen en draven, daarna doe ik meestal een aantal slangevoltes lang-laag voor de stelling en buiging..maar het is inderdaad per paard en per keer verschillend, net hoe het paard aanvoelt.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:12

voltes en slangenvoltes voor de buigingen.

en kruizen rijden ( styeeds weer over de diagonaal van hand veranderen ;)) wordt ie mooi gelijk aan 2 kanten van.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:33

Gebroken lijnen, volte halve baan, kleine volte, afwenden over de A-C lijn en recht (!) oversteken, door een S van hand veranderen, 8-en, links- en rechtsomkeert, slangenvolte met 4, 5 of 6 bogen. Dit alles in stap en draf, links- en rechtsom :D

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:39

ik maak mijn pony altijd los door haar naar binnen of naar buiten te laten kijken als ik rechtdoor op de hoefslag loop. ik laat haar hoofd in ieder geval zover buigen dat ik haar oog kan zien.
dit is volgensmij ook goed voor haar rugspieren, die rekt ze namelijk uit als je haar laat buigen.

Merya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:00

Schijnovergangen rijden, om je paard scherp aan de hulpen te krijgen. Daar heb je veel plezier van als je écht aan het trainen gaat.
En schoudervoor rijden, om het paard recht te richten.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:24

elsenfox schreef:
ik maak mijn pony altijd los door haar naar binnen of naar buiten te laten kijken als ik rechtdoor op de hoefslag loop. ik laat haar hoofd in ieder geval zover buigen dat ik haar oog kan zien.
dit is volgensmij ook goed voor haar rugspieren, die rekt ze namelijk uit als je haar laat buigen.

Buigen heeft voor alleen maar zin als je de achterhand ook meeneemt in de buiging. Paarden zijn lenig genoeg in de halswervels om van links naar rechts te draaien zonder dat ze nou per se aan het gymnastiseren zijn. Ik zou zelf trouwens eerder voor voltes kiezen dan voor de rechte zijde.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:28

ik rij eigelijk vooral voltens, overgangen en lang en laag. slange volte is eigenlijk ook wel weer eens goed om eens te gaan doen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:59

Slangenvoltes! grote en kleine bogen in alle gangen. Doet echt wonderen vind ik!

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:22

Stelling naar binnen en buiten, grote voltes, kleine voltes, slangenvoltes, veel overgangen rijden, in alle gangen.

Paulinepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:26

Ik probeer ook meestal af te wisselen in het losrijden ;)
Hier zijn een paar dingetjes:
bijvoorbeeld 3 S'en op de lange zijde,
op een lange zijde volte + kleine S + weer volte
gebroken lijnen afwisselen met diagonalen (zo blijven ze wakker)
En dan op slangenvoltes/voltes/grote cirkels tempowisselingen rijden
En veel afwisselen in het ingaloperen, dat doe ik ook
(diagonalen, cirkel groter-kleiner, hoefslag volgen,...)

summerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:26

Hallo ik heb een draver die ik ook los moet rijden ik doe dit vanaf de grond met bijzetteugels zodat hij nageeflijk gaat lopen en laat hem alleen stappen en draven en ook met rijden beperkt ik mij tot stappen en draven heb op een week al heel veel resultaat behaald.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:32

Lekker met het neusje over de grond laten draven, 's zomers een rondje lekker door laten galoperen. Op het moment (bij die van mezelf) even niet, hij is door de kou wat stijver als normaal, wat zich uit in bokken. Dat is dus een kwestie van goed losrijden, daarna kan ik alles. Wat ik dus doe:
(Schijn)overgangen, andere tempowisselingen, voltes, en het vooral niet te ingewikkeld maken.

Je maakt het rijden snel te ingewikkeld, maar zolang je maar probeert die volte echt goed te rijden, en de standaard steeds iets hoger legt, zul je merken dat een simpele volte al een hele opgave is!