Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

HorseSense schreef:Als je alles hebt na laten kijken, dan blijft er 1 ding over: de ruiter. Waarschijnlijk wil je te graag en doe je te veel. Rijd je pony netjes nageeflijk op weinig druk. Als ze met respect behandeld wordt (en niet aantikken met de zweep, daar krijg je weer spanning op) spring je heel rustig aan voor een bocht, handen iets naar voren en ploep daar gaat ze. Eerst de ontspanning, dan voorwaarts en nageeflijk en dan moet je zelf ook nog (stil) op het balanspunt zitten. Zo belast je haar minimaal en zal ze geen problemen hebben met aanspringen. Aantikken met de zweep geeft spanning, hoofd omhoog, rug weg gedrukt en aanspringen is heel moeilijk.
Succes, Jenny
Natural Horse Sense
Nog even, dwars gedrag komt altijd voort uit een reactie op de ruiter. Het is aan ons uit te zoeken waarom.... Een pony doet niet iets zomaar, er is een reden voor, hij wil iets aangeven.
Het kan wel aangeleerd gedrag zijn, maar dan nog moet je eerst een aantal zaken uitsluiten en het probleem stapje voor stapje oplossen.
Misskaren schreef:"Als je wil aanspringen of haar een tik met de zweep wil geven, geeft ze een flinke bok." Weet je zeker dat je houding goed is bij het aanspringen ? Mijn verzorgpaard deed dit ook, bleek dat ik bij het aanspringen iets naar voren zat en dan is haar schouder niet vrij genoeg om gemakkelijk aan te springen. Nu ik er op let gaat het goed.