paard reageert praktisch niet op hulpen hulp gevraagt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja15

paard reageert praktisch niet op hulpen hulp gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:22

heeii !

ik rijd sinds kort een lief Fjorden paardje bij.
op stal en met opzadelen ist een schat!
maar zodra je er op gaat zitten verzet ze zich praktisch tegen alles!
als je binnen been keert ze haar achterhand naar binnen en haar voorhand naar buiten..
ze reageert niet goed op de hand ( als ik naar rechts stuur gaat ze bijv. achter uit lopen inplaats van gewoon naar rechts .. en ja ik gebruik NATUURLIJK mijn been wel.. anders haalt de teugelhulp niks uit. )

het probleem is alleen dat ze alles wel kent... want het meisje dat er eerst op gereden heet zei: je kan er op gaan zitten en zo wegrijden.
daarom denk ik dus dat ze me uitprobeert..
moet ik nu gewoon ff doorpakken of rustig aan opbouwen..?

ik heb met dit paardje problemen met van recht richten tot aan het been rijden tot aan de teugel rijden tot VOORuit rijden inplaats van ACHTERuit..
Dus alle hulp is welkom !!

Alvast bedankt!

Liefs Sonja15

FriesWytske

Re: paard reageert praktisch niet op hulpen hulp gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:24

Ga les volgen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:24

Ik zou het in ieder geval eens met hulp proberen. Iemand die ziet wat er gebeurd en die je dan ook kan helpen.
Ik zou zeker niet alleen gaan zitten aanrommelen. Vaak is het inderdaad een kwestie van uitpoberen, alleen is het vaak lastig om het zelf zonder hulp op te lossen. Dus ik zou zeggen, zoek iemand die je wilt en kan helpen en laat je begeleiden tot het beter gaat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:29

Probeer eens van je teugels af te blijven en alleen maar naar voren te rijden. Dus geen volte's en kleine wendingen, maar alleen diagonaal en eventueel eens een grote volte. Als dat goed gaat en je hebt hem sneller aan het been ga dan pas figuren rijden en proberen hem aan de teugel te laten lopen.
Iemand aan de kant die je kan helpen is natuurlijk altijd een goed advies!

Sonja15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 10:07

FriesWytske schreef:
Ga les volgen.

ik heb les...alleen niet op haar maar op een andere merrie

Sonja15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 10:10

aerdenhout1 schreef:
Probeer eens van je teugels af te blijven en alleen maar naar voren te rijden. Dus geen volte's en kleine wendingen, maar alleen diagonaal en eventueel eens een grote volte. Als dat goed gaat en je hebt hem sneller aan het been ga dan pas figuren rijden en proberen hem aan de teugel te laten lopen.
Iemand aan de kant die je kan helpen is natuurlijk altijd een goed advies!

heb al iemand gevraagt te helpen...maar die rijdt super anders dan hoe ik leer rijden...en ik wil liever niet vanalles en nog wat door elkaar halen en strax niet eens meer mijn eigen stijl hebben.
en dat naar voren rijden komt wel goed...als ze namelijk in de vooruitstand staat wil ze het lieft alleen maar keihard de bak door crossen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:11

Dan zou ik dat zelf om proberen te draaien en les op haar te gaan volgen gezien je met haar problemen hebt. Iemand aan de kant met kennis van zaken kan je beter helpen dan wij hier achter ons toetsenbordje, omdat die persoon ziet wat jij doet en wat de interactie is tussen jou en dat paard. ;)

Edit: juist als je nog leert rijden is het niet handig om zelf te blijven rommelen met een paard dat duidelijk weet waar het mee bezig is, je zal met hulp juist van haar heel erg veel kunnen leren, en dus ook op meerdere manieren problemen op leren lossen. Je eigen stijl van rijden ontwikkel je pas na jaaaren en jaaaaaren ervaring, veel les van nog meer verschillende personen en vooral open staan voor het paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:17

Sonja15 schreef:
heb al iemand gevraagt te helpen...maar die rijdt super anders dan hoe ik leer rijden...en ik wil liever niet vanalles en nog wat door elkaar halen en strax niet eens meer mijn eigen stijl hebben.
en dat naar voren rijden komt wel goed...als ze namelijk in de vooruitstand staat wil ze het lieft alleen maar keihard de bak door crossen.

Maar met jouw rijstijl kan je het niet oplossen ;)
Misschien toch verstandig om open te staan voor een ander... Je kan daar veel van leren en soms ook hoe het niet moet, al moet je het eerst wel een kans geven en dus ook wat tijd.

Een goede ruiter kan met 'alle' paarden weg rijden, doordat deze zich aan past aan het paard :P

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:35

Aan de teugel rijden ed zou ik zeker nog niet proberen. Probeer hulp te regelen van iemand dat ze eerst goed voorwaarts is. Met sturen goed erop letten of je hand en beenhouding goed is. Pas als die basisdingen goed zijn, inclusief de rem uiteraard, dan zou ik pas verder kijken met moeilijkere dingen. ;) Succes