welke weg te gaan........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ToeBie

welke weg te gaan........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 23:26

Vast een veel gestelde vraag....hoe krijg je een goede aanleuning?

Mijn paard is 10 jaar. Hij heeft eigenlijk nog nooit aan de teugel gelopen. Ik ben nu bijna 1,5 jaar bezig om dit voor elkaar te krijgen. Ik ben zelf niet ervaren en heb 1,5 uur in de week les. Loopt nu tegen veel dingen aan, misschien heb je advies hierin.

1. Halthouden. De ene instructeur zegt dat als je halthoud je de benen er vanaf dient te houden. De andere instructeur zegt dat je je benen eraan dient te houden. Moet je nu wel of niet de benen er aan of vanaf houden en waarom?
2. Volgens mijn instructeur is aanleuning/nagevelijkheid vooral je handen op dezelfde plek voor het zadel houden. En dan net zolang wachten totdat het paard lichter word (ongeacht de druk die het paard op de teugel geef). Paard dient daarbij voorwaarts te zijn. Je dient alleen been te geven als je paard vertraagt.
Probleem is dat mijn paard een veel langere adem heeft als ik. Hij gaat dan in de teugels hangen (top zwaar). Dus druk op druk. En ik maar wachten, met mijn minimale spierbal-armen, totdat hij lichter wordt. Als ik meer druk op de teugels breng (advies instructeur) gaat hij happen op het bit. Dus hoofd laag-hoog-laag etc. Of hij gaat harder lopen. Of wordt nog zwaarder.
Hoe krijg ik mijn paard aan de teugel? Wat dien je (en op welk moment) daarbij met je benen en / of handen te doen? Wat te doen als hij gaat hangen?

3. Hoe staat alles in verhouding met van achter naar voren rijden? Vanwege mijn les-methode krijg ik van anderen het verwijt dat ik mijn paard te veel met de handen rij ipv met mijn benen en dat ik hem niet van achter naar voren rij.

Vanwege het aanleuningsprobleem gaat mijn les over: meer druk op de teugels leggen zodat mijn paard met zijn hoofd naar 'beneden gaat'. Als ik naar het gedrag van mijn paard kijk (graven in de stal tijdens opzadelen voor de les, heeft hij nooit gedaan!) en mijn plezier in rijden denk ik dat ik niet op de goede weg zit. Ik twijfel omdat ze tegen mij zeggen dat dit een fase is waar je doorheen moet en dat het daarna beter zal gaan. Vanwege mijn onervarenheid weet ik niet of ik met de les -cq rijmethode op de goede weg zit.

Please advies!!!! (Mijn rij-instructeur heeft goede papieren. Maar misschien klikt het gewoon niet)

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:40

Ben niet zo goed in uitleggen, maar zal het proberen :)
Het allerbelangrijkste is dat je benen eraan houd. Ook als je gaat halthouden. Je kan ook halthouden zonder je benen er aan te houden, maar dan zal je paard uit elkaar vallen en van voor zwaar worden en van achter er niet bij zijn. Dus als je gaat halthouden maak je je wat langer en zwaarder. Van voren houd je 'm wat bij je en met je benen rijd je 'm bij zodat ie ook z'n achterhand eronder zet en van voren niet op de voorhand valt.

Om je paard in de aanleuning te krijgen heeft het geen zin om alleen maar druk te houden op de teugels als je niks met je benen doet. Hij zal dan idd alleen maar sterker worden en/of onder je uit gaan lopen. Voor een goede aanleuning moet je dus eigenlijk achteraan beginnen. Eerst moet je zorgen dat je paard goed voorwaarts is. Wat je je paard er van achter dan 'extra' bij kan rijden kun je van voren begrenzen. Zo gauw je paard er door heen komt ontspan je je handen.

Hopelijk heb ik je zo al wat kunnen helpen. Ik zal vast wel wat vergeten zijn ofzo, maar er zijn hier vast wel mensen die me kunnen aanvullen ;)

In ieder geval veel succes ermee! +:)+

midgie

Re: welke weg te gaan........

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 08:48

Ja is moeilijk om even te zeggen hoe je het moet doen, ik ken jou paard niet en je zegt zelf dat je geen ervaring hebt, wat heel apart is als je al 1.5 jaar les krijgt,
Zou ook een andere instructrice nemen desnoods een zonder papieren;-)
Want een goeie instructrice hoort jou te leren hoe je jou paard kan trainen en daar hoef je echt niet elke week les voor te krijgen, een goeie instructrice weet ook dat je van de teugels af moet blijven en met je zit moet werken ,zelf je benen is in deze fase van je les niet eens belangrijk dan, want weet je wanneer je een aanwijzing moet geven op welk moment??
Leer je paard te voelen, dat is wat je instructrice je ook zou moeten kunnen leren.

Je moet met je paard in elk geval gaan rechtrichten, controle gaan krijgen en leren voelen waar zijn benen zijn,zolang jou paard hangt heb je het voor ook niet in orde en kun je niet naar de achterkant gaan werken, je paard moet licht zijn als je aan stelling wil gaan werken anders krijg je geen controle over het achterbeen, ga eens wat grondwerk en handwerk doen.
Misschien is de site www.paardenbegrijpen.nl wat voor je daar staan mooie nuttige dingen en misschien is er wel een instructrice bij jou in de buurt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 08:54

Ik ben het niet eens met punt 2 ja het klopt dat je je handen goed voor je uit moet houden.
Maar je moet ze wel ontspannen houden en met de beweging van de mond meegaan!
OOk moet je drijven als paard te licht word, idem als ie te zwaar word in de hand.
Aanleuning komt vanuit het been.
Zodra je opstapt dien je het paard aan het been te zetten, dus actief laten stappen, en door veel overgangen te rijden maak en houd je hem scherp aan je been.
Een paard dat scherp aan het been is (lichte kuitdruk=reactie) word vanzelf lichter in de hand.
Om de nageeflijkheid te bevorderen rijd je veel voltes en wendingen om de souplesse in de bovenlijn te verbeteren.

Oh ja edit :

neem een andere instructeur!
Erdoorheen rijden door op druk te zetten is geen goede optie.
En die papiertjes? Laat m daar zijn kont mee afvegen, kijk voor de grap eens bij de orun en op deurne wat daar het niveau is hedendaags van de eindejaarsstudenten. Om te huilen, dus dat papiertje zegt mij echt geen ene reet.
Het gevoel dat jij erbij hebt zegt mij veel meer!

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:26

Dit lijkt toch echt op een niet passende leerling/instructeur situatie. Als je geen goed gevoel hebt bij hoe je moet rijden, zou ik op zoek gaan naar iemand anders.

Het blijft wel moeilijk om een paard dat niet gemakkelijk nageeflijk loopt, goed te laten rijden door iemand die het nog niet zo goed kan (zoals jij). Misschien zou je je paard eens door een ervaren iemand kunnen laten rijden zodat het paard wat gemakkelijker wordt en jij dan het goede gevoel meekrijgt?

Succes!

ToeBie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 15:04

luv: mijn instructeur zegt dat bij het halthouden en aan de teugel rijden je niet EN been geeft EN druk op de teugels legt. Dit omdat je
dan EN gast geeft EN remt. Dus ik leer druk op de teugel brengen zonder been.

Midgie: Rij nu 5 jaar en heb in die tijd intensief les gehad. Eerst op manegepaarden en nu (sinds 1,5 jaar) op mijn eigen 10-jarig paardje. Heb eigenlijk in al die tijd niet (goed) aan de teugel leren rijden. Maar met mijn eigen paardje wil ik dat wel doen. Dat bedoel ik met weinig ervaring.
Ik ken paardenbegrijpen.nl. Zal er weer eens doorheen snuffelen.

Crossmonster: Met de beweging van de mond meegaan mag ik absoluut niet. Ik moet mijn handen bij het zadel houden en er juist op letten dat mijn
handen niet naar voren gaan met elke beweging. Als mijn handen naar voren gaan is dat een beloning voor mijn paard terwijl hij juist niet beloond
mag worden omdat hij aan mijn handen trekt.

Zijn kont mee afvegen? :D :D Ik heb in die 5 jaar dat ik nu rij al heel wat instructeurs 'versleten'. Elke x kom ik bij het punt aan dat ik denk
dat het aan de instructie ligt. Denk dat het meer met mij te maken heeft. Ik kan niet meer inschatten of iemand nu wel of geen goede instructeur is. :(
Soms wordt er ook gewoon gezegd 'jaaa het is nu even zwaar deze fase, daar moet je even doorheen. Paardje moet nu wel eens begrijpen dat hij met zijn hoofd naar beneden dient te lopen'. Ben lost in het oerwoud van instructie.. :? Maar een andere instructeur is denk ik daarom geen oplossing. Heb ik al een paar x geprobeerd. :o

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:10

ToeBie schreef:
Vast een veel gestelde vraag....hoe krijg je een goede aanleuning?

Mijn paard is 10 jaar. Hij heeft eigenlijk nog nooit aan de teugel gelopen. Ik ben nu bijna 1,5 jaar bezig om dit voor elkaar te krijgen. Ik ben zelf niet ervaren en heb 1,5 uur in de week les. Loopt nu tegen veel dingen aan, misschien heb je advies hierin.

1. Halthouden. De ene instructeur zegt dat als je halthoud je de benen er vanaf dient te houden. De andere instructeur zegt dat je je benen eraan dient te houden. Moet je nu wel of niet de benen er aan of vanaf houden en waarom?

Kijk maar eens naar een paard in het land dat komt aangerend en stopt voor het hek. Hij zet zijn onderbenen ver onder zijn lichaam om te kunnen remmen. Voor een mooie overgang naar het halthouden is het dus belangrijk dat de achterhand er netjes onderkomt. Benen eraan dus.
ToeBie schreef:
2. Volgens mijn instructeur is aanleuning/nagevelijkheid vooral je handen op dezelfde plek voor het zadel houden. En dan net zolang wachten totdat het paard lichter word (ongeacht de druk die het paard op de teugel geef). Paard dient daarbij voorwaarts te zijn. Je dient alleen been te geven als je paard vertraagt.
Probleem is dat mijn paard een veel langere adem heeft als ik. Hij gaat dan in de teugels hangen (top zwaar). Dus druk op druk. En ik maar wachten, met mijn minimale spierbal-armen, totdat hij lichter wordt. Als ik meer druk op de teugels breng (advies instructeur) gaat hij happen op het bit. Dus hoofd laag-hoog-laag etc. Of hij gaat harder lopen. Of wordt nog zwaarder.
Hoe krijg ik mijn paard aan de teugel? Wat dien je (en op welk moment) daarbij met je benen en / of handen te doen? Wat te doen als hij gaat hangen?

Zie zin 1. Aanleuning is een actieve en constante elastische verbinding tussen ruiterhand en paardenmond. Het paard neemt de teugel aan en zal de hand volgen. Je moet dus wel licht contact houden maar je handen vastzetten op een bepaalde plek zorgt ervoor dat je verstart en dat het paard rukjes in zijn mond krijgt. Dus niet teveel druk (geen spierballenwerk) en de mond volgen. Je moet het paard uitnodigen om aanleuning te zoeken. Pas als die aanleuning er is (testen door halsstrekken) kan je verder gaan en nageeflijkheid vragen.
ToeBie schreef:
3. Hoe staat alles in verhouding met van achter naar voren rijden? Vanwege mijn les-methode krijg ik van anderen het verwijt dat ik mijn paard te veel met de handen rij ipv met mijn benen en dat ik hem niet van achter naar voren rij.
Daar kan ik m alles bij voorstellen! Je blokkeert van voren. Je kan je paard niet aan de teugel dwingen maar moet hem aan de teugel zeuren. Vriendelijk zijn met je hand dus!
ToeBie schreef:
Vanwege het aanleuningsprobleem gaat mijn les over: meer druk op de teugels leggen zodat mijn paard met zijn hoofd naar 'beneden gaat'. Als ik naar het gedrag van mijn paard kijk (graven in de stal tijdens opzadelen voor de les, heeft hij nooit gedaan!) en mijn plezier in rijden denk ik dat ik niet op de goede weg zit. Ik twijfel omdat ze tegen mij zeggen dat dit een fase is waar je doorheen moet en dat het daarna beter zal gaan. Vanwege mijn onervarenheid weet ik niet of ik met de les -cq rijmethode op de goede weg zit.

Please advies!!!! (Mijn rij-instructeur heeft goede papieren. Maar misschien klikt het gewoon niet)

Ik heb het zelfde gehad. Zeer ervaren instructeur, Z-jurylid, heeft al vele ruiters naar de Z geholpen maar hier kon ik niks mee. Ik kreeg voortdurend te horen dat ik 'strenger' moest zijn. Ik kreeg blaren op mijn handen en mijn paard werd steeds dwarser. Ik ben met deze lessen gekapt en daar ben ik erg blij over.
volg je gevoel!

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:13

Crossmonster zei:
Citaat:
neem een andere instructeur!
Erdoorheen rijden door op druk te zetten is geen goede optie.
En die papiertjes? Laat m daar zijn kont mee afvegen, kijk voor de grap eens bij de orun en op deurne wat daar het niveau is hedendaags van de eindejaarsstudenten. Om te huilen, dus dat papiertje zegt mij echt geen ene reet.
Het gevoel dat jij erbij hebt zegt mij veel meer!

:j
Ik kan het alleen maar eens zijn met Crossmonster! Goede instructie is niet gemakkelijk te vinden. Ik heb zelf ook de nodige problemen ermee gehad en toen ik op het punt was dat ik me er niet fijn bij voelde en het naar mijn paard toe niet goed voelde had ik het helemaal gehad met de goedbedoelde instructie. Ik heb het nu over een heel andere boeg gegooid en krijg nu les op de klassieke manier; duurt langer, maar ik ben met mijn paardje weer een team en ik ben ervan overtuigd dat we nu op de goede weg zitten! En het belangrijkste we hebben er allebei weer heel veel plezier in! Succes en kijk toch maar eens verder zou ik zeggen, zodat je met een big smile van je paardje afkomt stappen i.p.v. gefrustreerd!

zevenmoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:15

hoi waar kom je ongeveer vandaag mag ook in pb want misschien kan ik je gewoon een keertje komen helpen met je paard.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:19

Je paard loopt niet zomaar 'niet aan de teugel'. Als je paard aan de teugel rijdt, betekend dat het dier ontspannen loopt, waarbij de rug goed wordt gebruikt en de achterhand onder de massa komt.
Heb je je paard wel eens na laten kijken door een veearts of osteopaat? Het kan zijn dat je paard lichamelijk niet lekker is, waardoor hij niet geheel kan ontspannen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:30

ToeBie schreef:
luv: mijn instructeur zegt dat bij het halthouden en aan de teugel rijden je niet EN been geeft EN druk op de teugels legt. Dit omdat je

Totaal niet mee eens, het is geen auto of fiets...
Hoe meer je remt met je handen (opvangt) hoe meer gas je juist moet geven (been!)
Om paard in zijn geheel meer bij elkaar te rijden.
Alleen met de hand remmen resulteerd in een paard dat achter niets meer doet en rug uiteindelijk vast zet.

Citaat:
Crossmonster: Met de beweging van de mond meegaan mag ik absoluut niet. Ik moet mijn handen bij het zadel houden en er juist op letten dat mijn
handen niet naar voren gaan met elke beweging. Als mijn handen naar voren gaan is dat een beloning voor mijn paard terwijl hij juist niet beloond

Op het moment dat hij gaat hangen moet je juist eens proberen alles los te gooien(en uiteraard flink been erbij) maar zodra jij alles losgooit, beloon je hem niet, maar mist hij ineens dat lekkere handje waar ie zo op aan het steunen/hangen was.
En niet met je handen meebewegen, djies waar heeft hij of zij zijn papieren dan vandaan??
Gespaard met de zegeltjes van de pakjes boter???

Citaat:
Zijn kont mee afvegen? :D :D Ik heb in die 5 jaar dat ik nu rij al heel wat instructeurs 'versleten'. Elke x kom ik bij het punt aan dat ik denk
dat het aan de instructie ligt. Denk dat het meer met mij te maken heeft. Ik kan niet meer inschatten of iemand nu wel of geen goede instructeur is. :(
Soms wordt er ook gewoon gezegd 'jaaa het is nu even zwaar deze fase, daar moet je even doorheen. Paardje moet nu wel eens begrijpen dat hij met zijn hoofd naar beneden dient te lopen'. Ben lost in het oerwoud van instructie.. :? Maar een andere instructeur is denk ik daarom geen oplossing. Heb ik al een paar x geprobeerd. :o

Ik kan je met zekerheid zeggen dat als je instructeur je leert , wat jij hier verkondigd, het geen goede instructie is, en diegene beter kan gaan breien of punniken, maar haal zoiemand in hemelsnaam uit de bak...

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:07

eldie schreef:
Dit lijkt toch echt op een niet passende leerling/instructeur situatie. Als je geen goed gevoel hebt bij hoe je moet rijden, zou ik op zoek gaan naar iemand anders.

Het blijft wel moeilijk om een paard dat niet gemakkelijk nageeflijk loopt, goed te laten rijden door iemand die het nog niet zo goed kan (zoals jij). Misschien zou je je paard eens door een ervaren iemand kunnen laten rijden zodat het paard wat gemakkelijker wordt en jij dan het goede gevoel meekrijgt?

Succes!

Een ander op je paard te laten rijden om het nageeflijker te laten lopen is niet echt motiverend. Zo leer je het nooit zelf en spreek uit ervaring ;) Maar om het verschil te voelen dan is het wel handig dat een ervaren persoon het paard er door heen rijd (op de juiste manier uiteraard)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:34

ToeBie schreef:

Midgie: Rij nu 5 jaar en heb in die tijd intensief les gehad. Eerst op manegepaarden en nu (sinds 1,5 jaar) op mijn eigen 10-jarig paardje. Heb eigenlijk in al die tijd niet (goed) aan de teugel leren rijden. Maar met mijn eigen paardje wil ik dat wel doen. Dat bedoel ik met weinig ervaring.
Ik ken paardenbegrijpen.nl. Zal er weer eens doorheen snuffelen.

Er lopen heel wat prutsers rond die zich instructeur noemen. Ik denk dat je op zoek moet gaan naar iemand die je leert recht richten, en die les geeft volgens het Skala der Ausbildung, waarbij je werkt aan recht gerichtheid, takt, aanleuning, ontspanning en al dat soort zaken. Stop desnoods even een poosje met lessen en laat alles even uit je gedachten gaan. Alle meningen van anderen doen er niet toe, schud die van je af. Je moet eerst weer terug naar jezelf en naar je paard. Wat wil je bereiken met hem en op welke manier?En bedenk dat alleen een recht gericht paard zich laat verzamelen! Als je een paard recht rijdt, dan komt die nageeflijkheid vanzelf. En dus niet door je paard in een bepaalde houding te dwingen.

Vwb je instructeur: bedenk ook eens wat je je paard aandoet door zo oneerlijk op hem te rijden...dan is de knoop snel doorgehakt denk ik... Als je op zoek gaat naar een andere, spreek dan af dat je eerst 10 proeflesjes draait en dat je dan laat weten of je doorgaat. En wees ook kritisch, stel vragen over de lesmethode, vraag door zodat je een beeld krijgt hoe die persoon over paarden denkt. Maar weet ook vooral hoe je het zelf wilt en als jullie niet op 1 lijn zitten, begin er dan niet aan, maar zoek iemand anders die wel bij jullie past.

ToeBie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 01:13

Ben weer een aantal weken verder. Bedankt voor alle tips. :j
"Alles" gaat nog steeds moeizaam. Als ik zelf rij (zonder les) gaat het mij beter af als tijdens de les. Verschil is vooral dat ik met een langere teugel rij waardoor mijn paard het beter accepteert. Hoe korter de teugel en hoe groter het tempo hoe moeilijk het wordt om hem aan de teugel te rijden.

Maar ook met iets langere teugel gaat hij soms happen op het bit / onrustig met het hoofd. Bij elke stap met zijn voorbenen gooit hij dan zijn hoofd naar beneden en hapt op het bit. Weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.
Als ik les heb moeten de teugels steeds korter (als mijn paard niet wil nageven moet ik de teugels steeds korter pakken / meer druk uitoefenen) waardoor mijn paard steeds narriger wordt. Snap ik ook wel van hem.
Tijdens de les liep hij heel hard naar achteren (jaja..been erbij..deed ik) om druk van de teugels te ontwijken en was hij heel onrustig met zijn hoofd. O.a. ook met zijn oren (spierpijn denk ik). Sinds een jaar probeer ik hem aan de teugel te rijden maar daarvoor (4 jaar) heeft hij dat nooit hoeven doen. Zijn spieren in de bovenhals zijn niet ontwikkeld (onderhals spieren meer).

1. Zijn er andere oefeningen dan bijv stelling vragen of een paard losser te krijgen c.q. aan de teugel te leren lopen? Momenteel is het vooral (in de les) dmv stelling en druk druk druk op de teugel.
2. Rare vraag misschien. Ik hoor zo vaak 1x 'goed' corrigeren zodat het paard weet dat hij het niet mag doen of hem laten weten dat hij iets anders moet doen dan alleen maar te 'vragen'. Hoe ver mag je gaan met corrigeren qua dwang? Mag je bijv. heel! hard! een ruk geven aan een teugel? Zo dat het paard met zijn hoofd helemaal omhoog komt (als hij ongehoorzaam is)? Ik zie het andere ruiters doen en mijn instructeur doet het ook. Beetje rare vaag...maar ben benieuwd hoe ver men mag gaan. Ik vind het persoonlijk al snel te ver gaan maar ben waarschijnlijk een watje... Ik ben er ook voorstander van dat iedereen die paard wil leren rijden zelf ff een minuutje met een bit in moet lopen (misschien shetlander bitje dan..) :D
3. Wanneer weet je of iets een fase is met je paard of dat je echt op de verkeerde weg bent?
4. Kun je een paard met slechte bespiering in de bovenhals / wel iets onderhals / c.q. misschien ook slechte ervaring van het paard met aan de teugel lopen zonder kracht aan de teugel leren lopen? Ik begin mij dat toch echt af te vragen. -:(-

Als jullie nog tips hebben (ipv zoek een nieuwe instructeur..) graag... :j

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:49

Hmm, ik ben het sowieso niet met je instructeur eens. Ik heb precies hetzelfde probleem dat jij hebt. Ik moet en mijn been eraan houden, en druk houden zolang zij als een kameel loopt. Je merkt dat ze heel snel doorhebben dat als zij omlaag gaan, en jij je hand dus ontspant (!), dat dat een stuk fijner loopt. Tevens moet je dan nog steeds goed je been eraan houden want zodra ze aan de teugel gaan lopen, gaat het even iets moeilijker en willen ze nog weleens gaan hangen. Voorwaarts houden dus!
In stap trouwens wel goed met de beweging van de mond meegaan! Als ze erg gevoelig zijn kan je hierdoor een teugelkreupel paard krijgen. Met draf inderdaad je hand stil houden.

Mijn paardje heeft ook een beetje een onderhals en nog niet echt bespiering bovenin de nek. Ik longeer haar dan ook 2 keer per week met touwtje of bijzet zodat ze die spieren goed kan trainen zonder dat ik er ook nog eens bovenop loop te klungelen.

Ik wens je veel succes, en vooral veel doorzettingsvermogen!;)

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:14

Ik herken dit probleem. Mijn paardje kon ook echt niet aan de teugel lopen. Nooit geleerd, geen bespiering bovenkant hals, geen bespiering achterkant, geen bespiering buik (een echte fokmerrie). En vooral ook geen zin om over de rug te lopen. In het begin ook veel met druk gereden. En als zij dan wat aanleuning aannam, gelijk!!! ontspannen en belonen. Ik heb dit probleem in twee verschillende manieren opgelost/verbeterd. Afwissellend veel voorwaarts rijden, aan het been maken, achterhand versterken, op je zit rijden, overgangen rijden, tempowisselingen en laat dat hoofd dan maar wat gaan. Gewoon net contact houden. En dit zo nu en dan afwisselingen met wat meer druk (en bij ons dan tempo laag, dan ontspande ze meer) en gelijk belonen als ze haar rug niet wegdrukte en later ging nageven en het bit niet meer vastpakte. Nu begint haar achterhand en bovenlijn van haar hals steeds mooiere bespiering te krijgen. Daardoor gaat alles veel soepeler en gemakkelijker. Ook heb ik nu haast geen druk meer nodig, mijn hulpen, zowel van been als hand, zijn veel verfijnder geworden. Maar ben nu zo'n 2 jaar bezig. Vooral het laatste half jaar gaan we met sprongen vooruit. Pas was laatst mijn intructrice sinds hele lange tijd er weer eens opgegaan. Zij wist heel goed wat voor een draak dat mijn paardje kon zijn. Ze zij dat ze heel erg fijn afgesteld was op de hulpen. Je kan je wel voorstellen hoe trots ik was. Dus heb geduld. Werk veel aan het verbeteren van de bespiering dmv voorwaarts, niet te veel focussen op het hoofd. doorzetten hoor.

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:16

Trouwens, die van mij is nu al bijna 20. Dus ook een "" oude"kan je best wel goed leren lopen.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:26

Ook ik kan mij niet erg vinden in wat jouw instructeur zegt. Heb zelf jaren met mijn eerste paardje geworsteld. Maar het begint toch echt met drijven en impuls naar voren. Zolang dat niet voor elkaar is hoef je de rest niet te proberen.

Het zal overigens wel heel moeilijk zijn op een paardje met een flinke onderhals. Hoe doet ie het onder een echt goede ruiter? Het heeft mij heel goed geholpen dat mijn instructeur mijn paard 1x per week reed, de knopjes er weer goed opzette zodat ik de rest van de week prettig kon rijden.

Ook een optie is om, totdat de onderhals er een beetje vanaf is, te trainen met een hulpmiddeltje zoals bijvoorbeeld een halsverlenger of een thiedeman-teugel zodat jouw paard niet zijn kracht in de strijd kan gooien en jij niet hoeft te trekken. Te veel druk op de teugels kan nooit de bedoeling zijn. Daar zou ik als paard ook tegenin gaan.

Probeer eens veel impuls te krijgen door veel overgangen te rijden, hard vooruit te galopperen etc. Dit mag allemaal nog zonder dat hij aan de teugel loopt. Dan vraag je op de volte stelling naar binnen terwijl je de buitenteugel erbij houdt. Wissel regelmatig van hand en/of rijd heel veel korte wendingen links/rechts (of achtjes) en kijk eens of hij daarop reageert?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:05

Ik moet ook toegeven dat ik me niet echt kan vinden in de uitleg over je instructeur. Bovendien niet elke goede ruiter is een goed instructeur en omgekeerd en niet elke methode/aanpak werkt bij elk paard.

Je zegt zelf als je zelf rijdt gaat het beter. MAAR je laat hem losser. Werk van hieruit verder, je paard moet de juiste bespiering krijgen, dus laat hem rustig ontspannen voorwaarts neerwaarts lopen, been eraan en licht begrenzen op je buitenteugel. Lok niet onnodig verzet uit, want als het neerkomt op wie houdt het langst druk en wie maakt zich het sterkst, dan trek je vroeg of laat aan het kortste eind. Vraag langzaamaan iets meer oprichting (proces van weken al dan niet maanden).
Probeer je paard recht te richten door veel grote voltes en slangenvoltes te rijden, let op lengte buiging, duw je paard met je binnenbeen naar je buitenteugel. Buiging afwisselen met rechtdoor rijden (diagonaal, middelijn,...) overgangen en schijnovergangen. Je paard alert maken op je zit en been.
Nooit 2 starre handen, ook nooit een ruk in de mond geven. Een paard moet vertrouwen hebben in de ruiterhand en als je het pijn doet zet je 2 stappen achteruit.
Longeer af en toe met bijzetteugels of driepunts teugel om de juiste halsbespiering te trainen, nooit te lang want je wil geen stijf paard. Steeds goed achterhand activeren en vooruit houden, alleen een paard dat goed vooruit is kan zich vooraan geven -> nageefelijk.
Als je echt wanhopig bent kan een thiedemann misschien helpen (mits goed afgesteld)

ToeBie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 23:11

Tnx allemaal!! :j
Ik lees een paar x drijven en impuls naar voren. Mijn paard wil graag onder mij uit lopen. Als ik een ophouding maak reageert hij te weinig. Na een stevige ophouding is zijn reactie om op het bit te te gaan hangen cq trekken. Wat kan ik dan het beste doen?

Met galopperen is het eigenlijk hetzelfde. Hij wil harder dan ik. Ik galopper ook niet graag omdat hij niet lekker te sturen is. Doordat hij niet inbuigt, aan de teugel wil lopen etc. Voor mijn gevoel hoef ik hier net zo goed niet aan te beginnen. Alles wat nl in draf moeizaam gaat, lukt me in galop al helemaal niet. Is dat raar?

Ik denk dat hij het allemaal (ook al zijn we al een jaar fanatiek aan het oefenen) qua bespiering moeilijk vindt. Tijdens het rijden flappart hij soms met zijn oren. Denk spierpijn? :\

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:11

Ik raad je in ieder geval een boek aan: Ruiters en Rechters van Ernest van Loon.

Als hij op het bit gaat hangen na een ophouding, is waarschijnlijk de ophouding te lang.

Hij moet echt eerst leren om zelf zijn hoofd te dragen. Anders loopt hij volledig op de voorhand. Hij kan niet harder trekken dan jij op dat moment doet. Loslaten dus! eerst proberen aan een lange(re) teugel een lichte aanleuning (dwz een constant contact dat hij ook accepteert en in stand houdt) te realiseren.

maak hem wel gehoorzaam aan het bit. Oefen met overgang van draf naar stap. Reageert hij niet, herhaal het dan met een zwaardere hele ophouding (dus halthouden). Daarna aandraven en nog een keer halthouden, met een een lichtere hele ophouding. Vervolgens weer aandraven en netjes terug naar stap. Net zoals hij gehoorzaam aan het been kan worden, kan hij ook leren gehoorzaam op het bit te worden. Steeds weer beginnen met een kleine hulp. Zorg daarbij dat je goed zwaar gaat zitten.
Het harder gaan een manier zijn van je paard om aan het werk te ontsnappen. Harder is nl. gemakkelijker dan gewicht op de achterhand! In galop kost het hem allemaal nog meer kracht, dus zal hij nog meer die neiging hebben.
Als hij gehoorzamer op een ophouding reageert, kan je het been eraan houden en toch het tempo controleren.

Als hij vlucht voor het been, kan je ook een volte rijden. door de volte te sluiten, kan je het tempo controleren. Hij kan nl. niet heel hard op een wat kleinere volte.

P.s. is zijn gebit in orde?

ToeBie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 12:57

Boek Ruiters en Rechters heb ik. Maar...nog niet helemaal gelezen. Alleen fragmenten. Ik zal hem uit de kast pakken. Bedankt voor de tip!
Klopt de ophouding is ook te lang. Mij is geleerd dat eerst het paard dient los te laten en dan pas ik . Anders krijgt hij een beloning, als hij loslaat, voor het vasthouden.
En inderdaad hij draagt zijn eigen hoofd niet en hij loopt op de voorhand.
Zijn bit in in order (ook het zadel). Het is onkunde van mijn paard en mij. En momenteel problemen met de instructie. :( :?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:05

Wat die ophouding betreft: de reactie die je op dit moment wilt, is een effect op het tempo. Juist als je langer gaat trekken, gaat hij terugtrekken. Dus een korte ophouding, krijg je geen, of te weinig reactie, sterker herhalen. Bij wel een reactie (halthouden): belonen! En dan weer van voor af aan beginnen met een lichte hele ophouding.

Hij heeft blijkbaar nog niet de link gelegd dat loslaten minder druk betekent.
Lees in R&R maar eens het hoofdstuk over de corrigerend weerstandbiedende hand. Idd een andere benadering maar het kan helpen om hem dit even duidelijk te maken.
En neem de tijd, als je het uitprobeert!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:03

Het zou mooi zijn als je op een goed doorgereden paard een paar keer kon rijden. Om te 'voelen' hoe dat werkt. Het 'ruitergevoel' is iets wat je kunt leren door goede ervaringen. Als je niet weet hoe het voelt, is het moeilijk te herkennen.
Hoe zijn de klieren van je paard die achter de kaak zitten (tussen kaak en hals in). Als die te strak zijn, is het voor een paard erg moeilijk (onmogelijk) om na te geven. Je moet de klier kunnen vastpakken wanneer het paard nageeft.

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:38

Ik ben het helemaal met beantsje eens. Dat harder lopen is om onder het werk uit te komen. Een lopering paard wil nog niet zeggen dat hij aan het been is. :n En als hij harder gaat dan jij wil ben je gauw geneigd om je been er af te houden. Niet doen ! been eraan!. Wat vaak nog wel eens wil helpen is kleine stukjes galopperen Dus correct!! aanspringen (gelijk op je been, anders direct stevigere hulp en eventueel klein tikje), Diep blijven zitten met been erbij en al na bv 1 lang zijde of volte al weer terug. Dit is een goede oefening tegen het harder gaan en hangen. En ook inderdaad oefenen op terug komen op een ophouding. Door juist eerst in een laag tempo (stap en als dat goed gaat rustige draf) een overgang terug te maken. eerst teugelhulp klein houden en proberen extra met je zit te werken. Dus zwaar zitten, kruis aantrekken,je kuiten er heel lichtjes aan(niet drijven, maar aanleuning) en stemhulp. Geen reactie... dan ophouding iets steviger maken. bij reactie gelijk ontspannen en belonen. Nu deze oefening een paar keer op dezelfde plek uitvoeren. Je paardje gaat dan een beetje anticperen en komt dan al vanzelf wat terug. Dat is in dit stadium juist wat je wilt, zodat je je ophouding kan verfijnen. wel goed met je zit/stem blijven weken. Niet verwachten dat het in 1 les op te lossen is maar als je dit soort oefeningen blijft doen, boek je echt resultaat. Jou paardje is, als ik hetzo lees, gewoon niet zo goed aan de hulpen. Teugel en beenhulpen. Concentreer je nu eerst voornamelijk toch op die motor die aan de achtekant zit, dus je beenhulpen.