paard valt uit elkaar na galloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tmara

paard valt uit elkaar na galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 22:33

Na een tijdje te hebben getwijfeld hier een topic over te openen, doe ik toch maar een poging :Y)

Even een kleine intro: Roann is bijna 5 jaar, een kruising haflinger x tinker en rij hem inmiddels één jaar.

Telkens als ik ongeveer 2 rondjes heb gegallopeerd, valt meneer compleet uit elkaar en is vrijwel niet meer vooruit te branden, ook veranderd zijn gangwerk, om het stomweg te zeggen gaat hij voor mijn gevoel meer veren, terwijl er in zijn gangwerk niets tot weinig veranderd. Ik heb ondertussen al het een en ander uit geprobeert, brokken bijvoeren word hij alleen maar heet van en na de galop idem, gewoon door 'pushen' en erdoorheen rijden had absoluut geen effect.

Misschien iemand die met het zelfde probleem te kampen heeft gehad en me kan helpen ?
Laatst bijgewerkt door Tmara op 21-02-09 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: paard valt uit elkaar na galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:34

is het na de galop, of tijdens de galop? ik zou iig met zweepje gaan rijden, als jij hem been geeft en hij reageert niet dan een tik met de zweep geven..

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 22:37

Na de galop, rij altijd met zweep maar ook dat helpt dan niet meer ;)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:38

Maar valt ie dan na die twee rondjes zelf uit galop? Of rijd jij hem terug naar de draf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:39

hoe vaak rijd je hem? en hoe lang? kan het niet zijn dat hij gewoon even moet bijkomen? zo niet dan ben je wss niet consequent genoeg. heb je de zweep altijd in dezelfde hand? zo ja dan zou ik hem eens in je andere hand doen, daar willen ze nog wel eens van 'schrikken' omdat ze dat niet gewend zijn.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 22:46

@PattyOosten: over het algemeen gezien hoef ik maar 2 rondjes te galloperen voordat hij uit elkaar valt, hij valt 'vrijwel' nooit uit zichzelf uit de galop ;)

@dees_daan: Ik rij ongeveer 4 x in de week 1 uur , voornamenlijk vanwege zijn leeftijd tot op hede, maar dat gaan we opvoeren naar 5 á 6 dagen, mn zweep heb ik altijd in mn binnenhand, maar ook die doet hem dan niet zo veel meer :Y)
Laatst bijgewerkt door Tmara op 21-02-09 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:46

oke, dus zijn conditie is wel goed. dan zou ik je zweep eens in je buitenhand doen, kijken wat hij dan doet :) let er wel op dat je hem niet afstompt..

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 22:48

@dees_daan: haha, nee wees maar gerrust, zou niet durven :o

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:49

Tmara schreef:
@PattyOosten: over het algemeen gezien hoef ik maar 2 rondjes te galloperen voordat hij uit elkaar valt, hij valt 'vrijwel' nooit uit zichzelf uit de galop ;)

Twee rondjes vind ik niet zo heel veel, of is je bak heel groot? Misschien is het toch een conditioneel probleem? Of heeft ie in een eerder stadium aangeleerd dat je na de galop mag labbekakken?

Probeer eens hoe het gaat als je maar een half rondje in galop gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:50

ik bedoel dat je dus niet te vaak een klein tikje geeft, zodat hij straks helemaal niet meer reageert :)

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:53

Ik denk dat het wel een beetje gemakzucht van je paard is. Mijn paard kan dit ook doen hoor, maar ben daar heel streng in. En na enkele keren/weken gaat het vele malen beter. Dus toch strenger zijn, en door laten lopen. Wat bij mij ook wel goed hielp, is met de stem werken.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 22:59

@ PattyOosten : bak is geloof ik maar 20x40 dus redelijk klein, halve rondje is geen probleem

@xLienepienx : Hij is door een ander ingereden, toen hij kon stappen draven en galloperen met een ander erop heb ik 'm overgenomen, en ben er zelf altijd concequent in

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:08

Oke, misschien met wat training aan de longe dat je hem wat actiever kan krijgen. Ik rijd af en toe ook een friese merrie die nogal lui aangelegd is. Ze begint altijd erg actief, maar verliest dit vaak. Toch heel veel vooruit rijden, en weinig aan de voorkant zitten op dat moment

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:56

Misschien heeft je paard meer aan kleine stukjes galopperen. Als je langer galoppeert, wordt je paard soms wat hangerig.
Als je vanuit de galop naar draf gaat, goed doordraven. Niet in eens sukkeldrafje laten vallen.
Is je paard goed aan je been? zorg hier dan voor.

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:29

Ik had ongeveer hetzelfde probleem en ik heb dit opgelost door veel overgangen draf-galop te rijden, en heel duidelijk met zit te rijden..Goed opvangen met je teugel en zit, denk ik. En stemgeluid werkt altijd.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:20

doet hij dit ook wanneer je hem longeert?

en idd veel overgangen maken. en consequent blijven,

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:26

ik heb hetzelfde
ik heb een 19jarige pony
die overigens erg heet is
maar na het galloperen valt hij helemaal uitelkaar
erg lastig op wedsrijd
zelf weet ik ook niete cht wat k ermee meot
k zit met bijna precies utzelfde als jou!:+