Onrustig hoofd bewegen tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julez

Onrustig hoofd bewegen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:26

Hoi allemaal,

Pff de ene ellende is nog niet voorbij, of het andere begint alweer!

Mijn paard heeft nu namelijk sinds een week of 2 met rijden de gewoonte om constant onrustig zijn hoofd in de lucht te gooien.
Ik snap gewoon niet waar het vandaan kan komen!
Hij zit verder wel gewoon lekker los, en is lekker voorwaarts.
Het is ook niet zo dat hij het doet om onder teugeldruk uit te komen, want zelfs met lange teugel (lees: waslijntjes) blijft hij het constant doen.

Ik kan nu zelf momenteel helaas niet rijden door omstandigheden, dus mijn bijrijdster rijd hem nu de hele week. Ze heeft zelfs een paar keer met hem les gehad, maar zelfs de instructeurs konden geen oplossing vinden.
Omdat ik zelf nu helaas niet kan rijden kan ik ook niet zien hoe hij doet wanneer ik hem met bitloze optoming rijd.
Aan de hand doet hij verder niet zo idioot met zijn hoofd, echt alleen tijdens het rijden.

3 á 4 weken terug is zijn zadel nog helemaal opgevuld en aangepast door de zadelmaker.
De tandarts is in november nog geweest, en zei dat hij pas in de zomer weer gedaan moest worden.
Hebben jullie enig idee wat het kan zijn? is er iets wat ik over het hoofd zie?

Want ik ben zowiezo van plan om volgende week de tandarts én de DA te laten komen, maar ik vraag het hier nog even voor de zekerheid, want misschien komt iemand hier wel met een idee waar ik helemaal niet over na gedacht heb.
Dus.. als iemand suggestie's heeft.. ;)!

alvast bedankt iedereen!
Groetjes

Anoniem

Re: Onrustig hoofd bewegen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:29

Mijn verzorgpony had dit ook, en die bleek een flinke nek-blessure te hebben, met een bult zo groot als een golfbal in d'r nek. Dus misschien toch verstandig om de DA er bij te halen. Ik wil je niet bang maken ofzo hoor, echt niet. Ik wil je helpen. xD

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 08:52

Ja zou toch de zadel maker weer even laten komen, want is wel apart dat hij het na het opvullen van het zadel is gaan doen, de tandarts idd ook even laten kijken.

Wat doet hij als je b.v bitloos of zonder zadel gaat rijden, zijn allemaal dingen die je voor jezelf even kan controleren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 08:57

Idd die zadelmaker... een week nadat die is geweest is het begonnen....
klinkt mij dus als een verkeerd opvullen...

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:28

Zadel na laten kijken. Paard goed naar voren rijden.

Doet ie het ook met een buitenrit? Zoniet, dan ligt het waarschijnlijk toch aan het rijden. Zowel, dan aan de andere omstandigheden (tanden, zadel, blessure, ruiter enz.).

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 12:16

Ik ben er dus vergeten bij te vertellen dat voordat het zadel werd opgevuld hij 1,5 maand niet echt gereden is, en als ik hem dan reed was het een rustig buitenritje bitloos en zonder zadel.
En nu word hij met bit en zadel gereden, en voornamelijk in de bak.. Ik heb dus niet echt goed vergelijkbaar materiaal.

Naar voren rijden word ook gedaan, alleen dat helpt helaas ook niet.

Ik wil best geloven dat het aan mijn zadel ligt, het frustrerende is alleen dat ik zo'n beetje met alle zadelmakers uit ZH wel ervaringen heb, en dat degene die ik nu heb door iedereen word aangeprijst in mijn omgeving. En toch ben ik absoluut niet tevreden, hij is nu in totaal 3x geweest, en heb nooit echt het idee gehad dat mijn zadel helemaal lekker lag |( (dus als iemand een hele goeie weet die in de omgeving van den haag komt, PB me even ;) )

Omdat ik nu zelf niet kan rijden kan ik op het moment dus ook niet kijken hoe hij bitloos of zonder zadel doet met rijden, omdat het meisje wat hem nu doet dat niet echt durft.
Ik ga vandaag wel proberen hem te longeren mét bit en kijken of hij dan nog zo idioot doet met zijn hoofd. Zowiezo laat ik volgende week de DA en de tandarts komen, maar als die niets kunnen vinden dan gaat dat zadel van me gewoon de deur uit, en laat ik wat mij betrefd een zadelmaker uit NH komen met een nieuw zadel! Ik word er gewoon zo gestoord van, het is nu meer dan een jaar lang dat ik niet normaal heb kunnen rijden omdat er steeds maar weer problemen zijn.

Maargoed, ik ga vandaag maar eens longeren, kijken hoe dat gaat. En misschien kan ik van de week wel iemand zo ver krijgen dat ze hem even zonder zadel/bitloos willen rijden zodat ik kan zien hoe hij dan doet.

iig heel erg bedankt dat jullie met me mee denken!

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:22

Mijn vriendin haar paard doet het ook. We gaan kijken of hij het niet meer doet als ie bij de tandarts is geweest, want het kan ook daardoor komen.. En verder heeft hij het alleen maar als ie gegalopeert heeft, dus onze 2e optie is dat ie gewoon harder wilt en doordramt.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:31

Mijn paard heeft deed dit vorige week ook en ik heb de VA laten komen, bleek dat hij haken op zijn tanden had en zijn rug zat geblokkeerd...

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:06

hoe oud is hij?
bij jongeere paarden zie je vaak onconstantheid ,omdat die nog goed moeten zoeken waar ze nou het fijnst lopen.

en anders zou ik vooral tanden en rug na laten kijken ;)

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 20:47

Hoi,

super bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik heb hem van de week gelongeerd met pessoa, en toen deed hij het een heel klein beetje (niet zo heftig als met rijden) en ook maar hééél af en toe.

Gister is iemand anders op hem naar buiten gegaan, met bit en toen deed hij wel nog steeds vervelend met zijn hoofd.

Ik ben er vandaag weer voor het eerst op geweest, en ik heb bitloos, met zadel buiten gereden, en toen heeft hij het verder helemaal niet gedaan.
Wel had hij na het rijden aan beide zijden van zijn lichaam ter hoogte van de schoft, (alleen een centimeter of 15 onder de schoft) zwellingen zitten. Toen ik daarop drukte kromp hij ineen.

Ik denk dus dat er iets niet helemaal lekker moet zitten in zijn mond? Maar dat mss mijn zadel toch ook wel een rol speelt, want dat kan natuurlijk nooit goed zijn. Of heeft iemand hier andere verklaringen voor die zwellingen na het rijden?

groetjes!

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 20:48

hij is trouwens vorige maand 7 geworden :)

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:55

Mijn VA vertelde me maandag dat mijn paard rug problemen kreeg omdat hij haken op z'n tanden had. Door zijn haken spande hij zich nog meer op en dit groeide verder naar zijn rug. Hij word trouwens 7 in Juni..

De zwellingen kunnen zijn doordat hij zich opspant in zijn schouders en door de druk dat zijn spieren beginnen opzwellen?

Het beste is om zo rap mogelijk een tandarts en VA laten komen en eventueel ook je zadel laten nakijken :)

koe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:39

Probeer je handen stil/stiller te houden.
Als je dat moeilijk vind;
-touwtjes aan je zadel en dan om je pink ofzo vast maken.
-De slof om doen. (weet dat veel mensen er oneens mee zijn, maar het helpt wel, je moet je paard niet in de slof laten hangen)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:46

Mijn paard deed dit ook in het begin.
Een stukje onstabiliteit (jong paard) en een stukje ondeugendheid, dacht ik!!!

Ik had er het zadel opliggen van mijn vorige paard en dat lag nadat het nagekeken was door d zadelmaker, gewoon goed!

Alleen ging hij steeds meer met zijn hoofd schudden!!!

Toch nog een keer de zadelmaker laten komen en ja, mijn paard kan dus absoluut NIET tegen druk op zijn schof.

Zadels gepast en idd, bij 2 van de 7 gepaste zadels, was het hoofd schudden over!!

Ik moet eerlijk zeggen dat hij het nu ook nog wel eens doet, maar dat is ook een beetje pesterigheid van hem!
Hij heeft in de gaten gehad dat ie mij hierdoor uit belans kon brengen, en daar maakt hij nu vrolijk misbruik van :D

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 22:33

@koe_x
Ik denk dat mijn handen niet het probleem zijn. Ik ben namelijk niet anders gaan rijden als voorheen, en toen deed hij het niet.
En omdat hij het ook gewoon aan een lange teugel (echte waslijnen) doet, en met longeren ook een beetje, denk ik toch echt dat hij ergens last van heeft.

@Raja
Dankjewel!
Volgende week komt de tandarts hem nakijken, en als hij het daarna nog blijft doen dan laat ik gelijk mijn zadel aanpassen. (moet ik in de tussentijd wel een GOEIE zadelmaker vinden..) Tot dan, ga ik gewoon zo weinig mogelijk rijden.. (komt goed uit, want ik moet zelf ook rustig aan doen :P)

bedankt!

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:05

Citaat:
Wel had hij na het rijden aan beide zijden van zijn lichaam ter hoogte van de schoft, (alleen een centimeter of 15 onder de schoft) zwellingen zitten. Toen ik daarop drukte kromp hij ineen.

Ik denk dus dat er iets niet helemaal lekker moet zitten in zijn mond? Maar dat mss mijn zadel toch ook wel een rol speelt, want dat kan natuurlijk nooit goed zijn. Of heeft iemand hier andere verklaringen voor die zwellingen na het rijden?

Het lijkt me, dat die zwellingen voldoende zeggen in combinatie met de reactie van je paard op aanraken ervan. Ik zou het zadel er zelfs niet meer opleggen als het zo heftig is. Kijk even op www.msfc.nl of er een master saddle fitter bij je in de buurt zit.

Het schudden van het hoofd hoeft dus niet vanuit de mond te komen, deze reactie kan een reactie zijn op je knellende zadel. Zeer waarschijnlijk in dit geval

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:15

heb je je paard wel eens op spieren laten checken?
veel paarden hebben last van hun spieren maar gelukkkig is dit goed oplosbaar
http://www.happy-athlete.nl (zij controleren ook meteen of je zadel klachten geeft bij je paard )
80 % van de zadels geeft klachten!
Ook kun je het beste een dierenarts/tandarts laten komen die het gebit ook uitbalanceerd (er zijn veel tandartsen + dierenartsen die (nog) te weinig kennis hebben ) om het gezit korrekt te vijlen

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 21:17

Wauw super bedankt voor jullie reactie's! hier kan ik wat mee! :)
Ik ga gelijk deze week een paar telefoontjes plegen.
Ik rij nu zowiezo al een paar dagen niet meer.. Ik ben bang dat ik zo alleen maar meer kapot maak.. ;(

Tandarts komt ook zowiezo nog deze maand.. Ze zou hem volgende maand komen checken (voor de zekerheid, kijken hoe alles gaat na de operatie), maar omdat hij dan gaat verhuizen naar een andere stal, kan ze nu ook wel komen. Wil toch zeker zijn dat dat ook helemaal in orde is. (gezien zijn gebitsproblemen en mond operatie ook nog niet zo lang geleden zijn).
En de dierenarts komt ook altijd mee met de tandarts voor een sedatie, dus dan kan ik haar ook gelijk even vragen of ze hem wilt nakijken.

Ik ben bang dat mijn autorijlessen wéér even moeten wachten ;(

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:29

Zijn de wolfstanden er al uitgehaald ?
Zelfs al zijn ze (nog ) niet zichtbaar, ze kunnen daar flink last van hebben (met een bit in)

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 15:55

Ja die zijn er al uitgehaald.
In september is de tandarts geweest, en zijn de wolfstanden getrokken en is alles helemaal bijgevijld. In November is bij hem een geinfecteerde afgebroken kies verwijderd (via een gaatje dat ze vlak onder zijn oog hadden gemaakt hebben ze hem eruit geduwd) en op de controle 2 weken later hebben ze weer gelijk zijn hele gebit weer bijgevijld.

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:16

julez heb je ondertussen al een goede zadelmaker gevonden? ik ben zelf namelijk ook opzoek naar een goede zadelmaker in nh!!

ben benieuwd! laat het even weten!

Since1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:59

Ik heb een gelijkaardig probleem met een van de trainingspaarden.

Tijdens het draven en galopperen schudt hij zijn hoofd kort en snel de hoogte in.
Wanneer je het hoofdstel wil uitdoen na het rijden, houdt hij zijn tanden op elkaar en hoofd in de lucht zodat je het bit er bijna niet uitkrijgt.
Paard staat nog maar 1 week in training en volgende week komt de tandarts, fysio en zadelmaker voor een check-up.
Hopelijk kan er dan een oplossing gevonden worden voor het probleem.

Gaat jouw paard er ook vandoor tijdens het hoofdschudden of blijft hij mooi bij je?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:51

Since1983,
Mijn paar doet het dus ook, maar die blijft mooi bij me.
Hij pakt ook het bi niet beet als ie schud.
Hij schud gewoon...

Didier_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:26

Hallo,

Ben nieuw op dit forum en heb zowat het zelfde probleem.

Echter bij mij doet hij het vooral in draf (denk dat het hier ook een ruiterprobleem is => handen niet stil genoeg). In stap is er geen enkel probleem en komt hij zonder probleem aan de teugel, alsook in galop waar ik hem vooral moet inhouden daar hij nogal voorwaarts is, hij is namelijk een volbloed :(:) druft hij zijn hoofd eens smijten.

Bij mij is ook VA geweest om tanden te vijlen, stonden enkele haken op achterste tanden alsook zadel is aangepast. Maar zoals ik al zei is het vooral bij mij een ruiterprobleem.