hoe conditie verbeteren adh schema ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

hoe conditie verbeteren adh schema ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 16:44

Hoi,

Ik weet niet of deze vraag hier helemaal goed staat.
Maar sinds een tijdje rijd ik weer afentoe in de rijbak, ipv alleen maar ( stap ) buitenritten. En ik merk dat mijn paard dat best zwaar vindt, hij is redelijk snel buiten adem.

Er bestaat vast wel een schema hoe je conditie kan opbouwen op een verantwoorde manier, alleen ik kan dat schema dus nergens vinden op Bokt.
Wie weet hoe conditie opgebouwd moet worden ?
Dus bv. 10 minuten losstappen en dan ...minuten draven... min stap

Groetjes,

Maris

Alicia2u

Re: hoe conditie verbeteren adh schema ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:35

Het boek Equine Exercise Physiology geeft een duidelijke leiddraad voor alles waar je met het opbouwen van een training rekening mee moet houden en hoe je per individueel paard een schema kunt samenstellen. Zo'n schema is dus erg individueel en zul je dus nooit op internet vinden: de leefomstandigheden spelen namelijk een erg grote rol.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 18:33

Heb jij dat boek ? Zou je me verder kunnen helpen dan ?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:15

Ik heb dat boek inderdaad, en ik heb ook nog eens 4 jaar gestudeerd voor dit soort fratsen. Het kost erg veel tijd en is meestal niet iets wat je 'zomaar' even doet. Vaak heb je meerdere gesprekken met de eigenaar nodig en moet je iig het paard in actie zien om echt een zinnig schema te geven. Je moet namelijk ook rekening houden met de rijtechnische vaardigheden vande ruiter en de huidige spieropbouw. Goedkoper is het om het boek te kopen (bij bol.com) dan om een hbo'er in te huren ;)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:29

Gewoon luisteren naar je paard, niets moeilijks aan. :n
In het begin ga je een half uurtje stappen, is je paard doodop dan ga je de volgende keer wat minder ver. Is je paard nog vol van energie dan kan je wat langer op pad. Daarna zet je tussendoor eens een drafje in, gewoon kijken naar je paard. Is hij uitgeput na twee minuten draven? Dan volgende keer wat korter, is hij na 2 minuten draven nog goed op adem? Dan kan je de volgende keer wat langer. Zo steeds uitbouwen, die twee minuten worden vanzelf vijf minuten en die vijf minuten worden straks vanzelf een kwartier. :)

Als je écht wil werken aan de hand van een schema moet je maar eens googlen op de interval methode. Ik heb zelf een paard gekend dat er enorm van is opgeknapt. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 19:41

Interval, ja daar kan ik idd nog op zoeken.
Mijn paard kan overigens gewoon lang stappen ( door al die buitenritten ), het gaat meer om het draven en galop waardoor hij nog snel moe is.

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:10

Stappen schijnt de beste conditietraining te zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 11:24

lynTjEeX schreef:
Stappen schijnt de beste conditietraining te zijn.

Dat valt dus tegen. Ik heb hem maanden bijna alleen gestapt ( en kleine stukjes draf / soms galop ) buiten, maar nu in de rijbak is zijn conditie toch niet echt heel goed.

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:55

Nou als je heel voorwaarts stapt en daarna weer heel zacht bijna halt dan werkt 't wel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 19:57

lynTjEeX schreef:
Nou als je heel voorwaarts stapt en daarna weer heel zacht bijna halt dan werkt 't wel.

Voor zijn conditie / uithoudingsvermogen ?

Blanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:27

Toevallig ben ik ook opzoek naar een concitie schema. En na wat google werk kwam ik juist tegen dat alleen maar stap vermoeiender is zie hier: Week 2,3 en 4
In week twee is de verhouding tussen draf en stap gelijk, beide vijftig procent. De sessies draf en stap blijven lang, maar afwisseling is noodzakelijk. Een paard gebruikt in stap andere spieren dan in draf. Alleen maar stappen is dus vermoeiender dan afwisselend stappen en draven. Op dit niveau overtrain je het paard niet snel. De ruiter moet natuurlijk wel de conditie in de gaten houden.

Dit stuk komt uit het blad Bit 2002.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:36

Nou daar heb je echt geen boek voor nodig hoor sorry. Begin gewoon met stappen en doe dan eens 5 minutn draven als ze nu al buiten adem is blijf je 10 minuten stappen en doe je het nog een keer en als ze weer buiten adem is ga je weer stappen. Dit blijf je net zolang doen(dagen/weken/maanden bedoel ik dan) tot ze na 5 minuten niet meer buitenadem is, dan kun je uitbreiden door het zelfde stap schema aan te houden maar dan i.p.v 3x 5 minuten draven 1x 10 minuten en 1x 5 minuten. Dit wordt dus interval training genoemd. Sucses ermee

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 10:48

Hmmm ik denk dat het verschil dan toch zit in in de bak of buiten rijden. Want mijn paard kan zo een buitenrit stappen van 1 uur, maar na een beetje draven in de rijbak is hij moe.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:44

Hoe is de draf en galop op buitenritten? houdt je paard dat daar bijvoorbeels langer vol dan in de bak? Misschien dat de vulling in je bak zwaar loopt voor je paard en hij daardoor sneller moe is.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:47

Kun je niet samen met een instructeur (of evt. DA) een schema maken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:49

Telpeva schreef:
Hoe is de draf en galop op buitenritten? houdt je paard dat daar bijvoorbeels langer vol dan in de bak? Misschien dat de vulling in je bak zwaar loopt voor je paard en hij daardoor sneller moe is.

Klopt hoor, een deel van de bak is veel zwaarder als de rest .
Ik ben inmiddels al langzaam aan het opbouwen ...

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:27

Dat voel je toch gewoon zelf aan? Je paard mag best moe zijn na het rijden, maar niet uitgeput. Zolang je in de gaten houdt dat je paard het leuk blijft vinden, kan je eigenlijk niet veel verkeerd doen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 07:25

Het is heel normaal dat een paard een buitenrit langer volhoudt als werk in de bak, althans bij die van mij is dat heel normaal. In de bak moet ie namelijk aan het werk en buiten rijden we lekker met los teugeltje, dus hoeft ie zich daar al minder in te spannen.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 07:28

In maart wordt er door Paarden Kennis Centrum weer een cursus gegeven voor conditie opbouwen. Volgens mij heeft ze ook een site. Ik dacht dat het s avonds gegegeven werd bij manege monique in ermelo.

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:55

Maris schreef:
Hmmm ik denk dat het verschil dan toch zit in in de bak of buiten rijden. Want mijn paard kan zo een buitenrit stappen van 1 uur, maar na een beetje draven in de rijbak is hij moe.

ja tuurlijk dat kan zelfs heel goed het is veel zwaarder in de bak zeker als je een zandbak hebt buiten kan die erg zwaar worden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 03:47

lynTjEeX schreef:
ja tuurlijk dat kan zelfs heel goed het is veel zwaarder in de bak zeker als je een zandbak hebt buiten kan die erg zwaar worden.

Wat is het nut om zo'n opmerking te plaatsen. Je geeft geen tips en je argumenten zijn niet onderbouwd?