Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ik heb in die 5 jaar dat ik nu rij al heel wat instructeurs 'versleten'. Elke x kom ik bij het punt aan dat ik denk
Maar een andere instructeur is denk ik daarom geen oplossing. Heb ik al een paar x geprobeerd.
ToeBie schreef:Vast een veel gestelde vraag....hoe krijg je een goede aanleuning?
Mijn paard is 10 jaar. Hij heeft eigenlijk nog nooit aan de teugel gelopen. Ik ben nu bijna 1,5 jaar bezig om dit voor elkaar te krijgen. Ik ben zelf niet ervaren en heb 1,5 uur in de week les. Loopt nu tegen veel dingen aan, misschien heb je advies hierin.
1. Halthouden. De ene instructeur zegt dat als je halthoud je de benen er vanaf dient te houden. De andere instructeur zegt dat je je benen eraan dient te houden. Moet je nu wel of niet de benen er aan of vanaf houden en waarom?
ToeBie schreef:2. Volgens mijn instructeur is aanleuning/nagevelijkheid vooral je handen op dezelfde plek voor het zadel houden. En dan net zolang wachten totdat het paard lichter word (ongeacht de druk die het paard op de teugel geef). Paard dient daarbij voorwaarts te zijn. Je dient alleen been te geven als je paard vertraagt.
Probleem is dat mijn paard een veel langere adem heeft als ik. Hij gaat dan in de teugels hangen (top zwaar). Dus druk op druk. En ik maar wachten, met mijn minimale spierbal-armen, totdat hij lichter wordt. Als ik meer druk op de teugels breng (advies instructeur) gaat hij happen op het bit. Dus hoofd laag-hoog-laag etc. Of hij gaat harder lopen. Of wordt nog zwaarder.
Hoe krijg ik mijn paard aan de teugel? Wat dien je (en op welk moment) daarbij met je benen en / of handen te doen? Wat te doen als hij gaat hangen?
ToeBie schreef:Daar kan ik m alles bij voorstellen! Je blokkeert van voren. Je kan je paard niet aan de teugel dwingen maar moet hem aan de teugel zeuren. Vriendelijk zijn met je hand dus!3. Hoe staat alles in verhouding met van achter naar voren rijden? Vanwege mijn les-methode krijg ik van anderen het verwijt dat ik mijn paard te veel met de handen rij ipv met mijn benen en dat ik hem niet van achter naar voren rij.
ToeBie schreef:Vanwege het aanleuningsprobleem gaat mijn les over: meer druk op de teugels leggen zodat mijn paard met zijn hoofd naar 'beneden gaat'. Als ik naar het gedrag van mijn paard kijk (graven in de stal tijdens opzadelen voor de les, heeft hij nooit gedaan!) en mijn plezier in rijden denk ik dat ik niet op de goede weg zit. Ik twijfel omdat ze tegen mij zeggen dat dit een fase is waar je doorheen moet en dat het daarna beter zal gaan. Vanwege mijn onervarenheid weet ik niet of ik met de les -cq rijmethode op de goede weg zit.
Please advies!!!! (Mijn rij-instructeur heeft goede papieren. Maar misschien klikt het gewoon niet)
Citaat:neem een andere instructeur!
Erdoorheen rijden door op druk te zetten is geen goede optie.
En die papiertjes? Laat m daar zijn kont mee afvegen, kijk voor de grap eens bij de orun en op deurne wat daar het niveau is hedendaags van de eindejaarsstudenten. Om te huilen, dus dat papiertje zegt mij echt geen ene reet.
Het gevoel dat jij erbij hebt zegt mij veel meer!
ToeBie schreef:luv: mijn instructeur zegt dat bij het halthouden en aan de teugel rijden je niet EN been geeft EN druk op de teugels legt. Dit omdat je
dan EN gast geeft EN remt. Dus ik leer druk op de teugel brengen zonder been.
Citaat:Crossmonster: Met de beweging van de mond meegaan mag ik absoluut niet. Ik moet mijn handen bij het zadel houden en er juist op letten dat mijn
handen niet naar voren gaan met elke beweging. Als mijn handen naar voren gaan is dat een beloning voor mijn paard terwijl hij juist niet beloond
mag worden omdat hij aan mijn handen trekt.
Citaat:Zijn kont mee afvegen?![]()
Ik heb in die 5 jaar dat ik nu rij al heel wat instructeurs 'versleten'. Elke x kom ik bij het punt aan dat ik denk
dat het aan de instructie ligt. Denk dat het meer met mij te maken heeft. Ik kan niet meer inschatten of iemand nu wel of geen goede instructeur is.![]()
Soms wordt er ook gewoon gezegd 'jaaa het is nu even zwaar deze fase, daar moet je even doorheen. Paardje moet nu wel eens begrijpen dat hij met zijn hoofd naar beneden dient te lopen'. Ben lost in het oerwoud van instructie..Maar een andere instructeur is denk ik daarom geen oplossing. Heb ik al een paar x geprobeerd.
eldie schreef:Dit lijkt toch echt op een niet passende leerling/instructeur situatie. Als je geen goed gevoel hebt bij hoe je moet rijden, zou ik op zoek gaan naar iemand anders.
Het blijft wel moeilijk om een paard dat niet gemakkelijk nageeflijk loopt, goed te laten rijden door iemand die het nog niet zo goed kan (zoals jij). Misschien zou je je paard eens door een ervaren iemand kunnen laten rijden zodat het paard wat gemakkelijker wordt en jij dan het goede gevoel meekrijgt?
Succes!
Maar om het verschil te voelen dan is het wel handig dat een ervaren persoon het paard er door heen rijd (op de juiste manier uiteraard) ToeBie schreef:luv: mijn instructeur zegt dat bij het halthouden en aan de teugel rijden je niet EN been geeft EN druk op de teugels legt. Dit omdat je
dan EN gast geeft EN remt. Dus ik leer druk op de teugel brengen zonder been.
Midgie: Rij nu 5 jaar en heb in die tijd intensief les gehad. Eerst op manegepaarden en nu (sinds 1,5 jaar) op mijn eigen 10-jarig paardje. Heb eigenlijk in al die tijd niet (goed) aan de teugel leren rijden. Maar met mijn eigen paardje wil ik dat wel doen. Dat bedoel ik met weinig ervaring.
Ik ken paardenbegrijpen.nl. Zal er weer eens doorheen snuffelen.
Crossmonster: Met de beweging van de mond meegaan mag ik absoluut niet. Ik moet mijn handen bij het zadel houden en er juist op letten dat mijn
handen niet naar voren gaan met elke beweging. Als mijn handen naar voren gaan is dat een beloning voor mijn paard terwijl hij juist niet beloond
mag worden omdat hij aan mijn handen trekt.
Zijn kont mee afvegen?![]()
dat het aan de instructie ligt. Denk dat het meer met mij te maken heeft. Ik kan niet meer inschatten of iemand nu wel of geen goede instructeur is.![]()
Soms wordt er ook gewoon gezegd 'jaaa het is nu even zwaar deze fase, daar moet je even doorheen. Paardje moet nu wel eens begrijpen dat hij met zijn hoofd naar beneden dient te lopen'. Ben lost in het oerwoud van instructie..Maar een andere instructeur is denk ik daarom geen oplossing. Heb ik al een paar x geprobeerd.
En als hij harder gaat dan jij wil ben je gauw geneigd om je been er af te houden. Niet doen ! been eraan!. Wat vaak nog wel eens wil helpen is kleine stukjes galopperen Dus correct!! aanspringen (gelijk op je been, anders direct stevigere hulp en eventueel klein tikje), Diep blijven zitten met been erbij en al na bv 1 lang zijde of volte al weer terug. Dit is een goede oefening tegen het harder gaan en hangen. En ook inderdaad oefenen op terug komen op een ophouding. Door juist eerst in een laag tempo (stap en als dat goed gaat rustige draf) een overgang terug te maken. eerst teugelhulp klein houden en proberen extra met je zit te werken. Dus zwaar zitten, kruis aantrekken,je kuiten er heel lichtjes aan(niet drijven, maar aanleuning) en stemhulp. Geen reactie... dan ophouding iets steviger maken. bij reactie gelijk ontspannen en belonen. Nu deze oefening een paar keer op dezelfde plek uitvoeren. Je paardje gaat dan een beetje anticperen en komt dan al vanzelf wat terug. Dat is in dit stadium juist wat je wilt, zodat je je ophouding kan verfijnen. wel goed met je zit/stem blijven weken. Niet verwachten dat het in 1 les op te lossen is maar als je dit soort oefeningen blijft doen, boek je echt resultaat. Jou paardje is, als ik hetzo lees, gewoon niet zo goed aan de hulpen. Teugel en beenhulpen. Concentreer je nu eerst voornamelijk toch op die motor die aan de achtekant zit, dus je beenhulpen.