WiseGuy M @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

WiseGuy M @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:56

WiseGuy M is een KWPN tp v. Roy M van 5 jaar. Hij is nu een klein jaar onder het zadel en loopt ook voor de kar. Ik rijd hem gemiddeld 2x in de week. Ons niveau? We zijn alleen nog met de basis bezig: ontspanning, rechtgerichtheid, voorwaarts, neerwaarts, aan de hulpen krijgen etc. Nog geen B te noemen.

Vandaag de 2e keer dat ik op mijn nieuwe zadel reed. Hij kreeg helaas drukplekken van mijn andere zadel. Dit zadel zit heerlijk, voor mij wel erg wennen met dikke kniewrongen en diepere zit.
Mijn houding vind ik wel meteen wat beter als op mijn vorige zadel, maar wel trek ik nog erg mijn hak op en laat ik mijn teen te veel naar buiten wijzen & gaat mijn onderbeen soms te ver naar achteren.

Heb zo ontspannen mogelijk proberen te houden; hij is nog erg onregelmatig in zijn hoofd/halshouding. Dit zie je ook terug op de foto's van giraffestijl tot veel te diep....

Advies is natuurlijk altijd welkom. De punten die mijzelf erg opvielen:
- Chagrijnig / boos paard
- Mijn handen (vooral binnenhand)
- Hakken uit drukken en onderbeen niet te ver naar achter !
- Sommige foto's zit ik wat voorover.

Ons struikelblok is stelling. Het ene moment gaat het super, het volgende moment walst hij zo door mijn binnenbeen heen. Ook trekt hij nog wel is ineens zijn hoofd omhoog. Dit doet hij alleen op de rechterhand; als ik net van links naar rechts van hand verander en de eerste bocht naar rechts door ga.
Hij trekt dan ineens zijn hoofd omhoog en zet zijn onderhals erop waardoor ik weinig kan. Een (halve) volte later is dit meestal weer voorbij en neemt hij de rechterstelling goed aan.
Wel probeert hij dit nog vaak; iedere keer op hetzelfde punt in de bak, soms kan ik hem voor zijn, maar niet altijd.
Dit doet hij vooral op het begin heel sterk, naarmate ik er langer op zit word het minder.
Misschien kan het iets te maken hebben met de drukplekken die hij van mijn oude zadel kreeg. Deze zijn zo goed als weg; maar misschien dat dit nog gevoelig is met rijden?

Ook is het een typische tuiger; als hij iets ziet gaat de onderhals erop en kan hij zich vast zetten in zijn hele lijf. \vooarl zijn rug, is een moeilijk punt hierin. Ik ben dus heel blij als hij lekker laag gaat lopen en zijn rug gebruikt. Wel komt hij dan vaak veel te diep...

Hij schuimt alleen rechts in zijn mond en links amper; geen idee of dit slecht is; maar vond het zelf een beetje vreemd eigenlijk :+

Nouja, hier de foto's:

Op volgorde:

1Afbeelding

2Afbeelding
Veel te diep; maar ben blij dat hij zijn rug hier goed gebruikt.

3Afbeelding
Rechtop blijven zitten; en die benen :o

4Afbeelding

5Afbeelding
Achterbeen gebruik is hier niet geweldig; maar zijn hoofd/halshouding vind ik zelf erg mooi hier.

6Afbeelding

7Afbeelding
Boos paard

8Afbeelding

9Afbeelding

10Afbeelding

11Afbeelding

12Afbeelding
Half mensloos; maar gaat om het paard he ;)

13Afbeelding

Galop vind hij nog erg moeilijk:
14Afbeelding

15Afbeelding

Verder ben ik hartstikke trots op wise; al is het maar alleen omdat hij weer zijn best heeft gedaan voor mij.

_Christine

Re: WiseGuy M @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:58

Ik vind echt dat je heel goed bezig bent!
Heb je afgelopen 2 topics ook gezien en er is duidelijk verbetering!
Ontspanning wordt beter en hij loopt minder op de voorhand. Het enige wat ik je mee wil geven is zo door gaan :D

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:38

er is nog steeds veel werk aan de winkel,maar keer op keer is er weer vooruitgang te zien bij jullie!

persoonlijk zou ik vooral werken aan een mooie rond afgebogen nageeflijkheid;)
en let op je benen,die liggen af entoe in zn liezen :)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:40

Wat een vooruitgang, bent nu echt aan het rijden..
er is duidelijk veel meer rust. Top,
Let idd op je benen, zoals vilouma zei ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:34

Ik vind het ook een ontspannen beeld geven zo, lijkt me behoorlijk lastig om zo'n lang dier bij elkaar te krijgen en over het ruggetje. Maar zo te zien neem je de tijd hieraan te werken, zonder pluk en trekwerk, met het nodige geduld kom je vaak al een eind.

Qua houding geef je het meeste zelf al aan, ik weet niet of je les krijgt? Vaak kan het al helpen om iemand in de bak te hebben staan die je telkens op je benen en de houding van je bovenlijf wijst.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:38

Ben het eens met vilouma. het gaat vast goed komen hoor! Ik bedoel het niet vervelend, maar ik vind je paard wel aan de dunne kant of eet hij niet goed?

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:28

Wauw!! Wát een verschil in zo'n korte tijd.
Herken het paard bijna niet meer zeg.
Daar mag je trots op zijn :j

Als er een slecht zadel op heeft gelegen en hij trekt welleens zijn hoofd omhoog zou het misschien fijn voor hem zijn om er een fysio oid naar de laten kijken? Kan nooit kwaad :j

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 12:26

Mijn benen ja.. Erg confronterend zo op foto's maar wel goed dat ik het nu zelf zie, nu kan ik er (weer) aan gaan werken.

Ik heb sinds 2 weken weer les ja, daarvoor een tijd vrij weinig les gehad. Dus hoop dat dit verbetering op levert.

Dun.... Ja, vooral achter is hij toch wel wat dun. Hij heeft van de zomer wormen gehad, waardoor hij erg veel was afgevallen. Hij is al een behoorlijk eind bijgetrokken, ik vind hem niet meer heel erg mager. Maar zeker achter is zijn bespiering nog erg minimaal en hij heeft een typisch spits tuiger kontje.
Verder eet hij goed en krijgt ruim voldoende. Ik denk dat aankomen bij dit paard gewoon erg lang duurt, ook staat hij sinds kort op de wei, misschien dat hij weer net iets is afgevallen hierdoor.. (hij vind nogal snel iets spannend, dus kan me voorstellen dat hij zichzelf veel druk maakt)

x_elise: hij is pas bij de kraker geweest, die heel zijn rug heeft gekraakt. Een fysio zou misschien wel een idee zijn. Kijk het nog even aan of het minder wordt nu er een ander zadel op ligt, anders kan ik altijd nog een fysio inschakelen.

Bedankt voor jullie tips :)

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:33

Afbeelding

rechtopzitten maakt al een mooier plaatje! ;)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 12:53

Vinos: dat heb je leuk gedaan zeg !!! (fotoshop?)
Maar idd, dit geeft een stuk mooier beeld. Ik zal er is op gaan letten met mijn bovenlichaam recht te blijven, en zo ook mijn onderbenen op zijn plaats te houden.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:08

Het eerste wat me opvalt is dat je van die lange dunne beentjes hebt :oo Is overigens niks negatiefs aan, maar heb zelf van die korte, dikke poten, dus dan valt dat al snel op :P
Verder kan ik alleen maar meegaan met de punten die je zelf al aangeeft. Ook ik zie vooruitgang en een mooi ontspannen paard, dus ga zo door, werk wat aan je houding en dan ziet het er nog beter uit! *D

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:37

aller eerst, leuk paardje!
heb je vorige topics niet gezien, maar vind het er best netjes uit zien. let op je benen en vooral in de galop niet naar voren vallen. maar verder netjes!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:05

Sjee zeg moeilijk paard om te rijden. Ziet er steeds beter en beter uit. Volgens mij ben je wel op de goeie weg bezig. Dat hij zich er soms nogal door drukt is niet erg. Je zegt zelf al dat dit steeds minder wordt en dat je dit steeds sneller voor kan zijn. Probeer op die momenten hem idd voor te blijven en rijd anders eens een soort 'nep'wendingen. Stel hem wat rechter op 2 teugels met je been en zit. Denk dat hij anders zo door je been heen scheurt en dus zelf al automatisch wend. Neem meer buiging aan ipv stelling :) veel suc6!

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:04

Het gaat echt met stappen vooruit renee en zo te zien is ie nu pas echt aan het bijkomen van de kraker. Ook een ander zadel speelt natuurlijk mee.
Overingens heeft een fysio (met alle goede bedoelingen) weinig toegevoegde waarde als er een osteo bij is geweest. Spieren zijn zonder aansturing van zenuwen namelijk niets en als hij in zijn wervels nu los is zijn de spieren ook oke. Nu nog aan jouw om te zorgen dat die door externe factoren niet weer vast gaat zitten. Daar ben je gelukkig goed mee aan het werk door te zorgen dat hij zijn rug loslaat tijdens het werk!!!
Nu alleen je houding nog en dan komt het helemaal goed!!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 17:28

Ja, ik ben echt super blij met hoe hij loopt.. Het is echt nog niet constant, maar ben iig blij met de momenten dat hij lekker loopt en gelukkig word het steeds langer.
Hij is de laatste tijd ook wat frisser/voorwaartser waardoor hij fijner te rijden is. Oke, na een tijdje dan het is een diesel hij moet echt even op gang komen.

miss_blimm: het is inderdaad geen gemakkelijk paard om te rijden; gelukkig heeft hij wel een heerlijk karakter.

roziewozie: oke, ja ik heb eerlijk gezegt zelf nit heel veel verstand hiervan.. Maar is het eigenlijk normaal dat het hem zo een tijd kost om te 'herstellen' van een kraker?

Moonwencke: haha, je moet ook is weten hoe ik die laarsjes dicht krijg haha :o .. Die zitten strak :P

Mijn houding is echt stom. Nooit moeite mee gehad, maar de laatste tijd is het echt beroerd. Nu moet ik op dit zadel wel even wennen, maar op mijn vorige was het niet beter eigenlijk. Zal is tegen instructrice zeggen dat het een dringend aandachtspunt is. Wat ze vast al wel gezien heeft. haha.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:05

Mooie combi. :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:30

probeer met licht-rijden niet te gaan staan, maar laat je opgooien en hou contact met het zadel . probeer ook naar 'naar boven' toe licht te rijden en niet naar voren :)

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:02

Het gaat inderdaad vooruit zeg! Fijn doorwerken.

Misschien helpt het als je van de linker naar de rechterhand gaat, om de linker stelling aan te houden totdat je op de lange zijde bent. Dan rechtrichten en rustig iets stelling naar rechts vragen. Dan zijn ze de bocht door en hebben wat steun van de bakrand en vinden ze het vaak makkelijker om om te stellen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:57

Het schuimen van de mond en dan maar aan één kant kan betekenen dat je paard niet goed rechtgericht is. Is je paard ook sterker op één kant? Dit is ook een symptoom van een scheef paard. Doordat je paard scheef (kan) is, kan hij veel moeite hebben met alle problemen die jij zojuist hebt opgeschreven. Ga je eens verdiepen in het rechtrichten van je paard en neem eventueel een keer les hierin. Er zijn instructrices die hierin lesgeven die vast wel te vinden zijn op google.

Maar verder loopt je paard wel goed en je noemt zelf al alle punten op die je wilt verbeteren, dus ik zou zeggen, ga daar ook mee aan de slag!

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:11

Ja hoor Renee het is normaal dat het zo lang KAN duren!! Het hangt er vanaf natuurlijk hoeveel er aan gedaan moest worden, maar de doorwerking van het kraken in de rest van het lichaam, maar ook niet te vergeten geestelijk kan een hele tijd duren. Voor hem voelt het als een totaal ander lichaam, hij moet daar weer helemaal opnieuw mee leren omgaan. Het effect blijft zeker niet alleen bij de wervels!!
Weet je toevallig wie er is geweest??
Ben met de studie bezig voor osteopaat vandaar :D

_Lieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:44

Probeer je been wat langer te maken, je tenen naar binnen te draaien en je knie 'los te maken'. Je drukt je knieen nu heel erg in de wrongen van je zadel, waardoor je tenen ook weer naar buiten gaan steken..
Ziet er verder leuk uit hoor :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 17:36

Rena100 schreef:
Het schuimen van de mond en dan maar aan één kant kan betekenen dat je paard niet goed rechtgericht is. Is je paard ook sterker op één kant? Dit is ook een symptoom van een scheef paard. Doordat je paard scheef (kan) is, kan hij veel moeite hebben met alle problemen die jij zojuist hebt opgeschreven. Ga je eens verdiepen in het rechtrichten van je paard en neem eventueel een keer les hierin. Er zijn instructrices die hierin lesgeven die vast wel te vinden zijn op google.

Maar verder loopt je paard wel goed en je noemt zelf al alle punten op die je wilt verbeteren, dus ik zou zeggen, ga daar ook mee aan de slag!

Hij is ook scheef.. Heb altijd gedacht dat hij rechtsgebogen was.. Hij liep altijd minder op de linkerhand, maar sinds kort begint hij heerlijk te lopen op links (ook qua buiging, stelling) Maar nu loopt hij rechtsom echt voor geen meter meer.. Echt puur verzet, hoofd zo hoog mogelijk de lucht in (en dat is hoog bij een tuiger :o )

Sterker, ja eerst was hij een stuk sterker op links als op rechts. Nu scheelt het niet meer zoveel, hij is rechts niet sterker, het is voornamelijk het buigen wat hij gewoon vertikt.
Rechtrichten heb ik eerst les in gehad (klassiek); nu heb ik een andere instructice die dit wel meeneemt in haar lessen. Maar niet specifiek alleen hiermee bezig is.

Tayga: thanx, voor je tip.. Ik ga dit volgende keer is proberen om te kijken hoe hij erop reageert :)

marit_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:42

Probeer meer op je kont te gaan zitten, voor je uit te kijken, schouders naar achter, hakken laag, benen stil en niet inknikken maar gewoon recht op je paard gaan zitten, dan loopt je paard een stuk lekkerder, en is ook beter voor zijn houding/rug.
Ook loopt je paard vaak te ver achter de loodlijn en te diep. Probeer hem meer opterichten.
Voor de rest ziet het er leuk uit, en een leuk dekje heb je! :D

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 18:02

marit_xx: Meer oprichten? Ik denk dat je bedoeld meer zijn neusje eruit toch?

Dat is inderdaad een aandachtspunt.. Maar ik ben juist super blij dat hij nu eindelijk wat lager loopt; hij wil zelf juist heel graag opgericht lopen..
het is wel echt moeilijk allemaal tegelijk: En laag en neusje eruit en voorwaarts.. Maar we doen ons best :+

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:30

Wat een super goede achterhand! echt zo eronder, prachtig mooi!