Pony is niet rustig te krijgen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Pony is niet rustig te krijgen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 16:17

Hallo,

Al bijna 2 jaar ben ik in het bezit van een hele lieve nrps pony die nu inmiddels bijna 5 jaar oud is. Al vanaf het begin dat ik haar heb hebben we 1 groot probleem, ze is echt super heet en met geen mogelijkheid rustig te krijgen.
Ik zal even een zo'n precies mogelijke omschrijving geven van wat ze doet: Het begint als ik aandraaf (ik blijf meestal net zolang stappen tot dat ze ontspant in stap) het eerste rondje draaft ze nog normaal maar na dat rondje gaat ze steeds harder en harder en uiteindelijk springt ze aan in galop, of soms springt ze metteen al aan in galop, dit gaat zo bijna een uur door wat ik er ook aan probeer te doen.
Dingen die ik al geprobeert heb zijn:
- Haar aan het werk zetten, veel figuren rijden enz.
- Heel veel overgangen rijden
- Consequent terug nemen
- Uit laten galopperen
- Nog langer door galopperen (dus tot dat ze niet meer kan, dan ben ik inmiddels 15 minuten verder)
- Op de rem zetten en stukjes achterwaarts zodra ze weer aanspringt in galop
- Langer in stappen
- Korter in stappen
- Met een lange teugel rijden
- Haar heel strak bij me houden
- Tegen haar praten
Of terwijl zo'n beetje alles wat je kan bedenken, maar niks werkt. Het lijkt juist of ze hoe meer input ik haar geef, dus hoe meer ik haar laat doen, hoe heter ze word. Ze is van zichzelf een hele hete pony dus het is wel iets wat ze van nature al wat in zich heeft. Met longeren kan ze ook heel lang achter elkaar door galopperen.
Tandarts is nog niet zolang geleden geweest en zei dat ze een super gebit had dus daar ligt het niet aan, het zadel ligt ook goed (heb ik door meerdere mensen laten controleren), Haar rug is helemaal gecontroleerd door de DA en ook daar had ze geen last van. Ik rijd haar met een dubbel gebroken happy mouth bitje omdat ze heel gevoelig is in haar mond en ik met een ander bit helemaal geen contact met haar mond kan krijgen.
Het is niet zo dat ze totaal oncontroleerbaar word want terug nemen en sturen blijft heel gemakkelijk, het probleem is dus voornamelijk het continu aan springen in galop. Mijn benen heb ik super stil tijdens het rijden dus het kan ook niet zijn dat ik haar teveel aan drijf.
Ze krijgt op het moment 2 keer per dag 2 plakken hooi en een halve kilo basisbrok, van mij krijgt ze iedere dag nog wat muesli zonder haver, de hoeveelheid daarvan hangt af van wat ze heeft gedaan (als ze niet heeft gewerkt 1/4 kilo en als ze wel heeft gewerkt 1/2 kilo), deze hoeveelheid heeft ze echt nodig want anders word ze te dun. Ze staat nu op stal en komt elke ochtend ongeveer 3 uren in de buitenbak met haar vriendjes + ik haal haar er ook iedere dag nog +/- een uur uit. 's Zomers staat ze dag en nacht in het land en dan is ze ook zo druk.

Wie heeft de goudentip voor mij!?

Groetjes Hilde

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:51

heei
ik zal juist gewoon normaal in je overgangen blijven niet te veel worden ze vaak heet van eerst lang in stapen in stap lekker aan je been zetten figuren enzo als dan netjes ontspannen is aandraven gewoon rustig eerste rondje pas waneer jij wil wat harder tot normaal basis tempo eerder overgangen terug rijden als voor waarts waneer zij versneld of aangalopeert gelijk terug nemen niet door laten drammen ze moet wachten op jou tekenen . dan in draf tempo zelf beetje gaan schakelen van aarbeids draf naar wat langzamer en dan enkelen pas weg neem dan de korte zeiden niet de hele zijden enkelen pas en als ze terug moet in overgang die helemaal netje afrijden. in galop zal ik zelfde doen.
in draf lekker veel figuren rijden. geef tussen door affentoe lekker beetje teugel zo dat ze kan ontspannen laat er anders na 20 min los werken effe lekker galoperen begin dan aan het siruesen werk.
ik hoop dat je hier wat aan hebt

Meggggyyy

Re: Pony is niet rustig te krijgen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:54

Misschien er eens een keertje een martingaaltje omhangen? En gewoon consequent elke dag een uur, of anderhalf uur flink doorrijden.

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:06

ik heb een connemara pony die dat ook heeft. Maakt niet uit hoe lang of vaak je rijd. Ze wil altijd maar harde. Wat bij haar goed helpt is heel langzaam licht blijven rijden. En d'r van achter naar voren rijden. Dus wel been geven maar van voren weg je dat ze niet harde mag. En veel figuren rijden. En juist veel tempo wisselingen rijden. Zo langzaam licht rijden dat je bijna stapt en dan weer weg draven. Hoop dat je er wat aan hebt.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:09

Dank jullie wel voor de tips, ik zal het eens gaan proberen :)
@ Meggggyyy een martingaal lijkt me geen goed idee, ze doet haar hoofd niet heel hoog dus daar ligt het probleem niet.

Meestal ontspant ze na ongeveer 3 kwartier en dan kan ik aardig rustig rijden, maar er hoeft maar iets om haar heen te gebeuren (bijv. een pony die in de bak komt of er uit gaat of iets anders raars) dan is ze er metteen weer helemaal af en duurt het weer 5 minuten voordat ze wat kan ontspannen. Ik denk zelf dat het een soort adrenaline stoot is die ze krijgt zodra we gaan draven en dat ze zich zelf dan niet meer goed onder controle heeft, want zoals ik zei het is niet zo dat ik haar niet meer houd als ik haar terug vraag komt ze ook weer terug, maar zodra ik weer los laat van voren zodat ze kan nageven en ontspannen dan gaat ze weer harder..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:14

Ow jeej jij ook al?
Misschien zijn het de lente kriebels waar mijn paard ook last van heeft.
Ik heb een fjord kruising nog wat maar die is ook hyper.
Altijd met instappen? Ik kom er nog niet aan toe of meneer draaft al.
Wat voor voer geef je? Ik gewoon beetje basis brok meer niet en nog is hij hyper.
Longeren heeft ook geen zin hij blijft gewoon druk!
En galopperen is gewoon zijn lievelings ding.

Gewoon doorzetten meis.. jij wint wel!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:19

Lente kriebels lijkt me sterk want dan heeft ze die al bijna 2 jaar :P
Ja ze krijgt gewoon basis brok 1 kilo per dag verdeeld over 2 keer (staat trouwens ook in mijn openingspost).

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:02

Ik zou haar gewoon goed aan het werk zetten. Als ze te hard gaat kun je haar ook op een hele kleine volte zetten, dan houd ze vanzelf wel op want dan wordt het uiteindelijk te zwaar.
Misschien kun je een keer proberen om voor het rijden te longeren. ;)
En als je er echt niet uit komt kun je misschien les nemen? -:)

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:06

Hier ook ervaringen met een adhd pony.

Wat bij mij heeft geholpen:

- vooral consequent zijn
- zelf heel rustig blijven
- voornamlijk op je zit terug rijden
- een goede instructrice zoeken

Voor het rijden longeren zou ik niet aan beginnen, ze krijgt er alleen maar een beter conditie van.

Misschien dat ander voer ook iets kan helpen? En hoe vaak komt ze buiten? Heeft ze wel de ruimte om haar energie goed kwijt te kunnen?

Succes!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:05

ik heb 2 jaar op een nrps gereden (3/4 arabier) en pas naar die 2 jaar kreeg ik haar rustig..
gewoon doorgaan zoals je nu doet maar misschien even blijven stappen (wel figuren rijden)
en maar kleine stukjes draven tot ze rustig is..
ik galopeerde de eerste tijd alleen als ze rustig was.. dat was niet echt vaak maar op den duur
hielp het!

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:10

Ik denk dat je voornamelijk aan een stukje respect en gehoorzaamheid moet werken.

Wees duidelijk voor je pony.
Geef dagelijks dezelfde commando's.
Wissel niet te veel in aanpak.
Sta op je strepen ook tijdens de kleine dingen zoals poetsen etc.
Geef hem REGELS RUST en REGELMAAT.

Hulpteugels, 25 verschillende instructeurs, bitten of oefeningen gaan het niet oplossen.
De pony moet weten waar hij aan toe is, jouw regels te moeten volgen.
Vanaf het moment dat hij uit stal komt, met je meeloopt, het opzadelen én rijden.

Heb geduld en wees eerlijk, dan komt het allemaal goed.

lobbie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:32

misschien kan je een keer naar de voeding kijken.. van brok kunnen paarden ook heet worden.. je kan bv wat meer hooi gaan geven en iets minder brok?? verder lekker met je zit rijden, en zo stil en ontspannen mogelijk, verder wordt hierboven tips geven. Suc6

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 23:09

Dankjullie wel voor de tips :)
Naar een goede instructrise ben ik hard op zoek, ik heb niet zo heel erg veel te besteden en er mag bij ons op stal geen les worden gegeven dus ik moet zowieso naar die gene toe en dan is het vrij moeilijk om een goed iemand te vinden omdat ik bezig ben haar zoveel mogelijk via de klassieke manier te rijden en daar niet echt veel goede instructeurs in zijn.
Op een kleine volte zetten is op dit moment niet echt goed voor haar denk ik, ik ben bezig haar recht te richten omdat ze een beetje scheef was en als ik dan veel voltes ga rijden krijg je dat weer terug.

edit: Ik heb trouwens vandaag weer wat anders geprobeert, ik heb haar eerst laten stappen en draven aan een lange teugel en heb toen in draf de teugels opgepakt (ipv in stap), dit ging al een stuk beter, we zijn er nog lang niet maar het is een begin.

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:02

pff jij ook al,
mijn paard van 1.70 als ik met hem begin te draven dan wil hij alleen maar sneller en sneller en die is pas 3.5 .
Ik heb nog een vraag , jij hebt je paard gekocht toen hij/zij (weet ff niet meer ) 3 was he?
nou ik heb mijn paard als 3.5 jarige gekocht die gaan nog puberen.
Was dat bij jouw pony heel erg of niet?
of hangt dat van paard tot paard dus dat niet ieder paard hetzelfde is?
En als die van mij eenmaal in de galop zit is het precies als die van jou ;p

nja toch veel suc6!

_Roos_Doos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:56

Zorg dat in je tranningen alles lijdt naar rust in het hoofd dus geen dingen doen waar ze heel op gefokt van raakt, alles wat je met der doet moet lijden naar rust in het koppie.
Hulp teugels of zo gaan gebruiken los je het probleem niet mee op dat verhelpt mischien alleen de systomen maar niet het probleem zelf!!!
Als je ooit een wedstrijdje wil rijden moet het ook zonder hulp teugels etc.. lukken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:05

Ik heb er ook zo 1, die graag harder wil :o
Les!
Wanneer je paard slechts 1 pasje harder zet, gelijk weer direct maar met rust corrigeren. (op je zit) De ruiter gaat zich toch vaak spannen en dat werkt natuurlijk niet.
Les is de snelste manier, al moet je wel een kundige instructeur vinden. Veel mensen en ook instructeurs hebben geen ervaring met zulke paarden/pony's - al denken ze van wel ;)

Ik reed toen M1 met winst en een stalgenootje reed toen netjes L2 met winst.
Ze mocht er even op en kon ik even wat drinken in de kantine.
Toen ze nog steeds aan het draven (bijna strekken) was, ging ik er even heen om te vertellen dat ze wel kon gaan stappen, aangezien mijn paard al had gewerkt bij mij.
Bleek dat ze haar niet in stap kreeg. Uiteindelijk tegen het schot aan gezet :o
Paard was zich van geen kwaad bewust 8-)

hulpteugels werken niet om de looplust tegen te gaan. Gaan de paarden alleen maar verkeerd buigen.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 25-02-09 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:06

feliciaa schreef:
Op een kleine volte zetten is op dit moment niet echt goed voor haar denk ik, ik ben bezig haar recht te richten omdat ze een beetje scheef was en als ik dan veel voltes ga rijden krijg je dat weer terug.

edit: Ik heb trouwens vandaag weer wat anders geprobeert, ik heb haar eerst laten stappen en draven aan een lange teugel en heb toen in draf de teugels opgepakt (ipv in stap), dit ging al een stuk beter, we zijn er nog lang niet maar het is een begin.

Probeer zowiezo niet te veel terug te werken met je handen. Doe dit liever met je zit. Anders heb je het risico dat je dadelijk alleen maar terug aan het werken bent, dus been eraan en toch voorwaarts houden, ondanks dat ze hard gaat.

Maar je zegt dat ze van voltes rijden weer scheef wordt..... als je de volte juist rijdt, dus zorgt dat ze recht blijft (gebogen om je been en goed sporen) wordt ze daar echt niet scheef van, eerder rechter.

Rechtrichten is niet alleen maar rechtuit rijden, maar juist veel draaien.....

Succes ermee in ieder geval.

Gr. Marijke

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:15

ik heb geen ervaring hier mee, hoewel ik wel 1 op stal heb staan die al 3 maand niet meer buiten is geweest ivm wonden op haar voorbenen door een allergie (de huid viel er gewoon met hele lappen af, ze is nu aan het genezen)
Als jij zegt dat je dat voer moet geven omdat ze anders te dun word zou ik als ik jou was helemaal van die muesli afgaan en op zn hoogst een halve kilo basisbrok per dag geven en dan gewoon meer hooi gaan geven.. de brokken zijn niet zo zeer de dikmakers, dat is meer voor de energie, maar hooi maakt de paarden dik.
zorg wel als je je voerpatroon gaat veranderen dat je het langzaam afbouwt en niet van de een op de andere dag anders gaan voeren, want dan krijg je problemen.

Verder als je paard in de galop gaat, zet hem gelijk op de volte en maak de volte zo klein mogelijk zodat je paard weer terug moet gaan in draf.
Iets wat paarden moeilijk en vervelend vinden is een volte te maken. Herhaal dit elke keer als je paard sneller gaat dan dat jij wil.
Het is hetzelfde als je met je paard wandelt en je paard wil altijd voor je uit lopen (dat deed mijn shetje elke keer) Ik ben toen een aantal keer consequent voltes gaan lopen als hij mij voorbij ging en hij blijft nu altijd netjes naast me of achter me lopen.

Ook kun je overleggen met de stal waar je hem hebt staan of je paard niet overdag de hele dag naar buiten kan. Ook al is het winter dat maakt niks uit, onze paarden staan ook de hele dag buiten. Ze gaan alleen eerder naar binnen als het keihard regent, maar verder staan ze altijd buiten en ik heb er nog geen problemen mee ondervonden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:25

wat dat scheef zijn betreft, je krijgt een paard juist recht door beide kanten even goed te gymnatiseren dus veel voltes enkele malen rond en daarna rechtdoor rijden heel moeilijk voor jonge paarden en de "zwakke kant" harder oefenen dan de sterke. Door rechtdoor te rijden worden ze niet rechter.

Voor het heet zijn, opletten met sterk gemelasseerde musli's. Die zonder haver bevatten vaak meer suikers, waardoor je denkt dat je geen sterk krachtvoer bijgeeft, maar toch krijg je een bommetje. Bovendien kan je ook gewoon extra basisbrok geven als je haar gewerkt hebt. 't is niet zo dat een paard voor een uurtje werk al extra voeding/energhie nodig heeft. Da's iets in ons hoofd. Ik doe het ook omdat IK me er beter bij voel en DENK dat het eerlijker is een paard dat werkt iets extra's te geven. Maar het hoeft niet. Je kan beter wat extra hooi geven, beter voor de spijsvertering etc.

Mijn paard kan soms ook wat heet worden, en meestal laat ik ze een overmatig tempo draven (maar niet in galop laten vallen), vooruit vooruit en voorwaarts neerwaarts. Bij elke pas die ze terug wil vertragen, been bij. tot 15min aan een stuk, daarna mag ik m'n benen er goed bijhouden, veel voltes, slangenvoltes en 8en om haar soepel en recht te krijgen. Na de galop komt het heet zijn vaak even terug, tempowissels in draf op zit rijden en halsstrekken helpt ook bij mij. eerst looppt ze wel half onder mij uit, maar na 2 voltes loopt ze keurig ontspannen in een goed basistempo en overgzngen naar stap puur op zit.
Veel succes

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 11:43

Bedankt voor de tips allemaal :)
Wat mij opvalt is dat een aantal mensen volgens mij denken dat ik hulpteugels gebruik (?) en dat is absoluut niet het geval, ik ben absoluut niet iemand die snel naar een ander bit of een hulpteugel grijpt om het probleem op te lossen maar ik probeer dit puur rijtechnisch te doen.
Ik rijd haar zoveel mogelijk op de klassieke manier en ik probeer haar dan dus ook altijd met m'n zit terug te rijden, als ze dan niet luistert maak ik een kleine ophouding met mijn handen, verder heb ik mijn handen altijd heel erg stil en doe er eigenlijk nauwelijks iets mee (maar ik zorg wel dat ik goed contact heb met de mond op 2 teugels gelijke druk).
Het is ook niet zo dat ik alleen maar recht uit rijd ik rijd veel voltes en slange voltes maar mij is juist verteld niet te veel kleine voltes te rijden maar er eerst voor te zorgen dat ze recht op 2 teugels is en fatsoenlijk een grote volte en een rechte lijn kan lopen, hier ben ik dus mee bezig (grote achten, slange voltes en veel binnen hoefslag).
Ik heb bij de muesli speciaal geinformeerd voor 1 die haar niet heet maakt maar haar wel wat dikker kon maken, ze was namelijk te dun en aangezien meer hooi bij ons op stal niet echt mogelijk is voor haar (ze krijgt dan een nog grotere hoeveelheid en dat gooit ze dan alleen maar door haar stal ipv het op te eten en vaker voeren is geen optie bij ons op stal) was dit voor mij de beste optie en dat werd ook geadviseerd door de voerhandelaar, ik ben het wel alweer aan het afbouwen omdat ze nu dus weer mooi op gewicht is.
Maar echt bedankt voor de tips er zitten dingen tussen waar ik wel iets mee denk te kunnen dus hier ga ik zo snel mogelijk mee aan de slag.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:48

Ik heb ook zo'n pony, vanaf dag 1 zo druk.. Heb een tandarts en osteopaat laten komen, en gaat steeds beter!!!
Heb ook haar voer aangepast, zodat ze minder suikers binnenkrijgt..

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:58

ik heb dit probleem ook gehad met mijn nrps pony. het eerste wat ik had gedaan was onmiddelijk van de basisbrokken afgehaald en overgestapt op cavalor pianissimo. en met rijden was het een kwestie dat ze respect voor mij kreeg want dat was ver te zoeken. ik kon niet eens normaal opstappen of ze rende al weg. ik heb haar iedere keer als ze aan de ren ging op de rem gezet en als de rem even ontbrak heb ik haar op het hek geparkeerd. en dat hoeft helemaal niet met een strenge hand want en simpele ophouding was voldoende. ze kreeg vanzelf in de gaten dat als ze zelf harder ging dat ik haar op de rem zette. sindsdien luisterd ze perfect en heb ook nog leuk wedstrijden met haar kunnen rijden. ik heb haar op een gegeven moment wel een kuurtje pavo nervcontrol gegeven en ze krijgt nu nog altijd magnesium door het voer. maar het werkt wel echt bij haar want ze is een stuk rustiger met alles.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:00

wat voeding betreft, iedereen is een andere mening toegedaan en uiteindelijk reageert elk paard anders. Musli's zonder haver zouden goed zijn voor "hete" paarden", maar die van mij werd een tikkende tijdbom. Als ik naar het label ging kijken zag ik dat er meer suikers inzaten dan de havermengeling... Dus ja, dan liever aan de haver
Veel succes ook met de zoektocht naar goede instructie. Want niet elke goede instructeur is ook de juiste voor jou paard/pony

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 13:40

Ik merk niet veel verschil sinds ik haar er muesli bij geef, ze is alleen weer lekker aangekomen zodat ze weer netjes op gewicht is, dus ik denk niet dat het daar door komt. Daarnaast krijgt ze in de zomer weinig tot geen brok en staat ze dag en nacht in het land en dan is ze net zo druk, daarom ben ik al een tijd van dat idee afgestapt eigenlijk.
@ Lianne125: respect heeft ze wel voor me, ze blijft keurig stil staan als ik er op stap en ze is met een hele simpele ophouding terug te rijden, ze geeft me ook niet het idee dat ze gewoon graag zo hard wil maar eerder dat ze zichzelf niet onder controle heeft.
@ petitparis: Dankje, inderdaad is niet elke instructeur geschikt, ik heb er al een hoop geprobeerd maar steeds beviel het toch niet goed, en het is zo jammer dat er bij ons op stal geen les mag worden gegeven want dan was het al een stuk makkelijker geweest (mijn ouders willen ook niet elke week heel ver rijden met haar..).