Aan het been krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ansje1985

Aan het been krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 10:00

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw,zal me even kort voorstellen,

Ik ben angela 23 jaar en heb een super lief en mooi verzorg paard waar ik super trots op ben *D

Nou heb ik een vraagje:
Ik heb mijn verzorg paard nog niet zo heel lang.
Dus we zijn voornamelijk bezig aan elkaar te wennen.
Ben dus nog niet echt bezig met echte training of iets dergelijks.
Waar we vooral mee bezig zijn is voorwaarts aan het been rijden de achterkant er goed onder te krijgen en proberen de onstpanning op te zoeken.
Het voorwaarts rijden (wat dus het belangrijkste is om dan uiteindelijk lekker onspannen te kunnen zijn) wil nog niet echt lukken.
Zodra ik hem lekker voorwaarts bijvoorbeeld in de draf wil hebben en hem dan van voor wat ophoud gaat hij telkens in galop of maakt galop sprongen.
Meestal laat ik hem dan gewoon door galoperen omdat ik anders bang ben dat hij er op die manier onder uit wilt komen.
Zo ben ik dus best veel bezig met galoperen omdat hij dat steeds doet.
Natuurlijk pak ik hem na een half rondje galoperen weerop naar de draf, maar hij gaat dan of heel sloom lopen waardoor ik hem weer actiever laat lopen en hij vervolgens weer wilt gaan galoperen.
Zo is het in stap dat hij wel wilt gaan ontspannen maar dan een beetje gaat hangen op mijn handen.
In de galop loopt hij helemaal super en ontspant dan lekker.
Veder ben ik bezig met veel overgangen en schijn overgangen rijden.
En houd hem goed bezig door veel verschillende figuren.
Je zal begrijpen door dat hij zich naar mijn idee wat sterker maakt en ik dan weer bezig ben met hem bezig te houden hij dan na een half uurtje best moe word en hem dan ook moeilijk weer actief krijg.
Mijn vraag aan jullie is dus hebben jullie tips?
En zouden jullie het anders aan pakken?
Hoop dat jullie een beetje wijs worden uit mijn verhaal.
Vind het altijd erg moeilijk iets op papier(computer) goed uit te leggen.

Groetjes Angela

Alicia2u

Re: Aan het been krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:11

Heb je les? Zo ja, wat zegt je instructeur ervan?

Ik kan niets met zekerheid zeggen, maar ik vermoed dat het paard nog onvoldoende kracht heeft in de achterhand om hem dusdanig op te pakken, en dat hij daarom aangalopeerd.
Ik zou wat langer losstappen, en dan met name vw-nw de ontspanning zoeken. Werk hem lateraal goed los: veel voltes, schoudervoor, stukje wijken, zodat hij ook langzaam steeds rechter wordt. Als je paard goed los is, gaat het draven waarschijnlijk al beter. Doe in de stap ook af en toe een pasje achterwaarts (waarbij hij wel nagefelijk moet blijven) en stap daarna gelijk weer voorwaarts weg. Zo krijg je langzaam al wat meer gewicht op de achterhand.
Als je dan gaat draven, begin met kleine stukjes: 5 passen draf en weer terug naar stap. Door heel vaak die overgang te rijden wordt je paard losser en sterker. Draaf ook eens aan vanuit een schoudervoor-positie, of vanuit het achterwaarts, maar blijf bij korte stukjes. Zo wordt hij alvast scherp op je been, zonder dat hij gelijk in een denderend tempo weg moet (wat hij dus niet aankan). Als die overgangen goed gaan, kun je op dezelfde manier als dat je instap bezig was met loswerken, dit ook in een rustig draftempo doen (hou wel de overgangen naar stap erin). Als dat goed gaat voorzichtig wat tempowisselingen rijden in de draf.

Wat ook goed de oorzaak kan zijn van het aanspringen is jou houding bij het wegrijden in draf, maar dat kan ik zo niet beoordelen.

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 10:18

Bedankt voor je reactie Alicia2u.
Het klinkt idd heel logies dat hij nog niet sterk genoeg is in de achterhand.
Ik ga de tips die jij mij geeft zeker in de praktijk brengen.
Ik laat hem al zeker een 10 a 15 min los stappen omdat ik idd ook in de gaten heb dat ie dat nodig heeft.
Wat je zegt over mijn houding in het aandraven ( mijn houding is zeker nog niet zoals het moet zijn ;)) maar hij heeft het vooral als ik aan draaf en hem dan actief wil laten lopen dat ie dan wilt aanspringen( mijn houding veanderd dan naar mijn idee niet.
Super bedankt voor je goede uitleg.

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 10:19

Ooh sorry, aangezien ik mijn verzorg paard nog niet zolang heb heb ik pas twee keer les gehad.
En dat is maar 2 keer een half uurtje geweest.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:56

Zoals Alicia2u schrijft veel overgangen, veel figuren rijden en wel aan beide zijden. Let goed op de hulpen die je geeft in draf, zijn dat per ongeluk niet de galophulpen ?

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 11:20

Misskaren schreef:
Zoals Alicia2u schrijft veel overgangen, veel figuren rijden en wel aan beide zijden. Let goed op de hulpen die je geeft in draf, zijn dat per ongeluk niet de galophulpen ?

Nee ik let er juist op dat ik mijn benen tijdens het rijden zo stil mogelijk houd en niet de neiging heb op als maar te gaan drijven.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:41

Als het paard goed opgeleid is maakt hij overgangen voornamelijk op de zit, en niet op het been. Zo kun je dus nog steeds de galophulpen geven met je zit ipv de drafhulpen, zonder dat je wat verandert aan je beenhulpen.

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 12:23

Dit paard is niet super goed opgeleid.
Hij is negen jaar en mijn instructrische (die hem al langer kent) zegt zelf ook al dat ie nog redelijk groen is.

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:42

Les nemen, of zweep pakken.

Aandrijven. Geen reactie? Iets harder aandrijven. Weer geen reactie? Tik! Op de plek van je been. Dan komen ze ook wat actiever aan het been, want na harder aandrijven komt tik.

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 09:34

lynTjEeX zoals ik had neer zetten ik heb les, alleen aangezien ik mijn verzorgpaard net heb is dat pas 2 keer geweest.
Aandrijven dat doe ik al (daarom wilt ie ook in galop aanspringen, en nee ik geef niet de verkeerde hulpen).
Zweepje heb ik er ook al bij.
Gisteren weer gereden en de tips van Alicia2u in de praktijk gebracht.
En moet zeggen het ging al een heel stuk beter.

Groetjes

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:46

Gewoon door blijven oefenen en over een week is die niet meer te houden ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:59

Ik zou hem zeker in het begin juist niet van voor tegen houden, als je hem wilt laten verruimen in draf, maar je teugels bewust iets losser laten zodat hij de ruimte heeft om harder te gaan draven en zijn eigen balans kan zoeken. Je kunt er ook voor kiezen om het anders te doen, ons paard is ook niet altijd scherp aan het been ontspant het best in galop. Het is op zich niet nodig om eerst een tijd te draven voor je gaat galopperen, als je merkt dat je paard daar goed op reageert. Je kunt het proberen om eens om te draaien, eerst na het stappen paar rondjes ontspannen draven (vw-nw) en dan pak hem wat meer op en neem je een stukje galop mee waarin je hem op de lange zijde naar voren rijdt (middengalop). Als je dit links en rechtsom hebt gedaan kun je weer proberen om een stukje middendraf mee te pakken.
Je probleem heeft denk ik ook te maken met het feit dat je paard vrij groen is, en dus waarschijnlijk nog wat balans en conditie mist. Hier kun je aan werken door buiten te gaan rijden, en lange rechte stukken te rijden. Verder zou ik als je aangeeft dat hij na een halfuur moe is, ook niet langer rijden tot je merkt dat hij meer aan kan. Het gaat namelijk niet om hoe lang je rijdt, maar om wat je doet in de tijd dat je rijdt.

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:20

SusanH bedankt voor de tips ook deze ga ik zeker in de praktijk brengen.
Enidd wat je zegt ik heb het idee dat als ik hem al wat sneller even een rondje laat galoperen dat ie dan al wat meer ontspannen word en scherper aan het been.
Vanavond weer lekker rijden en dan gaan we eens zien hoe het gaat ;)
Laat morgen wel even weten hoe het ging ;)
Groetjes