[AC]Karel de dressuur-Knabstrupper, eindelijk weer @ HAW.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Drunksheep

[AC]Karel de dressuur-Knabstrupper, eindelijk weer @ HAW.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 20:47

Jaja, Karel en ik zijn sinds september op 12 wedstrijden gestart! In 10 wedstrijden hadden we 11 winstpunten in de B en over gegaan naar de L1. Daar hadden we in 2 wedstrijden 2 winstpunten, 't gaat vet hard dus. Ik ben echt supertrots op hem, we zijn nu iets langer dan een jaar een combinatie en iets langer dan dat is hij onder het zadel. Kan je nagaan hoe hard het gaat. En wij gingen d'r vanuit dat we de eerste 10 wedstrijden geen winstpunt reden :o

Maargoed, het gaat niet alleen maar goed. Waar we hard aan werken is controle in de galop en rechtsom zijn we allebei wat 'zwak'. Een fijne combinatie dus :') Verder moet ik opletten dat hij niet kantelt en dat ik mijn handen goed rechtop houd ipv een beetje scheef. Ook is hij af en toe een beetje lui en moet ik mijn zweep er bij pakken, en het gekke is dat 'ie dan 7 versnellingen hoger loopt haha. Hij weet het dondersgoed. Omdat we nu bezig zijn met de zijgangen heb ik voor wat extra hulp het allerkortste knopspoortje om die er was. En daarmee schop ik hem niet zodat 'ie luistert, het is alleen ff wat makkelijker soms.

We rijden op de klassieke manier dus als je iets niet snapt van een hulp ofzo, of je denkt dat het anders is; Vraag maar gewoon. Misschien is het in jouw ogen fout en klopt het in mijn ogen precies :) Ik zal dan wel uitleggen hoe en waarom, zolang je maar niet l*llig reageert.

Hier de foto's, ik zal zelf ook wat commentaar neerzetten;
Afbeelding
Omdat het een lekkerding is :+:

Afbeelding
Beetje random instappen.

Afbeelding
Travers, iets wat ik heel moeilijk vind. Ik vind het heel lastig om los in me heupen te zijn.

Afbeelding
Gewoon wat draven :')

Afbeelding
Rechts beetje meer stelling vragen, zoals ik al zei; Onze lastige kant.

Afbeelding
Wegrijden vanuit stap, hier komt hij wat tegen mijn hand in en mag ik iets rechterop zitten.

Afbeelding
Klein pasje wegrijden en me handen mogen wat rechterop.

Afbeelding
Schouderbinnenwaarts. Hier zou ik wat meer in mijn heupen mogen draaien.

Afbeelding
Jááá, hij begint meer te zitten :):)

Afbeelding
Een pas later als de foto hierboven :')

Afbeelding
En ook de galop wordt wat bergopwaartser en moeilijk om te zitten. Zoals te zien :D

Afbeelding
Hij was echt heeeeel vervelend rechtsom. Daarom zit ik zo belabbert. Hij wilde rechts niet loslaten en ging heel hard scheuren.

Afbeelding
Wijken gaat ook beter. En nee ik zit niet scheef, ik heb mijn linkerbeen gewoon naar achter ;)

Oh en nee Knabstruppers zijn niet altijd gespikkeld :Y)

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 24-02-09 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel toegevoegd

Janski

Re: Karel de dressuur-Knabstrupper, eindelijk weer @ HAW.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:56

Niet onaardig .. Leuk dier, hij lijkt nog wel wat op de voorhand. En ik denk dat je zadel een iets veel te klein is voor je kan dat? Je lijkt erg op de lepel te zitten en niet in het midden van je zadel.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 20:59

Dat op de voorhand valt wel mee, maar hij moet idd meer verzamelen, daarom staat er bij die foto's ook dat 'ie eindelijk gaat zitten enzo :P. En dat zadel valt ook reuze mee. Ik zit er goed op en heb er geen last van.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:01

Leuk paardje, ziet er ook wel netjes uit. Je zit een beetje typisch op je zadel, net alsof je in de beugels staat. Sluit me bij Janski aan, misschien is je zadel te klein?
Ik vraag me af waarom je al met travers bezig bent, terwijl je net in L1 rijdt. Beter zou je hem toch eerst al beter kunnen bevestigen, achterhand er nog wat beter bij. Hij is zo te zien al wel mooi nageeflijk, gaat wel goedkomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:03

Ik wil niet als een betweter over komen ofzo, maar op foto 3 en 4 hang je een beetje naar achter. Op de anderen foto's zit je wel weer mooier en beter. Je zou je handen iets lager kunnen houden, en af en toe ziet het eruit of je een iet wat strenge hand hebt.

Verder vind ik het er best leuk uitzien, en vind ik dat je een mooi paard onder je kont hebt. :)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:05

Alet74 schreef:
Leuk paardje, ziet er ook wel netjes uit. Je zit een beetje typisch op je zadel, net alsof je in de beugels staat. Sluit me bij Janski aan, misschien is je zadel te klein?
Ik vraag me af waarom je al met travers bezig bent, terwijl je net in L1 rijdt. Beter zou je hem toch eerst al beter kunnen bevestigen, achterhand er nog wat beter bij. Hij is zo te zien al wel mooi nageeflijk, gaat wel goedkomen!

Nja wat een beetje het probleem is dat me beugels eigenlijk te lang zijn, ik reed de afgelopen tijd nogal vaak met thermoboots en die hebben een dikkere zool. Dus dan moeten mijn beugels langer. Daarom zit ik dus ook zo verrot. En ik doe de oefeningen zoals travers niet als 'kunstje' maar om mijn pony losser te maken en meer zijn achterhand te laten gebruiken, dan komt die achterhand er dus meer bij.

Babico3 schreef:
Ik wil niet als een betweter over komen ofzo, maar op foto 3 en 4 hang je een beetje naar achter. Op de anderen foto's zit je wel weer mooier en beter. Je zou je handen iets lager kunnen houden, en af en toe ziet het eruit of je een iet wat strenge hand hebt.

Verder vind ik het er best leuk uitzien, en vind ik dat je een mooi paard onder je kont hebt. :)

Mijn handen doe ik eigenlijk altijd zo omdat de hulpen dan beter overkomen dan als je je handen laag hebt. Verder vind ik het er ook netter uit zien dan van die handen die op je zadel rusten. Maar een strenge hand kan ik niet zien?

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:13

Prachtig paard en ik vind jullie een super leuke combinatie!
Ik vind het ook een beetje lijken alsof je in je beugels staat, misschien heb je je beugelriemen gewoon erg lang.
Travers is een prima oefening om je paard recht en in balans te krijgen ongeacht welk niveau je rijdt. Die achterhand komt er vanzelf bij hoor.
Ga zo door met je knappe Karel +:)+

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:18

Netjes hoor! En wat een super knap paard! :wow:
Mijn enige opmerkingen zijn het achterover hangen en het meezitten met de zijgangen.

Probeer om recht boven je paard te blijven zitten, zodat je met je heupen naar voor én naar achteren kunt meebewegen met zijn gangen. Dus net niet op je doos en net niet op je stuitje zitten, precies ertussenin :D

Voor de zijgangen is het, vind ik, altijd wel fijn om je in te beelden dat je een kartonnen doos tussen je benen hebt en die probeert de draaien met je benen en heup. Als je daar maar met een been/kant beweegt, draai je de doos niet, dan werk je alleen maar tegen, zo werkt het bij het paardrijden dus ook :D Met je hele lijf proberen aan te geven wat je van hem wilt en opletten dat je hem met een ander lichaamsdeel niet tegenwerkt! Wel goed dat je zijgangen gebruikt om los te werken, vind ik persoonlijk ook altijd wel fijn om op te warmen! :D

Wel vind ik ook dat je handen wel íetsjes lager kunnen zodat de lijn van elleboog-paardenmond recht is. Nu werk je constant (wel zachtjes, maar toch) in. Let daar een beetje op!

Van wie heb je les als ik vragen mag?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:21

Meid je bent hartstikke leuk bezig.. maar dat ie gaat zitten is niet zo te zien op de foto. Hij houd zijn kruis zelfs vrij hoog... enneh.. je beugels ff een gat korter doen is minder dan een minuut werk ;) Het is bedoeld om je te helpen meid, maar dat je geen last hebt van dat zadel wil niet zeggen dat het er mooi passend voor jou uit ziet. Normaliter heb je minimaal een hand breed ruimte over achter je kont in je zadel.. Kijk bijvoorbeeld naar de derde foto je vult je gehele zadel op, en dan krijg je teveel druk op de achterkant.

Ik begrijp dat het niet het commentaat is wat je graag hoort maar ik denk dat hij meer zijn rug kan gaan gebruiken als jij in het midden van het zadel kan zitten. Succes verder met de wedtrijden!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:25

Hoi hoi, ik vind het leuke foto's hoor! Je geeft in een post al aan dat je beugels te lang zijn...dat vind ik ook. Lang is niet altijd beter ;) Het stoort het verder mooie plaatje net even. Ik vind het onwijs leuk om te zien dat jij de oefeningen doet die ik ook moet doen- toch die klassieke manier...ik vind het een onwijs prettige manier van rijden en je paard in balans brengen....

Plaatje drie vind ik best mooi al- plaatje vier zou hij in mijn ogen iets meer mogen uitschuiven nog, zodat hij een mooiere lijn krijgt...op de galopfoto's vind ik je handen op een mooie hoogte, in de draf zou ik ze misschien iets laten zakken...

Overall- leuk paard, leuke combinatie! Hij ziet er af en toe wat pushy uit, maar wat een lekker ding is die Karel....lekker zo doorgaan hoor, komt echt helemaal goed!

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:29

Ik kom wel heel stom over net alsof ik het beter weet hè? Nja ik bedoel het niet zo maargoed :o

@ BRN; Dankje!
@ Sok; Dankjewel! Dat is dus precies wat ik bedoel met mijn heupen bewegen, dat vind ik erg lastig. En de laatste tijd heb ik ook last van mijn rug dus gaat het dubbelop. Zijn wel fijne tips. Dat van die handen weet ik niet; Heb ik niet zo doorgehad maar kan prima wezen hoor. Ik krijg les van Aletta en Ton Duivenvoorden.
@ Janski; Nee het is ook niet zitten-zitten idd, maar meer op de achterhand komen. Het is een jong paard, hij komt nog maar net om de hoek kijken. Dus vind ik dit al supergoed van hem ;) Wat betreft het zadel; Okee, misschien ziet het er niet echt super uit, maar ik heb net zo'n dikke kont als mijn pony dus zal dat ook wel meehelpen :P Maar wat ik denk is niet dat het uitmaakt waar je in je zadel zit, maar waar jíj tegenover zijn rug zit. Volgens mij zou het zadel daarvoor niet uit moeten maken. En tsja, die beugelriemen zijn gewoon luiheid :o Dankje.
@ Elpharo; Dankjewel. Ik rijd altijd graag met lange beugels en als ze dan 1 gaatje langer zijn as usual merk je het toch wel hoor. Dan ben je wel uit je balans idd. Uitschuiven vind hij ook moeilijk en ik moet eigenlijk meer toestaan met mijn handen dan. Dankjewel :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:35

Oef, rugpijn werkt wat dat betreft inderdaad niet mee! Succes daarmee! :(:)
Misschien eens wat oefeningen doen op zo'n fitnessbal? Da's erg goed voor je balans en houding!

Als je elleboog-paardenmond lijn precies recht is, werk je niet in en ga je precies met z'n mond mee. Als de lijn niet helemaal recht is, kort je de teugel in principe in en werk je automatisch in. (ik heb precies hetzelfde "probleem" namelijk :D)

Ah! Die ken ik wel! :D Heb Ton wel eens zien lesgeven.
Toffe en inspirerende gast wel! :j

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:35

Omdat het nog zo'n jong paard is, kun je het voor het erbij krijgen van de achterhand en het in balans brengen van het dier toch misschien beter voltes verkleinen en vergroten, overgangen rijden en schouderbinnen en -buitenwaarts rijden? Travers is toch best ingewikkeld voor zo'n dier lijkt mij. Ook leuk en soms lastig: op de binnenhoefslag rijden.
N.a.v. commentaren zou ik ook nog je handen willen toevoegen ;) je draagt ze inderdaad wel erg hoog, wat ik me nog kan herinneren is dat je zo iets van 10 cm boven de schoft moest hebben.
En wat betreft het zadel, daar heeft men toch een bepaald idee over als het gemaakt wordt met betrekking tot waar de ruiter moet zitten, namelijk daar waar het dieptepunt is (correct me if I'm wrong).
Het laten zoeken van je hand vind ik ook een mooie tip!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:37

nadia ziet er goed uit :D

heb dit pony gezien bij haar eerste B wedstrijd, en dit is al veel beter en actiever, ik rijd ook liever met langere beugels in dressuurzadel
en dan op sommige foto's moet je bekken iets meer naar voren dat je meer in voorkant van je zadel komt en niet achter kant heb zelf ook zelfde probleem gehad ;) zadel is niet te klein ;) dan zal je dat zelf wel voelen.

en zoals travers en schouderbinnenwaarts waarom niet mee beginnen ? word die losser van , en het is niet zo dat je direct moet bevestigd word , zo heb jij veel afwisseling in je training ;)

ik vind karel zeer knap :D

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:38

Alet, zijgangen zijn ook voor een jong paard erg goed om los te werken. Inderdaad moeilijk, maar als je het goed aanleert en opbouwt en niet gelijk teveel wilt, is het een erg effectieve manier om los te werken, te verzamelen en de achterhand te laten dragen.

PS Drunksheep, werken jullie ook met SB en travers/renvers op de volte? Ook een fijne oefening, maar misschien wel iets teveel gevraagd voor een jong paard! Maar in stap moet dat wel te doen zijn toch?

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:40

oja nog even iets erbij , ze heeft absoluut geen strenge hand , op haar wedstrijd , waa rje pony veel eng vond heb je gewoon rustig voltes gereden tot hij je hand volgde

vond ik er knap van je ik had het zelf niet gekunt ;)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:42

@ Sok; Ja, hij is echt top met lesgeven! Dankjewel verder. En ja zo'n fitnessbal hebben we al over gepraat. Ik moet er nog steeds eentje halen. Je hebt ook zo'n krukje, daar had ik 1 keer opgezeten voor een kwartier en daarna merkte ik direct verschil. Helaas zijn ze erg duur.
@ Sok2; Ja, doen we op de volte ook, in stap idd :D En verder ben ik het met je eens.
@ Alet; Ik doe ook veel voltes idd, maar ik vind juist dit soort oefeningen belangrijk. Omdat we schouderbinnenwaarts onderhand wel kennen, leek travers ons wel een wat betere uitdaging. En dat hij het moeilijk vind en ik net zo goed is júist leuk vind ik om het dan te trainen. Binnenhoefslag rijden is idd wel goed idee. Ja okee, het zadel zal wel op een bepaalde manier gemaakt zijn maar ik weet niet of het echt wat uitmaakt of ik precies in het midden [als je kijkt naar boom - lepel] zit. Wel raar eigenlijk dat het me nooit eerder gezegd ofzo is. Misschien kan het ook komen omdat ik voor het eerst sinds tijden met een kunstleren zitvlak rijd? Zou dat effect hebben? := Ik heb geen idee, ff navragen bij mijn instructeurs wat zij er van vinden.
@ Mellanie; Dankjedankjedankje! :o
Laatst bijgewerkt door Drunksheep op 21-02-09 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:44

Sorry dat ik er even over door blijf zeuren, maar doen jullie dat dan ook tijdens de les, travers e.d.? Er zijn in mijn ogen wel 100 dingen die net zo nuttig zijn en voor zo;n jong iets makkelijker te verhapstukken dan zoiets als travers. Maar goed, als het dan toch moet, dan inderdaad met mate!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:45

Vind m een beetje "strak" in de bovenlijn ogen, zou m proberen wat langer en lager in te stellen met losrijden en hem meer over de rug te rijden. Dan krijg je ook meer lengte in de bovenlijn...

Om hem meer op het achterbeen te zetten zou ik ook meer gaan schakelen, (schijn)overgangen rijden en voltes vergroten/ verkleinen dan de traver rijden...

Succes met je paardje

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:46

@ Alet; Ja, dit soort dingen doen we in de les. Wat ik me afvraag; Waarom zou je moeilijke dingen uit de weg gaan terwijl het je ook goed kan helpen? :)
@ Nimmy; Hij moet idd meer losser worden aan de bovenkant, maar juist dat langer en lager instellen is heel moeilijk. Maar bijv hals laten strekken doet 'ie perfect. Hij heeft nogal de neiging om zich op te krullen en dan kan je niks meer. Verder vind ik travers wel belangrijk om hem los te werken en de achterhand sterker te maken. Voltes vergroten en verkleinen doen we al. Schakelen ben ik de laatste tijd ook meer mee bezig idd.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:50

Dan zou ik hem juist omdat hij het moeilijk vind daar op oefenen... Steeds weer uitschuiven, hand eraf been eraan...

Mag ik vragen waarom jij traver belangrijk vind bij zn jonky?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:51

@ Nimmy; Ik vind het niet belangrijk omdat hij jong is maar bij elk paard. Het maakt - zoals ik al een paar keer eerder heb gezegd - een paard sterker aan de achterkant en het maakt een paard losser. En dat langer laten worden heb ik het niet zo mee. Hij begint nu net een beetje op eigen benen meer te lopen en zodra ik hem langer laat worden kukelt hij toch wat op de voorhand.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:56

Dan heb je hem nog niet helemaal voor het been denk ik, als ie goed voor het been is, zou het niet moeten uitmaken of ie je hand gaat opzoeken en wat langer wordt. Het moet toch een soort van combinatie tussen in- en ontspanning worden.
Bij mijn instructeur indertijd (en dat was zeker niet de minste!!) werkten we aan achterhandgebruik met behulp van overgangen en andere zaken die ik heb genoemd. Ik wil er geen halszaak van maken, maar ik ben toch echt zeer verbaasd over je idee hierover.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:57

Maar het lijkt mij toch dat je die lengte nodig hebt in de "hogere" oefeningen. Het is toch dat als hij zijn bovenlijn oprekt, kan stijgen met de voorhand en dus achter meer onder kan treden? Om dan daarvanuit verder te gaan met de oefeningen.... niet aanvallend bedoelt, maar ik snap jouw beredenering niet zo, vandaar

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 22:02

@ Alet; Hij heeft ook moeite met aan het been zijn, dat is het hem dus ;) Maar verzameling heeft niets te maken met aan het been zijn? En ik weet niet of je er overheen hebt gelezen of niet, maar wij doen ook overgangen en voltes ed. Maar om alleen dat te doen lijkt me niet echt de bedoeling, er moet ook uitdaging zijn.
@ Nimmy; Ik denk dat dat wel meevalt hoor. Maar ik noem dit niet hogere oefeningen eigenlijk. Misschien kwa klasse o.i.d. maar wij gebruiken dit gewoon om los te rijden. Verder rijd ik eigenlijk vaak met een vrij hoog ingestelde hoofd-hals houding. Alleen hij blijft nogal in die houding hangen dus daar zouden we verder wel aan moeten trainen. Het is niet dat 'ie erg vast houd alleen af en toe in zijn rechterkaak dus ik denk niet dat het echt een probleem is hoor.