tips mbt rechter maken in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

tips mbt rechter maken in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:40

hoihoi

ik wilde graag van jullie tips hebben,
mijn pony is nogal scheef in galop, beide kanten wel wat.

maar in galop op de volte bv. op rechts komt de achterhand snel naar binnen
en in middengalop op de lange zijde blijft ze ook niet echt recht.

ik probeer al veel schouderbinnenwaarts te rijden in draf en galop,
op haar zo rechter te krijgen.
maar dacht misschien zijn er nog meer tips?

groetjes

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:12

Schouderbinnenwaarts is het beste bij dit probleem. En veel overgangen galop/draf rijden, daarbij eerst een pasje wijken en dan aanspringen, zodra ze scheef wordt, niet door blijven galopperen, verder heeft dit gewoon tijd nodig denk ik en gewoon zo doorgaan.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 15:29

ja ik dacht idd al veel sb, dit vind ze ook erg moeilijk, ze word snel weer scheef of komt terug in tempo dan,

dat van het wijken en dan aanspringen, wijk je dan naar rechts(wijken voor linkerbeen) en dan spring je links aan? en pasje naar links wijken(wijken voor rechterbeen) en dan rechts aanspringen?of zie ik het nu verkeerd?
en als ze scheef word dus weer terug naar draf?bedankt voor de tip. zal idd vanzelf wel beter worden moet er meer op gaan letten.

Bonny4life

Re: tips mbt rechter maken in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 15:32

de overgang galop/draf, waarom is die zo belangrijk?
die vind ze idd ook erg moeilijk, ik kan die vaak nog te weinig regelen zeg maar..

ik heb ook gewoon les hoor trouwens.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:39

Schouderbinnenwaarts is een goede oefening, MITS goed uitgevoerd, een slechte SB maakt paard/pony nog schever.

Veel binnenhoefslag rijden, en voorhand voor de achterhand plaatsen, dat is eigenlijk effectiever omdat veel paarden bij net niet kundig genoege ruiters, tijdens de sb niet voldoende onder de massa treden.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 19:16

daar heb je gelijk in, mn sb is niet altijd wat hij zijn moet....
dus gewoon iets schoudervoor dan zeg maar (eigelijk rijd je dus wel een soort sb als je de voorhand voor de achterhand plaatst toch?) en binnenhoefslag kan ik ook wel meer mee pakken ja.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:17

contragalop,
of contrastelling zou ik zeggen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:15

Contrastelling zorgt bij iets minder handige ruiters al gauw voor nog meer scheefheid.

Beste manier is rechtmaken door voorhand voor de achterhand te plaatsen, dus idd een soort schoudervoor, en heel veel binnenhoefslag rijden, en om bab sterker te maken, veel sb op de volte en tijdens de sb overgangen rijden stap-draf en galop.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:02

en dus in die overgangen, stap draf galop ook steeds sb houden?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 04:55

Jep, dit versterkt het bab en je krijg meer verbinding met buitenteugel.

Tussendoor ook weer recht maken, maar vooral een gang hoger, vlak voor de overgang een goede sb inzetten, zorgt voor een overgang die gedragen is door bab.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 13:26

ik heb het geoefend,op de volte en veel binnenhoefslag, ik merkte dat ze op de rechterhand graag naar de hoefslag toe wilde vallen, links wat minder, op de volte op rechts had ze ook meer moeite met het sb galoperen, links ging makkelijker daar was de aanleuning ook fijner, maar opzich heeft ze het goed geprobeerd, ook moet ik er op letten dat ik haar bovenin ook los kan houden, ze word dan vaak wat sterk en wil wat duiken.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:11

innd schouderbinnenwaarts/schoudervoor helpt het beste.

maar aangezien je aangeeft dat het niet helpt zou ik is proberen voor het linker been een pasje te wijken,pasje recht stellen en weer een stukje voor het rechterbeen wijken.

en veel binnenhoefslag :)

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:35

Is het paard in stap en draf wel recht ? Doe sb oefeningen vooral in stap en draf en daarna pas in galop.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 22:45

ja een stuk rechter dan in galop,
met name in galop is ze scheef..

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 02:04

Ben het met Crossmonster eens.
Plus in de stap en draf veel oefeningen doen om je paard leniger te maken, (wijken voor je been, extra stelling vragen op voltes etc) veel overgangen om het achterbeen sneller te maken.
En in de galop goed ondersteunen. Probeer ook in de galop een beetje tempo er in te houden, verzamelen komt later pas. Te langzaam galoperen is ook een oorzaak dat veel paarden of terug vallen of scheef worden om evenwicht te bewaren.
En inderdaad ook al heel erg op rechtheid en lenigheid gefocust zijn in de stap en draf, daar ligt al een groot gedeelte van je voorbereiding. Ook daar al beginnen met de voorhand voor de achterhand plaatsen. Het zou mooi zijn als er iemand bij staat om te kijken vanaf de grond hoe het er uit ziet, als ik van mezelf uit ga, voel je lang niet altijd of het wel helemaal goed is en vanaf de grond kan iemand het zien. Daarnaast kun je dan ook beter grenzen opzoeken en ben je niet te snel tevreden.

Nog een tip; stel de galop niet te lang uit, hoe langer je bezig bent hoe meer energie je paard al kwijt is en als je paard al moe is voor de galop begint werkt ook niet mee. (wat niet betekent dat niet niet goed moet loswerken natuurlijk :P Maar je kan al snel wat makkelijke lijntjes galop meenemen)

Om te checken of het met rechtheid en evenwicht goed zit kun je op de rechte lijnen nog binnen/buitenstelling vragen. (Afwisselen)
Bij scheefheid, waarbij de achterhand naar binnen valt, zal je met buitenstelling in de galop eerst problemen hebben. (terug vallen of juist sneller gaan om evenwicht te bewaren) Maar je moet op een gegeven moment steeds makkelijker en vaker op 1 lijn binnen/buiten kunnen afwisselen zonder problemen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 12:55

hoezo met de buitenstelling is het dan erger?
want dan komt de achterhand toch juist iets sneller naar binnen?
of begrijp ik het verkeerd?
bedankt voor je reactie.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:01

Beide kanten zal je natuurlijk in het begin vaak problemen ondervinden, maar ik heb bij verschillende paarden tot nu toe ondervonden dat de buitenstelling de meeste problemen oplevert.
Binnenstelling wordt vaak meer (soms ook te veel) gevraagd en is makkelijker om verkeerd te rijden/aan te voelen. Vaak heb je dat ze ook dan de achterhand naar binnen plaatsen, maar op de volte of in stelling is dit moeilijker aan te voelen. (Daarbij dus die tip van voorhand voor achterhand plaatsen. En laat dan iemand vanaf de grond kijken die het verschil kan zien als je het niet goed kan aanvoelen)
Met buitenstelling is het vaak beter aan te voelen of de achterhand naar binnen valt en over het algemeen ben je daar dus sneller en meer mee bezig om recht te houden. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Begin trouwens rustig met rechtstellen en kleine beetjes stelling vragen.
Die lijntjes binnenhoefslag zijn trouwens ook een goed checkpunt, ik heb er momenteel een te rijden die zo scheef is dat hij op die lijntjes totaal de kluts kwijt is en steevast terugvalt in draf, na de juiste training zou dit uiteraard beter moeten worden :P

Dat scheef worden is trouwens vaak een teken van een zwakkere achterhand, door je op oefeningen te focussen die goed zijn voor de ontwikkeling van de achterhand werk je ook mee aan het rechter maken van je paard. Omdat hij sterker wordt achter, zal het makkelijker lukken om de achterhand te gebruiken en dus recht te lopen. (Denk ook aan afwisseling zoals (vrij)springen/heuveltjes rijden ed. Op buitenrit is er misschien ook wel ruimte om eens grote lange stukken rechtuit te galopperen.)