bokken als dwars gedrag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emma

bokken als dwars gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 18:37

hoi bokkers,

een pony waar ik wel is op rijd, bokt.
ze is een keertje helemaal onderzocht ook met röntgenfoto's enzovoort, maar er kwam niks uit. ook het zadel ligt goed.
Als je wil aanspringen of haar een tik met de zweep wil geven, geeft ze een flinke bok. Zo kan je haar nooit echt aanpakken, want als ze echt door gaat bokken, dan is ze zo sterk, dan val je er echt af.
is hier iets tegen te doen?
aan de longeerlijn is de pony braaf met aanspringen en bokt helemaal niet zo veel. ze kan er dan wel ineens vandoor vliegen, daarom laten we de longeerlijn ook niet té lang.

Groetjes Emma

Judje

Re: bokken als dwars gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:34

Verplaatst: OPG --> RT-P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:48

Wat gebeurt er meteen andere ruiter erop?

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:58

"Als je wil aanspringen of haar een tik met de zweep wil geven, geeft ze een flinke bok." Weet je zeker dat je houding goed is bij het aanspringen ? Mijn verzorgpaard deed dit ook, bleek dat ik bij het aanspringen iets naar voren zat en dan is haar schouder niet vrij genoeg om gemakkelijk aan te springen. Nu ik er op let gaat het goed.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:44

Ik denk dat de pony bokt tegen je been. Ik reed ook zo'n paard op een stage, als ie harder moest lopen of moest aanspringen dan gaf ie een bok. Ik kan je maar 1 tip geven, als er lichamelijk niks aan de hand is, en dat is de aanhouder wint.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:37

bokriempje en toch doorpakken.
Misschien met een andere ruiter erop.
Mijn paard deed dit ook in het begin, zodra ik mijn benen aanlegde om aan te galloperen werd dat ontvangen met een reuze bok. Ik heb het gewoon genegeerd en de bokken uitgezeten en nu doet ze het niet meer. (nu doet ze andere dingen waar ik hard mee aan jet werk ben)

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 16:58

ze doet het bij elke ruiter, dus aan de houding kan het bijna niet liggen, want anders zou het wel heel erg toevallig zijn als iedereen die erop heeft gereden zo is.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:04

lijkt me protest.
gewoon teugelsa losgooien en keihard door die bak sjezen,dan ken die niet bokken.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:10

Als medische redenen uitgesloten zijn zit er maar 1 ding op, laten zien wie de baas is. Je kan beter 1 keer heuul erg kwaad worden zodat het peerd echt onder de indruk van je is dan steeds maar een beetje boos worden met de daarbijbehorende irritantje tikjes.

Toen mijn pownie in zijn pubertijd zat met de daarbij behorende bokperiode was ik het op een gegeven moment echt zat en heb hem echt alle hoeken van de bak laten zien. Klinkt zielig maar we zijn nu ruim 10 jaar verder en meneer heeft nooit meer gebokt.

succes

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 17:40

pony kan lijkt me niet in de puberteit zitten, omdat de pony al 13 jaar is :P

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:49

Je ziet niet alles op een rontgenfoto...

Een paard dat zo structureel bokt (dus niet alleen maar uit joligheid oid) heeft naar mijn idee pijn en probeert via het bokken zijn ongemak te uiten.
Paarden zijn over het algemeen echt niet zo uitgekookt dat ze zo consequent dwars willen zijn.

Laat er bv eens een osteopaat naar kijken, check het zadel, de tanden etc.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 20:03

dat is dus al gedaan ;)
en met bijv. longeren of wat dan ook doet de pony het ook niet.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:25

Goed dat er al wat zaken zijn uitgezocht, maar blijkbaar nog niet helemaal tot de bodem....
Onder de man of aan de longe kun je qua rugbelasting niet vergelijken.

HorseSense

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:15

Als je alles hebt na laten kijken, dan blijft er 1 ding over: de ruiter. Waarschijnlijk wil je te graag en doe je te veel. Rijd je pony netjes nageeflijk op weinig druk. Als ze met respect behandeld wordt (en niet aantikken met de zweep, daar krijg je weer spanning op) spring je heel rustig aan voor een bocht, handen iets naar voren en ploep daar gaat ze. Eerst de ontspanning, dan voorwaarts en nageeflijk en dan moet je zelf ook nog (stil) op het balanspunt zitten. Zo belast je haar minimaal en zal ze geen problemen hebben met aanspringen. Aantikken met de zweep geeft spanning, hoofd omhoog, rug weg gedrukt en aanspringen is heel moeilijk.
Succes, Jenny
Natural Horse Sense

Nog even, dwars gedrag komt altijd voort uit een reactie op de ruiter. Het is aan ons uit te zoeken waarom.... Een pony doet niet iets zomaar, er is een reden voor, hij wil iets aangeven.
Het kan wel aangeleerd gedrag zijn, maar dan nog moet je eerst een aantal zaken uitsluiten en het probleem stapje voor stapje oplossen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 01-03-09 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik a.u.b. de Wijzig-knop.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 16:59

HorseSense schreef:
Als je alles hebt na laten kijken, dan blijft er 1 ding over: de ruiter. Waarschijnlijk wil je te graag en doe je te veel. Rijd je pony netjes nageeflijk op weinig druk. Als ze met respect behandeld wordt (en niet aantikken met de zweep, daar krijg je weer spanning op) spring je heel rustig aan voor een bocht, handen iets naar voren en ploep daar gaat ze. Eerst de ontspanning, dan voorwaarts en nageeflijk en dan moet je zelf ook nog (stil) op het balanspunt zitten. Zo belast je haar minimaal en zal ze geen problemen hebben met aanspringen. Aantikken met de zweep geeft spanning, hoofd omhoog, rug weg gedrukt en aanspringen is heel moeilijk.
Succes, Jenny
Natural Horse Sense

Nog even, dwars gedrag komt altijd voort uit een reactie op de ruiter. Het is aan ons uit te zoeken waarom.... Een pony doet niet iets zomaar, er is een reden voor, hij wil iets aangeven.
Het kan wel aangeleerd gedrag zijn, maar dan nog moet je eerst een aantal zaken uitsluiten en het probleem stapje voor stapje oplossen.

dit heb ik eerder ook al gezegd, maar het is niet mijn pony, ik rijd er alleen soms op, maar eigenlijk bij iedere ruiter die er op zit doet ze het wel.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:01

Misskaren schreef:
"Als je wil aanspringen of haar een tik met de zweep wil geven, geeft ze een flinke bok." Weet je zeker dat je houding goed is bij het aanspringen ? Mijn verzorgpaard deed dit ook, bleek dat ik bij het aanspringen iets naar voren zat en dan is haar schouder niet vrij genoeg om gemakkelijk aan te springen. Nu ik er op let gaat het goed.

ja,,
dat had ik ook met mijn pony,
alleen zat ik niet naar voren,, maar deed ik me handen iets te veel naar voren wat ik niet merkte :P

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 17:01

het is misschien ook wel helemaal geen dwars gedrag, maar ik weet ook niet wat het moet zijn. misschien makkelijk gezegd om dan maar te denken dat het dwarsheid is, maar daarom heb ik dit topic ook geopend! want misschien hebben andere bokkers hier ook wel ervaring mee, en weten zij wat het is?

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:13

ik herken dat gedrag .. op de manege is een pony en die bokt bij iedere tik..

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:15

Ik zou denken dat het gewoon dwars gedrag is, misschien moet je een keer de rodeo aangaan en blijven tikken totdat ze stopt ?

ariana24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:40

ik zou zeggen na alles wat je hebt geprobeerd, en gedaan ...... een x goed die bak door sjeeeeesen en laten zien wie de baas is
( misschien merkt de pony wel dat als je wilt aanspringen en hij bokt dat jullie het er misschien wel bij laten zitten en de pony zijn zin krijg , kan het ook fout hebben,) maar zo was mijn pony in het begin heel erg en heb 2 x door de bak gevlogen met haar en toen was het over en het aanspringen ging goed en aan gallopperen ook

suc6! ;-)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:46

Over het algemeen kan een paard met bokken een aantal dingen vertellen.

-Meest voorkomend: IK HEB PIJN! Je paard heeft dan waarschijnlijk al heel vaak aangegeven dat er iets niet goed zit, maar de ruiter luisterd niet, dus moet het paard maar gaan "schreeuwen."
-Nog een optie: Ik vind dit heel erg moeilijk! Dat betekend dus dat je zult moeten gaan oefenen en trainen.
-Ik ben vrolijk, jippie! Negeren, als het te gek word afstraffen. Bij 1 klein bokje lach ik er gewoon om.
-Ik ben lui en ik heb hier geen zin in. Dit is het minst waarschijnlijk, maar een kwestie van de rodeo aangaan. Bokriepje en teugels in je buitenhand, zweep in je binnenhand. En op iedere bok been blijven geven.

Dus, weeg deze opties eens voor jezelf af.