Jeltje, 6jarige friese merrie voor het eerst @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

Jeltje, 6jarige friese merrie voor het eerst @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 21:04

Ik ben nu bezig met het beleren van een 6jarige friese merrie.
Jeltje is ontzettend leergierig en vind het werken volgens mij ook erg leuk!

Ze is af en toe nog erg onrustig op het bitje, vandaar dat ze op sommige foto's haar mond open heeft. Ik trek absoluut NIET in haar mond! Heb expres de teugels iets aan de lange kant.
Af en toe duikt ze ook een beetje achter de loodlijn, ik probeer haar neusje er wat uit te rijden, maar dat is op het moment niet het belangrijkste waar ik mee bezig ben.

Ik begin iedere keer nog even met longeren. Zo kan ze even opwarmen op eigen benen.
Daarna nog even aan de longe erop, om te kijken hoe ze nu weer reageert. Ze heeft nog nooit raar gereageerd op mij op haar rug, was van begin af aan ontspannen, maar neem liever het zekere van het onzekere!
Als het aan de longe goed gaat gaan we nu ook los. Donderdag was de eerste keer dat ik haar heel de bak heb rondgestuurd (ging eerst niet naar achter omdat ze dat eng vind :P ) en gister zijn we daarop verder gegaan!

Eigen commentaar:
* Handen recht op
* Tenen naar binnen
* Hak wat meer uit drukken
* Armen meer langs mijn lichaam houden, maar dat is lastig met bodyprotector..
* Vooruit kijken
(maar ondanks dit ben ik best tevreden, mn houding is over het algemeen een stuk slechter!!)
* Neusje er wat meer uit rijden

Nou, na een lang verhaal hier de foto's:

Afbeelding
Los werken op links

Afbeelding
Los werken op rechts

Afbeelding
En erop. Niet de meest charmante foto van mij.. Maar wil even laten zien dat ik erg veel lol heb in het rijden van dit paardje :P

Afbeelding
Vind deze foto wel wat hebben. Van de achterkant ziet het er netjes uit, hahaha!

Afbeelding
horizon recht houden met fotograveren is lastig.. Neusje mag er hier veel meer uit!

Afbeelding
Jammer dat deze foto bewogen is.. Maar ik vind het toch een prettig beeld geven!

Afbeelding
Hier met mondje beetje open.. Ik zit ook nogal ver achter in het zadel zie ik nu...

Afbeelding
Ik weet niet wat ik met mn handen doe.. Maar opzich toch wel prettig beeld vind ik.

Nouja, niet veel foto's, bij lange na geen topkwaliteit..
Maar wilde ze toch even laten zien!

Commentaar graag, positief op negatief maakt niet uit.. Wel graag aardig blijven en je commentaar onderbouwen, zodat ik er weer wat van kan leren!

Groetjes Imke.

noproblemo94

Re: Jeltje, 6jarige friese merrie voor het eerst @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:06

mooie fries, ik geef voor de rest geen commentaar. Ik vind het ook wel een fijn beeld geven. en dat gaf je zelf al aan: op die ene foto mag het neusje er meer uit. veel succes nog!

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:08

is dit werkelijk de eerste keer dat je zo met 'dr rijdt?Ö Of lees ik dat nu zooo verkeerd?
Vind het er zeer netjes uitzien, komt enkel een beetje te diep, maar dat gaf je zelf al aan. Je bent rustig met je handen en je houding is goed.
Doe zo voort

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:11

Zoals de rest vind ik het een fijn beeld geven.
Commetaar geeft je zelf al, en je mag je hakken soms wat meer uitdrukken.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 21:14

Hahaha, nee niet de eerste keer dat ik dr rijd.
Ben vanaf begin januari met haar bezig. Eerst natuurlijk echt longeerwerk, gemiddeld 3x per week.
Heb een aantal keer erop echt alleen aan de longe geoefend met overgangen, dat niet alles in 1x kwam voor haar, dat het "gas en de rem" er al aardig op zaten.
Toen dat aardig ging los gaan rijden. Dit was iets van de 3e keer dat we echt los reden.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:44

Voor een 3de keer vind ik het er ook al heel mooi uitzien!
Vraag wel nog niet teveel van je paardje hè.
Heel knap dier

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:09

Het ziet er netjes uit Imke! Jeltje is een gaaf paard, maar ik vind jetske toch wat gaver denk ik.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 22:26

xMRGANx schreef:
Vraag wel nog niet teveel van je paardje hè.

Ik pas me aan aan het tempo wat het paard aangeeft. Als ik merk dat het teveel word stop ik, probeer trouwens al te stoppen voor ik dat merk!
Rijd ook elke keer niet lang hoor ;) :) !
Merk wel dat een 6jarig paard een stuk makkelijker is dan een 3/4jarige!!

@Marloes, Jetse is ook leuker hoor ;) ! Vind Jellie's eigenaar niet leuk om te horen, maarja.. Die heeft pech gehad, hahaha!

Lautj_Moedj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:59

Ziet er al goed uit Imke! Jeltje is echt mooi!
Commetaar heb je zelf al gegeven. :)
't Gaat ook helemaal goed komen met jullie! :D

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:57

Ziet er netjes uit Imke!
Heel mooi paardje :D
Op foto 7 mag je je teugels wel iets korter hebben, maar dat kan ook een momentopname zijn ;)
Ga zo door!

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:49

Ziet er leuk uit allemaal! Je longeerlijn zit gedraaid ;) Verder onder het zadel ziet het er leuk uit! Op die ene foto idd te diep daar mag het neusje er iets meer uit. Frieschen hebben vaak de neiging te diep te gaan lopen daardoor misschien proberen iets meer voorwaarts/neerwaarts te rijden voor de afwisseling! Verder leuk paardje! Leuke combi! :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:00

Ziet er leuk uit! Had wel even de indruk dat je soms wat met een bolle rug rijdt, maar misschien is het beeld vertekend door de bodyprotector..
Succes verder!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 13:18

Maydine schreef:
Ziet er leuk uit allemaal! Je longeerlijn zit gedraaid ;) Verder onder het zadel ziet het er leuk uit! Op die ene foto idd te diep daar mag het neusje er iets meer uit. Frieschen hebben vaak de neiging te diep te gaan lopen daardoor misschien proberen iets meer voorwaarts/neerwaarts te rijden voor de afwisseling! Verder leuk paardje! Leuke combi! :)

Longeerlijn zit idd gedraaid, maar naar mijn idee hebben Jel en ik daar beide geen last van..
En dat ze diep wegduikt klopt zeker, probeer dr vooral op die momenten ook iets meer weg te rijden. Maar helaas snapt ze t nog niet al te snel. Maar we gaan er zeker aan werken, maar alles op zn tijd :) !
Verder bedankt voor de complimenten!

JulieDR schreef:
Ziet er leuk uit! Had wel even de indruk dat je soms wat met een bolle rug rijdt, maar misschien is het beeld vertekend door de bodyprotector..
Succes verder!

Dankjewel :) !
Nu je het zo zegt over die bolle rug zie ik het idd ook wel een beetje! Heb het zelf (nog) niet door als ik rijd, dus misschien idd een beetje vertekend beeld door de bodyprotector..
Zal er eens op gaan letten met rijden!

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:47

Het spijt me als ik dingen ga herhalen die al eerder gezegd waren, of die je in je begintekstje gezet hebt O:)

*Je handen iets meer naar voor, dus meer boven de hals dragen, en minder boven de schoft*
*Neusje er iets meer uit rijden, het geeft een gedwongen beeld anders*
*Wat meer voor in je zadel gaan zitten, als je paardje bang wordt en stijgert lig je er zo af*
*Probeer ook wat minder centen te zoeken (voor je kijken)*

Ik vind het een zeer prettig beeld dat jij en je paard een prachtig duo zijn.
Als je beide plezier hebt ik je werk, komt alles in orde!
Ik vind het ook zeer goed dat je veiligheidsmaatregelen neemt.
Ga zo door! :D

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:33

Ik vind het er zeer goed uitzien voor een paard dat nog niet lang onder 't zadel is! Het is inderdaad lastig om een paard dat snel te diep loopt, weer wat meer naar voren te rijden. Dat is vaak lastiger dan een moeilijk paard naar beneden rijden.
Maar je paard maakt mooie passen en het ziet er gewoon goed uit. Je houding vind ik eigenlijk ook best goed, alleen zo nu en dan je hakken meer uitdrukken.

Veel succes nog verder.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:35

Ik vindt dit een heel fijn en ontspannen beeld geven.
Ze doet het erg goed.
je ziet wel dat je het beste met je paardje voor hebt.
Succes verder.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:47

PonyPower_x schreef:
Het spijt me als ik dingen ga herhalen die al eerder gezegd waren, of die je in je begintekstje gezet hebt O:)

*Je handen iets meer naar voor, dus meer boven de hals dragen, en minder boven de schoft*
*Neusje er iets meer uit rijden, het geeft een gedwongen beeld anders*
*Wat meer voor in je zadel gaan zitten, als je paardje bang wordt en stijgert lig je er zo af*
*Probeer ook wat minder centen te zoeken (voor je kijken)*

Ik vind het een zeer prettig beeld dat jij en je paard een prachtig duo zijn.
Als je beide plezier hebt ik je werk, komt alles in orde!
Ik vind het ook zeer goed dat je veiligheidsmaatregelen neemt.
Ga zo door! :D

Ten eerste even bedankt voor t leuke comentaar :) !
En nu je puntjes..
* Zal proberen mn handen iets meer naar voren te doen, maar denk dat ik dan heel gespannen ga zitten.. Maar zal dr proberen op te letten.
* Neusje eruit rijden probeer ik te doen. Maar Jeltje snapt t nog niet helemaal. Merk vooral in stap dat ze héél snel te diep doorzakt. Maar we doen beide ons best dus ;) !
* Wat meer voor in t zadel gaan zitten probeer ik ook op te letten. Op de foto's zie ik het vooral heel erg op één foto en dat is de foto op de plek waar ze vaker iets naar voren schiet, dus denk dat ik het daar niet goed opgevangen heb.
* Centen zoeken ben ik me bewust van.. Doe mn best om daar aan te werken, maar dat is af en toe zo lastig, paardje is ook zo mooi :P O:)

@ Rena100 & rozahorse: dank jullie wel :)