Vrijspringen van een springpaard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

Vrijspringen van een springpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 18:40

Hi,

Heb op internet gezocht naar de voordelen en nadelen van het vrijspringen van een springpaard.

Kan niet echt artikelen vinden die een mening geven over dit onderwerp.

Wat vinden jullie van vrijspringen van een springpaard. Hoeveel keer per week of misschien helemaal niet?

Wat zijn de voordelen en nadelen van het laten vrijspringen van een springpaard.

gr. en alvast bedankt.

FrancescAlex

francescalex

Re: Vrijspringen van een springpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 20:22

Zo te zien zijn er geen mensen die hun paard vrij laten springen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:28

Waarom zou je je springpaard laten vrij springen? Wat is hier de meerwaarde van? Ik denk dat er alleen maar negatieve punten te noemen zijn. Een jong paard laat je vrij springen om te kijken wat ie in huis heeft maar voor een paard wat onder de man springt heeft dit geen meerwaarde. Het paard zal de begeleiding missen die die onder het zadel wel krijgt, zal hierdoor (misschien) foute afstanden zien en zal misschien te vroeg/te laat af gaat met alle gevolgen van dien

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 20:34

Zou het niet zo kunnen zijn dat het päard dan eindelijk een keer kan bepalen wat zijn optimale evenwicht is zonder ruiter?

Daarnaast als ik mijn paard vrij zie springen dan zie ik aan hem dat hij dit fijn vindt en waardeert.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:05

Tuurlijk zal je paard het heerlijk vinden, eindelijk zelf bepalen hoe hard ie over de hindenis knalt! Maar wat is jouw meerwaarde er van onder het zadel dan? Ik denk dat je er juist alleen maar hinder van ondervind! Paard mag immers tijdens het vrijspringen vroeg af of lekker hard maar onder het zadel wil je dit toch weer liever niet...

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 22:31

Mijn punt is dat ik een paard zie wat gelukkig is.

Vergeet niet dat een paard niet gemaakt is voor een ruiter. Heb jij ooit een paard in de natuur alle grandprix oefeningen zien doen van dressuur?

Of hij erover knalt hangt af van het paard. Mijn paard gaat er gewoon overheen en ik gebruik geen middelen om dit te forceren. Hij loopt rondjes en springt zonder mijn hulp.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:36

Een paard springt in de natuur ook geen hindernissen zoals wij ze kennen maar dat is weer een hele andere discussie!

Jij vroeg om de voor en nadelen van het vrij laten springen van een springpaard! Die heb je nu van mij gehad..de rest mag een ander doen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:39

Maar dan nog steeds begrijp ik ook de meerwaarde er niet van.

Tuurlijk, als je paard het leuk vind om te doen, waarom niet zo af en toe? Maar een echt springpaard moet al genoeg springen op training en concours. Waarom zou je em dan ook nog laten vrij springen? Wat voor nut heeft het dan?

Kijk, mijn jonge paard laat ik ook wel eens vrij springen zo heel af en toe.. maar dat is meer om hem vertrouwd te maken met het hout, en hem te leren nadenken.. bovendien zijn het vaker galopbalken dan echte sprongen.. dat leert ie straks wel onder het zadel..

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:39

Als jij je paard gelukkig ziet, dan moet je m vrij laten springen, ik denk ook dat het wel s lekker is voor n paard om gewoon s te springen zonder ruiter op zn rug. zo ziet iedereen zn eigen paard wel op een of andere manier gelukkig toch?

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:44

Ja maar TS vraagt over de toegevoegde waarde van vrijspringen en daarin ga ik mee met Jeanine84 dat die er voor een springpaard niet echt zijn. Als ze jong zijn is het handig om te bepalen of ze over een natuurlijke techniek beschikken maar in training wordt er genoeg onder het zadel gesprongen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:48

Meerwaarde, afwisseling. En een paard dat graag springt hoef je er niet over te jagen, die gaat van zelf.
Dus vinden ze die afwisseling zelf ook wel grappig. Anders deden ze het niet.
Meerwaarde, dat ze zelf leren opletten. Sommige paarden gaan echt op de ruiter af.
Meerwaarde, eens een keer lekker de hoogte in. Ja sommige paarden zien daar echt de lol wel van in. (ook onder de man overigens)
Meerwaarde, zelf eens zien wat de techniek is van je paard. Dat zie je niet als je erop zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:39

Ik zie de toegevoegde waarde niet van vrijspringen. Voor een dressuur- of recreatiepaard is het leuk om als afwisseling eens een huppeltje te maken, maar voor een springpaard :?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:40

Toch doen die het ook graag eens helemaal zelf. Maar dat ga je ook niet wekelijks doen.
En wat is een springpaard tegenwoordig? Ik bedoel paarden die niet nationaal lopen, maar gewoon basis.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:48

Wat mij opvalt: hoeveel keren per week?

Helemaal niet, zou ik dan zo zeggen. Als je dan toch zoiets wilt doen, hou het dan op 4 x per jaar ipv 4 x per week.

(vind ik zelf zo bij een jong paard, laat staan bij een springpaard)

Ook ik zie hier geen voordeel voor het paard in. Als je voor alwisseling wil gaan, doe dan es een bos- of strandrit, wat longeerwerk, mogelijkheden zat.

De enige reden om zoiets te doen zou voor mij zijn om een potentiële koper te tonen hoeveel vermogen "mijn springpaard" echt heeft (maar dan nog zouden ze dit zelf onder het zadel moeten voelen & proberen).

Voor jonge paarden vind ik het wel es leuk, omdat ze er eens mee buiten komen, trailer laden, andere piste, ed...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:51

Ik denk dat de meeste springspaarden meer in het bos komen dan menig dressuurpaard :)

Jij bedoeld losspringen op een andere locatie? Dat is iets waar ik het nut niet van zie. Die vrijspring wedstrijden. Paarden zijn vaak veel te jong.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:04

@kazary : daar heb je zeker en vast gelijk in. Om de 1 of andere reden gaan véél mensen met dressuurpaarden niet te snel op buitenrit, maar bij mij moeten ze gewoon een beetje vanalles doen.
Ik ga gewoon met mijn 4jarige Painted Black merrie gaan vrijspringen op locatie (nu 2x deze maand). Als voorbereiding op het zadelmak maken (zijn we nu mee bezig). En ze doet het vrij aardig!

Over de leeftijd op zo'n wedstrijden valt te discussieren, maar ik vind het goed dat ze hierdoor even op verplaatsing gaan, andere indrukken & omgeving, extra toilettage, etc. Anders komen zulke dingen er gewoon niet van.

Maar off topic feitelijk, TS vraagt hoeveel x ze haar springpaard mag/kan laten vrijspringen, en zegt dit te doen ih kader vd afwisseling vr het paard. Daarom dat ik bosrit voorstelde.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:12

ligt eraan wat het doel van TS. Als je ze voor een keuring wil klaarmaken is soms best goed vrij te laten springen. Ik zou het zelf alleen dan niet zovaak doen, 1x in de twee weken is ook meer dan zat dan.

daarnaast las ik ergens dat het paard dan zelf de afstand kan gaan bepalen. De bedoeling met vrijspringen is wel dat je ze helpt met de afstanden door een paar sprongetjes achter elkaar te zetten en zo de afstand laten lopen. Niet zomaar los 1 hindernis, daar leren ze niet veel van. Vooral bij jonge dieren is het van belang ze goed erdoor te helpen door drafbalkjes en te spelen met afstand tussen hindernissen

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:47

'mijn springpaarden' hebben nog nooit vrijgesprongen. Ik snap er het nut niet van en ik weet dat 2 vd 3 er veel te snel op aan zou trekken, met alle gevolgen van dien.

De jonge paarden laten we 1x per jaar vrijspringen tot ze 4 zijn en onder de man kunnen.
Gewoon om ze te laten wennen aan 'het hout' en om hun techniek te zien en te kijken of ze voorzichtig zijn en of ze meedenken. Maar dit is dan wel, hoe moet ik het zeggen, 'verantwoord'(?) vrijspringen.
Ik bedoel hiermee: niet 1 rechte zonder voetbalk en je paard ernaar toe jagen!
Maar een mooie grondbalk, kruisje, galopsprong, kleine rechte, 2 galopsprongen (al dan niet met grondbalken), en een rechte of oxer die we dan opbouwen (2jaarse heeft op dit moment max 80cm gesprongen, daar zie je écht al genoeg op!)

En dat wordt dan ook liefst rustig opgebouwd van enkele grondbalken tot "echte" sprongetjes. Een paar keer erover en klaar (geen half uur aan een stuk!).

Tot hiertoe vinden de jonkies dat ook héél leuk. Onze 2jaarse mag je in de piste gooien met een sprong in, gegarandeerd dat hij er een 2tal keer over springt! (zonder enige aanleiding van buitenaf)
Ook tijdens het vrijspringen zelf blijft hij heel rustig en blijft hij blij en uit zichzelf zijn 'toertjes' maken :P
We moeten hem dan ook echt stopzetten als het genoeg geweest is.

1x hebben we gehad dat een jong paard echt blokkeerde tijdens het vrijspringen (stress, hard lopen... Die hebben we dan ook meteen terug uit de piste gehaald en begeleid leren omgaan met de balkjes)

Conclusie: meerwaarde is er niet denk ik, voor een jong paard af en toe eens leuk om te zien evolueren en voor een ouder paard als je bv zelf niet durft springen en je paard er duidelijk plezier in heeft, dan kan je een aantal keer per jaar wel eens verantwoord vrijspringen.